Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 17:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vidste du at selv relativt små billeder i din signatur kan ødelægge læseoplevelsen for dine venner på psychedelia.dk?

(Dette er dagens skadesreduktion for stress-relateret browsing :) :) )

Der er mange der bruger en opløsning på 1024*768 - især dem med bærbare. Når du bruger et stort billede skubber det teksten ud til højre og gør det umuligt at se hele siden. Det tvinger brugeren til at bruge urimelig lang tid på horisontal scrolling.

Læs venligst denne guide inden du bruger avatars eller signaturbilleder. Det vil overraske dig, hvor små billeder du i virkeligheden kan tillade dig at bruge uden at du ødelægger oplevelsen for de andre brugere.

Jeg vil bringe en undskyldning: denne guide er desværre IKKE specielt læsbar i 1024*768, men det er desværre uundgåeligt, da jeg netop prøver at vise eksempler på fejlagtige layouts i høj opløsning.

Lad mig først bringe et smukt indlæg, der giver perfekt layout:

Billede

Bemærk at hele området med avatar (grøn) og selve tekstområdet (rød) laver sig selv præcist 800 pixel bred. Avatarområdet (grøn) tilstræber at være 150 pixel bred, mens tekstområdet er 650 pixel bred. Husk alle områder har indre marginer, som mindsker det effektive område, som du kan anvende.

Perfektionen begynder at halte lidt, når folk benytter for store avatars som her:

Billede

Bemærk her at avataren øger bredden i området til venstre op til over 200 pixel. En ændring der rammer ALLE andre brugere i tråden. HTML designet er dog intelligent nok at holde resten inden for 800 pixel i bredden. Derved er det røde områder nu kun ca. 600 pixel bred.

Dette er ikke dybt kritisk, men brede avatars bruger plads i hele tråden, som bedre kunne være anvendt til det vigtige: nemlig selve beskedens indhold.

Endelig til et eksempel, som virkelig er problematisk:

Billede

Bemærk her det lilla område, hvor der nu er en horisontal scrollbar synligt. Denne scrollbar indikerer, at samtlige personer med 1024*768 vil have problemer med at læse hele tråden. De gule områder viser Citér knapperne, som nu er skubbet udenfor det synlige område.

Det viste billede er 600 pixel bred, og det er for meget.

Egentlig er signaturbilledet teoretisk set stort nok til at være der, men layoutet begynder at opføre sig sært efter en vis bredde. Det er ikke helt 100% klart, hvad det er der sker inde bag ved i browserens layoutmaskine, men vi brugere må respektere det.

Teoretisk burde et signaturbillede på 500 pixel kunne være der, MEN hvis der er brede avatars i tråden, så ødelægger det alligevel folks læseoplevelse.

DERFOR:

1. Hold dit signaturbillede på max 400 pixel (gerne mindre).
2. Hold din avatar på max 140 pixel i bredden
3. Har du uheldigvis brugt for stort signaturbillede, så erstat originalen på din billedserver, da det retter alle de påvirkede tråde.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Kan godt forstå at det er irriterende at siden ikke passer ordentligt, f.eks. også med store billeder i indlæggende, hvilket giver meget unødvendigt scrolling...

Undkskyld hvis jeg kommer med et for personligt spørgsmål, men er du rød/grøn farveblind ? Eller er der en anden grund til at du har byttet om på grøn og blå i beskrivelsen/billederne ? :)

Skal nok holde min avatar under 150p i bredden, kan vel skære lidt af, det er 168... Får jeg lige fixet

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hørt!

Nu når vi er i denne boldgade, så vil jeg da lige komme med min egen mening omkring signaturer. Jeg mener at signaturer burde afskaffes fuldstændigt. Jeg kan virkelig ikke se den dybere mening i dette fænomen. Jeg får lange nosser af det!
Der er sku' billeder nok at glo på i phpBB2! Tyve tusinde måder at kontakte klaphatten på! - I et FORUM!!! Hvorfor er det nødvendigt at skulle kunne kontakte disse mennesker SÅ akut?! Hvorfor kan man ikke bare gå ind deres profil, og så dér finde vedkommendes kontaktoplysninger, hvis det absolut er så skide vigtigt?!

Jeg kan til nød acceptere tekstsignaturer, dog ikke hvis de bliver mange linjer lange.

Hvem opfandt billedesignaturen?! Han skulle kraftedeme have trælår!

ARRAGFH!!!

Billede

Og det var så dagens galde...

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

:idea: En anden ide kunne også være at rykke den kæmpe bjælke ude til højre og op i toppen... det er i det hele taget et lidt klodset og tungt design/opbygning!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Fuck signatur-billeder...Hvis i har et budskab, så formulér det dog med ord.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]