ManFromAnotherPlace skrev:
Når det så er sagt, så ville jeg da ønske, at JP havde formået at starte den debat, de efter eget udsagn finder meget vigtig, på en lidt mere sober måde. Når man direkte gør mennesker kede af det, så mener jeg ikke, at satire er en passende betegnelse.
Som Michael Rothstein også har gjort opmærksom på, så er der en rigtig dårlig stemning overfor muslimerne i JP, og det gør også, at deres provokation bliver opfattet meget anderledes end havde Information eller Weekendavisen gjort samme stunt.
Men vi danskere ligger sgu lunt i svinget. Vi har haft mindst 400 år med oplysning og reformation, hvilket bestemt har gjort os godt. Alligevel er end og ikke vi sluppet helt for fundamentalistiske kristne, der hver dag forsøger at undergrave vores vestlige demokratiske værdier (tænk f.eks. friskoler og deres "Intelligent Design").
Det er fint nok at være frelst - som alle vi danskere jo er til fulde *host* *hark*, men vi opfører os til gengæld også som eks-rygere i et lokale fuld af grøn cecil tilhængere. Vi er ikke bare frelste, men har bestemt også et stort behov for at gøre andre opmærksomme på det.
Jeg vil sige, at den i hvert fald danske muslim i princippet står overfor dette dilemma:
"1. Lev i et land, der er 100% muslimsk og hvor stolte, muslimske traditioner kan videreføres uden et dekadent vestligt islæt. Lev i et land hvor skikke og kønsrollemønstre kan holdes uforandrede og i overensstemmelse med alt godt muslimsk. Problemet er bare, at du skal flytte tilbage til det land, som enten du eller dine forældre flygtede fra, fordi dette perfekte muslimske land ville slå jer ihjel.
2. Lev i et land, hvor du har lov til at ytre dig frit uden trusler mod dig og din familie. Overlev i et land, hvor staten ikke forfølger kritikerne med fængsel, tortur, mord og lemlæstelse. Men lev også i et land, som du vil kalde dekadent, hvor kvinderne efter dit hjemlands standarder klæder og opfører sig som ludere. Lev i et land, hvor dine muslimske værdier vil blive udfordret og udsat for ting, som i dit hjemland ville blive kaldt blasfemi og muligvis straffet med døden.
Ingen af løsningerne er perfekte. Valget er dit. Det eneste der ikke dur, er at vælge nr. 2 og så hyle herfra og til dommedag over ulemperne. Prisen for vores vestlige frihed er at vi må bide noget af vores stolthed i os, mod at andre lover at gøre det samme for os."