Astral skrev:
Tror du at det er udtryk for telepati, paranormale evner og intuition/højre hjernehalvdels tænkning eller at det blot er tilfældigt?
For tiden er jeg helt hjernevasket af Maurice Merleau-Pontys fænomenologiske filosofi, så mit svar bærer præg af det: Jeg tror, at vi har en direkte adgang til verden, som er præ-refleksiv og præ-logisk - dvs. finder sted før vi bliver os bevidste om den. Denne adgang skyldes bl.a. vores kropslighed og den måde vi perciperer (oplever/sanser) verden på. Vi kan aldrig helt forstå eller analysere det fundamentale forhold vi har til verden, da det er selve grundlaget for sprog og refleksiv tænkning.
Jeg tror altså, at vi har en adgang til verden, der går forud for vores bevidsthed, en væremåde som vi ikke helt kan forstå. Dette kan måske ses som en slags grænseområde mellem den objektive verden som videnskaben undersøger, og den paranormale spirituelle verden. Hér kunne der f.ex. være plads til en direkte "telepatisk" forståelse mellem mennesker, som de ikke selv er bevidst om. Jeg tror, at man præ-refleksivt kan "opfange" andres følelser, intentioner osv., og direkte reagere på dem - hverken som en fuldstændig bevidst handling eller som en determineret refleks, men som en del af udfoldelsen af sin
eksistens.
Dette kan f.ex. "forklare" den følelse man har af telepati, når man snakker sammen med mennesker man kender virkelig godt, og måske også de tilfælde hvor man ringer til hinanden på præcis samme tid.
Jeg "tror" dog også meget på tilfældet - på, at nogle af de mest fantastiske og sære begivenheder opstår som følger af tilfældigheder.
I tilfældet hvor jeg drømte om min kærestes ex er jeg meget i tvivl - jeg har før oplevet, at drømme har en "varslende" betydning, ikke bare som selvopfyldende profetier.
Generelt tror jeg på, at drømme er mere end neurologisk defragmentering eller udlevelse af undertrykt seksualitet - at der er noget dybt og mystisk i drømmene. Jeg kan ikke forklare det fuldstændig, og har egentlig heller ikke lyst til det - jeg har det fint med bare at konstatere det.