Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 18:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Schizophreniak skrev:
Lad os alle danse ind i natten og blive et med hinanden, det er der skønheden gemmer sig.

Yeah!: http://www.youtube.com/watch?v=b-n90BVh ... ed&search=

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror der er folk, der går efter at blive slået meget hårdt i kraniet med en forhammer, så de kan nyde at være så lamme som overhovedet muligt. Stoner-typer uanset om de bruger bong eller skyder heroin-blommer direkte i åren. Jeg kan have mine personlige tvivl om det frugtbare i deres vej gennem livet, men jeg er ikke i deres sko.

Så er der en måske misforstået gruppe lige ved siden af. Jeg tror ikke man skal underkende de moderne ritualer med raves, koncerter og veltilrettelagte massypsykoser. Det er sgu ikke så forskelligt fra vores forfædres ekstatiske ritualer, hvor mange har trippet og danset sig til en anden verden. Roskilde Festival ser bare en del mere voldsom ud end en flok indfødte i Amazonas, men det er lidt det samme.

Nogle af vores ideer om vores forfædre og deres fortræffelige naturreligioner kan måske nok få et for idealiseret udtryk. Jeg er så tilpas moderne, rodløs og ateistisk, at jeg godt kan brække mig over folk, der taler med træerne og praktiserer kinesisk medicin: for det første værdsætter træerne det ikke, og kinesisk medicin er ved at udrydde tigeren, fordi nogen klaphatte har en religiøs tro på, at deres slatne pikke bliver virile af tigerens knogle, knurhår eller striber.

Når det så er sagt, så er der meget at hente - efter min mening - i at komme stofferne i møde. Man kan nemt hive noget ind og forfladige oplevelsen ved at lave alt muligt andet end at bruge ens sanser og sind. Her trækker jeg også på viden fra den gastronomiske verden, hvor jeg har en meget længere erfaring end indenfor stoffer. Gode chokolader og vine, olivenolier og San Daniele kræver at man lader disse fantastiske madvarer føre én, ligeså meget som man selv kaster energi ind i oplevelsen. Det er noget med hengivelse og overgivelse, det er noget med at "kæle for situationen". Vesten siger "Grib nuet", mens "Lad nuet gribe dig" måske er den mindst ligeså relevante mørke side af bjerget. Jeg har nok altid være mærket af de gamle eventyr om Abekongen. Der hvor de er på jagt efter den guddommelige ginseng, der skal give dem evigt liv, da nyder Abekongen sin frugt med stort velbehag. Grisen æder blot frugten i én forslugen mundfuld og står tilbage - måske nok udødelig - men med en fesen fornemmelse af ikke rigtig at have været til stede i dens største bedrift overhovedet.

Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har set folk slynge sublimt mad og vin til hundredevis af kroner ned, for blot at opleve en total dissociation mellem deres sanser og deres kulinariske stævnemøde. Ofte vil de hellere slås hårdt af en flaske dårlig australsk vin, der er mere vulgær end en thailuder i brunst. "For maximum impact, please do not remove bottle until the blow has been struck". De har simpelthen ikke det fornødne sanseapparat til at dykke ned i oplevelsen. Stumpe instrumenter har en bedre chance for at aktivere deres svært påvirkelige centralnervesystem.

Selv om jeg har mine tvivl, når det kommer til blind accept af tusind år gamle religiøse dogmer, så er jeg dog meget stor tilhænger af at vi gør meget mere for at udvikle os her og nu. Det kan kun være i alles interesse at udvikle deciderede mentale discipliner eller teknologier, der skaber et fælles sprog for vores åndelighed. Det er sgu IKKE alle åndelige traditioner og overbevisninger, der er lige gode.

Ganske som der i musik findes folk med absolut gehør, evnen til at spænde over 4 oktaver og komponere musik i seksårsalderen, så må der være lignende eksperter på det "åndelige plan". Jeg mener ikke åndelig som kristne, islamiske eller deres moderne New Age bras-varianter. Åndelige fænomener kan sgu såvel som alt muligt andet undersøges empirisk og man behøver ikke efterlade sin fornuft hos præsten, imamen eller den indiske guru, der pludselig er mere interesseret i at kneppe alle de kvindelige deltagere i Ashrammen. Nej, mentale fænomener (stoffer eller ej) burde nu kunne både reproduceres, forudsiges og håndteres fornuftigt. Ib Michael havde en ganske fornuftig pointe i "Poeter på trip": nemlig at de traditionelle folk havde et sprog for de ting, som de kunne fremprovokere med Ayahuasca. Et sted at starte?

Stoffer har en plads i alt dette, men som i alle andre af livets forhold, så er der personer, som aldrig vil blandes i dette væv af forskellige eksistentielle mål, lyster og talenter. Andre vil surfe ubesværet mellem alle disse impulser og tillade sig både stoner, party, filosoffen og shamanen at kigge frem.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Schizophreniak skrev:
Jeg elsker bare din måde at forklare dig på fanny :wink:

Især det med de bider fra sig, så godt visualiseret!
Nogle gange rejser den lemlæstede skønhed sig og voldtager tilbage. Det er der, det bliver skræmmende.

Jeg takker for komplimentet :) , men det jeg mener er at den "voldtagede skønhed" slet ikke er de psykedeliske stoffer. Det er brugeren selv. Alt hvad du ser på trip er jo ikke noget som ligger indbygget i stoffet, men er dit eget væsen og det omgivende univers som du blot er en spejling af, og som er en spejling af dig. Stoffet muliggører bare at du bliver i stand til at se det ved at pudse dine visionære briller.

Malkavian skrev:
Citat:
jeg godt kan brække mig over folk, der taler med træerne og praktiserer kinesisk medicin: for det første værdsætter træerne det ikke

Hov hov! hvor ved du det fra? 8) Træer elsker opmærksomhed og er nogle sludrerhoveder, BASTA!

Bortset fra det, er jeg meget enig med dig. Vi skal lade være med at fortabe os i en romantisering om gamle traditioner, som alligevel ligger uden for vores rækkevidde, og så lytte efter de energier og ånder som eksisterer her og nu. Gribe dagen og lade dagen gribe os.
At nyde er at mærke med alle sine sanser.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Fanny: Det lød så godt på den anden måde.

Men jo, man kan godt føle sig voldtaget af et stof, har prøvet det en enkelt gang på svampe, et par gange på syre og rigtig mange gange har jeg følt mig bollet af mdma.

Titel:
Relativistisk båthorn

dejlig læsning, fanny og malkavian blaa :)

Det er som om, synes jeg, vi er i en tid hvor man forsøger at gøre mennesker til noget ophævet uden følelser og trang til Ulogisk sansning på abstrakt plan.

Men enhver med kontakt til sig selv _ved_ jo at det er absurd at lukke af for disse 'mørke' sider af os selv.

Alle tænder på sex, hvilket også er i samme bold-gade som at lamme sig selv eller dyrke meditation eller beruse sig i et eller andet kemisk eller plante-subtrakt.

Der er _intet_ forkert i dét, fundamentalt betragtet.

Og alligevel ser vi hvordan man bekæmper hele denne side af mennesket (narko-krig, forbud eller fordømmelse mod alle mulige slags nydelser, feks rygning, sex, alkohol)

Det er som om mennesker i dag, eller ihvertfald dem der sidder på lov-magten, er blevet bange for sig selv og deres menneskelighed, og derfor vil udrydde den eller ihvertfald gøre det hele så klinisk rent at vi mentalt bli'r reduceret til maskiner med arbejds-formål og intet andet indhold i livet.

Narko er det moderne menneske's redning mere end det's undergang!

Det er en af de få ting efterhånden der stadig har magt nok til at slå alle reglerne ud af kurs. Alle de regler der begrænser os og vores frihed til at leve og sanse og nyde livet.

Hvis livet bare ska' reduceres til at dreje sig om rente-fod, skat og løn-seddel, og ikke om kærlighed til livet, så har vores samfund ingen chance for at bestå i længden. For tilsidst vil det hele hænge så mange mennesker ud af halsen at de vil skide det hele et stykke. Og så ka' anders fogh råbe og skrige ligeså tosset han vil. Folk vil _leve_, ikke styres og tvinges ind i kasser og bokse og linierede livs-forhold der fjerner alt det skæve vibrerende der er selve essensen af liv man ka' føle.

Det mentale universe vi alle besidder er ikke noget vi ska' være bange for, men ha' modet til at dykke ind i. At være bange for narko er dybest set at være bange for sig selv. For som fanny si'r; narko har ikke sin egen dags-orden når man bruger det, men åbner for _dig selv_ overfor dig selv.

Narko er ikke fjenden af alt det gode vi ønsker her på jorden. Fjenden af alt det gode er mennesker med magt som er _bange_ for at la' andre være frie. Frie mennesker blomstrer op, og får overskud til at være næste-kærlige. Undertrykte mennesker bli'r istedet degenererede og apatiske formålsløse 'ting'.

Så det gælder om så hurtigt som muligt at få smidt bush og fogh og hele dén undertrykkende bande på porten. Det eneste vi har fået af dem er krig og had til forskellighed.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

@JEL

Utroligt enig i din analyse.

Jeg har længe været ude af stand til at se narkopolitikken som andet end en religiøst funderet moralisme, som har til formål at knuse enhver åndelighed, der ikke foregår i de tilladte religiøse sammenhænge.

Eller rettere, jeg ser nok flere lejre. De decideret religiøse, som ikke er bleget for at lave Reefer Madness slogans som marijuana: weed from the Devil's garden. Altså egentlige udløbere af afholdsbevægelse (aka Temperance bevægelsen når det er i USA).

Og så er der denne verdens Bush'er og Fogh'er, der forsøger at fremstå som fornuftsbetonede mennesker - hvilket mange faktisk tror på - men deres holdninger er ikke mindre tros-baserede af den grund.

Endelig er der de verdslige (herunder mange ateister), der har fået brækfornemmelser af latterlige religioner og deres åndelige uduelighed. De springer så ofte på økonomiske nøgleta, reduktionisme og positivisme som et udtryk for "alt det, der er godt".

I dette udfaldsrum sker der det paradosale, at de mest uduelige sidder og vogter på åndeligheden, og dem der har en gnist af fri tanke afsværger åndeligheden. Alt i alt nogle stærke bremser mod at udvikle det, der kunne være fremtidens videnskaber.

Og med videnskaber mener jeg ikke sterile reduktioner. Jeg mener det bare som at det burde være muligt at udforske, beskrive og forudsige psykedeliske/åndelige fænomener. Selv om det foregår uformelt i dag, så er det alligevel et faktum, at en erfaren psykonaut er meget mere kompetent til at være tripsitter for en stof-naiv person end en person, der har studeret teologi flere år på universitetet.

Titel:
Medlem

Citat:
jeg synes det er ærgeligt at de hellige planter

hellige planter som Methylenedioxymethamphetamin og Gamma-Hydroxybutyric acid?

De gamle ritualer har zero, nothing at gøre med unge der fester blæst på syntetisk narko, heller ikke selvom de østlige indflydelser forsøger at lade os vide andet.

Prøv at tage til technofest på ayahuaska eller amanita. Eller rettere, lad hellere være med at gøre det. :)

Jeg er selv imod enhver form for lovgivning der begrænser hvad folk stiller op med dem selv og deres eget legeme, skal lige indskydes. I andre har belyst hvor forbudene kommer fra, og moralister og puritanere skal skride ud af min stue!

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Enki skrev:
Prøv at tage til technofest på ayahuaska eller amanita. Eller rettere, lad hellere være med at gøre det. :)

Jeg har ikke og ville heller ikke vove at tage til teknofest på de etheogener du nævner. Mest fordi der er for mange mennesker jeg ikke kender og har tillid til, og så også fordi ayahuaska og amanita fremkalder kvalme, opkast og ofte tynd mave! En uheldig sideeffekt som ikke er rar at have blandt fremmede! Jeg har dog indtaget svampe, som jeg synes er "smidige" og "usnobbede" nok til at gribe tidens nye ritualer.

Men omvendt vil jeg spørge dig Enki, har du prøvet at tage f.eks. 2c-b eller en anden syntetisk substands til en teknofest eller lignende, uden at mærke det spirituelle potentiale der er i musikken og dansen? Oplevelsen af trancendens kan manifesterer sig alle steder hvis man er åben nok.

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]