Det hjælper også hvis man som jeg er over 170 cm og udregne sit bmi udfra en anden måde.
"Er du federe eller tyndere end du tror?
Matematiker finder fejl i den måde, vi udregner BMI: Nogle bliver gjort for tykke, andre for tynde, mener han
En engelske matematik-professor fra Oxford sætter nu spørgsmålstegn ved formelen for det såkaldte BMI-tal, der over hele verden bruges som rettesnor for, om en person vejer for meget eller for lidt.
Professor Nick Trefethen siger til engelske Daily Mail, at BMI-formelen, som den ser ud i dag, gør høje mennesker tykkere og lave mennesker tyndere, end de virkelig er.
Han har i stedet lavet en ny formel, som han mener mere korrekt beregner BMI-tallet for folk i hver deres ende af højde-spektret, skriver Daily Mail.
Høje har brug for mere polstring
Problemet ved den nuværende formel er ifølge professor Trefethen, at den undervurderer hvor meget naturlig polstring en høj person bør have, og på grund af denne fejlvurdering bliver BMI-tallet skævvredet.
Med den nuværende formel får høje mennesker et BMI-tal, som er for højt, så de fremstår mere overvægtige, end de egentlig er. For lave mennesker gælder det modsatte: Deres BMI-tal bliver for lavt og de er faktisk mere overvægtige, end deres BMI-tal afslører.
Ifølge professoren er BMI-tallet korrekt for folk, som er omkring 1,70 meter høje. Er man højere ellere lavere end dette, så er BMI-tallet forvrænget, siger han.
Læs også: Der er fordele ved at være (lidt) fed
Må veje fire kilo mere
Professoren mener, at hans beregningsmodel bør få sundhedsmyndighederne til at overveje, hvordan de beregner og bruger BMI-tallet.
BMI bruges meget gennemgående både i forskning og som rettesnor i medicinsk behandling af forskellig art, og derfor er det meget vigtigt, at tallet ikke viser forkert, siger han til Daily Mail.
Læs også: De tykke ER mere glade
En person på 1,83 er ifølge den traditionelle BMI-formel overvægtig, når de vejer 84 kilo, men ifølge professorens nye beregningsmodel kan personen veje helt op til 87,5 kilo.
En mindre person på 1,58 centimeter har ifølge den nuværende model carte blanche til at veje lige knap 64 kilo, før de kan betegnes som overvægtige. Det tal bør ifølge professoren justeres ned til 60 kg."
http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1902674.eceFra kommentarene:
Hvis du læser den engelske artikel som der linkes til, kan du se formlen nu hedder:
Vægt*1.3/højde^2.5
Hvilket gør jeg falder med 0,5 men jeg er nu heller ikke nogen kæmpe med min 176 cm.