Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 13:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 84 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel: HR-wiki
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
HarcoreWizard har sat en wiki op på http://hwiz.dk/hrguide/ , dedikeret til skadesreduktion.

Denne tråd er til diskussion af wiki'en.

Jeg lægger ud: Jeg har lavet en skabelon udfra wikipedia's side om 2CB: http://hwiz.dk/hrguide/index.php/Skabelon .
Kan den bruges? I så fald går jeg i gang med at fylde lidt info ind, hist og her...

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Den ser rigtig god ud.

Titel:
Dedikeret medlem

Man må jo nok ikke bare oversætte fra erowid direkte, men ville det ikke være en god ide at tage en masse derfra? På den måde ville det jo fungere som en Erowid for folk, som ikke var så knivskarpe til engelsk.
Jeg skal da i hvert fald gerne sætte mig ned og omskrive noget derfra til dansk... på en dag, hvor der ikke lige er andet at gøre, og de hænder jo.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

ARGH! Der er ikke mulighed for at lægge filer op?

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

TheBo skrev:
Man må jo nok ikke bare oversætte fra erowid direkte, men ville det ikke være en god ide at tage en masse derfra? På den måde ville det jo fungere som en Erowid for folk, som ikke var så knivskarpe til engelsk.
Jeg skal da i hvert fald gerne sætte mig ned og omskrive noget derfra til dansk... på en dag, hvor der ikke lige er andet at gøre, og de hænder jo.

Det bliver som regel også lidt for stift og enkelt-ords-oversættelses-agtigt når folk forsøger at oversætte direkte (se bare psyk krise faq'en her på siden :) ). Så en erowid-viden-ind-i-hovedet-og-ny-formulering-med-evt-nye-ting-proces er nok en god ting.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Denne her oversigt ville være ret god på forsiden: http://en.wikipedia.org/wiki/Psychoacti ... drug_chart

Svjv er al information (med undtagelser) på wikipedia licensieret under GPL, så hvis nu bare man kunne få lov at uploade billeder...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
Ser virkelig godt ud!

I siger bare til hvis i skal bruge hjælp :)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Jeg har smidt min skrivelse om GHB op nu, håber bare at en anden vil tage sig af opsætningen :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det staves Ecstasy... :roll:

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

En af styrkerne ved en wiki er jo netop at man kan rette de fejl man må støde på.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Dextrose skrev:
Det staves Ecstasy... :roll:

De er pærelet at rette i, hvis du ser en fejl og lige har 5 min :)

Titel:
Medlem

Hehe, så først i havde lavet en dedikeret tråd til wikien nu, flot, hehe :oops:
Upload af billeder virker nu, jeg havde lavet lidt rod i opsætningen. Godt med en skabelon man kan arbejde ud fra, lad os holde den, og lægge information ind under emnerne efterhånden. Det ser ud til at den dækker det meste.
Hvad siger i til forslaget om en slags database over stofferne, og så ellers en sammenhængende række af artikler, som generelt diskuterer emnet? På den måde kunne forsiden fungere som den reelle HR-guide, og dybere information om stofferne kunne man finde ved at søge.

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Jeg har lige nogle umiddelbare, lidt rodede tanker, som jeg vil dele omkring dette projekt. :-)

Jeg synes først og fremmest at det er fint at du har taget dette initiativ, HardcoreWizard. Stående applaus for det.

Dog mener jeg at det er nødvendigt med et klart defineret regelsæt for kvaliteten af de informationer som står på wiki'en.

Mine forslag til krav:

Generel brug af videnskabelig retorik
- Så vidt muligt - inddrag væsentlige kilder i argumentationen. ISÆR angående doseringsvejledninger.
- Så vidt muligt - objektivt syn på sagen.
- Skriv koncist og præcist. Teksten bør være eksplicit, så budskabet ikke kan misforståes (undgå internt sprog og interne vendinger).
- Stavning + grammatik skal være i orden.

Modereringen skal derudover være skrap - alle misinformationer skal fjernes så hurtigt som muligt. Det skal kunne medføre udelukkelse at poste gentagne direkte falske informationer.

Derudover synes jeg det er værd at danne sig nogle tanker over fremtiden for projektet
- Betaling af hosting+domæne
- Sikring af fortsat opretholdelse af projektet (at det ikke bare stopper, fordi initiativtageren ikke gider mere - så bør en overdragelse til en ny ansvarlig finde sted)
- Løbende backup af databasen (!)
- Opdatering af wiki-backend'en osv.

Jeg forbeholder mig ret til at poste yderligere betragtninger senere :-)

Titel:
Medlem

Tak tak :)
Regelsæt og retningslinier er en fin idé, så lad os snarest oprette en WIKI-side med dem.
Angående backup, så laver min host (Surftown) løbende backups, men jeg vil også forsøge at lave nogle spejlinger af databasen. Det er dog lidt besværligt, da mySQL-databasen ikke tillader at jeg tilslutter mig eksternt i forhold til deres system, af sikkerhedsmæssige årsager. Skal dog nok prøve at finde en løsning på dette.

Indtil videre synes jeg det er kanon at folk begynder at smide information på siden, og kommer med så mange ideer! Alle der har en godt sprogøre, og som gider bruge lidt tid på formatering, fejlrettelser, korrekturlæsning og kildesøgning, må meget gerne give en hånd med også!

Titel:
Kaospilot

Som en test, har jeg lagt litteratur-tråden fra leksikon-forumet, op på wiki'en.

http://hwiz.dk/hrguide/index.php/Litteratur

Titel:
Kaospilot

Tilføjelse: Sikkerhedspolitik
Jeg mener det bør være obligatorisk at skulle oprette en bruger. Helst med e-mail-baseret bekræftelse, så det ikke bliver så attraktivt at lave falske kontoer for at spolere informationerne.

Jeg mener ikke at det kommer til at udgøre nogen hæmsko for udbredelsen af informationen, da det jo både er gratis og hurtigt at oprette en sådan.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg brød mig vældig godt om opdelingen af de forskellige substanser, så jeg har tilladt mig at tilpasse strukturen, og tilføje de mest gængse stoffer på forsiden. :)

Jeg ser store muligheder i det her - hvad med at flytte det til psykonaut.dk?
Jeg har gratis hosting (3x100 mbit dedikeret) med SSL-support.

E-mail verifikation er helt klart at foretrække.

...er der en preset skabelon for f.eks. MDMA entriet, eller har du bare rippet HTML-koden fra den engelske wikipedia?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Dextrose skrev:
...er der en preset skabelon for f.eks. MDMA entriet, eller har du bare rippet HTML-koden fra den engelske wikipedia?

Tabellen med kemiske data har jeg nakket fra wikipedia.
Egentlig har jeg også fået alt for meget af inspirationen til resten af skabelonen der fra.
Der burde nok være mere om f.eks. slang og mindre om CAS-numre - faktisk synes jeg at wikipedia's sider om stoffer henvender sig mere til (hjemme)kemikere end til brugerne.

Er der nogen der har nogle gode ideer til skabelonen før den bliver alt for rodfæstet?

EDIT: Jeg har bikset en ny skabelon sammen her: http://hwiz.dk/hrguide/index.php/Skabel ... alternativ

Bedre eller værre?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Lad os bare holde os til Wikipedia's indtil videre...

Jeg vil selv prøve at lave en skabelon - er der en speciel funktion til at lave templates i Wiki, der senere kan bruges som standarder?

Personligt ser jeg gerne, at så mange substanser (narko, planter, intermedier, opløsningsmidler, etc. med tilhørende data) som muligt kommer med i Wiki'en, så den også fungerer som kemi / taxanomi database.

Information wants to be free!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Dextrose skrev:
Lad os bare holde os til Wikipedia's indtil videre...

Den nye indholder også det meste af wikipedias, jeg har bare flyttet kemi-datatabellen længere ned og fokuseret mere på HR. Forsøgt at gøre den lidt lettere at æde for "brugere"...
Tag nu lige og kig den ordentligt igennem...

Til ikke-narko (opløsningsmidler osv.) kunne man jo så bruge en mere wikipedia-agtig og kemi-orienteret skabelon?
Men bør der overhovedet være synteser og "sjov organisk kemi" direkte på wikien, hvis den skal tages alvorligt som en HR-side?

EDIT: For at lave en skabelon skal sidens navn bare starte med "Skabelon:"

Senest rettet af lallehat 13 jan 2006 12:24, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 84 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]