Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 20:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det her er ikke nogen reklame, bare et eksempel på at katte kan gøres vegetare!

Læs her:

http://www.vegana.dk/blad/3-97/katte.htm

Citat:
Vegana Nyt 3/97 (2. årgang, nr. 3, december 1997), side 21-22

Veganske katte

Der er sikkert en del veganere og vegetarer, som af den ene eller anden grund har kat, og som derfor jævnligt står i den lidet morsomme situation at måtte åbne f.eks. Whiskas- eller makrelfiletdåser. For disse personer er der imidlertid den mulighed at give katten ren plantekost, suppleret med det rette "kosttilskud". Lyder dette som vanvid eller dyrplageri? Så læs videre nedenfor. Artiklen er et uddrag af "Cats go vegan!" fra det engelske The Vegan, efterår 1997.

Af Amanda Rofe

Nævn blot veganske eller vegetariske katte, og den første indvending vil være det med protein ("Men de kan ikke undvære kød"). Bland de lidt bedre informerede vil dette blive efterfulgt af spørgen til stoffet taurin ("Men bliver de ikke blinde?"). De mere vidende omkring kattes ernæringsbehov — og her taler vi om en lille gruppe veterinærer — vil spørge til kilder til A-vitaminer og arachidoniske syrer.

Fordi vegansk mad har en tendens til at være mindre proteinrig end kødbaseret kost (hvilket ikke nødvendigvis er nogen dårlig ting), antages det hyppigt at katte — ofte karakteriseret som inkarnerede kødspisere — ikke vil få nok protein på en kødfri kost. Imidlertid kan kosttilskuddet Vegecat (se billede næste side) forsyne en kat med alle de for katten essentielle aminosyrer (proteinernes byggestene). Og aminosyrer er aminosyrer, lige meget om de kommer fra grise eller bælgfrugter.
"Favoritter blandt mine seks katte inkluderer: rå svampe, melon, majs (på kolbe), kunstig/vegetabilsk kylling eller skinke, vegetarisk paté, avocado, gulerod, kogte bønner og broccoli, gærekstrakt, fuldkorns toastbrød, sojafløde, kidneybønner, baked beans-"lage" og tynde skiver spirulina."

Taurin er også en aminosyre, som er essentiel for katte, men ikke for mennesker. Hvis en kat mangler taurin i sin kost, kan det resultere i blindhed. Mange dyrlæger tror stadigvæk, at taurin kun kan opnås fra kød, men siden 1947 er taurin blevet lavet kunstigt ud fra en ikke-animalsk kilde — og dette "kunstige" taurin bliver endda tilsat kødbaseret konserves-kattemad!
"Cracker går amok over bønnespirer, hvis den får chancen, og Spock kommer løbende, når den hører lyden af en pakke gærflager , som rystes. Tofu spiser kogte kidneybønner lige ud af dåsen."

I modsætning til mennesker kan katte ikke omdanne betakarotin til A-vitamin (som er essentielt for formeringen, synet, pelsen og muskelstyrken), og de har derfor brug for en A-vitaminkilde. Vegecat indeholder derfor syntetisk A-vitamin.

Katte har brug for arachidonic syre for vedligeholdelsen af række kropslige funktioner — herunder formeringsevnen. Arachidonic syren i Vegecat fås fra ascophyllum dosum, en tangplante.

Psykologi

Du vil sikre spørge dig selv om, hvordan din lille mis skulle kunne kapere en sådan ændring i sin mad — katte har jo et (berettiget) rygte for at være kræsne. For nogle år siden lavede en avis Vegecat måltid, stillede det foran ti katte og endte med følgende ikke overraskende overskrift: "Ni ud af ti katte ville vælge ikke at spise Vegecat." Næppe overraskende. Jeg kunne heller ikke forestille mig, at Grev Dracula ville være særligt imponeret, hvis han bestilte en blodpølse og tjeneren gav ham en skål grøn salat!

Tricket er at være udspekuleret og narre katten til at lære at spise vegansk ved at gemme en lille smule Vegecat-mad i kattens normale kattemad og gradvist forøge andelen af Vegecat, indtil Vegecat til sidst kommer til at udgøre det hele. Killinger og hjemløse katte "konverterer" på dage eller uger; mens det kan tage op til tre måneder for ældre katte.

Vegecat og vegekit - kosttilskud til veganske katte

Til hver Vegecat/Vegecit-dåse medfølger der opskrifter. De vil typisk indeholde fødeemner som ris, TVP (textureret planteprotein), tofu, kartofler, hvedegluten, sojasauce, olie og gærekstrakt. Imidlertid kan overgangen til ikke-animalsk føde gøres meget hurtigere ved at tilføje nogle af kattens livretter. Generelt vil du finde ud af, hvad kattens livretter er ved at lægge mærke til, hvad der forsvinder fra din tallerken ved et øjebliks uopmærksomhed eller på forunderlig vis forsvinder fra køkkenbordet! Favoritter blandt mine seks katte inkluderer: rå svampe, melon, majs (på kolbe), kunstig/vegetabilsk kylling eller skinke, vegetarisk paté, avocado, gulerod, kogte bønner og broccoli, gærekstrakt, fuldkorns toastbrød, sojafløde, kidneybønner, baked beans-"lage" og tynde skiver spirulina. Sommetider ser det nærmest ud, som om de spiser bedre end deres ejere!

Og Vegecat kan ligefrem bruges til at lave kattekiks med.

At tage springet

Så du har altså besluttet, at du ikke længere kan holde synets af lille missers blodige kostvaner ud? Hvad er så det næste skridt? Hvis du føler, at du har brug for mere information om Vegecat og udviklingen af dette produkt, så burde du måske læse Vegetarian Cats and Dogs af James Peden.

Hvis du har lyst til at tale med nogen om dine bekymringer, kan du ringe til mig eller Richard Farhall på The Vegan Society på 01424 427393.

Hvis du har besluttet dig, så ring til The Vegan Society (eneste britiske importør [og der er ingen i Danmark]), hvor du kan betale med kreditkort — eller bestil det hos The Vegan Society, Donald Watson House, 7 Battle Road, East Sussex TN27 /AA, Storbritannien. En dåse Vegecat koster 9.95 £ inklusive fragt [regn dog med, at fragtomkostningerne er større til Danmark — ring og forhør dig]. En dåse er nok til seks uger (længere i tilvænningsfasen).

Vegekit koster det samme, men husk at det kun er til ammende hunkatte og killinger op til 12 måneder.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Haha, hvor smadret... Det giver ingen mening at vænne katten til vegetabilsk kost når dræberinstinkterne stadig er intakte? Sæt en lille mus hen foran hippiemis, så kan det godt være at dens langhårede ejermand bliver lidt bleg i ansigtet, hehe...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg er vegetar, jeg har kat, og den får Whiskas.

Jeg har godt været opmærksom på at man kan få vegetarisk/vegansk kattemad, men jeg syntes sgu det er en anelse for blæst af fodre kræet med berigerede fødevarer.

Hans jagtinstinkt fejler absolut heller ikke noget, så der går vel ikke mange uger før jeg får de første par gaver i form af døde dyr.
(Medmindre kræet har fattet at jeg ikke spiser kød, han har i hvertfald ikke den store interessse for min kost! :))

Astral > Hvad mener du med at vi kan "hjælpe" dyrene?
Er det en hjælp at vænne et rovdyr af med sine instinkter?
Jeg klapper da gerne i mine hænder den dag min kat nedlægger en nasty baggårds-rotte!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Det er da også noget underligt noget at pådutte denne meget menneskelige værdinorm, som i forvejen er meget omstridt på andre dyr.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Jeg kan da godt se ideen i det.. Og hvis jeg skulle have kat ville jeg da overveje det..
Men det er ikke fordi jeg mener det er forkert at en kat spiser kød, jeg har bare ikke lyst til at købe det til den.. Så det ville ikke være for kattens skyld jeg ville købe det, men for min egen.. Og så ville det selvfølgelig stå den frit for, hvor mange mus den ville supplere grøntsagerne med..

Titel:
Junior medlem

Derudover er veganere bare skide sjove, når de laver fis og ballade med kødædere.

Billede

edit: Hvor ser de to figurer egentlig blæste ud. Tjek da lige hendes enorme pupiller.. og ham gutten ser ud til at peake for hårdt på billede 2! :D

Senest rettet af Zakarias 22 maj 2005 20:25, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg vil med glæde give vedkommende der har tegnet den stribe en flad! :P

Mage til dårlig humor skal man vist lede længe efter! :shock:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg kan da egentlig godt se meningen med at en vegetar skulle fodre sin kat vegansk også. Det er da hyklerisk at selv afholde sig fra at spise kød, og så fodre sin kat med kød fra dyr der med garanti har haft et elendigt liv... Det er nok ikke ligefrem frilandsgrise der er i dåserne med whiskas.

Så hvis man er vegetar af dyreetiske grunde, så skal man da klart gøre det... Hvis man er vegetar af andre grunde så er man en lille bøsse og skal lukke fissen og spise sin tofu. :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er nok ikke fordi man vil prøve at vende kræet af med at spise andre dyr at man køber vegatarkattemad. :lol:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Fenriz skrev:
Jeg kan da egentlig godt se meningen med at en vegetar skulle fodre sin kat vegansk også. Det er da hyklerisk at selv afholde sig fra at spise kød, og så fodre sin kat med kød fra dyr der med garanti har haft et elendigt liv... Det er nok ikke ligefrem frilandsgrise der er i dåserne med whiskas.

Så hvis man er vegetar af dyreetiske grunde, så skal man da klart gøre det... Hvis man er vegetar af andre grunde så er man en lille bøsse og skal lukke fissen og spise sin tofu. :P

En god vegetar kultiverer sguda sine egne foderdyr! :mrgreen:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Hehe... fik lige et billede af en kat der er vegetar, og stadig har dræberinstinkterne i orden. Hvordan den jagter div. stueplanter... Lidt trist at have en urtehave hvor katten har adgang til... :lol:

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg synes det er totalt langt ude, at lave om på kattens spisevaner. Den menneskelige moral/etik har spekuleret sig ud på overdrevet i denne sammenhæng. Der er ikke noget "ondt" eller "forkert" ved at dyr spiser hinanden. Faktisk er naturen afhængig af at der hele tiden bliver tyndet ud i de forskellige populationer, og her er det, at de svageste bliver sorteret fra. Jeg kan ikke huske hvor mange gange småfugle ville fordoble sig selv, hvis alle årsunger fik lov til at overleve og selv sætte unger i verden, men vi taler om seriøst mange! Eller prøv at forestille jer at alle mus ville overleve! Vi ville drukne i dyr.

Naturen er designet til at lave overskud af alt, så der er nok at spise af. Den er et overflødighedshorn af mad, og hvis der er nogen som synes det er ondt, må de tage diskussionen med deres skaber.

Dette betyder ikke, at jeg synes det er forkert at vælge at være vegetar. Det er et personligt valg, og der er jo også masser af dyr som spiser planter.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem

Fanny skrev:
Jeg synes det er totalt langt ude, at lave om på kattens spisevaner. Den menneskelige moral/etik har spekuleret sig ud på overdrevet i denne sammenhæng.

:lol:
Du tror måske kattens naturlige spisevaner består af svine eller oksekød pakket i små whiskas poser?
Vi har allerede lavet så meget om på kattes spisevaner som vi kan, ved ikke at lade dem fange føden selv. Når vi så oven i købet fodrer dem med kost som de ikke naturligt ville have rådighed til, kan det da være lige meget om det er oksekød eller broccoli.
Det er i hvert fald mindst lige så lang tid siden jeg har set en flok vilde huskatte nedlægge en ko som en broccoli plante..

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
TimeKiller skrev:
Fanny skrev:
Jeg synes det er totalt langt ude, at lave om på kattens spisevaner. Den menneskelige moral/etik har spekuleret sig ud på overdrevet i denne sammenhæng.

:lol:
Du tror måske kattens naturlige spisevaner består af svine eller oksekød pakket i små whiskas poser?

Katten er et rovdyr. Den spiser kød. At det er pakket ind således, har intet med dyrene at gøre, men nærmere menneskets idioti.

Jeg kan kun erklære mig 100% enig med Fanny. Biologi til folket!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvorfor kan man ikke få whiskas med mus eller solsort? :D

Titel:
Medlem

aliaarhus skrev:
Katten er et rovdyr. Den spiser kød. At det er pakket ind således, har intet med dyrene at gøre, men nærmere menneskets idioti.

Det handler jo ikke om hvordan det er pakket ind, men at den ikke selv fanger sin mad og at det ikke er hvad den naturligt spiser..
Men det ville du også vide hvis du læste mere end den første linie af hvad jeg skrev.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Lad os skrive til dem :lol:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hehe... Har lige skrevet til whiskas og spurgt dem om det ikke kan lade sig gøre at få deres produkt med mus eller småfugle... :D

Titel:
Medlem

xun skrev:
Hehe... Har lige skrevet til whiskas og spurgt dem om det ikke kan lade sig gøre at få deres produkt med mus eller småfugle... :D

:lol: Skriv endelig hvad de svarer!

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
xun skrev:

Den kan du ikke selv regne ud?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]