Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 21:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Synes lige jer alle der taenker over vaegttab skulle tjekke det her ud http://www.hulsestrength.com/wp-content ... Report.pdf
Til jer andre, tjek det alligevel det er vildt brugbar information. :)

Dedikeret medlem

Der findes intet nemmere i denne verden end at tabe sig. Man skal faktisk slet ikke gøre noget aktivt (fordel for dig nu hvor du har en skade).
Du lader bare være mad at proppe alt det mad i kæften. Ergo spis mindre end du har brug for.
Så er der selvfølgelig et hav af mulige måder at gøre det på (Fx. for at bibeholde så meget muskelmasse som muligt) men i princippet er det bare at få mindre kalorier end man har brug for.
Så simpelt er det.
Det handler også oftest om en livsstilsændring, du skriver at du ikke selv synes at du spiser meget. Men det handler rigtig meget om hvilke fødevarer man spiser (ikke nødvendigvis mængder). Søg rundt på nettet og læs. Der mange steder der er dedikeret til et solidt vægttab. Hold dig væk fra slankekurer.

Prøv over en uge og skriv ned hvad du spiser og undersøg hvor meget energi som er i de forskellige ting, så vil du få en fornemmelse af hvor du skal skære ned.
Slik, kager, sodavand, chips, alkohol, fastfood er nogle af synderne.

Hvis du så vil sammenligne dit daglige energi indtag med dit energi forbrug kan fx bruge den her http://www.motion-online.dk/sundhed_og_ ... giforbrug/ som er ret udførlig.

Medlem
Brugeravatar

Jeg har for flere år siden tabt 13kg ved simpelthen at ændre spisevaner. Spiser stadig ikke specielt sundt, men bare meget mindre mængder. Fra starten var det ekstremt hårdt fordi jeg nærmest sultede mig selv i et par uger. Det gælder bare om at klemme ballerne sammen og gøre det. Når du vender dig til at spise mindre vil din mavesæk langsomt tilpasse sig og blive mindre, lidt ligesom dem der får sådan en operation, bare naturligt. Efter noget tid vil din appetit blive mindre og det vil ikke længere være svært at holde en ordentlig vægt - Det er i hvert fald min erfaring. Har holdt mit vægttab i cirka 3 år uden problemer. Vær opmærksom på at det også virker omvendt, sådan at hvis du overspiser vil din mavesæk udvide sig og der skal mere og mere til før du føler dig mæt.

Et godt trick er også at spise en lille-medium portion mad og så VENTE 30 MIN før du spiser mere. Det tager tid for din krop at sende signal om at den er mæt. Det plus den dopamin rus du får af at spise kan få en til at æde for meget, så vent 30 min og den der craving vil være forsvundet samt at du føler dig mæt og veltilpas. Du vil opleve at du ikke behøver at spise så meget som du plejer, og du vil også undgå den der ubehagelige følelse af oppustethed man får af overspisning.

Mange anbefaler motion, men personligt tager jeg altid på når jeg træner meget fordi det øger min appetit helt enormt... Jeg var den eneste blandt rigtig, rigtig mange personer der faktisk tog på i vægt i løbet af vores værnepligt. Var næsten 5kg tungere til slut, lol... Der er ikke andet for end at se hvordan din krop reagerer på motion; du siger at du har nogle problemer, men der er altid et eller andet man kan lave. Altid... Medmindre man er handicappet på et Stephen Hawking level... Istedet for motion vil jeg anbefale noget så simpelt som en hobby. Jeg havde de største problemer med at spise for meget når jeg bare sad og stenede film eller TV serier og intet lavede. Når jeg bliver bidt af et godt computerspil kan jeg helt glemme at spise. Find noget du godt kan li' at lave. Jeg kan personligt anbefale League of Legends; meget begyndervenligt og ekstremt afhængighedsskabende de første par dage :D

Mht. stoffer og medicin så kender jeg ikke noget der virker uden at have modbydelige bivirkninger... Du kunne selvfølgelig altid udvikle et opiat eller stimulant misbrug, det vil næsten med garanti føre til et ekstremt og mega usundt vægttab... Den eneste HOLDBARE løsning er simpel men svær: God, gammeldags viljestyrke. Du bliver nød til at komme frem til den realisation at du hellere vil være slank end at tilfredsstille dig selv midlertidigt med kalorier. "Nothing tastes as good as thin feels" etc...

Good luck! :)

Senest rettet af IllegalStateOfMind 19 jan 2013 20:35, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Hej! Jeg vil slet slet ikke anbefale det, men jeg tabte mig 10 kilo på 3 måneder eller sådan noget med en masse amfetamin. Jeg tog det ikke for at tabe mig, det havde slet ikke faldet mig ind, før jeg lige pludselig bare var gået fra at være buddet til slank. Det er en nem løsning men også en lorte løsning :P

Heh. Det har den uheldige bivirkning(én blandt mange...) at rigtig mange så virkeligt begynder at vold æde når de bliver clean og opdager hvor sultne de er...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hej! Jeg vil slet slet ikke anbefale det, men jeg tabte mig 10 kilo på 3 måneder eller sådan noget med en masse amfetamin. Jeg tog det ikke for at tabe mig, det havde slet ikke faldet mig ind, før jeg lige pludselig bare var gået fra at være buddet til slank. Det er en nem løsning men også en lorte løsning :P

Det er en hurtig løsning der ikke virker i det lange løb.
Det der virker i det lange løb, er at finde en sport man kan lide, spise sundt og være informeret/fornuftig omkring hvad man propper i kæften.
Seriøst hvor svært kan det være lol.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem

Sidst jeg røg i med amf tabte jeg mig 10 kg på 11 dage - efter afgiftning og en indlæggelse var de ti kg kommet tilbage og de havde taget familien med sig.

Så status lidt federe igen.

Nu prøver jeg med mindre måltider, en dag i ugen med usund hygge snack, lidt mer motion og de ti kg er smutte sammen med familie pg venner.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis man ikke spiser (fordi man er på amfetamin/suppekur) tømmer kroppen ud af glycogen-lager på ca. 1kg, dette binder ca. 2 kg vand. I tarmene har vi også nogle kg afføring/madrester som også forsvinder, med en smule dehydrering og muskelmasse/fedtvæv-tab kan man godt komme langt ned i vægt meget hurtigt, men de første mange kg er ting der hurtigt kommer igen når man begynder at spise, men tabet af fedtvæv i dette regnestykke er altså en minimal faktor. :)
Når man begynder at spise igen sætter det sig hurtigere fordi basalstofskiftet er lavere grundet fasten fordi kroppen tror den er i en sultperiode fordi høsten har slået fejl. Desuden vil man spise mere end man ellers ville have gjort grundet forskellige regulatoriske mekanismer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Homeostasis

Medlem

Jeg har haft stor hjælp af nogle piller, der hedder Konjak. De indeholder ikke nogen kemiske stoffer, udelukkende plantefibre. Fidusen er, at man tager et par stykker sammen med masser af vand ½time inden hvert måltid - de fylder så maven ud, hvilket gør at man bliver hurtigere mæt. Plus fibre jo i det hele taget er godt for fordøjelsen, og så skulle de kunne hjælpe på at balancere blodsukkeret, hvilket er væsentligt, hvis man gerne vil undgå at "snacke" for meget...
læs evt. mere om dem her: http://www.bt.dk/sundhed/eu-godkender-fiber-slankepille
eller søg på google

Ellers, som andre har nævnt, kan du vel dyrke andre former for motion end løb, som f.eks. styrketræning, hvilket kan øge din forbrænding i op til 24 timer efter træning.
Et andet godt fif er at starte morgenen med noget proteinholdigt, f.eks. æg, det skulle nemlig sætte forbrændingen i vejret.

Held og lykke ;-)

Medlem
Brugeravatar

Hvis man ikke spiser (fordi man er på amfetamin/suppekur) tømmer kroppen ud af glycogen-lager på ca. 1kg, dette binder ca. 2 kg vand. I tarmene har vi også nogle kg afføring/madrester som også forsvinder, med en smule dehydrering og muskelmasse/fedtvæv-tab kan man godt komme langt ned i vægt meget hurtigt, men de første mange kg er ting der hurtigt kommer igen når man begynder at spise, men tabet af fedtvæv i dette regnestykke er altså en minimal faktor. :)
Når man begynder at spise igen sætter det sig hurtigere fordi basalstofskiftet er lavere grundet fasten fordi kroppen tror den er i en sultperiode fordi høsten har slået fejl. Desuden vil man spise mere end man ellers ville have gjort grundet forskellige regulatoriske mekanismer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Homeostasis

Dette var ikke tilfældet for mig. Jeg sultede mig i 2 uger og tabte 13kg. Jeg havde absolut INTET fedt på min krop efter disse 2 uger(Har et billede et eller andet sted hvis nogen vil have et bevis...), og da jeg begyndte at spise normalt bagefter var der ingen problemer. Jeg tror den der teori er forkert. Det giver heller ingen mening når man ser på kroppen videnskabeligt. Hvad er fedts funktion? Et lager af energi til perioder med sult. Når du kommer i kalorieunderskud vil din krop først og fremmest brænde fedt - For yderligere at slå teorien i jorden kan jeg fortælle at jeg tabte mig i en periode efter en operation der gjorde at jeg ikke kunne køre nogen form for styrketræning, og alligevel mistede jeg stort set ingen muskelmasse i perioden. Jeg var sygeligt ripped: 23 BMI med 5-7% kropsfedt...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, din krop udtømmer glykogen først da der ikke er så meget af det. Grunden til at vi oplagrer fedt er fordi det fylder meget lidt i forhold til mængden af energi du får af det, det kan du tydeligt se på den kemiske struktur.
Både glykogennedbrydning og lipolyse aktiveres af glucagon, ved aktivering af forskellige lipaser og phosporylase gennem protein kinase A. Glykogenlager varer ikke længe, til sidst kører kroppen kun på beta-oxidation af fedt og ketonstofferne der kommer heraf. Men kilomæssigt mister du mest i glykogen og vand ved kortvarig faste (det tager ca. 10 døgn at brænde 3kg rent fedt, du skal altså faste omrking 2 uger før w/w% fedt tabt bliver over 50), ganske simpelt fordi fedt ikke vejer så meget i forhold til energiindholdet, det er først når det tages i brug at det bliver oxideret til acetyl coenzym A at det begynder at veje en masse. Hvis vi skulle have glykogen til lange perioder ville vi veje flere hundrede kilo.

Mennesker kan ikke lave C3 fra C2 enheder og derfor kan du ikke genopfylde glykogenlager når du faster. Dette vil derfor blive så godt som udtømt og siden molekylet binder meget vand kan der netop med god grund argumenteres for at størstedelen af vægttabet ligger heri. Det er også hurtigere at fylde op igen, du skal spise meget mad for at tage 3kg på i rent fedt. Fedtvæv binder også vand men slet ikke i så høj grad.

Når man taber væske ser man også mere ripped ud. Så det giver god mening at du så sådan ud. Og ja, du har også tabt fedt, men biokemisk er det altså vand og glykogendepoter der ryger først.

Medlem
Brugeravatar

Når man taber væske ser man også mere ripped ud. Så det giver god mening at du så sådan ud. Og ja, du har også tabt fedt, men biokemisk er det altså vand og glykogendepoter der ryger først.

Jeg brugte en reel test til at bestemme min fedtprocent, ikke gætværk. Udover dette kunne enhver se at jeg havde tabt en helvedes masse fedt. Jeg startede med at være lidt buttet, og endte med at have en krop der lignede en anatomi skulptur. Alt mit fedt var væk, på maven var der en smule løs hud der ikke havde nogen form for fylde overhovedet.

Medlem
Brugeravatar

Man kan få nogen piller der hedder regenon, du skal ha dem af din læge på recept, de nedsætter din appetit, de virker virkelig, men de er bestemt meget ubehagelige at tage, man får en underlig ubehagelig uro/energi i kroppen, svært ved at sove mm. Ellers kan du jo starte med at ændre nogen få ting i din daglige kost eller nøjes med at skære nogen få hundrede kcal fra dagligt, og så langsomt skære flere fra.

Dedikeret medlem

Det hjælper også hvis man som jeg er over 170 cm og udregne sit bmi udfra en anden måde.

"Er du federe eller tyndere end du tror?
Matematiker finder fejl i den måde, vi udregner BMI: Nogle bliver gjort for tykke, andre for tynde, mener han

En engelske matematik-professor fra Oxford sætter nu spørgsmålstegn ved formelen for det såkaldte BMI-tal, der over hele verden bruges som rettesnor for, om en person vejer for meget eller for lidt.

Professor Nick Trefethen siger til engelske Daily Mail, at BMI-formelen, som den ser ud i dag, gør høje mennesker tykkere og lave mennesker tyndere, end de virkelig er.

Han har i stedet lavet en ny formel, som han mener mere korrekt beregner BMI-tallet for folk i hver deres ende af højde-spektret, skriver Daily Mail.

Høje har brug for mere polstring
Problemet ved den nuværende formel er ifølge professor Trefethen, at den undervurderer hvor meget naturlig polstring en høj person bør have, og på grund af denne fejlvurdering bliver BMI-tallet skævvredet.

Med den nuværende formel får høje mennesker et BMI-tal, som er for højt, så de fremstår mere overvægtige, end de egentlig er. For lave mennesker gælder det modsatte: Deres BMI-tal bliver for lavt og de er faktisk mere overvægtige, end deres BMI-tal afslører.

Ifølge professoren er BMI-tallet korrekt for folk, som er omkring 1,70 meter høje. Er man højere ellere lavere end dette, så er BMI-tallet forvrænget, siger han.

Læs også: Der er fordele ved at være (lidt) fed

Må veje fire kilo mere
Professoren mener, at hans beregningsmodel bør få sundhedsmyndighederne til at overveje, hvordan de beregner og bruger BMI-tallet.

BMI bruges meget gennemgående både i forskning og som rettesnor i medicinsk behandling af forskellig art, og derfor er det meget vigtigt, at tallet ikke viser forkert, siger han til Daily Mail.

Læs også: De tykke ER mere glade

En person på 1,83 er ifølge den traditionelle BMI-formel overvægtig, når de vejer 84 kilo, men ifølge professorens nye beregningsmodel kan personen veje helt op til 87,5 kilo.

En mindre person på 1,58 centimeter har ifølge den nuværende model carte blanche til at veje lige knap 64 kilo, før de kan betegnes som overvægtige. Det tal bør ifølge professoren justeres ned til 60 kg."

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1902674.ece

Fra kommentarene:
Hvis du læser den engelske artikel som der linkes til, kan du se formlen nu hedder:

Vægt*1.3/højde^2.5

Hvilket gør jeg falder med 0,5 men jeg er nu heller ikke nogen kæmpe med min 176 cm.

Medlem
Brugeravatar

Det kunne være sjovt hvis du opdaterer på et tidspunkt, om du har tabt dig, og hvor meget du har tabt dig, og på hvor lang tid. og om du har brugt nogen slankepiller mm.

Dedikeret medlem

Træn på det rigtige tidspunkt og forbrænd mere fedt

AF POUL TVILUM
OFFENTLIGGJORT 28.01.13 KL. 15:51
20 procent mere fedtforbrænding er der at hente ved rigtig timing af motionstidspunktet.
GEM ARTIKEL - KRÆVER ABONNEMENT
Det lyder som lidt af en gave til overvægtige danskere, der stadig slås med eftervirkningerne af julens overdådige kostindtag. Hele 20 procent mere fedtforbrænding er der at hente ved motion før morgenmaden, skriver Daily Mail.

Forskerne søgte efter svar på, om motionister, der trænede på tom mave om morgenen, blev overvældet af øget appetit senere på dagen, en appetit der spiste fordelen ved den tidlige motion op.

Et forskerhold fra University of Northumbria bad 12 aktive mænd om at træne på et løbebånd kl. 10 om morgenen, enten før eller efter at have indtaget morgenmad. Efter træningen fik alle motionister en chokolade-milkshake. Og senere et måltid med pasta med besked om at spise til de førte sig "behageligt mætte."

Klare resultater

I forsøgsperioden blev forsøgsdeltagernes kalorieindtag målt og sammenlignet med den fedt- og energimængde de havde forbrændt tidligere om morgenen på løbebåndet.

Forskerholdet, under ledelse af forsker Emma Stevenson og Ph.d.-studerende Javier Gonzalez, opdagede, at de testpersoner der trænede før morgenmaden ikke indtog flere kalorier eller oplevede øget appetit i løbet af dagen.

Og at de samme personer forbrændte 20 procent mere fedt sammenlignet med den anden kategori af motionister.

Javier Gonzalez konkluderer: "Vores resultater viser, at den optimale fedtforbrænding sker ved motion efter en nats faste. Der er behov for flere undersøgelser over længere tid, men disse resultater er lovende." 

Undersøgelsen,"Breakfast and exercise contingently affect postprandial metabolism and energy balance in physically active males", er publiceret online i British Journal of Nutrition.

http://m.jyllands-posten.dk/ditliv/sund ... 121251.ece

Ikke fordi det er ny viden, men nu underbygget af mini undersøgelse.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]