Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 00:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 74 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Er du misbruger af et eller flere euforiserende midler?
Ja 27%  27%  [ 48 ]
Nej 46%  46%  [ 81 ]
Er på vej ud i et 4%  4%  [ 7 ]
Er tidligere misbruger 24%  24%  [ 42 ]
Afgivne stemmer : 178
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Jeg kan godt lide at der i afstemningen som den står nu er 25 procent der har sat kryds ved tidligere misbruger.
For det betyder i mine øjne at Psychedelia's HR-politik virker, for hvor mange af jer som har sat kryds ved tidligere misbruger logger ind på siden for at tør-fixe indtil trangen overvælder jer og tilbagefaldet starter..? Jeg tror at det handler om at hjælpe sig selv og andre, hvilket jo er dejligt for os mennesker i almindelighed.

For mit vedkommende er jeg her for at hjælpe mig selv og andre der har/har haft det som mig selv.
Jeg genhusker hvordan misbruget var og bliver styrket i min beslutning om aldrig igen.
Jeg får mine daglige grin :wink:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nede på hjørnet
misbrug?? der findes ingen farlige stoffer kun farlige mennesker

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd

Enig, men dette udelukker ikke at ''farlige mennesker'' kan have misbrug?

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: syd for kosmos
Jeg har sat kryds i JA.

Jeg har røget hash/skunk hver eneste dag i snart 5 år, med små pauser imellem.
Jeg er i et miljø hvor 90% af de mennesker jeg hænger med ryger joints til daglig, men vi er alle "sportsudøverer" og er fysisk aktive det meste af vores fritid. Jeg oplever ingen negative ting når jeg holder pause. Tværtimod bliver jeg langt mere social og friskere i fjæset :P
Jeg ryger ikke når jeg skal ud og være social, lave lektier eller klare diverse opgaver, og sådan har det været fra da jeg begyndte at ryge.

I dag har jeg ikke røget. jeg holder lige pause indtil juleaften fordi jeg er hos familien, og gerne vil være frisk og social da jeg ikke ser dem så tit. Jeg craver ALDRIG hash. Jeg lyster den :P

men jeg kan jo eller ikke side og suge rohypnoler i bongmix hverdag for så stiger tolerance jo

Junior medlem
Brugeravatar

Utrolig spænende denne diskussion om hvorvidt folk misbruger cannabis eller ej!

Der er dog noget galt, for her står det beskrevet som om at det er mængden der gør det? Er en person med spiseforstyrelser der ryger hver dag for at få appetit så også misbruger? Eller en der lider af en sygdom hvor cannabis kan dulme smerterne? Personligt ville jeg sige nej!

Man kan have et højt forbrug, og et moderat misbrug!

Personligt er jeg selv misbruger af cannabis (og alkohol -til tider). Jeg har i løbet af en periode røget konstant, og er nu droppet ud af gymnasiet pga. dette! Men jeg valgte at stoppe... Dette gik ikke godt, for ligeså snart jeg røg ind i seriøse problemer (Min far åbnede et brev der var til mig indeholdene 10g MXE, efter en uges pause med cannabis) blev jeg nødt til lige at ryge en pind, og siden da har jeg røget ca. en gang om ugen, med en enkelt uge eller to hvor jeg har røget to gange. Dette er et misbrug selvom jeg ikke ryger så meget.

Man kan misbruge et stof og forbruge det! BIG DIFFERENCE!

Og til (næsten) alle jer der ryger cannabis dagligt eller mere end 1 gang om ugen, i har et problem med det! For i kan ikke bare stoppe, selvom "man ikke bliver afhængig af det" og "det skader mig ikke på nogen tænkelig måde" (generel opfattelse blandt mange rygere -desværre). Håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne!

Jeg misbruger som sagt cannabis og til tider alkohol for at slippe væk fra en virkelighed som godt kan være svær at overskue, det hjælper mig kun lige i øjeblikket og når jeg er ædruelig igen er problemerne ikke blevet mindre, hvis ikke større!

Men Peace Out!

-Voldsomt!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du glemmer lidt, at der er flere sider af samme sag.
Mht. kræftpatienter og anorektikere, så kan de jo sagtens være misbrugere, eller blive det, selvom deres intention med at begynde på cannabis var god.
-
Desuden, så er det jo ikke "kun" fordi man vil slippe væk fra virkeligheden, at man ryger for meget. Det er jo også fordi man er afhængig. Og personligt har jeg da også haft lange perioder med cannabis, der har været rigtig fede og hyggelige, hvor afhængigheden har spillet mere ind end virkelighedsflugten har gjort

Junior medlem

Age old question
Findes der en ansvarlig forbruger af stoffer, eller vil alt klassificeres som et misbrug?

Jeg er under den tro at hvis du sender en festdrikker til et AA møde hver dag i et halvt år, vil personen bilde sig selv ind at han/hun har et problem.
Man bestemmer selv hvor langt man er ude og skide, og hvor hæmmende det er for fremskridt i ens liv.

I mit tilfælde er jeg på intet tidspunkt gået tilbage, har siddet stille lidt - men primært fremad.
Mine uddannelsesproblemer stammer ikke fra stoffer så meget som flugten i computerspil - en flugt er vel en flugt
De gode ting som stoffer har gjort for mig er at finde en stabil flugt, kunne se frem i tiden og gøre det så det tilpasser sig arbejde, familie, uddannelse osv. - og vigtigst af alt fuldstændig fjernet mine sindssyge drukture med alkohol.

Stoffer skader ens krop, det ved alle - men den grad af skade jeg påfører mig selv når jeg er fuld kan slet ikke sammenlignes
Jeg har valgt the lesser of two evils, og jeg gør det så godt som jeg kan på nuværende tidspunkt.

Junior medlem
Brugeravatar

Lillebror

Det med flugten fra virkeligheden er ogsaa mest rettet mod mig selv, da dette er (en af) grundende til at jeg er afhaengig af cannabis. Men det betyder jo ikke at man ikke har et misbrug fordi man ikke ryger af denne grund.

Misbrug betyder vel at det er et forbrug baseret paa et ''forkert'' grundlag om man saa maa sige :)

Tilfoejer lige
Kan godt foelge dig i at du tit har det hygge med vennerne, men som du selv siger ryger du da ogsaa pga. Afhaengighed, er dette da ikke et misbrug og ikke et forbrug, fordi du ryger fordi du er afhaengig og ikke for at hygge og have det fedt?

Der er ogsaa mange cannabisnydere der mener at de ryger for hyggens skyld, men i virkeligheden pga. Afhaengighed?
:peace:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg synes selv, at Psychedelia trænger godt igennem hvad har med misbrug at gøre (altså med at stoppe det). Jeg finder tit substanser, der virker normale på overfladen, men egentlig lærer mere om inde på Psychedelia. Og medaljens bagside er også en nice lille addition til siden. Jeg tror selv, jeg har svært ved at kunne ende i et misbrug, netop fordi jeg kan se hvordan det påvirker andres liv.

Hate it or love it, skræmmemetoden, så tåbelig som den kan være, kan opnå mirakler. På mig i hvert fald. :)

Men der er virkelig ikke utrolig mange muligheder. Man skal selv indse sit problem, før man kan stoppe med at tage en substans (eller tvinges... men det kan nogle fyre bag nogle skærme jo ikke rigtig gøre for en). Desuden er folk ikke altid åbne om deres problemer, tanker og frygter, især hvad har med psykedeliske stoffer at gøre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilfoejer lige
Kan godt foelge dig i at du tit har det hygge med vennerne, men som du selv siger ryger du da ogsaa pga. Afhaengighed, er dette da ikke et misbrug og ikke et forbrug, fordi du ryger fordi du er afhaengig og ikke for at hygge og have det fedt?

Der er ogsaa mange cannabisnydere der mener at de ryger for hyggens skyld, men i virkeligheden pga. Afhaengighed?
:peace:

Ja, og jeg synes det var svært, da jeg røg at finde ud af, hvornår jeg røg mest for hyggens skyld, og hvornår jeg røg mest fordi jeg var afhængig, og om man overhovedet kunne dele det op.

Dedikeret medlem

Jeg synes ret hurtigt det blev nødvendigt at ryge for ellers var det i hvert fald ikke hyggeligt, men jo det var da pisse skægt i starten - i sær når vi røg pot, hvor jeg ikke blev så skæv, at jeg sumpede.

Junior medlem

man kan godt blive afhængig af at ryge hver dag, det skete ihvertfald for mig

der gik 14 dage før mit hovede føltes normalt (headhigh hele tiden indtil da og visuals også), havde konstant hovedpine de første par dage der var meget slem, tænkte ikke på andet end at mixe og ryge bong hvert 5. minut i ihvertfald en uge tror jeg (rimelig rastløs, kunne ikke rigtig foretage mig noget nyttigt...)

men jeg vil sige det var ca. ligeså meget psykisk afhængighed i mit tilfælde som jeg helst ikke vil ind på hvorfor.

hovedpinen forsvandt hver gang jeg røg, og det var den værste hovedpine i mit liv.. - den kunne nemt vare det halve af dagen eller mere mener jeg.
(som om nogle skar med knive inde i min hjerne det halve af dagen eller som om man fik en hjerneblødning.. ret ubehageligt - ved ikke hvad der har været i den skunk jeg røg)

Junior medlem

Jeg tror selv jeg har et misbrug.

Jeg definere det således:
- Når jeg ikke har røg, tænker jeg på hvornår jeg skal købe noget igen.
- Jeg udnytter alle lejligheder til at besøge folk der også gerne vil ryge.
- Jeg ryger alene.
- Og så har jeg røget næsten dagligt i 3 år. (Jeg har dog for nylig skåret det ned til weekenderne pga. økonomi.. For det meste.. Eller.. En gang imellem)

Men jeg er så også igang med en virkelighedsflugt. Jeg har en masse problemer med mit liv, som jeg altid skubber til side. Og det gør jeg så via min computer og hash.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil nu betegne Bromo-dragonfly som et farligt stof.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 74 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]