Treasure skrev:
Jeg forsøger ikke at forhindre folk i at tage stoffer - for i den sidste ende er det jo folks eget valg. Det er ikke fordi jeg vil prøve at spille den overmægtige altvidende narko guru, men jeg forsøger blot at få nogen til at overveje nogle ting og gøre op med en eller anden holdning, der hedder at alt hvad der hedder negativ information om stoffer fra statens side, ikke nødvendigvis behøver at have noget at gøre med statspropaganda, men fordi der er nogle derude der måske føler at det ville være ret så sørgeligt, hvis ens forældre eller anden familie, bliver ringet op en tidlig morgen og får at vide at man er død af at have taget et eller andet stof. For der er fandme mange der behandler diverse stoffer fuldkommen uden respekt, hvor det eneste der betyder noget er bare at de kan komme så langt væk som muligt. Man burde måske også overveje sin situation, hvis man ikke synes at den virkelige verden er sjov nok, for det er trods alt den man (forhåbentlig) altid vender tilbage til.
Der er jo heller ingen der snakker om at man skal undlade at give negative informationer, hvis ellers de er reelle nok. Naturligvis skal folk da have at vide at der er en vis risiko for at ryge ud i et alvorligt misbrug, som kan have meget vidtrækkende konsekvenser. Men hvorfor mener du man skal overdrive risikoen?
Treasure skrev:
Det kan meget muligt være at man har krav på at høre sandheden om stoffer fra statens side, men de som alligevel lammer sig i et væk, har efter min mening alligevel ikke fortjent bedre.
Hvorfor mener du at dem der lammer sig konstant ikke har fortjent at høre sandheden? For det første kan jeg ikke se sammenhængen mellem hvor meget man lammer sig og ens ret til ærlig information, og for det andet kan jeg ikke se noget formål med at lyve overfor folk der alligevel ikke retter sig efter den slags "gode" råd. Det virker lidt som om du ikke mener det er okay at nogle folk bruger stoffer til at lamme sig med.
Treasure skrev:
Jeg tror der findes masser af mennesker, der vil være tilbøjelige til at misforstå meningen med budskabet i, at hvis man tager stoffer, kommer man kun galt af sted "nogen gange". Man har kun én gang alligevel. Du kan sq ikke sige "hov jeg kom sq til at dumme mig, det vil jeg ikke gøre igen", hvis du falder død om med det hvide ud af øjnene eller æder en pille med et eller andet lort i.
Igen, der er ingen der taler om at skjule risikoen ved at tage stoffer; Den er reelt tilstede, det ville være tåbeligt at benægte det. Personligt tror jeg at de fleste mennesker vil være mere tilbøjelige til at tro på en kilde som ikke overdriver hverken farer eller fordele ved det den informerer om, så hvis nu myndighederne droppede manipulationen og lagde alle kort på bordet, ville de nå ud til mange flere, med det resultat at flere tænkte sig om og opførte sig mere fornuftigt i forbindelse med stofindtag. Mht. urene stoffer, så er det jo også pga. forbud at den slags overhovedet forekommer, og det skyldes en holdning om at det ikke er okay at lamme sig i hvad som helst, den samme holdning som ligger til grund for at fortie eller forvrænge sandheden. På bundlinien bruger du altså faren ved stofferne som begrundelse for at forbyde og misinformere om stoffer, mens det reelt hænger sådan sammen at en stor del af faren ved stoffer netop skyldes forkert information og deres illegale status
Treasure skrev:
Selvfølgelig kan man have et meget liberalistisk syn og sige "jamen, man skal da have lov til at gøre hvad man vil. Hvis jeg har lyst til at tage en masse narko, skal jeg da have lov til det - det er jo mit valg alligevel", men det er på den anden side også ekstremt egoistisk over for alle de andre mennesker man har omkring sig, som bryder sig om en.
Ok, hvis nu vi alle skulle lægge bånd på os selv for ikke at komme til at støde dem som "holder af os", så skulle vi også gøre præcis som vores forældre og venner forventede hele livet igennem? Personligt burde jeg måske for min mormors skyld have taget den studentereksamen direkte efter 9. klasse, efterfulgt af en universitetsuddannelse som jeg kunne tjene en masse penge på?
Jeg mener det er seriøst egoistisk at forsøge at diktere hvad andre mennesker skal gøre med deres liv, ud fra sine egne følelser i forhold til det. Og man kan heller ikke leve sit eget liv, hvis man hele tiden skal undlade at gøre ting man ønsker, fordi andre måske ikke ville bryde sig om det.
Treasure skrev:
Man kan selvfølgelig også se på det med ret så materialistiske øjne og sige, at når du tager for meget af et eller andet og kommer galt af sted, så skal det offentlige forsørge dig. Det kan være du er så heldig at overleve og blive en grøntsag i en kørestol, der hverken kan spise eller tørre sig selv i røven, men det er stadig det offentlige der skal forsørge dig og det koster kassen. Samtidig er du også ude af stand til at arbejde og det er tabt arbejdsfortjeneste. Så fra statens side ser jeg alt mulig grund til at få folk til at holde sig væk - det kunne jo gå galt.
Jeg tror personligt at en evt. stigning i stofindtag som følge af ærlig information vil være af tilsvarende mere ansvarlige mennesker, så det samlede udgiftsniveau vil være det samme. Derudover vil det da hæve den generelle livskvalitet med en større ærlighed, og det ville jeg da gerne betale lidt for hvis det endelig skulle vise sig at være nødvendigt.
Treasure skrev:
Hvis der er noget du ikke finder ordentligt uddybet må du lige sige til.
Til