Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 01:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Jeg fandt dette foredrag på 1t 45 min om hallucinogener - med Terence McKenna. Han var fortaler for brugen af psychedelia og derfor synes jeg, det er på sin plads, at alle som læser denne tråd bli'r inspirerede til at afse den tid, det ta'r at se McKenna's foredrag "Seeking the Stone" fra 1991.

Han fortæller i foredraget om hallucinogeners indflydelse på menneskeheden, og peger på at det er eksempelvis psylocybin, som kan åbne vores øjne for en større virkelighed, og gavne vores udvikling.

McKenna kommer også ind på Gaia-teorien om en fælles bevidsthed, som vi kan bruge (som i shamanisme) til at hente viden og informationer, samt føle en større samhørighed med Moder Jord og alt levende i universet.

Det kan godt være du lige skal vænne dig til at han taler så langsomt, men til gengæld vælger han sine ord med omhu, og hans ord-ekvilibrisme og samtidige prosaiske måde at forklare tingene på, gør det til en underholdende og samtidigt oplysende foredrag! Og så har han en fed form for humor...!
I det store hele bekræfter han mange af de tanker / oplevelser, jeg selv personligt har oplevet på svampe, og derfor gjorde foredraget ret stort indtryk på mig.
McKenna nævner mange gange psylocybin som en effektiv metode til at nedbryde de barrierer vores rationelle sind har.

Det er værd at se begge afsnit, men skal du kun se ét af dem, vil jeg foreslå nr.2.

Foredraget er delt op i to - første halvdel varer 1 time, og anden halvdel 45 minutter.

Seeking the Stone 1:

Seeking the Stone 2:

R.I.P. Terence McKenna *1946 † 2000

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 1.347
Mange mange tak :) Har ledt efter det her interview i lang tid :)

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Seeking The Stone er et rigtig godt foredrag, men jeg synes at det hører til ovre i Generel så der bliver det altså flyttet hen. Jeg efterlader dog en henvisning her i svampeforummet :)

Ved samme lejlighed kunne man jo se en lille del af McKennas optræden sammen med Spacetime Continuum, der hedder Alien Dreamtime

Titel:
Junior medlem

her er der tre interviews med mckenna som den amerikanske psykolog og chevy chase-lookalike jeffrey mishlove, som har/havde 'thinking allowed tv', hvor michael harner, forfatter bag den fremragende bog 'the way of the shaman' også har været, og som også er tilgængeligt lige nedenunder. mishlove har også interviewet grof mange andre fra det transpersonlige felt. han har skrevet en interessant bog 'roots of consciousness' - han er lidt funny, liiidt aaarh.. men stadig en god interviewer.

og se, en alan watts video! vores allesammens dygtigste easy-reading fortolker af zen, tibet-buddisme, taoisme og det generelle psykedeliske klarsyn..

hvis mckenna interviewet omkring tid skulle være ubehageligt ude af synk, kan det findes på andre måder. ligeledes andre mishlove/chase interview, osv. send privat besked hvis du er interesseret.

http://spacetruckingmogul.com/mindfieldtv/

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er *guf* !! :o

- Tak for linksne! :P

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Terrence er for sej... lidt skør men mest sej :lol:

Titel:
Junior medlem

skør og vis.. det er bestræbelsesværdigt!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
jf #2:
Han er godt skåret for tungebåndet, det skal han ha'! Men det er rablende at høre på det der med "the transcendental object at the end of time" og at det skulle være nært forestående.

Er det ikke en klassisk "fejl" at tillægge den tid man selv lever i en form for særstatus?

Jeg kan gå med til det som et billede på, at hvis vi indser, at vi som individer lever i vores vigtigste tid - nemlig der hvor vi aktivt kan forsøge at ændre på verdens sørgelige tilstand - så er vi måske nået dertil, hvor "the human adventure" får en form for mening...

#1:
Edit: nå, så fik jeg også set første del - er stadig meget ambivalent mht. hans foredrag.
+siden: Hans tanker omkring bevidsthedens sammenhæng med naturen. Det med at naturen/universet dybest set er en "novelty machine", et system i evig fornyelse og at mennesket er en slags fokuspunkter hvor naturen kan udfolde sit mulighedspotentiale hurtigere, fordi vi har udviklet sprog f.eks. Samt hans evner til at se den psykedeliske oplevelse i et globalt og evolutionært perspektiv - "stoned apes"? - jeg er villig til at tro alt efter jeg så videoerne med de trippende dyr :D

-siden: Han udpeger ret hurtigt den rationelle, videnskabelige tankemåde som ansvarlig for en masse (alle?) nutidsmenneskets problemer og taler om "archaic revival/new age" som om vi kunne løse problemerne ved vende tilbage til en fortidig livsform (involverende masseorgier og fråde en masse svampe). Han ser tydeligvis ikke moderne videnskab som en del af løsningen - han taler om nødvendigheden af at udforske de psykedeliske stoffer og umuligheden af det (1995). Det er altsammen lidt paradoksalt, da han benytter kaos-teori som en væsentlig del af sine teorier og selv er videnskabeligt skolet. Men det er måske mig som ikke har fattet den rette sammenhæng.

Set i bagklogskabens lys, er der jo meget der tyder på, at videnskaben er ved at komme til fornuft igen. Der er jo så småt er ved at blive lukket op for den "officielle" psykedeliske forskning rundt omkring igen...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Kopfka:

Det, McKenna sagde(da han ikke er blandt os mere) om, at mennesker og dyr er forenede i et slags sjælekredsløb, tror jeg også på. Altså at alting hænger sammen på et højere plan... Den fornemmelse har jeg altid haft på psylocybin-svampe (i større doser).
Det er dog for mit eget vedkommende flere år siden, jeg sidst har trippet, men har talt med nogle venner om at gøre det igen i den nærmeste fremtid. Det bliver muligvis med 2, en kvinde og en mand, som jeg ikke før har trippet med; så det bliver nok interessant.

Som bekendt er set & setting vigtigt i trips....Hvis man som "trip-tonaut" ikke er bevidst om set & setting, har man ingen viden om, hvor vigtigt det er, så finder man ihvert fald ud af det på egen hånd første gang man tripper. Jeg vidste næsten intet om svampes virkning eller egenskaber første gang, det var først bagefter, at jeg begyndte at læse om dem og prøve det et par gange mere.

Det at trippe på svampe har jeg det bedst med at have planlagt et godt stykke tid i forvejen. Respekterer man svampene, får man det bedste udbytte af dem, mener jeg. Og har man mulighed for at være udendørs under trippet, synes jeg også det er det bedste...

Men inden det bliver for offtopic, vil jeg blot sige, at jeg også er lidt skeptisk overfor McKenna's teorier om, at vi står overfor en større omvæltning. Jeg ved ikke, om han også var tilhænger af dén der 2012-teori (for lang at komme ind på her), men det kan være en mulighed, at han var.
Hans opfattelse af universet kan jeg heller ikke helt tilslutte mig. Jeg synes, han deler mange retfærdige drøje hug ud mod videnskaben, men lige hvad universet angår, mener jeg nu at astronomernes teorier er mere plausible.
Dermed ikke sagt, at der er mange ting mellem himmel og jord, som vi mennesker ikke opfatter, eller forstår!! Der er tusinder af ting, som vi simpelt hen ikke kan opsnappe med vores 5 sanser.
Det, jeg vil give McKenna reti, er, at mennesket med al sin videnskab er blevet for rationelle i vores opfattelsesevne.
Vi er blevet meget materialistiske, især i Vesten, og det hæmmer vores kontakt med 'det åndelige' eller det spirituelle / uudforskede rum.

Det er dér svampe kommer ind i billedet. De fjerner (helt eller delvist) det "slør", som vi går rundt med til dagligt; som Jim Morrison sang, "Break on through ¤ to the other side..."

:wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]