Da emnet blev bragt op i en anden tråd, fik jeg lyst til at lave en sammenligning af risikoen for dødsfald ved hhv. stofbrug og faldskærmsudspring(ville gerne sammenligne andre former for konsekvenser, men det er svjv ikke muligt at finde pålidelige data). Målet er at undersøge om risikoen for at dø af en dosis ulovligt narko er større end risikoen for at dø af et udspring med faldskærm. Jeg har til lejligheden fundet lidt statistik over ulykker ved faldskærmsudspring:
Citat:
Fatalities v jumps. Divide the number of jumps/year (above) by the number of fatalities to get the chances of a fatality. E.g., 2002: 2,151,228 jumps ÷ 33 = one fatality for every 65,188 jumps.
Fatalities v skydivers. Divide the number of jumps/year (above) by the number of jumpers to get the chances of a fatality. E.g., 2000: 34,217 jumpers ÷ 3 = one fatality for every 1,069 USPA member.
Disse tal er fra
http://www.parapublishing.com/parachute/statistics.htmlIfølge Sundhedsstyrelsen sker der ca. 250 dødsfald årligt i Danmark som følge af forgiftninger/overdoser af ulovlige stoffer. Samme kilde siger "at der i 2001 var 25.500 stofmisbrugere i Danmark, hvor der i 1996 var 20.500. Opgørelsen omfatter ikke det eksperimenterende stofmisbrug, men estimerer antallet af personer, der har et mere vedvarende forbrug af narkotika, som medfører fysiske, psykiske og/eller sociale skader." Jeg vil starte med at undersøge hvor mange doser ulovligt stof der ville blive indtaget i tilfælde af at risikoen var tilsvarende tallet for faldskærmsudspring:
250*65188 = 16.297.000 ~ 16,3 millioner
16.297.000/25.500 = 639,1 ~ 640
Ovenstående betyder at hvis nu vi antager at der kun er 25500 her i landet der tager stoffer, og de i gennemsnit hver indtager 640 doser eller mere årligt, svarende til 1,75 doser om dagen, er der større risiko for at dø af faldskærmsudspring end af stofindtagelse.
Allerede her kan man se tendensen. For den gruppe mennesker som de 25500 omfatter tror jeg bestemt det er ualmindeligt at indtage mindre end en enkelt daglig dosis, og gennemsnittet skal nok være på et godt stykke over 2. Jeg har desværre ingen konkrete tal, men husk at vi snakker om "personer, der har et mere vedvarende forbrug af narkotika, som medfører fysiske, psykiske og/eller sociale skader.", og vurder mine antagelser udfra det. Udover de nævnte 25500 skal der nok være yderligere 50000 som tager stoffer med forskellig hyppighed, og med det in mente må det være tydeligt for enhver at risikoen for at dø af stoffer er mindre end dødsrisikoen ved faldskærmsudspring.
Jeg er naturligvis godt klar over at man kan komme frem til lidt forskellige tal mht. hvor mange faldskærmsudspring der foretages for hvert dødsfald, alt efter hvilket år man går ud fra, og det rigtigste ville selvfølgelig være at bruge et gennemsnit for en årrække, men jeg tror nu ikke billedet ville flytte sig af den grund. Med til historien hører jo også at faldskærmsudspringere generelt gør en enorm indsats for at reducere risikoen, og da deres aktivitet er lovlig er de ikke hæmmet af at det rette sikkerhedsudstyr kan være svært at skaffe eller at der ikke er kvalitetskontrol på materialerne, etc. Der er så igen nogle andre risici ved brug af stoffer, og alt sammen bør inkluderes hvis man ønsker en reel sammenligning af pro's &con's ved disse ting. Alligevel er det dog bemærkelsesværdigt at man kan komme i fængsel i op til 16 år for at sælge narko, mens andre livsfarlige aktiviteter som faldskærmsudspring er fuldt lovlige.