Jeg mener også mavesyre normalt ligger omkring pH 2, men 0,5 - 3,5 var de yderværdier jeg lige kunne finde.

Forskellen på vand og mælk er at der i mælken er et puffersystem der gør at det kan absorbere en større mængde syre eller base før der sker et markant udsving i pH. Vandhanevand er derimod meget modtagelig for pH ændringer, medmindre man bor i et område med meget hårdt vand (højt naturligt indhold af karbonater og opløst Ca / K)
Derfor vil mælk (oftest) kunne absorberer mere syre eller base før pH'en stiger eller falder, hvilket jo må betyde at det er bedre egnet end vand til at neutraliserer.
Det værende sagt er jeg klar over at der er meget delte meninger om brugen af mælk (som vi jo vist også hverisær lader til at repræsentere) og at der også rent fysisk er stor forskel på hvor godt det virker fra person til person.
Jeg er ganske enig i at den bedste løsning er en omlægning af kosten der favorisere basiske fødevare / eliminere sur mad, men jeg mener stadig ikke at det er tilrådeligt på længere sigt at indtage fx. natron som er en middelstærk base, for at fjerne mavesyre. Maven producerer syre hovedsageligt som et forsvar, og at eliminere det er ikke en optimal løsning. Medmindre det gøres med medicin ordineret af en læge, som løsningen på et konkret problem og ikke bare at "man føler sig proppet".
Jeg ville iøvrigt gerne fremhæve mit tidligere spørgsmål, fordi jeg stadig ikke helt får det til at give mening.
Randomname skrev:
Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men efter at tænke lidt, undre det mig hvordan det overhovedet er at en overproduktion af mavesyre gør at du føler dig "fyldt"? Overproduktion eller ej er der jo fysisk tale om ret små mængder.