Steler skrev:
[...] Når det kommer til forståelse af processer som langt forud for den tid processen beskrives i har mennekset altid tyet til en eller anden form for artistisk udfoldelse fordi teknologien til at skaffe evidensen ikke har været til stede.
Det er muligt, men det betyder også at der har været langt flere antagelser, der har været forkerte. Det er først i bagklogskabens skarpe lys, at man senere kan konstatere at visionæren havde ret i sine antagelser.
Det værende sagt, er der intet nytænkende i det, Dr. David Daniels omtaler. Det er baseret på gamle tanker, og han bringer intet nyt til bordet. I hvert fald ikke noget han skriver på sin side.
Steler skrev:
[...] Så I må undskylde mig hvis jeg ikke tager min hat af for den store almene videnskabelige debat. (se videnskab.dk) Har intet ønske om at blive en af dem som trumfer med ordet videnskab i en debat på samme måde som biblen blev brugt i 1500-tallet. Mange paralleller kan drages her og hvis debatten stadig er saglig, ender den uundgåeligt med at gå over i den videnskabsteoretiske hvor de fleste står af og stædigt nægter at indrømme deres manglende belæg for deres påstand.
Undskyld mig, men hvis det er sådan du ser det, er der virkeligt noget du slet ikke har forstået. Hvordan kan du overhovedet sammenligne argumentation ud fra en skønlitterær bog, med argumenter baseret på observationer og imperisk evidens? Det er fundamentalt diametrale modsætninger.
I relation til videnskab.dk, skal jeg ikke kunne udtale mig. Jeg har næppe læst mere end 2-3 artikler på den side gennem mit liv. Dog tvivler jeg på, at du finder nogen videnskabelig debat der, taget i betragtning at siden popularisere videnskab og gør den tilgængelig til majoriteten, og i samme vending ofre den dybere forståelse. Det betragter jeg ikke som en dårlig ting, men tro ikke, at det er et udtryk for videnskabelig diskussion - og slet ikke på et tilhørende forum.
Hvad skal forstås implicit ved videnskab er, at det ikke er en ultimativ sandhed, men den bedste approksimation af sandhed tilgængelig, baseret på eksperiment og rationel forståelse.
Steler skrev:
Du skriver at jeg nok har ret i at meget af vores negative adfærd bunder i angst, og at det glæder dig at jg ikke længere har angst for at fremstå uvidenskabelig. En sørgelig argumentationsform som kommer med galde i forklædning.
Hvis du referere til mit indlæg, så nej, jeg mener på ingen måde at have skrevet noget der kunne give et sådant indtryk.
Steler skrev:
Til sidst er min pointe at der bliver forsket på livet løs i hjernen og den forbindelse til vores nervesystem, og endda det forskerne kalder vores "second brain" altså vores mavefornemmelse. På trods af alt den viden som flyder i en lind strøm bliver der sorteret i den, når det kommer til den offentlige, såvel som den her debat, og derfor kan vi lige så godt droppe hele den her: Jeg-er-mere videnskabelig-end-dig-leg. Det er meningsløst i ordet fulde betydning

Nej, din "mavefornemmelse", herved forstået intuition, har godt og vel intet med det
enteriske nervesystem at gøre.
Bliver sorteret i viden? I en hver debat, er det vel frit for hånden for en hver, at bekræfte sine påstande med underbyggende kilder (eller andre personlige observationer, der kunne formidle belægget for ens påstand). Det er ikke nogen "jeg er mere videnskabelig end dig leg", det er en "jeg kan underbygge påstande" versus "jeg kan hive påstande ud af den blå luft".
Jeg er af opfattelsen, at alle idéer grundlæggende er interessante og værd at undersøge nærmere. Ud fra den simple ting, at intet er givet ved fakta, men grader af forståelse, sikkerhed og påviselighed. Men jeg er ikke af den opfattelse, at alle mening og idéer har en lige merit - eller udtrykket at "alle har lov at have en mening".
PS. Hvis du med "jeg er mere videnskabelig end dig leg", henviser til at jeg forklarede lidt om en den af kroppens stofskifte, var det egentligt blot for at give et indblik dels i den ræsonneringen i dit link og i noget, som jeg synes er utroligt smukt. Ikke fordi det skulle underbygge nogen argumentation.
PPS. Forbehold for stavefejl og mærkelige formuleringer, da jeg har en hvis promille kørende i skrivende stund..