Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 02:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: dk
Tænkte at der sikkert var nogen på boardet som tager SSRI's (lykkepiller) :shock: . Da jeg overvejer at påbegynde en kur ville jeg høre om der var nogen herinde der kunne fortælle lidt om hvordan de har oplevet de psykiske forandringer ved indtagelse af lykkepiller. Jeg tænker ikke ved sporadisk brug men ved indtagelse over længevarende periode. Er Du blvet gladere? Har du fået mere selvtillid? Hvordan virker det kort og godt???

Da jeg en gang imellem indtager psychedelia ville det være interessant at høre om om interaktionen mellem pillerne og diverse stoffer. Tænker hovedsageligt på Mary Jane men også svampe, l.s.d, mdma. Har søgt flere steder men synes ikke der er så meget om emnet, så hvis du har erfaringer med emnet, skriv.

tox

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Du har altså tænkt dig at indtage SSRI'er i en længerevarende periode helt frivilligt?

Titel:
Medlem

ja...

er det en dårlig idé? kan du uddybe lidt?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

simpzon skrev:
Du har altså tænkt dig at indtage SSRI'er i en længerevarende periode helt frivilligt?
Du får det til at lyde som en dum idé. Hvorfor det?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvis OP virkelig har det problem som SSRI'er løser, er der da ingen grund til at selvmedicinere med dem. Ligesom jeg heller ikke køber Zolpidem på det sorte marked, når jeg har et legitimt søvnproblem.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Det skriver han da heller ikke noget om? :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det har du helt ret i - jeg må have misfortolket denne. Jeg har desværre ikke benyttet de præparater, så jeg må nok lade dette blive mit sidste ubrugelige indlæg her :p

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Hey toxtoxtox.

Jeg tager SSRIer og har gjort det i godt et år. Du skal lige være opmærksom på, at det er receptpligtig medicin. Jeg ved ikke, hvor løseligt læger udskriver den slags, men når ca. 300.000 danskere får det på recept, så må der være nogen, der udskriver det med lidt løs hånd. Medicinen er beregnet til moderate til svære depressioner.

Det kunne være rart, om du uddybede din situation. Så skal jeg nok diske op med personlige erfaringer og evt. anden info.

Titel:
Medlem

Hey Djon,
For en god ordens skyld vil jeg nævne at mit formål med indtagelse af SSRI's ikke er med henblik på at blive "fucked" men grunder i et reelt problem.

uden at gå for meget i detaljer kan jeg sige at jeg med stor sandsynlighed har en tilbagevendende mild depression. Jeg er 28 år og kender efterhånden mig selv ret godt. Jeg har røget MJ siden jeg var 21, men på trods heraf har jeg formået at leve et ret godt liv.
Har tage en længere uddannelse på uni, har en god familie og har absolut INGEN økonomiske problemer. Så på overpladen burde jeg ha det rigtig godt og det er da også den tilstand jeg forsøger at projicere til omverdenen - med mere eller mindre held.

Men jeg har det desværre ikke helt så godt som jeg forsøger at overbevise mig selv om - ihvertfald har jeg det ikke så godt som jeg mener jeg burde havde det. For nylig fandt jeg ud af at min mor tidligere har haft psykiske problemer men at lykkepiller bestemt har hjulpet hende til at se lysere på tilværelsen. Det samme gælder for min storebror som åbenbart også har haft det mentalt dårligt. Efter at have talt med de to er jeg nået frem til at min tilstand formentlig er genetisk betinget og at SSRI's kunne være en mulighed for mig - min mor og bror har ihvertfald anbefalet mig at prøve. Derfor mener jeg det kunne være spændende at høre hvordan andre opfatter SSRI's.

DERUDOVER mener jeg at det er mere interessant at høre psykonautens beskrivelse af SSRI's virkninger frem for det "normale" menneskes.. :lol:

tox

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg kender kun en enkelt person med erfaring med SSRI'er, og jeg skulle sige videre, at det på ingen måde kan anbefales, og at det er et helvede at komme ud af.
Der, hvor lykkepiller kan hjælpe, er, hvis du er så langt nede, at du ikke engang kan finde ud af at tale med en psykolog. Men eftersom du siger, det er en mild depression, bør du måske nok lige prøve at gå til psykolog et par gange og se, om det ikke hjælper, før du kaster dig ud i et allerhelvedes vanedannende stof med så mange bieffekter som SSRI'er.

Titel:
Medlem

hey thebo,

jeg er bevist om at der både er positive og negative sider af SSRI's. Men eftersom jeg længe har været lettere nedtrykt (tror ikke at det er "normalt") siden jeg var 13-14 år gammel mener jeg det er på tide at søge en mere permanent løsning.

jeg mener selv at det jeg lider af er en form for tilbagevendende mild depression og så vidt jeg kan forstå hjælper SSRI's netop mod sådanne tilstande (hvorimod bl.a. mao-hæmmere bruges ved svære depressioner)..??

Det eneste jeg ønsker er at få det bedre psykisk. Jeg har arbejdet en helvedes masse med mig selv men må desvære gang på gang konstatere at jeg ender op det sted hvor jeg starter (i en træls nedtursagtig mental tilstand).

En anden måde jeg har forsøgt at "selvmedicinere" på er ved at tage ud at rejse i længere perioder af gangen. Det har bestemt hjulpet på psyken at opleve forskellige kulturer/mennesker. Men det er som om de positive effekter ved disse initiativer forsvinder efter kort tid.

@thebo
du snakker om at din ven har haft svært ved at trappe ned - kan du uddybe lidt? endvidere lyder det ikke til at din ven har haft noget ud af at anvende SSRI's og at det nærmest har været negativt for ham/hende...er det sandt eller har der også været positive virkninger af stoffet??

Har endvidere fået fortalt at bivirkningerne er betinget af det enkelte præparat og at det skulle være muligt at finde præparater uden alt for mange bivirkninger.

tox

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
TheBo skrev:
Jeg kender kun en enkelt person med erfaring med SSRI'er, og jeg skulle sige videre, at det på ingen måde kan anbefales, og at det er et helvede at komme ud af.
Der, hvor lykkepiller kan hjælpe, er, hvis du er så langt nede, at du ikke engang kan finde ud af at tale med en psykolog. Men eftersom du siger, det er en mild depression, bør du måske nok lige prøve at gå til psykolog et par gange og se, om det ikke hjælper, før du kaster dig ud i et allerhelvedes vanedannende stof med så mange bieffekter som SSRI'er.

Det er meget forskelligt hvordan de påvirker folk, og de fleste skal prøve flere præparater før de finder det der virker for dem. Jeg kender en del der tager dem eller har taget dem, og mange af dem er blevet hjulpet af t tage dem i en periode. Hvis det kan hjælpe folk, så er det IMO en god ting.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

TheBo skrev:

Jeg synes det kunne være rart, hvis du ville uddybe lidt. Hvilke bieffekter mener du der er tale om, og hvad får dig til at tro at det er et "allerhelvedes" vanedannende" stof? Hvor mange personer kender du, der har oplevet disse ubehagelige bivirkninger? Hvor mange mennesker kender du, der har haft gavn af ssri? Hvor mange mennesker kender du, der har taget ssri? Kunne det ikke være meget fornuftigt at nævne i denne sammenhæng?
Jeg har selv fået SSRI for nogle år siden i ret lang tid, og jeg har ikke oplevet noget af det du snakker om. Ingen bivirkninger der er værd at nævne og slet ingen vanedannende effekt. Jeg er også under indtryk af kun er en meget lav procentdel, der oplever disse effekter. Hvorfor ikke holde det en smule sagligt, istedet for at hænge SSRI ud som noget lort? "Jeg har hørt at..", "jeg kender en...", "det siges at..." osv. er sgu ikke sagligt.
I øvrigt kan jeg nævne at jeg kender en, der prikkede øjnene ud på sig selv, fordi han fik stærke hallucinationer på LSD - se dét er et farligt stof, rendyrket kemisk ondskab!!!.. For ikke at nævne ham jeg hørte om, der nu tror han er en ko, efter at have taget et svampetrip for 15 år siden.
Jeg synes det er trælst, hvordan få mennesker ødelægger et stofs "ry". Se f.eks. hash, lsd, svampe og ssri.
En tåbe jeg kender, tog 6 cipramil en aften og blandede med øl. Han siger det var "pisse fedt", og det mindede meget om ecstasy. Han følte sig overdrevet glad, udadvendt og nærmest lykkelig hele aftenen. Siger det noget om SSRI eller personen?

Titel:
Medlem

@stonez

du siger du har taget SSRI's over en længere periode. Hvordan har pillerne virket på dig?

tox

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Pillerne gav mig den smule overskud nødvendigt for at passe arbejde, skole osv. Gjorde det nemmere at stå op om morgenen og generelt bare holde livet ud. Den eneste bivirkning jeg oplevede, var at det blev lidt sværere at få udløsning. Overhovedet ingen abstinenssymptomer da jeg stoppede.

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg har også fået både cipramil og cipralex for et års tid siden (dog ikke i kombination) og oplevede de nøjagtig samme bivirkninger som stonez. Jeg må dog sige, at med 10 mg S-citralopram var der ingen ophørssymptomer, men i en periode hvor jeg forsøgte med 20 mg dagligt, og derefter stoppede brat kunne jeg godt opleve bivirkninger i form af øjeblikkes svimmelhed (som om tiden står helt stille i et par sekunder) og en form for stød ved hurtige bevægelser.

Det er dog ingen vidundermedicin... man kan sige, når man er deprimeret har man det rigtig skidt, og med SSRI har man det mindre skidt, men man bliver aldrig kureret. Efterhånden syntes jeg, at pillerne ingen virkning havde, fordi jeg langsomt fandt tilbage hvor jeg startede og så var der ingen grund til tage dem længere.

Jeg tror i de flestes tilfælde handler dét at være deprimeret om nogle eksterne faktorer med f.eks. familie, venner, studie osv. og der handler det mere om tankegang, følelser og oplevelser som om muligt kan give ændre ens kemiske balance i hjernen, men problemerne lader sig ikke forsvinde blot ved at behandle denne ubalance. Her mener jeg at SSRI blot er symptombehandling og får folk til at "udskyde" dét at tage fat om de egentlige problemer.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil mene at hvis det er en rimelig mild depression du har,skulle du prøve nogle altenativer først.Noget af det første jeg tænker på,er Perikon eller en anden form for selektive MAO hæmmere.
SSIR´s kan være svære hvis du tager dem i en forlænget periode.Mange har bivirkninger der er svære at leve med.
Og hvis du tager dem længe,har de reelle abstinensymptomer der er til at føle på,hvis du vil stoppe.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

toxtoxtox skrev:
Tænkte at der sikkert var nogen på boardet som tager SSRI's (lykkepiller) :shock: . Da jeg overvejer at påbegynde en kur ville jeg høre om der var nogen herinde der kunne fortælle lidt om hvordan de har oplevet de psykiske forandringer ved indtagelse af lykkepiller. Jeg tænker ikke ved sporadisk brug men ved indtagelse over længevarende periode. Er Du blvet gladere? Har du fået mere selvtillid? Hvordan virker det kort og godt???

Jeg har sporadiske udsagn fra folk jeg kender, der har været på SSRI og rigtig mange har oplevet bivirkninger (vægtforøgelse og seksuel dysfunktion).

Hjemme har jeg haft det tæt inde på livet i forbindelse med en fødselsdepression hos min bedre halvdel, og jeg har derfor en meget intim fornemmelse af den situation. Lykkepillerne var her et 100% succes og der var INGEN bivirkninger på Setralin/Zoloft, og jeg mener a b s o l u t ingen. Det var simpelthen en magisk medicin.

Dog var erfaringen, at det var en medicin, der virkede bedst, hvis den blev taget konstant og i et helt år af gangen. Vi havde en lille prøve med "no drugs" efter ca. 6 måneder, og det var en helt klar fejldisposition. Det skal tages (i VORES tilfælde) hele tiden.

Efter ca. et års tid eller lidt mere hold hun op med at tage dem (kan ikke lige huske om hun trappede ud over en uge?), men det gik fint og gav ingen problemer.

Statistisk set er jeg overbevist om, at vores situation har været én af de sjældnere helt uforbeholdne succeshistorier. Så pas på og lyt efter din krop. Sedlen med bivirkninger er der af en grund!

toxtoxtox skrev:
Da jeg en gang imellem indtager psychedelia ville det være interessant at høre om om interaktionen mellem pillerne og diverse stoffer. Tænker hovedsageligt på Mary Jane men også svampe, l.s.d, mdma. Har søgt flere steder men synes ikke der er så meget om emnet, så hvis du har erfaringer med emnet, skriv.

SSRI + MDMA er noget hø, fordi SSRI mindsker effekten af MDMA. Du kan måske få den tanke, at det så er et spørgsmål om bare at tage mere MDMA, men om det så er specielt sundt kan der nok herske tvivl om. Perikum vil givetvis have lidt samme hæmmende virkning(?)

Titel:
Dedikeret medlem

Stonez, jeg synes måske du overreagerer en smule. Jeg siger ikke, at SSRI'er ikke kan hjælpe nogen. De hjalp vedkommende, jeg kender. Jeg gør blot opmærksom på, at psykologhælp da klart er at foretrække, eftersom piller (som Treasure siger) oftest bare er symptombehandling.
Hvis en depression er så hardcore, at man ikke engang kan søge psykologhjælp uden piller, så er de selvfølgelig nødvendige. Men i dette tilfælde synes jeg bare, det lyder til, at det ville være en god ide at søge psykolohjælp først. Så kan psykologen jo også komme med en vurdering af, om piller er nødvendige - de har trods alt en vis ekspertise inden for området, og så er der en part ud over lægen til at vurdere det.

Jeg siger ikke, at alle har bivirkninger, men hvis man får det, kan det være nogle fandens heftige nogle, som kan være næsten lige så slemme som selve depressionen.

Senest rettet af TheBo 12 nov 2006 16:50, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

TheBo:
TheBo skrev:
og jeg skulle sige videre, at det på ingen måde kan anbefales, og at det er et helvede at komme ud af.

TheBo skrev:
...før du kaster dig ud i et allerhelvedes vanedannende stof med så mange bieffekter som SSRI'er.
Jeg bad dig bare om at uddybe, hvorfor du mener det er et allerhelvedes stof med mange bieffekter, da jeg ikke har oplevet SSRI sådan, det er da ikke overdrevet - ellers beklager jeg gerne. :)

Senest rettet af Henrik Ost 12 nov 2006 17:05, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]