Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 18:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Tænkte om nogle ville dele deres Hypnogogia oplevelser? Jeg har selv oplevet dette 2 gange, og det var været inden for et par dage efter et ecstasy trip.

Forklaring på ordet Hypnogogia http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnogogia

Min første oplevelse lå jeg og var ved at sove, men hver gang jeg var ved at falde hen, begyndte alt at snurrer og rummet drejede langsomt rundt, så åbner jeg øjnene, bevæger mig lidt, og så gik det hele over.. lidt skræmmende oplevelse faktisk.. efter dette er sket et par gange falder jeg til sidst i søvn, begynder at drømme, er helt overbevist om at jeg er vågen, så jeg rejser mig, går hen mod min dør, og falder pludselig, svæver langsomt mod gulvet og falder igennem gulvet og fortsætter, lige efter dette vågner jeg øjeblikkeligt og opfatter hurtigt det var en drøm.. jeg står lige op og får et glas vand, så går jeg i seng og falder i søvn uden yderlige problemer.

Min anden oplevelse var lidt mere intens, jeg ligger med lidt den samme følelse som sidst, og kan ikke sove.. Tænker dog ikke over at det var det samme som sidst, havde lidt glemt det.. Da jeg endelig falder i søvn begynder jeg at drømme men er helt sikker på jeg er vågen, jeg svæver rundt i mit soveværelse, svæver derefter ud i køkkenalrummet og så begynder min telefon at ringe, den her ringetone er så frygtelig, det er en underlig mumlende stremme, ligesom noget der er digitalt forvrænget, og stemmen taler langsomt, får stadig kuldegysninger af at tænke tilbage på den lyd som telefonen gav når den ringede.. jeg tager ikke telefonen, kommer helt væk fra det igen, jeg er på dette tidspunkt HELT klar over jeg drømmer, og på en eller anden sær måde forsøger jeg at vågne mig selv, kan jeg dog ikke, svæver derefter ind i mine forældres soveværelse, og så ringer telefonen igen, jeg tager den, hører demme stemme igen, i telefonen, kigger på min mor, hun siger et eller andet, og jeg vågner øjeblikkeligt, svedig, bange og paranoid... Måtte godt nok lige stå op og gå lidt rundt, for at slappe af, det var en ret ubehalig fornemmelse, jeg går så ind i seng igen, og falder ubesværligt i søvn..

Begge gange efter denne oplevelse har jeg dagen efter overhovedet ikke tænkt længere over det, da det føles meget mere ubetydeligt dagen efter, og har heller ikke problemer med at sove om aftenen, overhovedet.. men tænkte på om det måske kunne være skadeligt?

Skal siges jeg måske har det lidt sjovt, lidt for tit, men er begyndt at skrue betydeligt ned, da jeg er bange for at det ikke er det hele værd, i den sidste ende, hvis noget går galt i hovedet..

( Jeg har søgt på dette, inden jeg poster ny tråd, så jeg ikke bliver hakket på ;) )

Tilføjelse: Skal lige siges at jeg har en form for følelse af at jeg selv kontrollere disse drømme når jeg midt i drømmen opdager at jeg drømmer, det kaldes vel Lucid Dreaming ?

Efter at have læst en del om Lucid dreaming, bliver jeg mere og mere sikker på det er det jeg oplever, da jeg som lille ofte har oplevet at kunne kontrollere mine handlinger i mareridt..

http://www.lucidity.com/LucidDreamingFAQ2.html Lucid Dreaming

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dobbelt A, baby! Ok, ok Aalborg så
Lucid dreaming er mit ynglings (og eneste tilgængelige :( ) psykedelia!
Læste en artikkel i Scientific American om det for nogle år tilbage og udviklede en interesse i det, det kan lade sig gøre at træne sig selv op til at kunne drømme bevidst på komando, det gøres sådan:

Begynd at altid have en notes blok og blyant ved siden af der hvor du sover og gør det til en vane at skrive alt hvad du kan huske ned fra din drøm. Det er vigtigt at det sker som det første du gør når du vågner op da drømme har det med at langsomt glide ud af hukommelsen efterhånden som processerne integreres igen. Fortsæt med at gøre dette.
Når du har gjordt det overstående i en passende periode (helt præcist hvad "passende" er varierer meget fra person til person, men jo klarere du husker dine drømme jo bedre).

Når du så ligger i sengen og skal sove skal du koncentrere dig om at fiksere det at du skal sove i dit sind sådan at du glider ind i søvnen med den tanke i hovedet.
For mig er det nok til at 9 ud af 10 gange resultere i en bevidst drøm, men for nogen skal der lidt mere til. Jeg sad en gang og diskuterede emnet med en ven der studerer psykologi og han foreslog at for nogen kunne det måske hjælpe hvis de samtidigt med at de fikserede søvnen i deres sing også indarbejdede en 'trigger' af en eller anden art, noget simpelt som månen eller ens eget navn, så når man oplever ens 'trigger' i drømen bliver man bevidst om at man drømmer.

Altså kort sagt:

1. Begynd at holde dagbog over dine drømme.
2. Mens du falder i søvn koncentrer dig om at du er ved at falde i søvn. Eventuelt også en form for 'trigger'.

Det jeg finder mest facinerende fed bevidste drømme er at man kan kontrolere den mere eller mindre totalt, så snart du 'vågner' inde i drømmen kan du styre den kurs den tager.

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Imo kræver det en del øvelse at kunne kontrollere hvad der skal ske i ens drøm, men det kan lade sig gøre.. Er som regel meget glad når jeg vågner og opdager at jeg har haft en lucid drøm jeg kunne kontrollere. Enkelte gange har jeg kunnet vænne tilbage til drømmen

Man skal ikke sove for dybt, kun en lille powernap på max en times tid, eller en forstyrret søvn, hvor man bliver vækket med jævne mellemrum..

Giver det bedste resultat for mig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]