Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 10:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Skal UngdomsHuset Jagvej 69 sælge til Kristne ?
Ja, sælg lortet så vi kan få mere motorvej 9%  9%  [ 5 ]
Nej, Ungeren bliv 60%  60%  [ 34 ]
Riv dog lortet ned og udvid Kvikly's parkeringsplads 32%  32%  [ 18 ]
Afgivne stemmer : 57
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!

Hvad er det for nogle ligegyldige links Tias? Ingen har ret til at bestemme hvem ens nabo skal være. Jeg er også ligeglad med hvad Faderhuset står for, det har ingen relevans her. Faktum er at de har købt huset, og det tilhører derfor dem, hvordan kan man forresten bryde ind i noget som man selv ejer?

JEL: Wrooooooooong. Dem som har flere penge end andre kan naturligt nok købe mere end dem som ikke har så mange. Nu skal jeg afsløre dig en lille hemmelighed, den hedder arbejde, det er en fordom at folk som har økonomien i orden har rige forældre (eller rige venner). Jeg fatter ikke hvad du prøver på at sige med det sidste ævl af din post.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Jeg er helt enig med Jensus's sidste post!

Er det bedste argument for at bevare UngdomsHuset virkelig, at alternativet er værre. Altså at det er et valg mellem pest og kolera, så vil jeg da med faderhusets ord sige, Vorherre bevares.
Skal det forstås sådan, at hvis det eks.vis var en kbh'er afdeling af DialogCentret der havde købt stedet, så havde aktivisterne stille og rolig pakket deres ting og forladt området? I respekt for andre folks ejendom.

Kan ikke se hvad køberens formål med huset kan have med noget som helst at gøre. Hvis jeg køber et hus blander EDC sig heller ikke i om jeg vil bruge det til bordel, hashbule eller hælervarer. Eller som setting for min religiøse sekts kollektive selvmord dagen før dommedag.
Så længe hytten bliver købt og betalt.
Men i en tænkt situation hvor ungdomshusets brugere og faderhuset havde kommet med et nøjagtig ens bud, kunne sådanne overvejelser selvfølgelig komme på tale, men ikke før.
Og sælger ville stadigvæk være i sin gode fulde ret til at vælge faderhuset.

Jeg fatter heller ikke, at man kan lægge så meget vægt på en aftale fra 1982og tillægge den så megen værdi, når man samtidig kan forkaste alle andre afgørelser og domme i sagen sidenhen. Hvis man ikke respekterer myndigheder og rettens afgørelser i alle andre sammenhænge, hvad gør så netop dette ene tilfælde til en undtagelse? (Udover at man fik sin vilje, selvfølgelig)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Synes det er temmelig foruroligende, hvis nogle mener at kommunalvalgte politikere kan lave aftaler der er gyldige til evig tid !!!!!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jensus>> Din MOR er et ligegyldigt link...

Citat:
Faktum er at de har købt huset, og det tilhører derfor dem, hvordan kan man forresten bryde ind i noget som man selv ejer?

Det kan man ikke, men jeg anerkender ikke byrettens dom og derfor ikke deres ejendomsret. Det er ikke en lovlig attitude, men den forklarer mit ordvalg.

Citat:
Nu skal jeg afsløre dig en lille hemmelighed, den hedder arbejde, det er en fordom at folk som har økonomien i orden har rige forældre (eller rige venner).

Så social arv og den sygelige nepotisme der finder sted blandt velstående mennesker, især i københavns forstæder, eksisterer altså ikke?

Thirdeyefloond>>

Citat:
- men vigtigere endnu: ville du give mig ret i, at man må acceptere, at en aftale om løbende overførsler fra en demokratisk forsamling kun kan være gældende til denne demokratiske forsamling ikke længere synes den skal være gældende - og altså derfor, at jeres "kontrakt" om at måtte benytte ungdomshuset nødvendigvis kun kan være gældende indtil kommunen beslutter sig for at den ikke længere er gældende?

Ja, det ville jeg bestemt, hvis der VAR tale om en demokratisk forsamling der repræsenterede borgernes ønsker, og ikke en lille cirkel politikere der har ondt i røven over et kulturhus de intet ved om, og kun lader sig styre af fordomme og pres fra overordnede.

Citat:
Er det bedste argument for at bevare UngdomsHuset virkelig, at alternativet er værre. Altså at det er et valg mellem pest og kolera, så vil jeg da med faderhusets ord sige, Vorherre bevares.
Skal det forstås sådan, at hvis det eks.vis var en kbh'er afdeling af DialogCentret der havde købt stedet, så havde aktivisterne stille og rolig pakket deres ting og forladt området? I respekt for andre folks ejendom.

Nu siger jeg ikke at brugerne, mig selv inklusive, er nogle engle der har meget(eller nogen overhovedet) respekt for den danske stat og dens beslutninger; men 'pest eller kolera' argumentet er ikke et jeg kender til. Ungeren er et velfungerende kulturhus, der udover øvelokaler og ret successfulde koncertarrangementer også arrangerer faste events som folkekøkken, byøkologisk gartneri mm. Al kritik af husets succes som medborgerhus for unge og kultursted jeg har hørt hidtil bunder ud i fordomme eller had til husets faste anarkistisk-humanitære regler(anti-fascisme/sexisme/homofobi mm).

Jeg tror ikke nogen anden enhed, dialogcentret eller andre, ville have held til at overtage huset med mindre de rent faktisk opførte sig som om de varetog husets brugeres interesser. Alle der hidtil har prøvet at overtage stedet har været folk der udtrykte 100% foragt for husets rige kulturarv og de ting det gør for hundredevis af mennesker hver eneste uge. Intet under de kun får sure miner og protestaktioner i hovedet, hvis du spørger mig.

Citat:
Så længe hytten bliver købt og betalt.
Men i en tænkt situation hvor ungdomshusets brugere og faderhuset havde kommet med et nøjagtig ens bud, kunne sådanne overvejelser selvfølgelig komme på tale, men ikke før.
Og sælger ville stadigvæk være i sin gode fulde ret til at vælge faderhuset

Alt hvad du siger er helt rigtigt, hvis der altså var en legitim sælger i denne sag; og det er der ikke. Jvf. aftalen fra 82: Hvis ungdomshusets kontaktgruppe(en autonom gruppe der vælges ved basisdemokratisk afgørelses hvert halve år, så vidt jeg husker) stod inde for en række kriterier(såsom overholdelse af alkoholbevilling, vedligeholdelse af huset så det opretholdt strukturlovgivningen og samarbejdsvilje med kommunen), kunne Københavns kommune ikke overtage ejendomsretten - Kun hvis vi "nossede i det", så at sige, kunne de tage deres ejendom tilbage - Huset er, eller var, AUTONOMT(slå det op), og derfor burde kommunen ikke kunne gøre en skid hvis vi passer på stedet - og det har vi gjort, lige indtil de solgte det uden vort samtykke. De har brudt deres aftale, og tyr til ulovlige midler - At staten arbejder på deres side gør ikke deres sag mere retfærdig. Deres lov, ikke vores, og alt det der. Hvis du ikke kan respektere folk der bryder loven af nogen årsag overhovedet, har vi ikke mere at snakke om(og så forstår jeg egentligt heller ikke hvorfor du tager stoffer ;) emotionel masokisme eller nået?).

Citat:
Jeg fatter heller ikke, at man kan lægge så meget vægt på en aftale fra 1982og tillægge den så megen værdi, når man samtidig kan forkaste alle andre afgørelser og domme i sagen sidenhen. Hvis man ikke respekterer myndigheder og rettens afgørelser i alle andre sammenhænge, hvad gør så netop dette ene tilfælde til en undtagelse? (Udover at man fik sin vilje, selvfølgelig)

Det er ikke så meget et spørgsmål om at holde 82-aftalen i hævd, som det er at holde på vores ungdomshus med næb og klør. Det er tydeligt at systemet ikke ønsker steder som vores, og vi giver aldrigt op i kampen for at holde på det. Resultatet? Dødlåst konflikt. Det ender med at panserne rydder bulen, vi smadrer den, og åbner et nyt ungdomshus andetsteds, men det er FANDEME tarveligt at ødelægge så fedt et sted der har overlevet så længe.

Bare mine 0.02 USD.

Tias.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tias : Jeg efterlyste faktsik, at få de at vide hvad der ren faktisk står på den kontrakt fra 82'. Du skulle vel ikke have et indrammet eksemplar, du lige kunne skrive ind?
Men så vidt jeg forstår det har i sådan set haft samme aftale, som jeg nævnte ovenover, som min musikforening har med kommunen.
Og så vidt jeg kan forstå har kommunen smidt jer ud for ikke at vedligeholde bygningen tilfredsstillende?
Det må vel altid være ejeren/udlejerens ret at afgøre.

TIAS skrev:
Ja, det ville jeg bestemt, hvis der VAR tale om en demokratisk forsamling der repræsenterede borgernes ønsker, og ikke en lille cirkel politikere der har ondt i røven over et kulturhus de intet ved om, og kun lader sig styre af fordomme og pres fra overordnede.

Mener du at den demokratiske forsamling repræsenterede borgernes ønsker bedre i 82?, og hvad mener du helt konkret der har ændret sig siden.
Udover at de demokratisk valgte politikere dengang, er blevet udskiftet med nogle demokratisk valgte politikere, som represænterer den nuværende sammensætning af borgernes interresser.

Her er en forklaring på 'pest og kolera begrebet' :
Sprognævnet skrev:
Pest og kolera

Af Margrethe Heidemann Andersen

At vælge mellem pest og kolera er ifølge Politikens Nudansk Ordbog med Etymologi, 1999, et "udtryk for at man skal vælge mellem to lige ubehagelige muligheder". Udtrykket er ret almindeligt i dansk, og da vi på Sprognævnet blev spurgt om dets alder og oprindelse, var vores umiddelbare reaktion at det måtte man kunne finde noget om i de dansk-danske ordbøger. Til vores overraskelse var det ikke så ligetil som vi umiddelbart troede, og denne artikel er derfor et resultat af længere tids undersøgelse af udtrykket at måtte vælge mellem pest og kolera.

Eksplosiv udbredelse
Pest og kolera er begge dødelige infektionssygdomme der optræder som epidemier. Ingen af sygdommene udgør nogen trussel mod folkesundheden i dag i vores del af verden, men har tidligere kostet mange menneskeliv i såvel Danmark som resten af Europa. Specielt pesten krævede mange dødsofre da den hærgede i Europa i 1300-tallet, og den sidste koleraepidemi i Danmark, der ramte København i 1853, kostede 4700 mennesker livet. Det er nærliggende at forestille sig at udtrykket at vælge mellem pest og kolera (udtrykket lyder også tit at vælge mellem pest eller kolera) er opstået i forbindelse med koleraepidemierne da erindringen om koleraen endnu har været stærk. Hvis det passer, måtte udtrykket altså være langt over 100 år gammelt, men det ser ikke ud til at være tilfældet. At vælge mellem pest og kolera er således ikke med i Ordbog over det Danske Sprog (1918-56), og heller ikke samlingerne til Supplementet til ordbogen har citater hvori ordet forekommer. Vi har i Sprognævnets samling enkelte citater med udtrykket, og det fremgår af det ene af disse citater (der er et personligt brev fra ordbogsredaktør Kaj Bom fra 1978) at udtrykket optræder med en "eksplosiv udbredelse". Da det ikke er lykkedes os at spore udtrykket længere tilbage end til 1978, er der en del der tyder på at der er tale om et ret ungt udtryk, som formentlig har vundet udbredelse i løbet af 1980'erne, og som altså stadigvæk kendes og bruges på dansk.

Norge og Sverige
Det er ikke kun i Danmark at man forstår hvad der menes med at vælge mellem pest og kolera. Udtrykket kendes også i Norge og Sverige, og her er man også enige om at det er et ret ungt udtryk. I den svenske Nationalencyklopedins Ordbok (bind 2, 1996) kan man under opslagsordet pest finde udtrykket pest och kolera, men der er ikke givet nogen forklaring på hvad udtrykket betyder, eller hvor det kommer fra. Svenska språknämnden oplyser at deres ældste citat er fra avisen Dagens Nyheter 1987 og lyder: det är som att välja mellan pest och kolera. Ingen af de norske ordbøger som vi har adgang til på Dansk Sprognævn, giver nogen oplysninger om udtrykket. På Institut for leksikografi i Oslo er man dog i besiddelse af flere citater med ordet, hvoraf det ældste stammer fra nynorskavisen Dag og Tid, 1986. Dette citat er dog ikke helt identisk med det danske at vælge mellem pest og kolera, idet udtrykket her er slå pest ihjel med kolera. Citatet lyder i sin fulde længde: At han inviterte Per A. Skjervengen til å diskutere alkoholpolitikk med Per Sundby er å slå i hel pest med kolera. Institut for leksikografi oplyser at man mener at udtrykket er ældre end 1986 i norsk, men det kan altså ikke dokumenteres.

Europa
I Stig Toftgaard Andersen: Talemåder i dansk, København, 1998, nævnes det at udtrykket måtte/skulle vælge mellem pest og kolera svarer til det tyske zwischen Scylla und Charybdis sein. Ifølge græsk folketro er Skylla et kvindeligt uhyre der bor i en hule. Uhyret er en personifikation af malstrømmen, og hvis et skib er kommet lykkeligt forbi hvirvlen ved Charybdis, må det afgive sit mandskab til Skylla (jf. Den lille Salmonsen, bind 10, 1940). Betydningen af at vælge mellem pest og kolera eller at være mellem Skylla og Charybdis er altså den samme: at man befinder sig mellem to lige store onder. I tysk kender man også udtrykket at vælge mellem pest eller kolera. I hvert fald kunne man i Süddeutsche Zeitung, 31.3.1999, læse en artikel med overskriften Die Wahl zwischen Pest und Cholera. Vi har ikke fundet nogen information om udtrykkets alder på tysk.

Tilsyneladende findes udtrykket ikke på engelsk. Således står der i Gyldendals Dansk-Engelsk Ordbog, 10. udg., 1995, at udtrykket måtte vælge mellem pest og kolera svarer til be between the devil and the deep blue sea eller, mere formelt, be between Scylla and Charybdis. At vælge mellem pest eller kolera findes derimod i fransk hvor det hedder choisir entre la peste et le choléra. Efter de største fransk-franske ordbøger at dømme er udtrykket kommet ind i fransk omkring 1980. Det passer nogenlunde til situationen i dansk hvor det ældste belæg på udtrykket er fra 1978, mens de ældste belæg i Norge og Sverige altså er fra henholdsvis 1986 og 1987.

At vælge mellem pest eller kolera er altså et forholdsvist ungt udtryk, som kendes i dansk, norsk, svensk, fransk og tysk, men som tilsyneladende ikke kendes i engelsk.

Mener bare at når man nu havde et fedt brugerstyret kulturhus, hvorfor så ikke lægge vægt på det i argumentationen, istedet for at mudderkaste de nye ejere? Som sådan set absolut intet har gjort forkert i den her sammenhæng.

Og der har sikkert være mange store koncertoplevelser og oplevelser at hente, men der er sgu også mange andre store spillesteder der er blevet lukket med årene, uden at de fremtidige har skullet finde sig i at blive chikaneret af de tidligere koncertgængere.
Ikke fordi jeg tror der er nogen der har den store sympati for Faderhuset, men jeg tror bare samtidig at i høster megen antipati med jeres aktioner.

Jeg er da overbevist om at det har været et fedt sted, men kæmp da for at få etableret et lignende et andet sted. Kbh er da en stor by. Og hvis i selv smed lidt i, kunne i købe med jævne mellemrum være så heldige at finde et nedlagt landbrug med en 400m2 beboelse til ½-1million herovre i det mørke jylland.

TIAS skrev:
Det ender med at panserne rydder bulen, vi smadrer den, og åbner et nyt ungdomshus andetsteds, men det er FANDEME tarveligt at ødelægge så fedt et sted der har overlevet så længe.

Ja det er FANDEME tarveligt, lad da være med at smadre det så!!!
Fred bygningen, som et stykke solid dansk arbejderhistorie, og forlad så området, allesammen!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TIAS: Og ja jeg er da emotionel masochistisk så snart jeg har chancen for det. Men er da i det mindste konsekvent
Synes tilgengæld du er dobbeltmoralsk.
Ville svare til at synes at kun de stoffer jeg indtager er i orden at erhverve ulovligt, hvis folk tog stoffer jeg ikke ku' li' var jeg i min gode ret til at stikke/chikanere dem.
Det er da et standpunkt kun at have foragt til overs for myndigheder og lovgivningen, men så hold fast i det, og lad være at bruge de samme myndigheder og lovgivning som argument, når det lige passer for jer.
Ellers så er man vel bekvemmelighedsanarkist.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Godt. Jeg giver ikke en skid for Danmarks love og regler.

Tilfreds? Jeg synes ikke det er problem at man holder folk fra at skade hinanden gennem racisme, undertrykkelse, vold mm. men langt de fleste love her i landet er forsøg på at beskytte folk fra sig selv, og det er en falsk og opdigtet kontrovers.

Hvis jeg levede i 82 og så det ske, ville jeg måske tro på at Danmark havde sine borgeres bedste interesser i tanke når de lavede lovene, men hvad angår ungdomshuset, så skal det bare blive. Min ærlige vurdering er at det nok med sikkerhed bliver ryddet når sagen er spillet ud(om ½ til 1½ år), men der skal nok komme et nyt.

For at tage dine pointer en af gangen...

Citat:
Mener du at den demokratiske forsamling repræsenterede borgernes ønsker bedre i 82?, og hvad mener du helt konkret der har ændret sig siden.
Udover at de demokratisk valgte politikere dengang, er blevet udskiftet med nogle demokratisk valgte politikere, som represænterer den nuværende sammensætning af borgernes interresser.

- Næh, det gjorde den ikke, og intet har ændret sig. Politikere lyver som svin hvis du ikke skulle have lagt mærke til det. Vi vælger dem vi tror repræsenterer vore interesser(og det ender, rigtigt nok, med en kludetæppe-lignende sammensætning af borgernes interesser), og ender med folk der knepper os i røven - i '82 som i '04.

Citat:
Mener bare at når man nu havde et fedt brugerstyret kulturhus, hvorfor så ikke lægge vægt på det i argumentationen, istedet for at mudderkaste de nye ejere? Som sådan set absolut intet har gjort forkert i den her sammenhæng.

- Jeg forstår godt min lidt rabiate holdning kan fremmedgøre min pointe, som det er tilfældet med ungeren kontra Danmark, og jeg undskylder hvis det er tilfældet. Vi er ekstremister, ja, men det skyldes sgu ikke at vi ikke har prøvet. Folk på Nørrebro ved hvilke fede ting ungeren står for og hvad dens aktivister næsten dagligt gør for rigtigt mange mennesker, men uanset hvor meget man prøver at sige det, så kommer det ikke ud til andre mennesker i landet. Folk tror på medierne, og på regeringen, og udover en lille håndfuld politikere og aviser med hjertet på rette sted, så afskyr de ungeren og portrætterer den som terrorist-rotterede - Uanset hvad sandheden måtte være. Og nej, Faderhuset har ikke fra et legitimt standpunkt gjort noget galt, men dets brugere chikanerer alt fra kvinder til punkere som de mistænker for at bruge huset, hvis de kan fange en bruger alene - dernæst kommer at jeg synes de begår en ren etisk fejl ved at bryde ind og ødelægge inventar og antaste brugerne istedet for at søge en dialog. Hvis de så meget som prøvede på at lade som om at de ville gøre noget fedt med huset ville de stå en del bedre i mine øjne - Ungerens aktivister og brugere ER altså til at tale med, vi er også mennesker. Næsten ;)

Citat:
Og der har sikkert være mange store koncertoplevelser og oplevelser at hente, men der er sgu også mange andre store spillesteder der er blevet lukket med årene, uden at de fremtidige har skullet finde sig i at blive chikaneret af de tidligere koncertgængere.
Ikke fordi jeg tror der er nogen der har den store sympati for Faderhuset, men jeg tror bare samtidig at i høster megen antipati med jeres aktioner.

- Uden tvivl, men som jeg prøvede at udtrykke foroven så har det ikke nyttet overhovedet at lege pænt - Hvis vores legitime ret og forsøg på dialog ikke mødes, så får de brosten <-- okay, farverig metafor, men vi VIL holde på det hus, og hvis de ikke spiller fair, kan jeg ikke se hvorfor vi skulle.

Citat:
Jeg er da overbevist om at det har været et fedt sted, men kæmp da for at få etableret et lignende et andet sted. Kbh er da en stor by. Og hvis i selv smed lidt i, kunne i købe med jævne mellemrum være så heldige at finde et nedlagt landbrug med en 400m2 beboelse til ½-1million herovre i det mørke jylland.

- Nu er det sådan at ungerens retgruppe ER gået med til at afhænde huset hvis vi kunne få det hele genhuset et andet sted i København(kommunen står nemligt ved at dette ER deres ansvar hvis de vil sælge huset), men i de bygninger der er blevet kigget på kunne man ikke have plads og resourcer til alle de faste ugentlige arrangementer ungeren tilbyder. De stod dog fast på at kunne sælge huset. Og hvad angår resten af Danmark, så kan det ikke komme på tale. Ungeren er til for Københavns unge borgere, og er solidarisk med ALLE danske byers kamp for retten til deres eget ungdomshus. Bare det at kun Ålborg, Århus og Odense har noget der ligner ungeren i struktur og administration er under lavmålet.

Citat:
Ja det er FANDEME tarveligt, lad da være med at smadre det så!!!
Fred bygningen, som et stykke solid dansk arbejderhistorie, og forlad så området, allesammen!

- Det er faktisk en rigtigt fed idé, når nu det står til at blive ryddet alligevel. Men da kommunen, ligesom det meste af befolkningen, respekterer økonomisk lovgivning mere end arbejderhistorie og solidaritet er det nok ikke holdbart - Men et rigtigt godt alternativ, ingen tvivl om det.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ved ikke om jeg er tilfreds, jeg har da i hvertfald forstået hvor du står, og det respekterer jeg sådan set fuldstændigt.
Jeg tror bare ikke i vinder noget ved det og should choose your battles more wisely, men det er bare en personlig holdning.

Hvorfor ikke bruge kræfterne på at finde og etablere et nyt sted, hvis i inderst inde godt ved slaget er tabt på Jagtvej.
Sålænge der er lidt goodwill tilbage fra kommunens side.
Måske under lidt trangere kår (i starten), men hvis man så viste kommunen, hvad man egentlig stod for. Slæbte andre medier end lige TV-Stop med til arrangementerne. Lavede underskriftsindsamlinger til forsvar af huset, og prøvede at skabe en mere åben, forsonlig, profil i medierne, brug medierne til noget positivt(ligesom svinene på den anden front gør), jeg tror ikke spies's al omtale er positiv altid holder stik.
Selvfølgelig har medierne tit en snæver indgangsvinkel, men i gør også selv jeres til det.

En anden ting, er måske en lille vedtægtsændring, selvom jeg synes tanken om at ting koster hvad i synes de er værd, er umålidelig fed, kunne den måske indenfor rimelighedensgrænser koste det de koster, altså stadig være nonprofit men gøre at stedet løb rundt (Undskyld hvis jeg fuldstændig har misforstået det her, men regner med stedet kører på tilskud fra kommunen?!?! Men hvis i er selvfinansierede, så ignorer det bare)
Men altså en decideret brugerbetaling (selvom det er frygteligt ord), eller rettere en slags kontingent, eller måske årskort til arrangementer, kunne vel hvis der er så meget opbakning om stedet (specielt arrangementer) som jeg har indtryk af hel eller delvis finansiere 'huslejen' for jeres eget hus. Og kunne måske sammen med entree indtægter og udskænkningen præsentere et overskud, og give til en restaureringskonto. Ikke fordi i skal blive borgerdyr, men for at være en respektabel forening, giver meget længere snor ved myndighederne.

Det vil under alle omstændigheder give endnu større frihed og flere rettigheder end jeres nuværende 'autonome' aftale med kommunen, at være husejere.

Jeg er helt enig i politikerne stadig lyver som svin, my point exactly

Og faderhuset har vel også en grund til at være en smule mistænksom eller hvad ? Og hånden på hjertet tror du så altid i har virket på de her stakkels forstyrrede, selvpinende gejstlige som om i har søgt en dialog
Med dialog mener jeg stille og rolig forholdsvis saglig debat som vi har her, uden trusler og "Fascistsvin!!!"
I et autonomt hus må der vel også ske en ændring af brugerne med tiden, hvem dikterer hvad der er brugernes ønsker. Jeg mener at den måde ungeren har kørt på indtil nu, kan jo også have holdt nogle potentielle brugere af ungeren væk, men som måske ville benytte huset, hvis der havde været en anden stemning/arrangementer/klientel whatever
Og der må vel unægteligt være sket noget siden det var bz'ere der huserede.
Men det lyder som der er en klart defineret (indskrænket) opfattelse af hvad brugerne af huset som kollektiv begreb vil have?
Altså som jeg ser på det burde medborgerhuset også have plads til at der sad nogle Faderhuset weirdo's og messede i det ene hjørne og nogle tibetanske munke i det andet, altså et kulturcenter for alle uanset hvor blæste de måtte være (Absolutely no offence ! :mrgreen: ). Kunne måske endda redde nogle af disse fortabte sjæle ved ikke at undgå at lande i dialog med anderledes tænkende.

Men i bund og grund , FIGHT ON !!!
Om ikke andet så for en fredning af bygningen

[/i]

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Hvorfor ikke bruge kræfterne på at finde og etablere et nyt sted, hvis i inderst inde godt ved slaget er tabt på Jagtvej.

- Der er en del af ungerens brugere der har den holdning, men aktivisterne og mange af brugerne(særligt dem der har brugt huset i mange år), holder indædt på det. Revolutionsromantikken lever i bedste velgående, og kan man holde på det her hus mod alle odds har man jo bevist sit og husets værd. Mange andre, som mig, synes måske også det er en bedre idé at få BZat nogle andre steder, og lejet nogle ting, se om man kan finde alternativer, men det er ikke en specielt populær linie i miljøet, og uden at handle i kraft af hinanden kan man ikke udrette meget. Det humanitær-anarkistiske miljø er ikke så stort igen(ikke engang i københavn), og vi burde kunne finde en slags konsensus, men det er ikke lykkedes endnu - det er problemet med basisdemokrati.

Citat:
Sålænge der er lidt goodwill tilbage fra kommunens side.
Måske under lidt trangere kår (i starten), men hvis man så viste kommunen, hvad man egentlig stod for. Slæbte andre medier end lige TV-Stop med til arrangementerne. Lavede underskriftsindsamlinger til forsvar af huset, og prøvede at skabe en mere åben, forsonlig, profil i medierne, brug medierne til noget positivt(ligesom svinene på den anden front gør), jeg tror ikke spies's al omtale er positiv altid holder stik.
Selvfølgelig har medierne tit en snæver indgangsvinkel, men i gør også selv jeres til det.

- Tjo, men en del af ungerens styrke er jo at både os brugere og aktivisterne vi støtter er død-og-pine hardcore kompromisløse. Hvis vi samarbejder med medier og personer der faciliterer ting vi ikke går ind for(kapitalisme, sexisme etc.) så gider vi bare ikke. Det er stædigt og skader naturligvis kampen for ungeren på et rent objektivt standpunkt, men det er også en styrke. Det værende sagt har en bred vifte af medier støttet vores standpunkt i fortiden, og gør det stadigt(Politiken, Information, På Gaden m.fl.).

Citat:
En anden ting, er måske en lille vedtægtsændring, selvom jeg synes tanken om at ting koster hvad i synes de er værd, er umålidelig fed, kunne den måske indenfor rimelighedensgrænser koste det de koster, altså stadig være nonprofit men gøre at stedet løb rundt (Undskyld hvis jeg fuldstændig har misforstået det her, men regner med stedet kører på tilskud fra kommunen?!?! Men hvis i er selvfinansierede, så ignorer det bare)

- Ungeren er 100% selvfinansierende. Penge til arrangementer, forbedringer mm. kommer ind via koncert-indtægter, men LANGT det meste af alt arbejde der foregår i huset er helt frivilligt. Selv de sureste klamme tjanser. Kan ikke lige ignorere det, for det er en vigtig ting at vide om stedet, syns jeg.

Citat:
Det vil under alle omstændigheder give endnu større frihed og flere rettigheder end jeres nuværende 'autonome' aftale med kommunen, at være husejere.

Jeg er helt enig i politikerne stadig lyver som svin, my point exactly

- Tjo, men ungeren er jo ikke ungeren hvis den ikke var helt og holdent brugerstyret - dette er en principsag, og hvis vi kastede håndklædet i ringen og blev en forening m. bestyrelse osv. kan det hele være ligemeget(stengade 30 gjorde det samme i sin tid, og se hvordan de er endt!).

Citat:
Og faderhuset har vel også en grund til at være en smule mistænksom eller hvad ? Og hånden på hjertet tror du så altid i har virket på de her stakkels forstyrrede, selvpinende gejstlige som om i har søgt en dialog
Med dialog mener jeg stille og rolig forholdsvis saglig debat som vi har her, uden trusler og "Fascistsvin!!!"

- Lige siden huset blev solgt til Human A/S uden vort samtykke, og solgt af Human A/S(der helt tydeligt var et strå-firma for kommunen) til faderhuset har der ikke været interesse for dialog fra nogen af siderne. Faderhuset lagde ud med en hård linie("de autonome er besat af djævle, og før guds lys skinner derinde og de er drevet ud, er vort arbejde ikke gjort." - ordret citat af Ruth Evensen, faderhusets messias-figur og diktator på livstid.), og vi har ikke set nogen årsag til ikke at besvare den.

Citat:
I et autonomt hus må der vel også ske en ændring af brugerne med tiden, hvem dikterer hvad der er brugernes ønsker. Jeg mener at den måde ungeren har kørt på indtil nu, kan jo også have holdt nogle potentielle brugere af ungeren væk, men som måske ville benytte huset, hvis der havde været en anden stemning/arrangementer/klientel whatever
Og der må vel unægteligt være sket noget siden det var bz'ere der huserede.

- Jeg kan så fortælle dig at ungeren har ændret sig meget i de 24 år der er gået. De originale medlemmer af BZ-brigaden der fik huset har kun meget få medlemmer der stadigt involverer sig i huset(disse er dog også meget engagerede i retsgruppen og kontaktudvalget), og i dag er det fortrinsvis anarko-punkere og humanitære aktivister der lægger arbejde i huset. Stedet vil, ved sin fremtoning, basisgrundlag og ord/symbol-valg i sine plakater, skrivelser mm. ALTID jage mange mennesker væk, fordi de ikke kan håndtere aktivisterne og brugernes hudløst ærlige og rabiate modstand mod undertrykkelse i alle sine former. Jeg kan godt forstå at mange drives væk af vores image, og sådan må det bare være, for vi kan ikke gå på kompromis med vores kamp og vores modkultur.

Citat:
Men det lyder som der er en klart defineret (indskrænket) opfattelse af hvad brugerne af huset som kollektiv begreb vil have?
Altså som jeg ser på det burde medborgerhuset også have plads til at der sad nogle Faderhuset weirdo's og messede i det ene hjørne og nogle tibetanske munke i det andet, altså et kulturcenter for alle uanset hvor blæste de måtte være (Absolutely no offence ! ). Kunne måske endda redde nogle af disse fortabte sjæle ved ikke at undgå at lande i dialog med anderledes tænkende.

- Nu må du huske på hvad ungeren står for. Der er plads til ALLE, forudsat disse giver plads til ALLE. Husets regler er ikke bestemt af en lille og snævertsynet klike(selvom en del sådanne kliker huserer derinde og har præget noget af stedets udvikling), men af alle der bruger det. Kommunister, anarkister, drukpunkere, hjemløse, humanitære gadeaktivister og mange andre er med til at afgøre hvad der foregår derinde gennem grund-demokrati - Et er man blevet enig om, og dette står til stadighed som husets love: INGEN vold, hårde stoffer(stærkere end hash og svampe/syre), homofobi, rac/naz-isme, sexisme eller undertrykkende moral. Derfor er der ikke plads til faderhuset, der som nævnt tidligere er modstander af noget nær alle former for personlig frihed, og som bevidst og gladeligt ville undertrykke andre brugere så snart de kom indenfor.

Citat:
Men i bund og grund , FIGHT ON !!!
Om ikke andet så for en fredning af bygningen

- Gracias! Will do ;)

Titel:
Relativistisk båthorn

Jensus skrev:
Nu skal jeg afsløre dig en lille hemmelighed, den hedder arbejde

Helt rigtigt. Problemet er bare at folk med lidt for sjove piercinger eller punkere med muntre hane-kamme, _ikke_ ka' få arbejde på samme vilkår som kristne røv-slikkere med pomade-hår. De er tvangs-henvist til at blive bistands-bumser, underlagt konstant mistillid og stasi-kontrol fra systemet's side. Så der er ikke lige muligheder. De kristne er jo sådan nogle 'pæne' mennesker der sagtens ka' få job i føtex, apmøller og hvad ved jeg (fordi de gerne betingelses-løst sutter pik på supervisoren/manageren, eller hvad de forskellige firmaer nu kalder deres lokale hitler-jugend). Ingen ville ansætte en der bare tilnærmelsesvis lignede stereo-typen på en autonom. Så dem der nu engang godt ka' li' at se sådan ud, har ingen adgang til job og penge, og derfor heller ingen adgang til økonomisk magt. Det svarer til at ta' stemme-retten fra folk der ikke har den rette påklædning (præcis som når dansk fjolseparti feks si'r at kvinder med tørklæder ska' forbydes)
Det _er_ nepotisme når kun ens egne har adgang til samfunds-goderne, og det er dét faktum der hersker i dagens højre-drejede 'pæne' gabadine-bukse-danmark.
Og lovede venstre ellers ikke at dem på bunden sku' ku' blive bankdirektører hvis de blev valgt ind i folketinget?? Det er der mig bekendt ingen der er blevet. Tværtimod så er myndighederne blevet tiltagende fascistoide overfor dem der har brug for deres hjælp, siden VKDF kom til magten (hvilket selvfølgelig rammer tilbage på dem selv før eller siden)

Så situationen er den at de grimme autonome aldrig vil ku' få råd til at overbyde feks de pæne kristne, i et forsøg på at købe huset. Dermed er de udelukket fra starten af, og det er ganske enkelt ikke retfærdigt (men heldigvis har den slags Ubalancer det jo med at udligne sig selv henad vejen, og så ka' det måske være pamperne får tørret deres smørrede grin af deres grimme fjæs)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TIAS:
Mente mere, bare at have en foreningsstruktur udadtil, jeg har eksempelvis en næstformandspost, fordi man skal have sådan en. Men har på ingen måde mere indflydelse eller magt end alle andre medlemmer af foreningen. Formanden har heller ikke (selv om han til tider tror det).
I praksis vil det jo bare sige at man har nogle udpeget til at skrive under på de andres vegne, men kan jo stadigvæk være en repræsentant for husets holdninger. Og det kan jo foreksempel indskrives i vedtægterne at alt skal vedtages enstemmigt af alle medlemmer eller hvordan i nu træffer afgørelser.
Kender desværre ikke det store til Stengade 30, da jeg jo æ jyde.

Men kan godt se et eller andet sted at det går mod hele ideen

Og JEL: Bliv selvstændig!

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvad taler du om JEL? Jeg har haft adskillige jobs i mine punker-år. Desuden sender udseende nu engang nogle signaler, og så længe at folk kan blive stødt, så er det ikke optimalt for arbejdspladser som skal ansætte en. Jeg har haft samme debat med en muslim mht. til tørklæder hos kassedamer, det har intet at gøre med at arbejdsgiveren har noget imod en eller ens holdninger, men så længe at gamle damer bliver stødte af synet, så må arbejdsgiveren undgå det.

Tilbage til mine jobs, så har jeg delt aviser ud, på blandt andet ET PLEJEHJEM, hvor der godt nok var en af de gamle damer som højlydt udtalte sig om mit grimme udseende, men ellers var det ikke noget problemet.

Sidenhen har jeg vasket op på flere restauranter, og har i 7-8 måneder arbejdet på et lager, hvor jeg blot tog mine pig-genstande af. At jeg så havde blot hår gjorde de andre bare grin med, tøjet var så godt skjult bag en kedeldragt, og en stor jakke.

En sidste ting, der er ingen der siger at autonome skal gå i det tøj de gør, at man tilegner en tøjstil det sæt værdier som man efterlever, kan jeg kun grine af. Så bør man i hvert fald ikke grine af "dumme poptøser" med homogent udseende. Hvis man ikke kan se anderledes ud for blot en dag, til en jobsamtale, fordi at man ikke vil gå på kompromis med sine værdier, så ønsker man ikke jobbet.

Btw. Tias, er det ikke lidt hyklerisk med de værdier? Fra det øjeblik at man siger at der er plads til alle som giver plads til alle, så siger man at der ikke er plads til alle, ergo giver man ikke selv plads til alle, er der så plads til jer?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jensus>>Hvis man går i en spraymalet læderjakke med nitter, hullede bukser, kampstøvler og har en blå hanekam(at jeg gør det har intet med sagen at gøre), så har man sgu en håndfuld værdier man tør og med al sandsynlighed KAN stå inde for - modsat poptøserne, for de behøver hverken at tænke selv eller finde en holdning for at gøre og se ud som de gør.

Og jeg er ikke enig med dit udsagn om jobbene - Man er da netop punk fordi man nægter at gå på kompromis med systemets pis, og så kan man da ikke pare proppe kuglerne mellem benene og tage jakkesæt på for at få et job der giver godt?

Ungerens værdier er tit blevet kaldt både paradoksale og hykleriske - Jeg vil gå med til at de er det første. Hvis man ikke vil have sine humanitære fristeder inficeret af homofober, mandchauvinister, nazier og andet AFSKUM, så må man sætte foden ned et sted, også selvom et par klynkehoveder kan opfatte det som paradoksalt(hvad det vel egentligt er til en vis grad) eller hykleri. Ja, jeg er da også irriteret over alle de regler, men jeg kan forstå tanken bag og er derfor ligeglad når en anarkopunk aktivist sviner mig til at for at snakke om fisse eller kød, ikke?

Titel:
Insane psychedelia user!

Tias skrev:
Jensus>>Hvis man går i en spraymalet læderjakke med nitter, hullede bukser, kampstøvler og har en blå hanekam(at jeg gør det har intet med sagen at gøre), så har man sgu en håndfuld værdier man tør og med al sandsynlighed KAN stå inde for - modsat poptøserne, for de behøver hverken at tænke selv eller finde en holdning for at gøre og se ud som de gør.

Jaja, hvad jeg ikke forstår er hvorfor at værdier og udseende hænger sammen. Man kan sagtens være rød to the bone, og alligevel se helt ordinær ud, ikke sandt? Selvfølgelig uden at være selvmodsigende, et stort Nike logo på trøjen er nok ikke lige sagen for en socialist :wink:

Tias skrev:
Og jeg er ikke enig med dit udsagn om jobbene - Man er da netop punk fordi man nægter at gå på kompromis med systemets pis, og så kan man da ikke pare proppe kuglerne mellem benene og tage jakkesæt på for at få et job der giver godt?

Systemet? Vi taler om en hvilken som helst virksomhed her, jeg har kun arbejdet for private. Og jeg har ikke snakket om jobs der giver godt, jeg har bare snakket om jobs. Men forklar mig lige systemets pis? Og forklar mig så hvordan man kan klare sig i systemet, hvis der ikke var nogen stat at nasse på?

Tias skrev:
Ungerens værdier er tit blevet kaldt både paradoksale og hykleriske - Jeg vil gå med til at de er det første. Hvis man ikke vil have sine humanitære fristeder inficeret af homofober, mandchauvinister, nazier og andet AFSKUM, så må man sætte foden ned et sted, også selvom et par klynkehoveder kan opfatte det som paradoksalt(hvad det vel egentligt er til en vis grad) eller hykleri. Ja, jeg er da også irriteret over alle de regler, men jeg kan forstå tanken bag og er derfor ligeglad når en anarkopunk aktivist sviner mig til at for at snakke om fisse eller kød, ikke?

Jamen de fisser skal sgu da bare have noget kød :P Men hov, tanken bag reglerne er vel at tage hensyn til de "overfølsomme" individer der, så de ikke bliver stødte, kan du relatere til min arbejdsplads snak?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Jaja, hvad jeg ikke forstår er hvorfor at værdier og udseende hænger sammen. Man kan sagtens være rød to the bone, og alligevel se helt ordinær ud, ikke sandt? Selvfølgelig uden at være selvmodsigende, et stort Nike logo på trøjen er nok ikke lige sagen for en socialist

- Værdier og udseende behøver skam heller ikke at hænge sammen på nogen måde. Anarkopunkerne sys bare det er fedt med det helt sorte tøj og patches med anarkistiske symboler og slogans, lissom jeg kører mit drukpunker-trip - al magt til det, og lisså meget til dem der ikke gider reklamere.

Citat:
Systemet? Vi taler om en hvilken som helst virksomhed her, jeg har kun arbejdet for private. Og jeg har ikke snakket om jobs der giver godt, jeg har bare snakket om jobs.

- Ja, så har du også villet jobbet nok, uden at gå på kompromis. Man kan som punker få masser af jobs uden at skulle skære sine testikler af og tage slipset på. Du mener at man ikke er engageret nok hvis man ikke er villig til at droppe sine idealer, der er jeg stærkt uenig.

Citat:
Men forklar mig lige systemets pis? Og forklar mig så hvordan man kan klare sig i systemet, hvis der ikke var nogen stat at nasse på?

- Med 'systemets pis' mener jeg netop at man skal være 100% konform for at komme langt i samfundet, der er ingen tolerence overhovedet. Og man kan klare sig fint ved sin egen og sine venners hjælp, bistand eller ej - Det ideelle ville da være hvis staten blev knust og vi kunne klare os helt selv, men sådan bliver det bare ikke fordi folk er får. 'Nough said.

Citat:
Jamen de fisser skal sgu da bare have noget kød Men hov, tanken bag reglerne er vel at tage hensyn til de "overfølsomme" individer der, så de ikke bliver stødte, kan du relatere til min arbejdsplads snak?

- Både og. Det handler jo ikke om at tage hensyn til over-følsomme hystader, men om at give plads til alle. Ungdomshuset har valgt at opretholde en moral hvor det ikke er muligt for nogen brugere at undertrykke hverandre, og det må man respektere selvom den "Politiske korrekthed" kan være røv irriterende til tider.

Titel:
Insane psychedelia user!

Tias skrev:
Citat:
Systemet? Vi taler om en hvilken som helst virksomhed her, jeg har kun arbejdet for private. Og jeg har ikke snakket om jobs der giver godt, jeg har bare snakket om jobs.

- Ja, så har du også villet jobbet nok, uden at gå på kompromis. Man kan som punker få masser af jobs uden at skulle skære sine testikler af og tage slipset på. Du mener at man ikke er engageret nok hvis man ikke er villig til at droppe sine idealer, der er jeg stærkt uenig.

Er tøj lig med idealer eller er tøj ikke lig med idealer? Nu må du bestemme dig. Desuden var det JEL som brokkede sig over at punkere ikke kan få jobs, ikke mig.

Tias skrev:
Citat:
Jamen de fisser skal sgu da bare have noget kød Men hov, tanken bag reglerne er vel at tage hensyn til de "overfølsomme" individer der, så de ikke bliver stødte, kan du relatere til min arbejdsplads snak?

- Både og. Det handler jo ikke om at tage hensyn til over-følsomme hystader, men om at give plads til alle. Ungdomshuset har valgt at opretholde en moral hvor det ikke er muligt for nogen brugere at undertrykke hverandre, og det må man respektere selvom den "Politiske korrekthed" kan være røv irriterende til tider.

Du bliver da undertrykt, hvis at du ikke må sige fisse, fjams, pussy,skede, kusse, bananekspressen, slimautomaten, det flækkede rundtstykke eller lignende, gør du ikke? Og hvad er der forkert i at benævne kønsdele med alternative ord? Hører man folk brokke sig, hvis en pige siger pik?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Er tøj lig med idealer eller er tøj ikke lig med idealer? Nu må du bestemme dig. Desuden var det JEL som brokkede sig over at punkere ikke kan få jobs, ikke mig.

- Nogen gange er det, nogen gange ikke - behøver det være så skide sort og hvidt? Jeg synes det gør, meget af tiden, og det kan godt irritere mig hvis folk ikke vil stå inde for de symboler, mærker og holdninger de klæder sig i.

Citat:
Du bliver da undertrykt, hvis at du ikke må sige fisse, fjams, pussy,skede, kusse, bananekspressen, slimautomaten, det flækkede rundtstykke eller lignende, gør du ikke? Og hvad er der forkert i at benævne kønsdele med alternative ord? Hører man folk brokke sig, hvis en pige siger pik?

- Næh, jeg bliver ikke undertrykt, for jeg er pisse ligeglad. Til gengæld kan en pige meget nemt føle sig truffet hvis man bruger et fornedrende udtryk om hende eller hendes krop, og det gider jeg for en ikke bidrage til - Hvis I vil så fint, men ikke jeg.

Titel:
Relativistisk båthorn

ThirdEyeFloond skrev:
Bliv selvstændig!

Go' ide. Jeg ku' åbne en coffee-shop :D ...nå nej...det er jo Ulovligt :roll:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ikke for at wanke en død hest, men har lige en meddelelse til alle der synes ungeren er et fedt sted at komme, og gerne vil kunne det i fremtiden..

I anledning af ungerens fødselsdag er der DEMO i morgen, torsdag!

kl. 16.30 fra Blågårds Plads til Rådhuspladsen, hvor alle der sympatiserer med Ungdomshuset opfordres til at dukke op og vise deres modvilje mod en evt. lukning af Ungdomshuset og dets aktiviteter. På rådhuset vil der være teater, livebands mm.

Kom glad - medbring larm!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]