Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 22:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Jeg har lige set et lille "insekt", der lignede en minniudgave af en skorpion, bortset fra at den kun havde en klo på hvert forben og ikke havde leddelt bagkrop og heller ingen hale. Den var mørkebrun og ca 3,5 mm lang..... Nu fik jeg ikke talt benene, men jeg går ud fra at det er en form for tæge.... Ihvertfald har jeg aldrig set sådan en før..... Er der nogen biologi interesserede der udfra den mangelfulde beskrivelsen kan fortælle mig noget om kræet?

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Jeg gætter på at det er en skorpiontæge. Men du siger at den ingen hale havde..hmm.

Billede

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Tja, vandlevende eller landlevende? Du er vist nødt til at beskrive den lidt bedre, hvis vi skal have en chance.
Du kan eventuelt selv tjekke http://www.danskedyr.dk/, der er iøvrigt en pokkers masse fede dyr man kan stene over en dags tid, hvor man keder sig.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nah, den kender jeg, det var ikke et vandlevende insekt og den var mindre, desuden var bagkroppen rundre, og kløerne lignede mere en skorpions, sådan med en lille aflang bule på, men kun en klo.... Hey, nu ved jeg hvad det var.... Kløerne lignede en skorpionens brod....

Altså et lille ca 3.5 mm, skorpionlignende og inseklignende væsen, med forholdsvis flad krop, næsten rund, men flad ikke leddelt bagkrop, og to af benene er omdannede til en slags enfingrede kløer der har spidser, som ligner en skorpions brod....
Jeg lagde sku' ikke engang ordenligt mærke til kroppens opdeligng, men jeg tror der var tre dele, forholdsvist stort hoved og lille mellemkrop, som dog var stører end hovedet og en stører næsten rund men lidt aflang bagkrop, dog meget mindre overdrevet end skorpiontægen, mere edderkoppeagtig!

Mit eget bedste og mest præcise bud er en form for tæge, en meget mærkværdig bille, eller måske ligefrem et væsen der er i familie med skorpionerne.

Hvad er det?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
En ørentvist?

Billede

Titel:
Medlem

Jeg har set sådan en i dansk natur på et tidspunkt. Den jeg så lignede (næsten) på en prik en kejserskorpion (Pandinus imperator) bare meget mindre.. Har ingen anesle om hvad det egentlig var.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

elmand skrev:
En ørentvist

Helt sikkert der, eller en gnu med ualmidelig veludviklede formskifterevner, der er faret vild :P ..... Eller måske ligefrem er sendt ud som hemmelig agent for at udspionerer min lejlighed :shock:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Den har godtnok et leddelt abdomen, men mit umiddelbare gæt ville være en Anthrenochernes stellae (mosskorpion). Prøv evt. at google den.

/karma!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hey, mange tak :)....... Det er ikke lige den, men jeg er nu ret overbevist om, at det er en mosskorpion af en slags..... Så skal jeg bare lige lede efter den rigtige... Poster et billede hvis jeg finder den, så tråden kan afsluttes ordenligt. :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Kan det være en luseflue?

Billede

De suger blod på svaler og kan nemt komme ind i huset igennem taget. De ligner måske ikke ligefrem en skorpion, men ellers passer din beskrivelse meget godt.

De er desuden ekstremt sejlivede. Man skal virkelig trampe hårdt for at tage livet af sådan en. Min kærestes gamle lejlighed havde en seriøs infektion.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej det var det ikke :P Og det er jeg glad for, den ser godt nok klam ud :shock:
Hvis jeg havde set sådan en havde jeg dræbt den på stedet, udelukkende på grund af at den havde været så uheldig, at evolutionen havde skabt den så grim :twisted: :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]