Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 21:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 77 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
eedeolla skrev:
den danske komponist Per Nørgårds 3. symfoni

Fuck psytrance eller syre 70er musik, this is the shit, hvis du virkelig vil tripper over musik!!! Især første nævnte var en ekstrem oplevel live med radions symfoniorkester, et ukendt slagtøj slagtøj ensemble og to mega kore. Tror der har været 150-200 mennesker på scenen der udførte dette højst besyndelige avangard musik, der kun i bitte små doser minder om almindelig musik. Faktisk minder det mere om psychedeliske lydeffekter lavet med symfoni orkester. Psychedelic avangard classic kunne man måske kalde genren. Det var så stærkt musik rent påvirkningsmæssigt at jeg nærmest havde det fysisk dårligt de første ti min af koncerten, og var lige ved at gå. Men jeg holdt ud, og fik min nok alle vildest musik oplevelse nogen siden, virkelig en fantastisk at musik kan påvirke kropen, sjælden og psyken så kraftigt, ligesom psychedeliske stoffer. Jeg havde også lidt den samme fornemelse i kroppen bagefter, som når eg er kommet ned fra et godt svampe eller syre trip. Oplevelsen var også i min bevidsthed op til flere uger efter. Fuldstændig lige som et rigtigt trip

Mere Per Nørgård: http://www.dr.dk/P2/lyttilnyt/Udsendels ... 123117.htm

:gud: :cheers: :rocking:

Hvor er det fedt! Rigtig fed musik, ja, moderne klassisk er så besynderligt og rebelsk - det rene punk indenfor klassisk musikteori. Bare ærgeligt at den 3. symfoni ikke er længere - eller at udklippet ikke er?

Kan du anbefale en CD af ham eller andre i samme stil?

Al magt til P2, en klart undervurderet radiokanal! Radiokanal of choise, når jeg engang imellem hører radio.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
And skrev:
:gud: :cheers: :rocking:

Hvor er det fedt! Rigtig fed musik, ja, moderne klassisk er så besynderligt og rebelsk - det rene punk indenfor klassisk musikteori. Bare ærgeligt at den 3. symfoni ikke er længere - eller at udklippet ikke er?

Kan du anbefale en CD af ham eller andre i samme stil?

Al magt til P2, en klart undervurderet radiokanal! Radiokanal of choise, når jeg engang imellem hører radio.

Helt sikkert, ja hans 3. symfoni varer normalt ca. 45 min. Det var desværre det eneste jeg umildbart kunne finde på nettet. Jeg kan også anbefale hans 7. symfoni, som blir uropført i anledningen af åbningningen af DRs nye koncertsal. Jeg ved ikke lige hvornår det sker, men snart.

Jeg kunne anbefale meget morderne orkester musik, men du kunne starte med Béla Bartok, han var nok en af de første komponister der begyndte at eksperimenter meget, især med det rytmiske, som jeg personligt synes er interessandt.

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

Geografisk sted: The most psychedelic place ever
jeg er så heldig at have gået på steiner skole og jeg har spillet violin i 7 år ( går ik på den skole mere er gået ud efter 10.klasse ) men det er faktisk ret sjovt at spille klassisk musik påvirket af noget psychedelia gir en fed fornemmelse at mussiken ikke bare kommer ud af nogle højtaler men at man står med mussikken i hånden og lader den spille som den vil

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
ja det bedste stykke musik der er skrevet i historien er jo Led Zeppelin med Stairway To Heaven

http://www.youtube.com/watch?v=lKg4g9zMeHI

men min personlige favorit er helt sikkert Cliffs Of Dover med Eric Johnson

http://www.youtube.com/watch?v=55nAwmVLQSk

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lidt nord for regnbuen og så bare forbi møllen (der hvor det altid sner)
And skrev:
Jeg forstår virkelig ikke det særlige i høj-tempo-musik såsom Hallucinogen, som jeg lige gav en chance grundet navnet.

Personligt vælger jeg hhv. Jefferson Airplaine - White Rabbit som en numero uno. Animals albummet i sin helhed er nummer to.

Grunden til "høj-tempo" musik er bedst at trippe på ( og når jeg siger trippe mener jeg på lsd ). Dark psytrance f.eks som generelt kører med en 130-170 BPM er jo musik lavet til syre. Tempoet rammer de forskellige centre oppe i hjernen (alfa, beta osv) og man kommer derfor nemt i en slags trance. Derudover kommer alle de forskellige lyde ( høje og lave ) og mange af dem er også beregnet til man først rigtig registrere dem på syre, da man er langt langt mere modtagelig. Det er faktisk utrolig intelligent musik.

Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Darkpsyc0 skrev:
Grunden til "høj-tempo" musik er bedst at trippe på ( og når jeg siger trippe mener jeg på lsd ). Dark psytrance f.eks som generelt kører med en 130-170 BPM er jo musik lavet til syre. Tempoet rammer de forskellige centre oppe i hjernen (alfa, beta osv) og man kommer derfor nemt i en slags trance.

Jeg håber da at musikken rammer nogle centre i hjernen, ellers er man døv. Men de betegnelser du bruger henviser altså til hjernebølgefrekvenser som måles ved EEG. Vil du forklare din pointe, eller skal vi bare sige, at du ved egentligt ikke hvad du taler om?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg tror sgu kun det er Higher Intelligence Agency der kunne finde på at producere "musik" med elementer der svarer til en brainwave-generator...

Dem jeg kender der laver psytrance (og det er en hel del) tænker ikke ligefrem på den slags, andet end at det skal lyde fucking fedt!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lidt nord for regnbuen og så bare forbi møllen (der hvor det altid sner)
hehe :P .. ved helt sikkert ikke nok til at komme med en dybere forklaring. Læste noget om det for 1 år siden jeg lige kan prøve at finde, som belyser emnet. (: Men stadigvæk .. Det ultimative syre musik er enten Dark eller Ambient 8) .. altid der alle lsd hippierne er på festivallerne hehe.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
Er jeg den eneste der bare virkelig godt kan lide en omgang røvballefunk i stil med Superbad-soundtracket:

http://www.youtube.com/watch?v=i_lKh7f4YMI

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg fatter ikke hvad folk ser i psytrance. Jeg synes ikke det passer ind i den æstetiske verdensopfattelse man forsøger at opnå i et kaktus-trip fx, og i ædru tilstand er det jo bare dårlig musik imo. Under og dagen efter en mdma-koger er det fedt, men i forbindelse med indtagelse af stærkere psykedelika synes jeg at det er unødvendigt og en smule forcerende for trippet at høre "rum-musik". Jeg ved intet om psytrance i øvrigt; ejer kun en håndfuld goa/psytrance albums, som da er meget sjove, men jeg forstår ikke hvordan man kan høre sphongle og infected mushroom(som er decideret ringe) etc, når der findes store genier som beethoven, mozart, miles davis og pink floyd?

Enlighten me please :gud: :idea:

Senest rettet af Moonage Daydreamer 14 nov 2008 14:07, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

chopstick skrev:
Er jeg den eneste der bare virkelig godt kan lide en omgang røvballefunk i stil med Superbad-soundtracket:

http://www.youtube.com/watch?v=i_lKh7f4YMI

Jo bestemt, men ligesom med psytrance og andet party music, synes jeg det egner sig bedre til at feste eller støvsuge hytten.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Moonage daydreamer skrev:
Jeg fatter ikke hvad folk ser i psytrance. Jeg synes ikke det passer ind i den æstetiske verdensopfattelse man forsøger at opnå i et kaktus-trip fx, og i ædru tilstand er det jo bare dårlig musik imo. Under og dagen efter en mdma-koger er det fedt, men i forbindelse med indtagelse af stærkere psykedelika synes jeg at det er unødvendigt og en smule forcerende for trippet at høre "rum-musik". Jeg ved intet om psytrance i øvrigt; ejer kun en håndfuld goa/psytrance albums, som da er meget sjove, men jeg forstår ikke hvordan man kan høre sphongle og infected mushroom(som er decideret ringe) etc, når der findes store genier som beethoven, mozart, miles davis og pink floyd?

Jeg kan ikke andet end at give dig fuldstændig ret, som jeg skrev i mit forgående indlæg synes den slags musik (party musik) egner sig bedst til at feste, også er musikken tit ligegyldig, bare festen er god. Eller somsagt til en god gang oprydning, eller anden fysisk aktivitet.

Faktisk synes jeg tit at musik enten er irriterende eller forvirrende når jeg tripper, og vil tit gerne være foruden musik på et godt trip.

Medlem
Brugeravatar

Meget af alt det "psytrance" / "Ambient" musik som findes, er jo det er lavet til at skulle høres på stoffer ( specielt syre ). Infected ja okai :S giver ikke så meget mening.. Men rigtig fed dark psytrance eller ambient (f.eks shpongle) er jo musik lavet til, at man bare skal lukke øjnene og så bliver guidet ind i et trip af lyde og følelser. Og min egen erfarring siger mig, at ens trip bliver langt langt mere intenst, hvis man hører sådan noget.. Mozart syntes jeg også er utrolig smukt at høre på syre, Men det får mig slet ikke ligeså langt væk som det andet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
Torsdagskoncert med Per Nørgårds 7. symfoni
Studie 1, 29. januar 2009 kl. 20:00

Mennesket kan lære noget om sit eget væsen gennem musik. Ørerne er sanseorganer, der kan udforske musikken, temaer og sammenhænge, men også udforske mennesket. Hvilken virkning har musikken, hvor meget kan ørerne opfatte, hvad kan huskes.

Per Nørgård beskæftiger sig med musikken som et redskab til større erkendelse. Hans musik har derfor ofte både en underliggende filosofisk struktur, og en overflade der er ligetil at høre for lytteren.

Det er et kernepunkt for Per Nørgård, at de erfaringer vi ubevidst får i den højre hjernehalvdel (den ikke-sproglige), at de kan bevidstgøres ved at bringe dem i kontakt med venstre hjernehalvdels mere logiske og sproglige tænkemåde.

Hør uropførelsen af Nørgårds 7. symfoni med DR SymfoniOrkestret og Thomas Dausgaard. På programmet er også Mahlers 2. symfoni.

Pris: 225-435 kr.

http://www.dr.dk/Koncerthuset/Kalender/ ... 142123.htm

Det blir jo for vildt det her

Darkpsyc0 skrev:
.. Mozart syntes jeg også er utrolig smukt at høre på syre, Men det får mig slet ikke ligeså langt væk som det andet.

Mozart er måske heller ikke lige den type classics musik der kan få dig langt væk.

Jeg kan anbefale dig at høre Per Nørgård, Karlheinz Stockhausen, Béla Bártok, Arvö Pärt, ellerEdgard Varèse, hvis du vil høre trippet classisk

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland

Det hele er jo et spørgsmål om smag. Synes det er svært at argumentere for, hvilken slags musik, der er god og hvilken slags, der ikke er. Jeg hører selv mest psytrance, Full-on og progressive er mine favoritter. Hører dog også en del UK rap/hip-hop/grime, samt lidt rock. Når jeg tager stoffer (Jeg har endnu kun prøvet stimulanter, samt ketamin), hører jeg faktisk KUN Psytrance. Synes at det rører ved noget i hovedet, som putter mig i en yderst behagelig tilstand. Hvor langsom musik gør at jeg bliver rastløs.

Klassisk musik er efter min mening kedeligt og uinteressant, men det er jo bare min mening. Det siger mig ikke noget overhovedet.

Til favorit numre kan jeg tilføje:

Vibrasphere - Floating free DUB RMX
Vibrasphere - Vertical
Vibrasphere - Erosion

Af UK rap/hip-hop/grime kan jeg varmt anbefale:

Jesht - Måske de bedste lyrics OVERHOVEDET, den mand forstår virkelig at rappe
Foreign Beggars - Super nice lyrics og beats
Dizzee Rascal - Bare fordi

Elsker det engelske sprog/accent og det engelske er langt mere underground end Amerikansk hip-hop/rap, som jo nærmest er røget over i pop

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Steve Peck skrev:
Det hele er jo et spørgsmål om smag. Synes det er svært at argumentere for, hvilken slags musik, der er god og hvilken slags, der ikke er.

Jeg vil fakker talt ikke give dig ret i at det er et spørgsmål om smag, men snarrer et spørgsmål om timing, situation og lidt smag. For nogen gange kan et eller andet musik jeg normalt ikke dyrker være mega fedt eller brugbart i den rette situation.

Jeg vil sikkert også væde på at en af dine ynglings film bedste scener er underbygget af en god omgang morderne klassisk musik ;)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
eedeolla skrev:
Steve Peck skrev:
Det hele er jo et spørgsmål om smag. Synes det er svært at argumentere for, hvilken slags musik, der er god og hvilken slags, der ikke er.

Jeg vil fakker talt ikke give dig ret i at det er et spørgsmål om smag, men snarrer et spørgsmål om timing, situation og lidt smag. For nogen gange kan et eller andet musik jeg normalt ikke dyrker være mega fedt eller brugbart i den rette situation.

Jeg vil sikkert også væde på at en af dine ynglings film bedste scener er underbygget af en god omgang morderne klassisk musik ;)

Du har sikkert ret, men min pointe var nu mest, at folk er forskellige og uanset hvor gode argumenter man har for at éns musiksmag holder hele vejen, vil der altid være folk, som synes det modsatte :) Og ja, timing har rigtig meget at sige, kan jeg kun give dig ret i. Det var heller ikke for at nedgøre klassisk musik, hvis nogen fik den opfattelse

Medlem
Brugeravatar

Men facts er jo .. Hvis man spørger folk der hører klassisk musik om de tit tager stoffer ( f.eks syre ) vil langt de fleste sige NEJ på ingen måde.. Derimod hvis du spørger folk der hører psytrance, vil langt de fleste sige ja. Det er der jo en grund til. Der er også en grund til, det er det alle lsd og svampe hippierne hører på festivallerne. Det er musik der bare går hånd i hånd med stoffer, og somregel også det sangene handler om. Dermed ikke sagt andet musik ikke går an :D .. for det gør det jo, smag er jo stadigvæk forskellig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

De kunstnere jeg nævner er bestemt IKKE oldschool Wiener klassike eller Romatiske komponister, men morderne advangard kunstnere der bruger symfoniorkesteret i deres kompositioner, men musiken minder på igen måde om Mazart, Bach eller andet musik for den sags skyld. de kan også sagtens finde på at hive en masse slagtøj ind, hvilket næsten vat uhørt for i tiden. Og jeg er 100% sikker på at f.eks Per Nørgård (min personlige helt) er inspireret af den psychedeliske verden, de fleste af hans værker er også skrevet i 70erne.

Hør f.eks det stykke "musik ?" af Stockhausen, fra midt i 60erne. Hvor han kombinerer elektronsik musik med "kor" og ja et eller andet

http://www.youtube.com/watch?v=4RkdO_qB ... re=related

Jeg hørte også utroligt meget psytrance en overgang for 3-4 år siden, især når jeg var på stoffer. Men nu synes jeg bare ikke det er interesandt længere, jo til at hopppe rundt og feste og hygge sig, men ikke hvis jeg virkelig skal eksperimenter

Medlem
Brugeravatar

Haha :D ja okai det er sq ikke Mozart.. Vil give dig ret i at det der må være yderst interessant at høre specielt på syre :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 77 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]