Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 05:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Hey. Jeg går og leger lidt med tanken om at forsøge mig med at lave lidt musik, hovedsageligt inden for den elektroniske genre, så jeg ville hører hvad det kræver af "udstyr"...

Er det nok bare at have et softwareprogram, som f.eks. Cubase, eller skal man ud og skaffe sig et keyboard, equalizer og andet hardware, før at man kan producere noget som helst? Hvis nogle evt. kunne komme med lidt anbefalinger til forskellige programmer, hvor det ikke kræver noget hardware, ville det fedt.

Dette er nok ikke lige det rigtige forum at spørge, men jeg prøver alligevel, da jeg ikke kender til nogle sider om det her emne og ved at der er en del "amatør" kunstnere her.

På forhånd tak :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har gode erfaringer med FruityLoops (også kaldet FL-studio), som mange mener er et "amatørprogram", men ikke er det. Det er packed med en masse godter, og fungerer supergodt. Deres demo er forresten helt vildt god, af en demo at være. Man kan bla. lave sine egne mp3'ere! Det eneste du stort set ikke kan, er at gemme dine værker.

FruityLoops

FL-Demo, t. Windows (36mb)

Jeg har hørt at Reason fra Propellerheads skulle være godt, men personligt så kan jeg ikke udstå det crap. Samtidig er det langt mindre brugervenligt. Anyways. Hver sin smag.

Reason

Reason Demo, t. Windows (63mb)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg bruger Cubase, og er ved at blive rigtig glad for det. Det er meget mere brugervenligt end fx Reason eller Logic (til mac), og så er der en milliard forskellige plugins at hente til det.

Hvis du skal lave noget som skal udgives bliver du nok nødt til at købe et lydkort og have nok hukkomelse og processorkræft til at trække de tungere effekter. M-Audio laver nogle meget lækre lydkort og keyboards.

Til gengæld så behøver du kun programmet for at lave amatør musik. Jeg har 2,4 GHz og 512 MB ram, og det går sku udemærket.

Rettet: Har ikke noget lydkort for resten

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
jeg vil foreslå nedenstående motherkeyboard, da det er rart at hurtigt ku høre og lave melodier (og fx) - (det er dog ik nødvendigt, men temmelig rart at ha) :)
Billede

-> http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=10011 <-

udover det, så er software egenligt nok at starte ud med ;)
jeg bruger selv emagic logic, ska lige siges at den version jeg har er til pc (5.5 platinum) -> http://www.apple.com/logicpro/

og så er der lige det med lydkortet som os' blir nævnt ovenover.. burde være første prioritet hvis du beslutter dig at investerer penge i det her ;)
her er et ok billigt lydkort i forhold til hvad det ka ;)
-> http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=5112 <-

ps..
man ka godt gemme i fruity loops, er jo bare i demo versionen man ik ka det ;)

Titel:
Medlem

du kan bruge reason 3, fruity loops, cakewalk sonar, project5 og mange flere programmer.
et keyboard kan som sagt være rart at have men det er ikke sikkert det er noget for dig. du kan evt kigge på http://www.dba.dk. led efter et MIDI-Keyboard. det er bedre at bruge mange penge på luxuriøst udstyr når man har en dybere interesse i musikken.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Jeg er selv lige gået igang med at lege med musik, og jeg har ingen planer om at anskaffe mig eksternt udstyr lige foreløbigt. Jeg ved, at en del af det famøse Århus-musik er lavet på ren software, og der er efterhånden så mange VSTs (effektplugins) at man har en hel del muligheder.

Jeg bruger selv Logic til PC, den ældre udgave som Confusion også anvender. Dog skulle Cubase være noget nemmere at gå til, så det er nok det smarteste at give sig i kast med. Jeg synes ikke, at Logic er så, hmm, logisk at gå igang med, der er en hel del ting som jeg hvertfald ikke kunne have gættet mig til, men held og lykke med det!

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
De fleste programmer er nævnt. Jeg kender nogen der bruger Ableton Live og er meget glade for det. Det er ret nemt at gå til.
Jeg foretrækker personligt et program man ikke kan få mere fordi jeg kender det så godt, men alternativt bruger jeg Tracktion, som er lavet af Mackie. Det er billigt og MEGET nemt at bruge og så kan det utroligt meget.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det er nu dejligt med et midi-keyboard, med knapper og faders, så har man meget bedre kontrol over lydene, imo.

Mange gode sequencers er allerede nævnt; Cubase SX 3, Logic (5.5.1 er seneste til PC), Sonar 5, Ableton Live 5...

Hvis du får fat i nogle soft synths behøver du strengt taget ikke noget midi-keyboard, meen der bliver federe hvis du har. Du kan prøve at checke hvad Native Instruments har lavet (Absynth 3, Reaktor 5, B4, FM7); rgcaudio z3ta+; Linplug Albino 2; ja, der er sgu mange. Propellerheads Reason 3 kan også fungere som en stor samling soft synths og vst-effekter.

Du kan checke http://www.tweakheadz.com/index.html for diverse guides og tutorials.

Titel:
Hvis du virkelig vil lave ordentlig go tramp uden noget pis, så skal du ha fat i the one and only E-JAY. Det er alt for crazy! Fås både i en dance og en trance version. Held og lykke :lol:

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

klaske skrev:
Hvis du virkelig vil lave ordentlig go tramp uden noget pis, så skal du ha fat i the one and only E-JAY. Det er alt for crazy! Fås både i en dance og en trance version. Held og lykke :lol:

Nu tales der om musikprogrammer, ikke legetøj, vel?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Tror ikke klaske var så seriøs...

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Magnum skrev:
Tror ikke klaske var så seriøs...

Hehe..jeg er heller ikke sikker, men man ved satme aldrig. Har arbejdet mange år på pladeselskaber og der fik vi tit tilsendt demoer der var lavet i Ejay - Spasserne troede simpelthen at de var blevet musikere af at lege med det lort.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
:shock: What.. Syret.. Selv da jeg var en lille purk (10-12 år) og legede med ejay, vidste jeg da godt det kun var legetøj... Men lol

(sorry ot)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Hvorfor koster det lille bitte keyboard over tusind kroner? Og hvad er forskellen til et fire-oktavers midi-usb-keyboard til 700,- (billigste hos Aage)?

Findes der ikke et billigere sted at handle end hos Aage J?

Titel:
Medlem

prøv med w[url]ww.nettomusic.dk[/url]

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

ConfusioN skrev:
ps..
man ka godt gemme i fruity loops, er jo bare i demo versionen man ik ka det ;)

Jeg skrev:
Deres demo er forresten helt vildt god, af en demo at være. Man kan bla. lave sine egne mp3'ere! Det eneste du stort set ikke kan, er at gemme dine værker.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Der findes ikke noget bedste setup, men Reason med Cubase som host er det bedste, jeg har arbejdet med. Min personlige erfaring er ikke sådan helt vildt voldsom, men jeg kender et par garvede gutter, som vil anbefale det setup (som minimum, altså). Hvis du bare vil starte lidt let ud med et glimrende program, så er det gamle Cool Edit Pro fint (det hedder vist Adobe Audition i disse moderne tider).

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
^ Nemlig. Hvis du vil lave mere loop-baseret med en smule midi, kan du også prøve Sonys Acid Pro.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Mange tak for alle svarene! Har desværre ikke haft så meget tid her på det sidste til at begynde, men indtil videre har jeg anskaffet mig Fruity Loops, som jeg lige vil give et forsøg..

Endnu en gang tak, hvis det nogen sinde skulle blive til et ordenligt nummer eller flere vil jeg da lige smide det ind i art.

Hygge

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Avanti skrev:
Hvorfor koster det lille bitte keyboard over tusind kroner? Og hvad er forskellen til et fire-oktavers midi-usb-keyboard til 700,- (billigste hos Aage)?

Findes der ikke et billigere sted at handle end hos Aage J?

Tjah, du får bredere tonal tilgang på en gang, på det keyboard med 4 oktaver, tilgengæld får du ikke knapper til direkte at styrer diverse efekter på den lyd du vælger.

Man skal måske også lige være opmærksom på, at de fleste midikeyboards tangent action og dermed ens umidelbare motoriske kontrol af lydendes styrke er bygget op omkring følelsen af at stikke en finger i en hundelort. Så alt efter hvad man har tænkt sig at bruge det til, ens fingres motoriske evner og smag, er det en god idé at prøve hvordan det er at spille på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]