Treasure skrev:
Hvis man hverken har respekt for sig selv, eller dem man har nær sig, ved at tage så meget narko, så synes jeg det kan være lige meget at give dem "korrekt" information.
Det lyder ligesom en eller anden ny iransk lov om kvinder der ikke må gå 'respektløst' klædt. "Hvis ikke du straks får den burkan på, så mister vi al ære og respekt for dig, og så må vi godt lyve for dig".
Tænk hvis det var en læge der sagde sådan, og så måske fortalte en af sine narkoman-patienter at de feks havde fået aids eller cancer eller whatever. Og når patienten så var gået bare grinede af det, fordi man jo ikke behøver være ærlig eller respektfuld overfor den slags under-mennesker.
Det er simpelthen så Usmageligt at du ka' gå ind for sådan et samfunds-syn.
Treasure skrev:
Hvis man er så ligeglad med sit liv og sit helbred, så kan jeg ikke se hvorfor nogen skulle forsøge at hjælpe dem.
Hvem si'r de er ligeglade? At en person måske ikke deler _dit_ værdi- og norm-sæt, betyder vel ikke partout at de så er ligeglade?
Det virker på mig som om du måske har svært ved at sætte dig ind i andre mennesker's måde at anskue livet på, når den ikke matcher din.
Og bortset fra det; hvis en person endelig er ligeglad med sit liv, har den så ikke _netop_ gavn af hjælp?
Du har vel heller ikke noget imod at ambulancen henter folk til udpumpning, når de en lørdag aften i byen har drukket sig under bordet? Eller den slags er måske også bare tåbelige joyriders der er ligeglade med deres liv og helbred? (alkohol er jo rent faktisk ret farligt, ikke at forglemme

)
Treasure skrev:
hvad er din første tanke når du ser eller tænker på sådan nogen?
Det kommer da an på personen. Jeg ka' ikke sidde og sige at bare fordi nogen feks har slik-hår og slips, så er de nogle idioter. Jeg ka' heller ikke sige at bare fordi nogen har punker-hår, så er de åh så seje. Hvis en person viser sig at være en nar, så er det ligemeget hvor meget narko den ta'r eller ikke ta'r, den vil stadig være en nar. Eller hvis en pige viser sig at være fantastisk sød og dejlig, så er det ligemeget hvor meget narko hun ta'r eller ikke ta'r, hun vil stadig være fantastisk sød og dejlig.
(man ka' heller ikke bare sige alle jøder er nogle rotter, vel? (bare for lige at få et evig-gyldigt, omend nok noget stereotypt, nazi-argument med i snakken

))
Treasure skrev:
Jeg synes der er fandens til forskel at have en mening om nogle politiske spørgsmål, for der deltager man i det mindste i noget konstruktivt, og så til folk der blæser hjernen ud med diverse stoffer den ene gang efter den anden.
Well, hvis du spør' den menige irakker om politikkere eller lamfightere har kostet ham mest blod sved tårer og Ulykke i den senere tid, hvem tror du så han vil pege på?
Igen; du ka' ikke bare dele folk ind i sådan nogle løse kasser og sige at alle politikkere er onde, eller at alle der ta'r narko gør det for at blæse hjernen ud. Så simpelt er det jo ikke.
Treasure skrev:
Det er ikke at jeg decideret synes at de fortjener at komme til skade, som om jeg synes de fortjener at køre galt og dø, men nærmere at hvis de graver deres egen grav ved at være så dumme - so be it.
Sådan ka' man jo altid sige i afmagt. Hvis man ikke ser sig for i trafikken, så må man bare ta' det i stiv arm når lastbilen trykker en ud på forruden. So be it. Hvis man flyver på ferie med en pilot, efter man har stået og drukket med ham i lufthavns-baren, så må man bare ta' det i stiv arm når han 'lander' et sted sydpå. So be it. Hvis man bli'r overfaldet og voldtaget fordi man er så dum at gå i hotpants eller kort nederdel, eller måske bare uden burka hvis det er i iran, så må man bare ta' den stive. So be it.
Jeg ved godt jeg smører den tykt op her

, men det er altså et skrå-plan at dømme folk på fordomme, og det mener jeg du gør.
Treasure skrev:
Træffer man et valg, hvor man er villig til at sætte både sit liv og helbred på spil, nat efter nat, blot for at kunne fyre den af i timevis, så synes jeg det er et dårligt valg
Jamen det ka' det da også sagtens træffe at være. Det er ikke dét jeg kritiserer ved din udtalelse. Jeg er kun imod at du, fordi nogen træffer et valg du mener er dårligt, straks mener at man så ikke behøver ha' respekt for den slags mennesker. Og tilmed så må lyve overfor dem. Det synes jeg er rigtig dårlig opførsel fra din side.
Hvis jorden's største svin spør' mig hvad klokken er, så ka' jeg da ligeså godt sige den er 15:28, hvis det er dét den er selvfølgelig

, fremfor at slynge noget latterligt ud som feks at den er lidt i respektløs grønlang-kål med klovne-næse.
Treasure skrev:
Det handler, for mig, ikke om at eje nogen og bestemme hvad de skal gøre. Så længe folk træffer nogle respektable, fornuftige og konstruktive valg, så ser jeg intet problem i at de gør som de gør.
Men hvem ska' så være overdommer og bestemme om nogen træffer respektable, fornuftige og konstruktive valg? Må jeg feks godt bestemme om dine valg er respektable, fornuftige og konstruktive?
Hvad der er respektabelt, fornuftigt og konstruktivt, _er_ jo altså stadig en smags-sag (syntese var inde på at der ikke findes absolutter, og det er jeg helt enig i)
Treasure skrev:
For mig at se, er det formålsløst at indtage stoffer på et sådant plan, hvor det eneste man stræber efter ved indtagelse, er bare at komme så langt væk som overhovedet muligt.
Det er da heller ikke sikkert det er dét der er formålet. Det er det måske for nogen, men det betyder da ikke det nødvendigvis er sådan for alle.
Måske ser det bare sådan ud for en Udenforstående? Og så er det vel forkert at dømme alle over 1 kam? For hvis du gør det, så dømmer du jo også potentielt Uskyldige. Og det er altså for rabiat efter min mening.
Treasure skrev:
At der så er nogle der oven i købet ligger og kører bil o.lign samtidig, er en anden diskussion, men det tror jeg næppe kan sættes under kategorien "ansvarlighed".
Jeg tror en der snakker i mobil-tlf og kører, er potentielt farligere i visse tilfælde. Eller feks en der kører og onanerer samtidig, som der engang var en lastbil's-chauffør der gjorde og som så kørte galt (jeg mener det var i tyskland). Men jeg gi'r dig da ret i at personer der er stang-sting fra koncepterne, eller har en liderlig dulle mellem benene, ikke ska' føre tunge maskiner. Men jeg ser ingen grund til at man skærer alt og alle over samme kam, for det er igen at forenkle virkeligheden ned til noget absurd. Jager-piloter ka' feks stadig lande på hangar-skibe mens de er strung-out on speed. Så det er ikke enten-eller. Men for min skyld ku' man gerne sige at folk der er involveret i Uheld med tunge maskiner får ekstra straf, hvis de foruden at være skyld i Uheldet, også er påvirkede. Men din guantanamo-indstilling, altså at mistanke alene er nok til at dømme og straffe, bryder jeg mig ikke om.
Treasure skrev:
Det er en smuk tanke, med at hjælpe hinanden, stå sammen og ikke bedømme hinanden moralsk - give hinanden mere frihed og respekt osv., men mit indtryk er sq at verden er anderledes end som så og at det bare ikke holder. Kald mig kold og kynisk om du vil, men det er mit umiddelbare indtryk.
Tja, verden ku' sagtens være meget bedre, men det bli'r den jo kun hvis vi også selv behandler andre ordentligt. Hvis du møder nogen der kører over for rødt feks, så bli'r verden jo ikke bedre af at du så også selv begynder at køre over for rødt. Eller bare fordi vi har en højre-drejet regering, så bli'r verden jo ikke bedre af at vi pludselig alle opfører os højre-drejet. Vi ka' selvfølgelig kun prøve at gøre vores bedste, men det er da også bedre end ingenting, eller hvad? Vil du hellere vi bare gi'r op og istedet røvrender hinanden fordi det nu engang er det nemmeste? Ska' vi hellere bare begynde at udnytte de Uvidende og 'dumme', og være ligeglade med om de info de får er rigtige eller ej, fordi vi nu engang måske ikke selv er Uvidende og 'dumme'? Dét er da netop egoistisk, hvis noget er egoistisk. Sku' vi, hvis det stadig havde været 2. verdenskrig, bare ha' været medløbere for nazi'erne, bare fordi det havde været det nemmeste (igen et lille fikst nazi-argument bare for underholdningen's skyld

)? Eller sku' vi hellere holde med hende den franske rRrResistance-chick der kun si'r tingene 1 gang?

MTV kørte engang i nogle reklame-spots denne fængende one-liner; "if youre not part of the solution, youre part of the problem." Og sådan er det også med verden; hvis du putter kynisme i den, så bidrager du til den samlede mængde kynisme og ikke til den samlede mængde kærlighed. Så hvis du rent egoistisk si'r "verden er kynisk mod mig, så jeg er også kynisk mod den", så kommer vi jo aldrig nogen vegne. Men vil du hellere ha' vi alle opfører os sådan? (at vi altid ser på hvad vi selv får, før vi ser på hvad vi gi'r?)
Treasure skrev:
min pointe var blot, hvis man ser det fra et statsligt syn, hvad skulle formålet i en skræmmekampagne så være.
At udnytte sin magt til egen-nytte (det ka' være bevidst eller Ubevidst. Jeg mener feks ikke 'staten', eller de personer der pt forvalter staten, er _bevidst_ ond eller selvisk når den forbyder narko (de gør det jo oftest helt sikkert af go' mening, ligesom du jo sikkert også selv mener du selv gør dine ting af gode grunde. Men handlingen ka' alligevel sagtens opfattes som ond eller selvisk hos modtager-gruppen, selvom om afsenderen mener det Uselvisk og af bedste hjerte. Det er jo et Uundgåeligt dilemma og konflikt-mulighed når der er 2 forskellige synspunkter på en sag). Men jeg si'r at den selv tror den har ret og monopol på sandheden, og det er ikke altid heldigt for dem der falder uden for gruppen). Staten er jo først og fremmest blot en majoritet af personer, der af en eller anden grund har tillid til hinanden. Altså nogen der har et eller andet tilfælles, som gør at de føler sig som 'samme slags' (det er jo feks derfor tyskere ikke er en del af den danske stat; de er jo outsidere. Og det er også derfor at ansatte i forskellige brancher oftest tilhører bestemte person-typer (du ser ikke mange soldater eller betjente med langt hår og piercinger feks. De bli'r jo afvist af gruppen fordi de er outsidere, og dermed konsolideres og forstærkes den magt-base gruppen allerede har. Sådan foregår det i alle grupper overalt; hvis du defineres 'outsider' af en gruppe, så er du ikke velkommen i den gruppe. Og gruppen selv, som afviser, mener jo selv de gør det rigtige, eftersom de jo tilhører gruppen. Rockerne afviser feks dem de ikke ka' li', og mener de gør det rigtige. Politiet afviser dem de ikke ka' li', og mener de gør det rigtige. Staten afviser dem den ikke ka' li', og mener den gør det rigtige. Narko-brugere afviser dem de ikke ka' li', og mener de gør det rigtige. Du afviser dem du ikke ka' li', og mener du gør det rigtige. Og jeg gør det selvfølgelig også. Sådan fungerer det jo. Men hvordan vurderer man så hvilken gruppe der har mere ret end en anden? Det er jo her dilemmaet opstår. Når nogen, du feks, si'r nogen ikke fortjener respekt, så agerer du jo på vegne af 1 etisk indstilling til livet, men ikke på vegne af en anden. Og hvordan ka' man så sige at det er mere sandt, end når en anden si'r noget andet? Altså fortjener alle som udgangs-punkt respekt, og rigtig info, Uanset hvilken gruppe de tilhører (dvs også lamfightere selvom du er imod deres etik))). Derfor er minoriteter altid potentielt i fare for at blive undertrykt (med god grund eller ej, det er en anden snak. Jeg synes personligt enhver gruppe bør nøjes med at 'undertrykke' personer der angriber gruppen, istedet for at undertrykke andre grupper udelukkende fordi man mener de feks lammer sig for meget (og det er jo det staten gør med forbuddet))), og narko-brugere er såvidt jeg ved stadig en minoritet, trods alt

, i danmark.
Men det er selvfølgelig demokratiet's spille-regler, og det har jeg ikke selv principielt noget imod. Men det er under alle omstændigheder altid den samme virke-mekanisme der er igang; den magtfulde pålægger sin moral ovenpå den mindre magtfulde (som så enten føjer den overlegne, eller får smidt sanktioner og konsekvenser i hovedet (feks bruger staten jo som sagt sin magt til at forbyde narko, og dermed til at skubbe de hårdest ramte narkomaner til et liv på gaden som ludere eller lomme-tyve, eller måske endda ligefrem i spjældet (som jo er overdrevet brugt i usa), fordi de ska' skaffe penge til de sky-høje priser narko-forbuddet fremtvinger))
Treasure skrev:
Det er vel klart at man forsøger at holde unge væk fra noget, som man har erfaring med, så mange andre er kommet galt af sted med. Jeg tror det handler lige så meget om kærlighed til sine børn og medmennesker, som det handler om at man mister nogle arbejdsstærke bønder til at pløje marken.
Det tror jeg du har helt ret i. Problemet er bare som sagt at man ta'r sin egen etik og moral og pådutter den nogle andre der ikke ønsker den. Advar mod alt hvad du mener ka' skade nogen, men fordøm ikke dem der trodser din advarsel. Advar gerne en person der hopper ud foran et tog om at det er farligt osv, men fordøm den ikke hvis den alligevel gør det, for det ku' jo være det var en forståelig handling hvis man selv ku' se det med den person's opfattelse (du ved jo reelt aldrig helt sikkert om du ville ha' handlet på præcis samme måde, hvis _du_ var den person. Og derfor støder det mig altså når nogen mener det er iorden at være respektløs overfor andre, og være ligeglad med om de får korrekt info eller ej (forkert info ka' jo også forværre en potentiel skade, så det er da kun ekstra-grund til ikke at være respektløs), blot fordi de tilfældigvis ikke lige er enige i din vurdering af etik og moral)
Treasure skrev:
synes du selv det er positivt eller negativt, når folk kommer galt af sted med noget, fordi de har truffet nogle forkerte valg?
Det er selvfølgelig negativt. Det ka' vi sagtens blive enige om. Det er også en af grundene til at info altid ska' være så korrekt som man nu ka' gøre det, Uanset om man ka' li' modtageren eller ej.
Men hvis en person insisterer på at gøre noget ved sig selv, som er potentielt skadeligt for den person, så har jeg efter min etik og moral ikke hjemmel til at gribe ind (man ka' selvfølgelig godt gøre det alligevel, men så er det jo også på eget ansvar hvis personen forsvarer sin selvbestemmelses-ret og langer ud efter dig. Præcis ligesom soldater der invaderer et land må forvente at de bli'r mødt med aggresion, eller politikere der hetzer narko-brugere må forvente sure miner)
Treasure skrev:
Jeg har ikke noget imod friheden til at vælge selv - jeg synes at folk skal bestemme så meget som muligt over hvad de selv vil gøre med deres liv - men jeg går da ikke ind for frihed, hvis man skal misbruge den og ødelægge sit eget og andres liv.
Uanset hvem der har ret i en eller anden sag, så er det altid trespassing når man pådutter sine ideer en anden person mod denne's vilje.
Derfor vil go' etik og moral altid være en flydende størrelse. Den størrelse der tilfældigvis måtte være bredest koncensus om (altså demokrati)
Livet er ikke let, og retfærdighed og etik/moral er noget grums. Men sådan er betingelserne når der er mere end 1 bevidsthed i samme sfære

Magt-kampe blandt samfunds-indstillinger er derfor nok altid Uundgåelige, men sålænge vi trods alt ka' snakke om tingene er det dog bedre end hvis vi bare er respektløse eller ligegyldige overfor hinanden

(så derfor hellere en hed og grov samfunds-debat, end ingen debat. For når der ikke er flere ord, så er der kun våben tilbage (sådan fik vi feks irak-krigen, fordi babybush ikke gad snakke mere, men bare ville ha' sin vilje. Og sådan starter alle krige; fordi parterne ikke behandler hinanden med respekt og taler sammen. Derfor er du også galt på den treasure, når du si'r du er ligeglad med om du gi'r korrekt info til de narko-brugere du mener bruger narko'en forkert. Selvom feks en køre-lære ikke ka' li' sin elev, så nytter det ikke noget at sige, når de nærmer sig et lyskryds der er rødt; "bremsen er den der lille pedal til højre, muahahahahaha"

(det ville han sikkert heller ikke gøre når han selv var med i bilen, men bare for eksemplet's skyld (der findes jo nok en enkelt odd-ball i publikken i ny og næ, der måske la'r sig negativt inspirere af andres debatter, så man ska' jo aldrig sige aldrig))))
Bortset fra alt det, treasure, så synes jeg som regel du poster både godt og sagligt, så det er ikke et angreb på dig det her

Det er bare min subjektive mening at det er meget skadeligt, hvis man begynder at sige korrekt-info kun fortjenes af nogen, mens andre bare ka' behandles ligegyldigt. Kald det et svagt punkt hos mig hvis du vil, men jeg mener alle fortjener ordentlig behandling og korrekt info til enhver tid (sålænge de ikke er en trussel selvfølgelig, men ligefrem _så_ alvorlige er vores debatter forhåbentlig heller ikke

)