Da jeg selv er udpræget ateist, og altid har været det, ser jeg i stor grad det vise i hvad olipower skriver.
Udover at være indædt ateist har jeg boet sammen med min kæreste, som vel bl.a. er Wiccaner, i over 7år .
Hun er meget involveret i alt hvad der foregår i det miljø, og kalder sig nok Heks, fremfor noget andet. Heks giver hende en langt mere fleksibel rolle, og tvinger hende partout ikke til at være fanget i en tilstand.
Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det
Faktisk har jeg meget lidt forstand på wicca og religion i sig selv, da jeg selv mest tilslutter mig sætningen "Religion er Gift". Derfor argumenterer jeg kun principper i det følgende.
For det første synes jeg ikke, at man skal rakke andres tro ned som nogle gør det i denne tråd - Det er lidt ulækkert at høre på hvordan folk omtaler wiccanere som de gør, hvis de samtidig skriver sig ind under fanen hos en gruppe mennesker der forsøger på at realisere sig selv igennem stoffer. Desuden, hvor er den accept i forventer hos samfundet henne hos jer selv ?
Det jeg finder upassende, er at man ikke kan respektere andre på baggrund af at de udlever noget de teoretisk mener er godt for dem, og som de mener i praksis at føle er godt for dem.
Wicca er vel, i bund og grund, ikke så meget anderledes end den tripreligion mange her på siden synes at være en del af.
Specielt er det klamt at høre folk udtale sig på baggrund af de har kendt nogle piger i deres efterskole, som formentlig lige har set en heksefilm for efterfølgende at erklære sig som værende det.
Min erfaring er, at der blandt de her wiccanere jeg har mødt, som mange i dette emne afskriver som teenage tøser eller stærkt forstyrrede/useriøse mennesker er en hel del der går NOGET mere op i det end som så.
Ihvertfald oplever jeg at der bliver skrevet lange rapporter, lavet seriøse møder / happenings, foreningsarbejde, tidsskrifter og meget andet i den scene.
Noget andet mht til religion - Det forekommer mig på INGEN MÅDE forkert, at man laver en NY religion baseret på gamle ideer. Ligesom jeg, fra en logisk betragtning, synes det er en fornuftig ide at tilpasse gamle religioner til nye tider.
Hvis der er noget der er problematisk med religion, så er det når den hænger fast i gamle fortolkninger og ikke er tidssvarende. Det er der, man støder på de store problemer der i mine øjne gør religion til gift - Nemlig dele af verdensbefolkningen der får en håbløs og endda farlig indgangsvinkel til verden.
Når folk snakker om Gudinder osv - Så er det jo billedsprog - Disse figurer repræsenterer noget - Noget der er alment og fælles for både dem der er religiøse og ikke religiøse.
De kristne ville sige, "gud er kærlighed", eller "gud er alt"... Hvilket er fint med mig. Jeg har bare ikke brug for at tilbede noget.
Det var lige nogle tanker

MVH
Bart