Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 05:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 95 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Tidligere holdmedlem

nej, det kan du da ikke.....

Når jeg siger personligt er det fordi at jeg har erfaring med begge stoffer......og det er min personlige mening at jeg ikke syntes cola er mere vanedannende end amfetamin.

Titel:
Insane psychedelia user!

:roll:

Så siger vi det, men fordi halveringstiden for kokain er så kort og rusen kan blive så voldsom, samt at nedturen ikke er lige så hård som amfetamin, gør dét det mere afhængighedsskabende.

Hvad tror du der er mest afhængighedsskabende? Crank eller crack?

Titel:
Tidligere holdmedlem

well....nu forholder det jo sig sådan at der skal meget tii at blive afhængelig af cola......og alene pga. prisen og den korte tid det varer er det meget meget svært at kunne komme op på et forbrug der kunne lede til et misbrug.....

Det er selvfølgelig noget nadet hvis man er usædvanligt velstillet.......

Titel:
Insane psychedelia user!

Nu lød diskussionen ikke på hvor velstillet man er, men hvilket stof der er mest afhængighedsskabende.

Hvor meget vil du mene er "meget" for at blive afhængig?

Titel:
Tidligere holdmedlem

well, man skal begynde at tage det hver dag.......

Ligessåvel som amfetamin........

Nu kender jeg folk der tager 2 g cola dagligt og har kendt folk der har taget amfetamin dagligt.........

Og jeg syntes at dem på cola generelt klarer sig meget meget bedre socialt karrieremæssigt og økonomisk........

Det er bare mit personligfe indtryk at cola er alt det gode fra amf, og meget færre bivirkninger.....

Jeg tager heller aldrigt amfetamin, men når jeg en sjælden gang har råd til det så køber jeg da lidt cola..........

Titel:
Insane psychedelia user!

Thujoin skrev:
Og jeg syntes at dem på cola generelt klarer sig meget meget bedre socialt karrieremæssigt og økonomisk........

Hvordan hænger det sammen med det du skrev tidligere? Hvordan kan du synes at de klarer sig bedre økonomisk, når nu det er så meget dyrere?

Citat:
Det er bare mit personligfe indtryk at cola er alt det gode fra amf, og meget færre bivirkninger.....

Og det er jo bl.a. en af grundene til at det er mere afhængighedsskabende.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Sådan kan i ikke stille det op. Hvad nu hvis de tager kokain fordi de er økonomisk velstillede?

Titel:
Tidligere holdmedlem

fordi flertallet af dem jeg kender der tager kokain regelmæssigt er buisness typen der har flere penge at gøre med....

Titel:
Insane psychedelia user!

Halifaxxx skrev:
Sådan kan i ikke stille det op. Hvad nu hvis de tager kokain fordi de er økonomisk velstillede?

Jaja, det var måske formuleret lidt dårligt, men Thujoin fik det bare til at lyde som om de klarede sig endnu bedre økonomisk, fordi de tog kokain, ligesom han syntes de klarede sig bedre socialt og karrieremæssigt.

Thujoin skrev:
fordi flertallet af dem jeg kender der tager kokain regelmæssigt er buisness typen der har flere penge at gøre med....

Og det underbygger jo så det som Halifaxxx skrev. Men jeg kan love dig for at de ikke holder særlig længe, hverken karrieremæssigt, socialt eller økonomisk, hvis de fortsætter med at tage coke hver dag.

Titel:
Tidligere holdmedlem

jeg siger skam heller ikke coke er uskadeligt eller noget......

jeg undrer mig over hvorfor den generelle dansker opfatter det som det næstfarlige stof lige under heroin...............

Titel:
Insane psychedelia user!

Thujoin skrev:
jeg siger skam heller ikke coke er uskadeligt eller noget......

jeg undrer mig over hvorfor den generelle dansker opfatter det som det næstfarlige stof lige under heroin...............

Måske fordi erfaringer og undersøgelser viser det. Du kunne måske spørge dig selv om kendskabet til kokain mon er større end hvad du selv umiddelbart har erfaret i din vennekreds.

Titel:
Tidligere holdmedlem

har skam også læst på erowid..... og jeg er også af det indtryk at de fleste folk der sætter sig ldit ind i stoffer( den typiske psychedelia bruger)
ikke har det mindste bevær med at styre cola forbrug........

Titel:
Insane psychedelia user!

Thujoin skrev:
har skam også læst på erowid..... og jeg er også af det indtryk at de fleste folk der sætter sig ldit ind i stoffer( den typiske psychedelia bruger)
ikke har det mindste bevær med at styre cola forbrug........

Det kan da godt være at det ser ud til at folk kan styre deres forbrug, men på den anden side råber man jo heller ikke op om at man er ude og skide og har dummet sig. Ok, jeg tror jeg har set ét eksempel med en fyr der havde noget coke liggende i fryseren som han ikke kunne holde sig fra og han indrømmede vist også at det var ved at tage lidt overhånd. Jeg siger dog ikke at folk fra psychedelia lyver om deres misbrug for jeg er da også af den opfattelse at den generelle psychedelia bruger er forholdsvis ansvarlig nok til at passe på sig selv. Og så er det i øvrigt nok de færreste, der hænger ud på psychedelia, der har råd til så meget coke :P

Men blot fordi man ved en masse om forskellige stoffer, er det ikke en garanti for at man ikke kommer ud og skide. Når først man er hooked så er man hooked, og så kan det være svært at komme ud af det. Problemet med coke er jo så at man bliver psykisk, og senere, fysisk afhængig, relativt hurtigt. Og derfor kan det være svært at styre, hvis man nu har økonomien i orden.

Senest rettet af erusaerT 31 jul 2004 18:41, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Tidligere holdmedlem

det er selvfølgelig rigtigt nok det du siger Treasure, dog syntes jeg stadigtvæk at cola ahr et ufortjent dårligt ry :D

Titel:
Insane psychedelia user!

Thujoin skrev:
det er selvfølgelig rigtigt nok det du siger Treasure, dog syntes jeg stadigtvæk at cola ahr et ufortjent dårligt ry :D

Det kan du jo så mene ud fra dine egne erfaringer, men kokain har desværre eksisteret i meget længere tid og derfor er kendskabet til dets brug, misbrug og afhængighedspotentiale, sammenlignet med andre stoffer, rimelig godt ;)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Citat:
Problemet med coke er jo så at man bliver psykisk, og senere, fysisk afhængig, relativt hurtigt.

Hvilke symptomer på fysisk afhængighed af coke er det du mener man får ?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg mener også at have læst at fysisk afhængighed ikke kan opnås af kokain.

Titel:
Insane psychedelia user!

Syntese skrev:
Citat:
Problemet med coke er jo så at man bliver psykisk, og senere, fysisk afhængig, relativt hurtigt.

Hvilke symptomer på fysisk afhængighed af coke er det du mener man får ?

Altså ikke direkte voldsomme fysiske reaktioner som ved f.eks. heroin, men symptomer som f.eks. rastløshed, søvnløshed o.lign. Det jeg mener er at det er psykiske faktorer, der giver sig til udtryk i noget fysisk. Den er selvfølgelig lidt kringlet, men man kan sige at man tager stoffet igen for at slippe for nogle fysiske symptomer, som dog ikke er synderligt alvorlig eller livstruende. Jeg ved godt at det normalt ikke er det man forstår ved fysisk afhængighed, men jeg valgte nu alligevel at kalde dét det, da abstinenssymptomerne også giver sig til udtryk fysisk.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Ja, okay, det er jo det klassiske "mind/body-problem" - hvornår hører kroppen op og hvornår begynder sindet ?
Vores sind er (enten fuldstændig eller delvist - det er stadig et spørgsmål om tro) et biologisk fænomen, så man kan jo godt sige at tilstande som søvnløshed og rastløshed, som normalt henregnes under psyken, faktisk er fysiske. Men jeg vil nu mene at det er et retorisk trick, som giver coke et dårligere ry end det fortjener, hvis man derfor siger at coke er fysisk vanedannende.
Og i øvrigt mener jeg at det generelle potentiale for afhængighed af coke er stærkt overdrevet. Jeg kender mange mennesker - inklusive min egen gravhund - som har brugt en del coke uden problemer med afhængighed.
Noget andet er at man har en tendens til at "blive glad for det" i perioder, men det mener jeg ikke man kan rubricere som decideret afhængighed. Det er da klart at hvis der er noget man synes er rigtig sjovt, så har man lyst til at gøre det igen - og når det gælder coke, er der ikke mange bivirkninger, så argumenterne for at lade være er ret få. Derfor vil mange faktisk have en tendens til ikke at kunne lade det ligge, når de har det. Det er ikke det samme som at de er håbløst forarmede rendestensnarkomaner, men bare at de har fundet en hobby, som de er glade for :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Det kan godt være at afhængighedspotentialet for kokain er overdrevet og det er det muligvis også for så mange andre stoffer, hvis man ser på hvor stort et plan de forskellige stoffer bliver taget på.

Men ser man kokain som stof i forhold til så mange andre stoffer, er det nok lidt nemmere at blive afhængig af, pga. de egenskaber som stoffet har.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 95 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]