Converge2pi skrev:
For fanden. Theisme er vel ikke en uniform størrelse. Vi ved godt, at der er massiv forskel på forskellige former for theisme. På samme måde er det vel med atheisme; det siger da sig selv. Og hvad man hurtigt kan finde ud af ved at google i bare 30 sekunder.
Strong Atheism er en bastant assertion om, at guder ikke findes.
Weak Atheism er en mangel på grundlag for at tro på eksistensen af guder, men uden en direkte assertion om, at guder ikke findes. Bart er tydeligvis af denne, sidste kategori.
Iøvrigt er Barts indlæg om Wicca IMO fornuftige.
Nej, så misforstår du/i mig fuldstændig.
Jeg bringer ikke muligheden for at guder eksisterer ind i billedet.
Det jeg siger er, at de ting jeg tror på, f.eks. ting jeg anser som facts i fremtiden kan vise sig at være falske. Her snakker vi om videnskabelige ting, såsom at universet udvider sig, at vand er sundt for mig - Ting jeg anser som sandheder kan vise sig at være usandheder.
Mht til "guder" - Så tror jeg ikke på guder som overnaturlige væsener (ej heller som noget andet for mig).. Nogle mennesker anser fodboldspillere for at være guder, men, det er vel rimeligt at sige at de tillægger titlen "gud" en helt anden mening end folk i Indre Mission gør.
Hvis jeg skulle definere hvad en gud er så ville jeg sige "en gud det er noget folk de finder på, et virtuelt væsen skabt for at personificere en tro"... Hvilket i bund og grund betyder at jeg ikke tror på guder, men på at folk skaber dem og de er virkelig for dem.
I bund og grund bare en måde at forholde sig til usandheden på.
Man kan godt forholde sig til noget, og definere det, uden decideret at tro på det.
Man kan godt tro på at en løgn eksisterer og så samtidig definere løgnen. Løgnen, og essensen af den eksisterer jo - Løgnen i sig selv er en realitet.
Kort og godt begår man jo en fejl hvis man ikke erkender at disse guder eksisterer for nogen - Så for dem er de reelle, alene af den grund bliver man nød til at forholde sig til dem, på trods af de ikke eksisterer.
MVH
Bart