Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 16:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Fenriz skrev:
Citat:
Hvor mange kender efterhånden den virkelige grund til hvorfor vi fejrer julen?

Det er en gammel hedensk offerfest for solhvervet. Man fejrer at dagene bliver længere, og ofrer til guderne for en god høst. Selve ordet, jul eller yule, kommer også af ordet hjul, da man før kristendommen opfattede årets gang som et hjul der kørte rundt og gentog sig selv.

Jeppers, men det er sådan set ikke "den virkelige grund", men derimod grunden til at man fejrede den tidligere højtid der lå lidt før. Der er mange der mener at grunden til at den kristne "jul" ( hér er christmas bedre, da det er et rent kristent ord ) ligger dér hvor den gør, er ikke at frelserens fødselsdag lå dér, men derimod at de tidlige kristne var forfulgte og de kunne fejre deres helligdag hvis den lå samtidig som en hedensk festdag uden at det blev bemærket og det kostede dem livet.

Det samme gælder det gamle kristus-symbol, fisken, der blev brugt fordi det minder om et astrologi symbol og derved kunne det bruges til at vise andre kristne hvor der var en menighed uden at det blev bemærket af udenforstående.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det var da mere da kristendommen blev indført i norden, at de to højtider blev lagt sammen så det skulle være mere smertefrit for hedningerne? Sådan har jeg i hvert fald forstået det, men det er nok forskelligt alt efter hvilket land vi taler om.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Fråder skrev:
Nu ligger min bibel desværre over på psykiatrisk afdeling.
*lmao* Se dét er fandme humor! Må jeg citere dig for den?

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Fenriz skrev:
Det var da mere da kristendommen blev indført i norden, at de to højtider blev lagt sammen så det skulle være mere smertefrit for hedningerne? Sådan har jeg i hvert fald forstået det, men det er nok forskelligt alt efter hvilket land vi taler om.

Kilde til den udlægning? Solhvervsfesten har man fejret overalt, men kristendommen kom jo rimeligt sent til skandinavien, så jeg tvivler ret meget på den historie. Men det er da en teori jeg gerne hører mere om.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
dankdawg skrev:
Kilde til den udlægning? Solhvervsfesten har man fejret overalt, men kristendommen kom jo rimeligt sent til skandinavien, så jeg tvivler ret meget på den historie. Men det er da en teori jeg gerne hører mere om.

Jeg tror du misforstår mig, det jeg mener er at netop fordi kristendommen kom sent ind i skandinavien var den ikke længere nogen truet religion, men da hedningerne skulle omvendes var det praktisk at de to højtider lå på samme tid. Jeg skal nok se om jeg kan finde nogen kilder til dig.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Fenriz skrev:
dankdawg skrev:

Jeg tror du misforstår mig, det jeg mener er at netop fordi kristendommen kom sent ind i skandinavien var den ikke længere nogen truet religion, men da hedningerne skulle omvendes var det praktisk at de to højtider lå på samme tid. Jeg skal nok se om jeg kan finde nogen kilder til dig.

Og det jeg siger er at julen allerede lå dér hvor den gør før kristendommen blev lanceret i skandinavien. Selv jøderne har en fest på den tid af året.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]