Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 00:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Denne post omhandler noget, jeg har tænkt over i et stykke tid...
Er vi ved at se en opblomstring af den psykedeliske kultur her i starten af det 21. århundrede? Eller har der siden 60'erne altid eksisteret denne subkultur?
Da jeg kun har interesseret mig for psykedelika i et par år, ved jeg ikke hvordan det har set ud tidligere.
Er der nogen af Jer, der har et bud?

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg har personligt ikke lagt så meget mærke til det eftersom jeg ikke er så gammel og kun har haft interessen i et par år.

Men ud over det kunne der være noget om det. Jeg har efterhånden læst og hørt om det en del steder. For eksempel i A. C. swami Bhaktivedanta: Naturlig glæde - det er så ikke det psychedeliske men det spirituelle der snakkes om, men det bliver nævnt at flere og flere mennesker fra den vestlige verden begynder at interesserer sig for den åndelige/spirituelle verden.

Mark Heley snakker også lidt om det i filmen Liquid Crystal Vision hvor han blandt andet tror og håber at vi måske er kun et lille skridt fra at der sker noget meget stort inden for den psychedeliske/transformative verden, netop på grund af den stigende interesse for emnet...

Der er mange flere eksempler men kan desværre ikke rigtig komme på nogle nu...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

phosphide skrev:
Check Proxy Professional (HTTP) is a special tool, designed to manage a database of proxy servers located all over the world. This program is essential for those who are concerned about their privacy and who want to surf the web anonymously.

http://www.socksproxylist.com

Ja okay. Så siger vi det... :roll:

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Er der ikke snart nogen der sletter den reklame bot?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Det er et godt spørgsmål Man.
Jeg mener selv at man har kunnet se en vedvarende interesse for det, i større eller mindre grad siden ungdomskulturen i 60'erne.
Dog virker det til at den måde 60'ernes meget farverige, meget populære mindede kultur, gjorde at man stoppede seriøs forskning, på "mainstream" niveau, og man holdt det mere skjult. Ser man f.eks. bøger som McKennas og Shulgins bøger, samt Grofs bøger, så er der blevet skrevet og forsket i det siden 60'erne. Samt at mange undergrundskulturer "på syre" også har eksisteret siden den tid. Men det virker rigtignok som du siger, til at der er noget nyt undervejs. At der er en opblomstring. Der skinner noget sol på en blomst som har været mørkelagt i lang tid nu.
Projekter som MAPS, Erowid, etc. er gode ekspempler på det. DMT - The Spirit Molecule af Rick Strassman markerer også noget nyt i den forstand (groft sagt). Dog ser det ud til, når man læser inde på Bluelight, og nogle gange her også, at alle de projekter er lidt som at smide guld for grise. De, "grisene", værdsætter ikke den seriøsitet, og den viden der er blevet forsket så meget i, for at disse substancer kan blive taget seriøst. Og vi kan altså ende med endnu en modedille på døgnflueplan.
Vi må se hvad fremtiden bringer :)

-Odden

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Spørgsmålet er ikke så meget, om der er en psykedelisk opblomstring igang, men mere om med hvilke midler vi evt. skal bekæmpe disse svaghedstegn i tiden for at bane vejen for en autokratisk og totalitær stat.

-Psyko

Titel:
Medlem

Hehe den psychedeliske kultur har eksisteret siden adam smaskede et pigrodsæble med fornøjelse og "red slangen" ...nej seriøst. Havde det ikke været for hallucinogener var vi ikke blevet velsignet med alle de relegioner vi nu har...hmm...nej vent nu lige.. :x

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Enki skrev:
Hehe den psychedeliske kultur har eksisteret siden adam smaskede et pigrodsæble med fornøjelse og "red slangen" ...nej seriøst. Havde det ikke været for hallucinogener var vi ikke blevet velsignet med alle de relegioner vi nu har...hmm...nej vent nu lige.. :x

Kun få er vel satans forbandet i tvivl om, at såkaldt guddommelig tale eller anden guddommelig inspiration er stofinduceret. Spørgsmålet er bare, hvilke idioter der tror på guddommeligheden i denne myriade af tilfældigheder.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror ikke, der er en væsentlig opblomstring af interessen for entheogener. Når man sidder med hovedet begravet i erowid og psychedelia.dk kan man godt få det indtryk, men udenfor i de almindelige medier synes jeg ikke, at der er så meget. Mit indtryk er også, at det tit er rimelig modepræget, hvad der bliver indtaget.

Jeg tror dog, at vi i det 20. århundrede har set en tendens mod at præsteskabet har haft svært ved at opretholde deres monopol på åndelighed og viden om entheogener. Bøger og senest internettet har åbnet op overfor at stort set alle kan tilegne sig den viden. Så flere almindelige mennesker har fået mulighederne. Om de så benytter muligheden, er noget andet :)

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Jeg tror personligt, at den største årsag til at der er sket en opblomstring må være, at folk fra nær og fjern kan sidde og udveklse erfaringer og tanker, som fx her på psy. Der er ligepludselig kommet et let tilgængeligt alternativ til de forskellige stats organers skræmmekampagner, og så er det jo osse blevet meget nemmere at bestille rusmidler på nettet, mere eller mindre lovlige :)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg er helt enig Floboe. Netop det at vi har fået internet gør det muligt at søge indformation om alting. Da jeg tog syre første gang i 1987 fantes der ikke meget litteratur herhjemme (kun takket være den gode Sten Larris fik jeg næring til min rabiate interresse!) og der var langt mellem ligesindede som delte samme facination. Idag kan vi finde hinanden over store afstande takket være nettet. Når flere psykedelikere får mulighed for at udvikle deres interresse, vil de inspirerer endnu flere gennem at fortælle om det, og på den måde spredes interressen som ringe i vandet.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!

Og så er det et meget sjovt historisk fænomen, at der tilsyneladende altid vil skabes en modpart så snart en anden norm tager tiltag. F.eks. at man fjerner fokus fra det ydre og retter mod det indre og tænker mere frit frem for i faste rammer, som det har været tendensen her i de sidste 10-15 år. Alting er meget fokuseret på karriere, succes, penge osv. og så er modparten opblomstringen af den gruppe, der vil tænke frit og ikke går op i karriereræs, penge og succes. Den samme tendens ser man også mange steder i dansk litteratur sådan fra 1900-tallet og opefter.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Ikke for at lyde som en typisk lille one-minute rebel, men jeg har længe tænkt på om der måske skulle laves en tråd hvor vi diskuterer lidt frem og tilbage om hvordan vi kan få folk i DK til at åbne øjnene for eksistensen af vores "sub-kultur".
Jeg er nemlig ved at være træt af at gå som tyve årig og føle mig som en idiot der ikke er kommet ud af det der hash/amf forbrug jeg havde gang i for 5 år siden. Problemet er at folk er ligeglade med om jeg nakker en snitte, eller om spiser svampe. For majoriteten er det et fedt.
Største delen af befolkningen kan ikke lide det vi gør, men jeg ser indtagelse af psykoaktiver som en fødselsret og derfor bliver jeg lidt pissed når en masse folk bliver enige i at de der svampe er livsfarlige fordi de på TV2 i går, sagde at en ung mand døde af svampe.

Jeg vil gerne videre, istedet for at side her og kun udforske min interesse på en "hadet" hjemmeside på nettet.

Ved godt jeg lyder som en der sider med et protest banner i skødet, men sådan vil jeg ikke fortolkes.

Mht. topic, så synes jeg at der er en opblomstring her hvor jeg bor ihvertfald. Jeg stod for at 3 mennekser prøvede svampe i sommerferien, og de kunne alle lide det. Siden sommerferien har der generelt været en langsom men voksende opblomstring her i det lokale.

/Cope

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Fanny skrev:
Jeg er helt enig Floboe. Netop det at vi har fået internet gør det muligt at søge indformation om alting. Da jeg tog syre første gang i 1987 fantes der ikke meget litteratur herhjemme (kun takket være den gode Sten Larris fik jeg næring til min rabiate interresse!) og der var langt mellem ligesindede som delte samme facination. Idag kan vi finde hinanden over store afstande takket være nettet. Når flere psykedelikere får mulighed for at udvikle deres interresse, vil de inspirerer endnu flere gennem at fortælle om det, og på den måde spredes interressen som ringe i vandet.

Hilsen Fanny

jeg er som sådan også enig i at internettet kan sprede meget godt info. Men læser man på en del internationale fora, så spredes stupiditeten også i høj grad. Flere folk får mere adgang til foraer, hvor de kan enten opbygge noget godt, og få adgang til god info, eller også kan de finde sammen med mennesker, hvortil de kan dvæle i deres kollektive ignorance. Dog har de alle adgang, eller havde i hvert fald, til RC firmaer, og billeder så de kan smutte ud og snuppe svampe. Så det kan nemt gå begge veje. En opblomstring med god viden, eller en langsom smertefuld død, længere og længere ned i demoraliseringens lænker... BLEAAARGH!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja internettet har og gør meget godt for vores sag, men som Odden så rigtigt siger, så kan det også være med til at folk dummer sig i højere grad. Derfor mener jeg (og nu henviser jeg til mit tidligere indlæg) at hvis vi vil ud med vores budskaber, så skal det være via. TV.... Jeg tror ikke internettet alene er istand til at vække den generele befolkning fra deres fordomme.

/Cope

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Infected Cope skrev:
Ikke for at lyde som en typisk lille one-minute rebel, men jeg har længe tænkt på om der måske skulle laves en tråd hvor vi diskuterer lidt frem og tilbage om hvordan vi kan få folk i DK til at åbne øjnene for eksistensen af vores "sub-kultur"./Cope

JAAAHH! Psykedelisk revolution NU! :P

Jeg synes folks generelle holdning er gået imod en mere fordomsfri indstilling. Det virker dog som om pressen ikke har opdaget dette, men stadig holder fast i paranoid forbudspolitik, så måske skulle man udfordre d´herre journalister ved ordentlig oplysning. Vi er mange som har sat os grundigt ind i sagerne og kunne sagtens bidrage til samfundsdebatten med gode argumenter.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

ja jeg mener sagtens at de ældre medlemmer her på psych kan jorde de fleste journalister i en debat, samt muligvis også kunne argumentere mod de mere "professionelle" kritikere.
Jeg mener selv at vi har et fuldgraderet mandskab der kan velte laaangt de fleste kritikere.

Hvis vi bare får muligheden for at komme til en dabat på landsdækkende TV så skal der nok komme en ændring i de fleste folks tanker om psykedelika.

Se bare på hvilket tabu det var at være homoseksuel i 80'erne. Og se så hvordan flere og flere folk tollererer homoseksualitet i dag. Dette skete på ca. 15-20 år.

Jeg mener selv at den kamp de var igennem har efterladt en model til os.

/Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Man kan jo starte med at skrive læserbreve i de større landsdækkende aviser. Politiken, BT, EB, Berlingske, JP og lignende..

Er jo i hvert fald et sted at starte

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men har de ikke lov til at nægte at smide ens læserbrev i avisen?

Spørger fordi jeg aldrig selv har prøvet det.

/Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
De udvælger selv blandt de indsendte.. Men hvis man bliver ved med at sende dem kan de vel ikke blive ved med at ignorere dem...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]