Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 21:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Lucid Dreams
Junior medlem
Brugeravatar

Hej.

Ved godt at der har været et emne eller to før i tiden om lucid dreaming, men føler alligevel at det vil være på sin plads at oprette en ny tråd om emnet.
Jeg er, efter at have set filmen Waking Life, begyndt at opnå Lucid dreams, altså drømme hvori man bevarer sin bevidsthed eller hvad man nu skal sige. Det har tit slået mig, at vi mennesker spilder alt for megen tid på at sove, halvdelen af vores liv går jo næsten med at være ubevidste. At kunne erindre alle sine drømme, endsige kontrollere dem, ville i en eller anden forstand være at leve i dobbelt så lang tid som ellers. Men det er bare ikke nemt, drømme er alligevel en underlig størrelse, og de gange hvor jeg har været tæt på at opnå en bevidsthed om at jeg drømte, er jeg altid blevet så begejstret at jeg er vågnet igen.

Pointen med denne tråd er så, at folk der er erfarne "lucide drømmere" kan dele lidt ud af deres viden, altså komme med nogle råd og tips omkring hvad man kan gøre for at opnå lucide drømme.... måske endda beskrive nogle af de drømme de har haft :)
Selv er jeg begyndt at føre en drømmedagbog for bedre at kunne huske mine drømme....

Titel:
Medlem

Jeg var for noget tid siden meget aktiv på http://www.ld4all.com - som klart er anbefalelsesværdigt hvis du vil have gode tips! Jeg havde dog ikke den store success, og fik ikke så meget held med de forskellige induktionsteknikker. Dog får jeg stadigvæk lucide drømme nu og da, senest havde jeg en for en lille måneds tid siden, som jeg vil beskrive som min kraftigste hidtil. Talte med folk jeg ikke kendte, og prøvede at udveksle telefonnumre med dem, så jeg kunne kontakte dem når jeg vågnede osv.. Meget wacked når man vågner, ens drømmelogik er virkelig grineren at tænke tilbage på :)
Kan godt poste hele drømmen hvis nogen er interesserede...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydjylland
Lucide drømme er spændende... Kan lige pt. ikke yde noget specielt til denne tråd, da jeg er for lam ;)

Men skriv endelig drømmen, HW

Titel:
Medlem

Jamen here goes, den er lidt lang, og jeg har ændret lidt for at anonymisere de folk der er med i den ;).

Jeg drømte at jeg var hjemme hos M, det var en slags blanding af det første hus han boede i, og hans nye. Jeg kan også huske en scene hvor jeg ligger i et stort svømmebassin med en masse andre mennesker jeg ikke kender. Jeg læner mig tilbage, og en pige ligger i bassinet bag mig. Jeg kigger på hende, og læner mig drillende mod hende, hvorefter vi kysser. Jeg prøver at få os ned under vandet, for sjov, men vi ligger og flyder på en mærkelig måde i vandoverfladen.
Herefter er der et slags sceneskift, jeg er stadig sammen med pigen (som hedder Trine, Katrine, Marie, noget i den stil), men vi står i et andet rum, og har tøj på. Jeg opdager at min tankegang er lidt tåget, og jeg ser på hende, og siger at det her er en drøm. Hun opdager det også, og vi aftaler at mødes når drømmen er slut. Vi tænker lidt over at vi egentlig ikke ved hvordan vi ser ud "rigtigt", fordi dette her jo bare er vores drømmekroppe. Jeg siger noget til hende at vi må lære hinanden at kende når vi vågner, og hun spørger mig hvad jeg mener. Jeg svarer bare "det kan jo være at du er fantastisk", tager hendes hånd, og smiler.
Jeg løber nu rundt i M's hus, jeg ved stadig at jeg drømmer. Jeg møder hans forældre, jeg fortæller dem med et stort smil at det er en drøm, og går glad rundt i huset. Jeg vil gerne være sikker på at jeg drømmer, for jeg synes pludselig at alting virker helt realistisk og virkeligt. Jeg presser min finger ind i håndfladen, og jeg mærker at det gør lidt ondt. Jeg presser hårdere, og ser nu at jeg får en "bule" på den anden side af hånden, som om hånden er lavet af ler, og jeg presser fingeren igennem den. Jeg holder op fordi følelsen er ubehagelig. Herefter prøver jeg med en anden test, hvor jeg sætter to fingre i næsen, og puster. Jeg hører en lyd som en der er snottet, som puster ud, og jeg lægger mærke til at det slet ikke er noget problem at puste, selvom jeg har fingrene i næsen. Jeg er nu overbevist om at det er en drøm, og går udenfor.
Udenfor ser jeg ud over himlen, den er utrolig flot, og fyldt med farver. Det er som om horisonten i det fjerne er et stort virvar af flotte røde og blå farver, med solen i midten som en mærkelig ubetydelig klat. Jeg tænker for mig selv at det er utroligt at min hjerne kan generere så flotte farver, og ser mig lidt omkring. Jeg husker det ikke så godt, men jeg tror at der står nogle folk omkring mig, og jeg siger vist nogle ting til dem. Jeg løber nu hen ad huset, mod døren, og prøver samtidig at hoppe op i luften for at se om jeg kan flyve. Jeg koncentrerer mig meget om at blive løftet opad, og forestiller mig en kraft der flyder omkring min krop, som skal løfte mig. Jeg hopper højt op i luften, men falder hurtigt ned igen, hvorefter jeg går ind ad døren igen.
Indenfor går jeg ind på WC'et, fordi jeg føler at jeg skal tisse. WC'et er faktisk det værelse jeg ligger og sover i (i virkeligheden), og jeg undrer mig lidt over hvorfor de har et toilet på det værelse (sover ikke hos mig selv). Værelset bliver pludselig meget større, faktisk som en hel stue, og der kommer lidt lys ind af nogle vinduer. Lysene falder på en rigtig flot måde på gulvet, som er et flot poleret trægulv. Pludselig kommer M's mor gående i den anden ende af værelset; hun ser mig ikke, og jeg føler mig ikke utilpas, selvom jeg sidder på toilettet. Det er som om det bare er naturligt, fordi WC'et også er en stue.
Bagefter går jeg over i sengen, værelset er blevet lille igen, og der er lyst. Det er blevet dag. Jeg ser Andy fra serien Twin Peaks stå og se ud af vinduet. Han råber noget på dansk til Harry (også fra Twin Peaks), om at verden har ændret sig efter angrebet på World Trade Center. Jeg undrer mig, fordi jeg mener at serien blev lavet inden angrebet, men tænker ikke videre over det. Jeg kommer i tanker om at jeg stadig er i en drøm, jeg må have glemt det, og skynder mig ud af sengen igen. Jeg skulle ellers til at lægge mig til at sove.
Jeg går igen rundt i huset, og laver et virkelighedscheck igen. Denne gang også ved at stikke fingrene i næsen - jeg drømmer stadigvæk! Jeg går hen til et vindue, hvor der står en dreng ved. Jeg kender ham i drømmen, og siger til ham at det er en drøm, og at det er helt vildt! Jeg viser ham det ved at sætte hånden på glasruden, og "smelte" ruden væk. Ruden bliver til is der krakelerer der hvor jeg rør, og efterlader et aftryk af mine fingre. Aftrykket smelter langsomt sammen igen, og bliver til fem helt lige streger som samles i et punkt. Drengen siger at det er flot lavet, men jeg siger at det ikke var meningen, det var meningen af håndaftrykket skulle blive i ruden. Jeg hopper ud igennem ruden, og den smelter straks. Jeg fortæller drengen at vi skal gå ind i et andet hus fordi det kunne være spændende at se hvad min hjerne kan finde på (i drømmen kender jeg det hus jeg er i, og tror derfor at det ikke er noget jeg har fundet på, men noget jeg rent faktisk kan huske). Drengen synes at det er en dårlig ide, fordi han er bange for at bryde ind. Jeg går ud på vejen (det er mørkt), og ser en mand. Jeg regner ud at manden ejer det hus jeg vil gå ind i, så jeg bestemmer mig for at lade være, og vender mig om. Her står nogle af mine venner, jeg tror E er der, og brænder noget fyrværkeri af. Jeg tager fyrværkeriet, og tænder det. Lunten brænder fra midten og ud mod begge ender, og mens jeg står og ser på den får jeg at vide at det er noget specielt fyrværkeri, der brænder rigtig længe. Jeg smider det, og efter et lille "Puf!" begynder heksehylet at flyve rundt. Det flyver dog kun rundt i et par sekunder, så jeg tager et nyt og tænder det. Efter jeg har smidt det flyver det rundt og er lige ved at ramme en anden gruppe af mennesker der er dukket op. Jeg går hen til dem, og ser pigen fra begyndelsen af drømmen igen. Jeg tager min telefon frem og prøver at give hende mit nummer, men tallene ændrer sig hele tiden på telefonen, og jeg kan ikke huske mit nummer. Hun prøver at sige sit, men jeg glemmer det hele tiden.

Herefter vågner jeg.

------

Slutningen af drømmen husker jeg ikke så godt, den var ret tåget og ulogisk, men har prøvet at gengive den så godt jeg kunne. Som sagt er det et af mine vildest lucide drømme, og den føltes ekstremt virkelig! Jeg kunne virkelig mærke smerten af min finger der blev presset igennem hånden, og hvordan hånden ændrede form.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: psychedelia
Rigtig coole drømme :mrgreen: ..... Men det eneste sådan bevidtste jeg har gjort i en drøm var at jeg kunne hoppe helt vildt højt (eller det vil sige det hjalp ikke bare at hoppe, man skulle gøre det på en bestemt måde så man nærmest lavede en blanding af et hop og svævede i slowmotion..... Jeg mindes iøvrigt at jeg lærte det med en kæp i drømmen, før jeg blev bevidst om det), ellers kan jeg ændre retningen af drømmen lidt, men så bliver den som regel kedelig og dårlig, og så kan jeg prøve at opsøge steder eller personer, men det er jeg ofte også uheldig med.

Har også altid problemer hvis jeg skal prøve at finde folk i en drøm sådan bevist, så bliver drømmen somregel en underlig trykkende, men ofte syret uløslig krimigåde......

Hmm, jo så har jeg engang drømt om at jeg mødte en gammel uforløst gymnasie forelskelse, som jeg ikke havde tænkt på længe.... Og dagen efter møder jeg hende på hovedbiblioteket, hun er bare tilfældigvis i København, men bor i Århus.... Jeg så hende på afstand og tænker: "Ej, det er sku' bare noget du bilder dig ind"..... Men tilsidst efter at have flakket lidt rundt, og hun er forsvundet fra sin plads, møder jeg hende igen. Vi snakker en halv times tid, og jeg havde alle åbninger for at kunne have aftalt et møde, hvis det var det jeg ville... Det var en rimelig syret oplevelse. :D

Ca. 14 dage før at Poul Bundgaards død bliver forsidestof, drømmer jeg at den nye Olsen Banden film må indspilles færdig uden Poul Bundgaard da han er død, og derfor må erstattes med computerteknik. Jeg have på det tidspunkt ingen bevidst opmærksomhed på Olsen Bandenfilmen eller kendskab til at Poul Bundgaard var alvorlig syg (Hvis det da ellers var tilfædet og blevet offentligtgjort) :P

Prøv at opsøge pigen i en anden drøm, eller prøv at undersøge hvem der bor i M's gamle hus. :wink:

Titel:
Medlem

Jeg tror ikke rigtig på direkte telepatisk kontakt, men det var stadig en meget stærk oplevelse. Jeg tror godt at jeg ved hvem pigen er, og har også set hende en enkelt gang eller to forinden. Jeg havde dog ikke nogen klar fornemmelse af det i drømmen, eller også skiftede hun personlighed.

Det med at svæve i slowmotion har jeg prøvet før. Prøvede det hvor jeg skulle forsøge at flyve, men hvor jeg svævede langsomt ned af en vej, ca. 2 meter oppe i luften. Det er meget svært at flyve synes jeg, i det hele taget det med at bryde de fysiske love er meget svært! Det kommer nok an på hvem man er, og hvordan man tænker i dagligdagen.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Har aldrig rigtig fået taget mig sammen til at prøve dvs. lucide drømme tekniker af men har tilgengæld flere gange prøvet det med at flyve/svæve.. En fantastisk følelse! :wink: Er meget overrasket over hvor realistisk det virker i drømmen. Kan ikke huske hvordan det startede, men det var noget med at jeg var i min have og stod og kiggede op på en genstand i luften. Pludselig springer jeg op i luften og begynder stille og roligt at flyve op ad. Det virkede helt naturligt for mig men samtidigt var jeg meget overvældet af at det rent faktisk kunne lade sig gøre. Daler langsomt hen over landskabet, op ad, ned igen, stille og roligt, sætter af igen og svæver langsomt afsted.. Uhm det er for fedt! :wink:

Såen lige hvad jeg kan huske fra det. Det er desværre ikke så tit det sker mere..

Medlem

floboe skrev:
Hej.

Men det er bare ikke nemt, drømme er alligevel en underlig størrelse, og de gange hvor jeg har været tæt på at opnå en bevidsthed om at jeg drømte, er jeg altid blevet så begejstret at jeg er vågnet igen.

For mig handler det om at forholde sig tilbagelænet til drømmen og se den som en film i biografen til at begynde med.

Meget af det handler om at holde fast i fantasien, hvis du bliver optaget af det faktum at du drømmer forsvinder selve drømmen pga fokus i dit sind er fjernet fra den.

Det handler om at visualisere ting - Ligesom man kan gøre på LSD, man skal bare slappe af og forestille sig noget så kommer det - I det mindste i omrids, og i hurtige flashes.

I Lucid Dreams starter drømmen ud af et væld af closed eye visuals - De svømmer sammen og danner rum og "scene" - Den scene skal du huske DU styrer, det du visualiserer (ligesom at se syner) det bliver vækket til live i drømmen.

Forestil dig evt noget musik, det er dejlig symmetrisk - Noget Trance f.eks. BOM BOM BOM. Gør at det er nemmere at holde fokus.

Prøv også at nive dig selv i armen inde i drømmen - Hos mig, der gør det ondt - Tænk på træer, vand, skov - Ting du har nemt ved at se for dig - Lad være med at tænke på svære ting, måner, stjerner, kometer osv - Alt hvad din hjerne har svært ved at forholde sig til er problematisk at frembringe/fastholde (det er ihvertfald min erfaring).

God fornøjelse.

MVH

Bart

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus
floboe skrev:
efter at have set filmen Waking Life, begyndt at opnå Lucid dreams

Waking Life at Psy.dk

Virkelig en genial film, se også alt hvad Rickard Linklater har lavet.

Ang. Lucid Dreams har jeg selv oplevet noget af det mest spændende og skræmmende i samme drøm, var den mest syrede oplevelse jeg nogensinde har oplevet til dags dato. Så kraftigt er det. Så pas på derude hehe.

Men det er jo bare verden nr.2, hvorfor ikke leve dobbelt så lang tid som " floboe " siger : >

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Osteland
Jeg har ikke set den film i snakker om, men jeg har til gengæld ret nemt ved at opleve lucide drømme. Jeg havde dem ofte som barn, tit i form af maridt. Det gjorde dem dog langt fra mindre skræmmende at jeg vidste de var drømme og jeg havde absolut ingen kontrol over dem, andet end at jeg med tiden udviklede teknikker for at vække mig selv. Efterhånden som jeg blev ældre forsvandt det dog og jeg glemte sådan set alt om det.
Det var først for ca. 3-4 år siden at jeg kom i tanke om det da jeg pludselig stødte på artikler om fænomenet på nettet. Facineret over opdagelsen læste jeg nogle små "guides" i hvordan man ved hjælp af selvsuggestion inden man skal sove kunne fremkalde dem. Og endvidere div. små tricks til at genkende tegn på at man drømmer, HardcoreWizards puste-med-fingre-i-næsen kendte jeg dog ikke, men det vil jeg sgu huske.
Det lykkedes mig allerede i løbet af et par dage at få lucide drømme på kommando, dog oplevede jeg de første par gange, ligesom flere andre også har givet udtryk for her, at jeg vågnede af bar begejstring så snart det indtraf, men med lidt træning var det ovre og jeg kunne begynde at udforske.
Siden da har jeg ikke haft behov for at bruge nogle teknikker. Jeg oplever at jeg er klar over at jeg drømmer ihvertfald en gang om ugen, nok oftere uden at jeg gør noget for det og hygger mig fint med det. Jeg fører ikke drømmedagbog og gør ikke det store for at huske dem, medmindre de var af ekstraordinær karakter, i de tilfælde vil jeg typisk bruge de første 10-15 minutter efter jeg vågner til at tænke grundigt over dem og jeg har gode minder fra en del af de kraftigere oplevelser. Alt i alt føler jeg mig heldig i at jeg tilsyneladende har så nemt ved det, at det sker ganske af sig selv. Men jeg har nok generelt en ret sær hjerne, jeg oplevede også ofte OBE og søvnparlyse som barn, sidstnævnte oplever jeg stadig med jæven mellemrum...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg har længe været facineret af Lucid dreaming... Overvejer at købe noget drømmeurt for at fremprovokere en kontrolerbar drøm.. Men er der nogle der evt. kan anbefale noget der virker bedre end drømmeurt?

/IC

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hashstop og melatonin plejer at virke for mig.

Titel:
Medlem

Har personligt ikke haft det store held med nogle former for substanser, men de gange jeg oftest har haft held med drømmene er når jeg mere eller mindre frivilligt har brugt den teknik der kaldes WILD (Wake Induced Lucid Dream).
Det foregår ved at man sover det meste af en nat, hvorefter man står op (enten ved vækkeur, eller af sig selv). Herefter er man oppe i ca. 10 minutter, hvor man enten kan læse lidt eller bare ligge i sengen og tænke mens man bliver mindre groggy i hovedet, hvorefter man lægger sig til at sove igen.
Jeg har selv oplevet en drastisk stigning i intensiteten af mine drømme, og især graden af detaljer jeg kan huske. Herudover ligger langt størstedelen af mine lucide drømme i denne sidste fase af søvnen, så det kan af mange årsager varmt anbefales :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]