Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 05:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Søvnbesvær
Tidligere holdmedlem

Hejsa, jeg lider af søvnløshed i stor stil, og har nu to gange opsøgt en læge for at få et præperat mod det uden held.

Begge har været enormt inkompetente og vidste ikke hvad melatonin dopamin eller kreatin var.

Ham jeg var ved idag kunne kun give mig et råd...ALTID stå på det samme tidspunkt
Det skal jeg så gøre en måned, og så snakke med ham igen.

jeg vil nu føre en journal over hvor dårligt hans råd er, og at problemet ikke er så simpelt som at jeg så kan vise ham.

Det vil være en stor hjælp hvis at i kan hjælpe mig med at formulere det jeg har tænkt mig at aflevere til ham, og eventuelt komme med flere respekterede kilder.

Jeg har besluttet mig for altid at stå op kl. 9

23 november(samme dag som jeg konsulterede dig)
Jeg var i stort søvnunderskud den dag, men holdte mig naturligtvis vågen hele dagen, faldt så i søvn kl. 2 om natten, og vågnede kl. 4 og kunne ikke sove mere. Det gør det ret umuligt at stå op kl. 9, da jeg ikke kan sove mere.

Her har du en artikel fra pubmed.org om melatonin og dets effekt, som du mente var placebo
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... query_hl=1

Konklusionen er:
These results indicate that melatonin advances the circadian clock and sleep in patients with DSPS in a phase-dependent manner. This is the first study that reports a relationship between timing of melatonin administration and phase changes in patients with DSPS.

Og forsøget testede også med placebo patienter.

Og her kan du læse mere om melatonin: http://www.melatonin.com/

Det du kaldte en skrøne har jeg også en artikel om skrevet af Peg Dawson, EdD, NCSP
Seacoast Mental Health Center, Portsmouth, NH

http://www.naspcenter.org/health_wellne ... rs_ho.html

There are changes in the biological clock (also called circadian rhythms) of teenagers. With the onset of puberty, teenagers begin to experience a sleep phase delay such that they develop a natural tendency both to fall asleep later in the evening and to wake up later in the morning. Even youngsters who have experienced sleep deprivation (and therefore accumulated some sleep debt) tend to feel more alert in the evening, thus making it more difficult to go to bed at what parents might consider a reasonable hour.

Og her har vi endnu en artikel om det samme:

http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A633098

It's no use telling them to go to bed at 11pm because their internal clock is showing only 8pm. When the alarm goes off at 7am, their body tells them it's 4am. Groggy with sleep, they drag themselves to school.

Altså er det ikke en skrøne, men fakta at teeenagere interne døgnrytme er forskudt 3 timer, og derfor var jeg korrekt da jeg påstod at nyere forskning viser at teenagers indre ur, er indstillet 3 timer senere, og derfor er det mest naturligt at stå op kl. 10.

I øvrigt vil jeg lige gøre opmærksom på at jeg også har forsøgt baldrian og andre sævndyssende midler i håndkøb uden effekt, og 5-htp, der er en precursor til senotorin, og L-dopa, der er en precursor til dopamin. Alt sammen uden effekt.

Titel:
Insane psychedelia user!

Tager du noget andet ved siden af i din dagligdag? Stoffer, medicin osv.?

Drikker du meget kaffe? Husk på at når du drikker en kop kaffe er koffeinen først ude af dit system en 5-6 timer senere. Så det er ikke smart at drikke the/kaffe lige inden man skal i seng.

Kost kan også have noget med sagen at gøre. For meget fed og uvarieret kost kan give søvnproblemer. Dyrker du motion? Sidder man ned dagen lang uden egentlig er bevæge sig fysisk kommer kroppen aldrig rigtig i gang og vågner rent fysiologisk aldrig, og så kan det jo være svært at falde i søvn. Motion udløser også endorfiner, som er søvndyssende.

Det er rigtigt at melatonin virker mod søvnløshed, men det er først og fremmest dagligdagsrutinen og de ting der har indflydelse på søvnløsheden den vej, der skal laves om på i første omgang. At medicinere sig selv er jo blot at springe over hvor gærdet er lavest og du vil sikkert også opleve de samme søvnproblemer, når du holder op med at tage det. Og så betyder alder jo også en rolle - som der bliver nævnt i artiklen er teenagers søvnbehov større og deres indre ur asynkront med det virkelige ur.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Ryger du hash? Jeg har fundet ud af, at efter blot nogle få dage uden urten, sover jeg perfekt om natten.
Motion er jo også altid godt. Prøv f.eks. at gøre det til en vane at lave 20 armbøjninger før/efter du går på toilet eller lign. Det skal da nok brænde noget energi af i løbet af dagen.

Titel:
Dedikeret medlem

Treasure skrev:
Drikker du meget kaffe? Husk på at når du drikker en kop kaffe er koffeinen først ude af dit system en 5-6 timer senere.

Faktisk 10-12 timer for lige at fluekneppe lidt. Koffein er et hæsligt stof.
Held og lykke med søvnen. Som de fleste siger er motion godt, og en times gåtur i naturen er absolut heller ikke at kimse af. Frisk luft slår én ud på en behagelig måde.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Dav.

En læge der ikke forstår eller kender til navnene på nogle af de mest basale processer og stoffer i neurologi, burde ikke have lov til at kalde sig selv for læge...

Angående din rapport, har jeg ikke så meget at sige andet end at det ville være dejligt med nogle anførselstegn eller tilsvarende tydelig markering af citation.

Et godt råd ville være at opsøge en læge der ved hvad han taler om, og eventuelt skrive et klagebrev der adresserer den inkompetence du er blevet mødt med. Ikke kun for din egen skyld, men også for andre patienter som kan blive vildledt af samme grund.

Held og lykke med søvnen.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: the K hole
Rex mundi : ku du ik bare skifte læge ? indtil du fandt en der tog dig seriøst..og ik bare lukkede øregas ud

Titel:
Insane psychedelia user!

Synes også det lyder lidt suspekt at en læge, der trods alt har 8 års udannelse bag sig, ikke kender til neurotransmittere som dopamin og melatonin. Tror du ikke bare I har misforstået hinanden?

Titel:
Tidligere holdmedlem

trasure>>>For tiden tager jeg dzp om aftenen for at falde i søvn! Ellers ikke!

Drikker INTET kaffe.

Min læge advarede mig faktisk IMOD at dyre idræt inden sovetid,(4 timer)

og jeg har været licenseret styrkeløfter og trænede 6 dage i ugen, havde stadigtvæk søvnbesvær.

Stonez>>>Nej jeg ryger ikke hash(clean over en uge nu), og har haft en periode på ½ år 100% uden hash, uden hjælp!

EternalWheel, formatteringen forsvandt da jeg postede, ellers er den der.

treasure>>>Nej, ingen misforståelse, han kaldte direkte melatonin for noget han aldrigt havde hørt om, og det må være placebo O.o

Ark>>>Det er min læge nr. 2, den første gav KREATIN skylden for mit søvn besvær

Titel:
Dedikeret medlem

Nu ved jeg ikke, hvor længe du har haft søvnbesvær, men hvis du har røget meget tjald og kun har været clean den sidste uges tid, så er det i hvert fald en meget god grund. Der går noget tid, før THC'en er ude af dit fedtvæv, og du kan sove normalt igen.
Men det har måske stået på i længere tid end efter dit stop?

Titel:
Insane psychedelia user!

Han skriver han også har haft et halvt år uden hash, hvor problemet også var tilstedeværende. Medmindre man er medlem af Scientology, kan man næppe give hashen skylden.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg har selv lidt af søvnbesvær i perioder, og ved hvor slemt det kan være. Prøv at gå en lang aftentur før du går i seng. Åbn alle vinduerne, for at få luftet ordentligt ud, og gå en tur i udenfor i stilheden. Sæt dig evt. bare på en bænk, et stille sted, og nyd den friske luft.
At du medicinerer dig selv med dzp, er nok heller ikke en løsning der holder på lang sigt, men jeg forstår det godt.

Senest rettet af Henrik Ost 24 nov 2005 23:03, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Og i øvrigt giver nervemedicin dårlig nattesøvn fordi REM-søvn områderne som regel udebliver, og det er i de søvnperioder (ca. 4-5 pr. nat) at kroppen restituerer sig selv. Det er i øvrigt også i de perioder at man drømmer. Lidt det samme som med alkohol. Lidt derfor man altid føler sig træt efter en nat med druk og hor (altså pga. dårlig søvn om natten).

Mod søvnløshed kan jeg kun anbefale melatonin, ihvertfald frem for diazepam - må man overhovedt spørge hvorfor du bruger diazepam som sovemiddel? Hvis altså det er det du mener med forkortelsen dzp. For det er et meget ringe sovemiddel, idet halveringstiden er meget lang. Nyrere benzodiazepiner som Zolpidem er langt bedre egnet den til den slags.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
må man overhovedt spørge hvorfor du bruger diazepam som sovemiddel? Hvis altså det er det du mener med forkortelsen dzp. For det er et meget ringe sovemiddel, idet halveringstiden er meget lang. Nyrere benzodiazepiner som Zolpidem er langt bedre egnet den til den slags.

Jeg vil tro at diazepam er væsentligt billigere og lettere at finde end f.eks zolpidem. Jeg er i hvert fald blevet tilbudt det adskillige gange til en overraskende lav pris, og det er der flere af mine bekendte der også er.

Titel:
Tidligere holdmedlem

stones>>>Gør der det hele

Treasure>>>Ja, præcist hvad yeti siger.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg tror langt de fleste ville foretrække Zolpidem fremfor diazepam, men det er jo desværre sjældent frit valg på alle hylder, og diazepam er et langt mere udbredt benzodiazepin på det grå marked.
Melatonin har virket på mig i nogle situationer, men da jeg skulle op til afsluttende eksaminer på HF, hjalp selv relativt store doser ikke på min søvnløshed. Jeg antager, dette skyldes at den primære årsag til den søvløshed jeg oplevede i den periode var stress. I den slags sammenhænge er benzodiazepiner eller benzodiazepin lignende stoffer klart mere effektive (men det er desværre ikke klogt at spise benzodiazepiner op til eksamen).
Hvis ikke du kender til den i forvejen, kan jeg klart anbefale denne side: http://web4health.info/en/answers/bio-benzo-overview.htm hvor du bl.a. kan se halveringstiden på div. benzo'er.
Jeg kender ikke til udvalget af nervemedicin i provinsen, men i København løber man da af og til ind i noget andet end diazepam (stesolid), og når vi taler om halveringstid kan det nærmest kun blive bedre. Stesolid er meget slemt på det område.
Den eneste decideret sunde søvnhjælper er kløer fem...Den er langtfra sikker, men jeg synes den kan tage kanten af de (seksuelle) spændinger, og nogen gange er det lige der skal til. Jeg ville tro at sex ville være endnu bedre i betragtning af, at der også skal arbejdes lidt for at nå frem til målet.

@Treasure > Jeg kunne forestille mig, at diazepam i modsætning til melatonin virker hver gang. Jeg har flere venner, der klager over at melatonin virker alt for subtilt til at løse deres problemer med søvnløshed.
Dzp er derimod en sikker vinder, selvom det har mange bivirkninger (særligt ved dagligt brug.)

Jeg lider i øvrigt også af søvnløshed om natten, men kan for det meste tage revanche ved at sove om dagen. Er der nogen særlige ufordele ved dette? Hvad betyder det f.eks at jeg stortset ikke ser dagslys her om vinteren fordi jeg sover fra 8:00 om morgenen til 16:00 om eftermiddagen?
Jeg går forresten til Kung Fu, men selvom jeg efterhånden har været i gang i næsten to måneder, to gange om ugen, føler jeg ikke at det influerer på mine søvnvanskeligheder. Tilgengæld var det glædeligt at opleve enhver antydning af vinterdepression evaporere efter første træningsdag. Derudover er det fedt, at se sin krop blive genopbygget, se musklerne vokse og føle kondien forbedre sig. Pludselig er det muligt at løbe for at nå en "tidlig" bus hjem fra arbejde kl. 1 om natten.

Mvh. Psyko

Ps. Jeg arbejder mellem 21 og 1 alle hverdage, hvilket formentlig har en eller anden betydning for hvordan og hvornår jeg sover

Titel:
Insane psychedelia user!

Natarbejde har klart en indflydelse på døgnrytmen, men sådan her i vinterperioden har det ingen betydning at man vender om på sin døgnrytme, altså at man f.eks. får sine 8 timers søvn om dagen og så arbejder om natten. Det er selvfølgelig problematisk når alle hverdagsaktiviteterne er skemalagt på de tidspunkter, hvor man egentlig burde ligge og sove, så det kan naturligvis også spille en rolle.

Den bedste søvn får man nu, hvis ens døgnrytme er fast, dvs. man er vågen i en 14-16 timer og så sover de resterende. For meget søvn kan gøre en sløv og det samme kan for lidt, så det er vigtigt at man ikke sover den igennem hver dag, men holder sin søvn på en 7-9 timer. For meget søvn kan være lige så slemt som for lidt - ihvertfald i nogle henseender. Mht. dagslys udgør det ikke den største faktor, men det kan være årsagen til vinterdepression, ihvertfald for nogle mennesker. Det kan der dog rådes bod på ved f.eks. at anskaffe sig en lyslampe (~1000 kr.) som udsender lys i samme bølgelængder som dagslys. De helt specifikke data for en sådan lampe kender jeg ikke til, men den skulle ihvertfald være god for folk, der lider af vintertræthed/depression mm. Ellers kan det også hjælpe at gå i solarie, hvor UV-lys stimulerer på samme måde som sollys.

Hvad mener du egentlig med søvnløshed om natten? For du arbejder, så vidt jeg kan forstå, netop om natten?

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Treasure skrev:
Hvad mener du egentlig med søvnløshed om natten? For du arbejder, så vidt jeg kan forstå, netop om natten?

Jeg arbejder mellem 21 og 1, og problemet ligger i at jeg ikke kan sove, når jeg kommer hjem fra arbejde. Ellers ville jeg jo i de fleste tilfælde kunne nå at få en anstændig nattesøvn, og dermed være frisk til skolegang kl. 12.
Jeg har overvejet lysterapi, men har ikke fået taget mig sammen til at undersøge det nærmere. Det er jo også noget med, at prisen er afgørende for hvor højt et lux-tal den har, hvilket igen har betydning for hvor meget man behøver bruge den.

Mvh. Psyko

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: jydelandet
lyder som om det er min gamle læge du har... simpelthen det største fjols nord for alperne!

valgte, da jeg havde ham, at følge mit "indre" ur. Har det nemlig bedst med at være vågen 24 timer og sove 12. det er også udemærket når man arbjeder på skiftehold, men da jeg sq i skole skiftede jeg læge og han gav mig imovane (7,5 mg).
man skal gå tidligt i seng, for man er slået helt ud fra 2 timer efter indtagelse og ca. 8-9 timer frem. det fungerede ihvertfald for mig. jeg havde ofte nætter hvor jeg slet ikke sov... desuden ved min læge at jeg har tendens til at misbruge div. medikamenter og jeg vil sige at jeg ikke har haft problemer med at droppe imovane, så ham min søde og dygtige nye læge har vist valgt det rigtige...
sover fint om natten nu efter en periode med imovane...
alt det med motion, kost, kofein fungerede ikke for mig, så kan være du har det på samme måde.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]