Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 16:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Helt igennem normal, godt job, familie, to børn osv.

Begyndte at ryge hash som 40årig (midtkrise ?!) af nysgerrighed, havde aldrig røget eller taget andre stoffer, ud over alkohol. Kunne lide rusen forstærkede mine oplevelser med sex (som jeg nok også er afhængig af) kunne lide virkningen. God /fantastisk sex, bedre selvindsigt, slappede af, blev mere rolig og omgængelig, fik bedre indsigt i hvad andre mennesker tænkte og følte, blev kreativ og sov bedre.

Røg efterhånden hver wekend, større og større mængder, weekenden fløj af sted og pludselig var det sort mandag igen. Hukommelsen blev dårligere, koncentrationen ringere. Ugen gik i venten på den næste rus, den næste oplevelse. Meget andet mistede sin betydning. Rusen fladede lidt ud, ikke samme grænseoverskridende oplevelser mere. Blev i tvivl om hvem mit "sande jeg" var, den påvirkede eller den "clean" vidste ikke rigtigt hvem jeg egentlig foretrak, hvem min familie foretrak.

Holder nu en pause for at mindske min tolerance overfor stoffet igen, men lysten er der, nysgerrigheden er vagt, kunne godt tænke mig nogle flere /andre oplevelser, opleve suset igen, andre og stærkere oplevelser. Frygter det er et skråplan, kunne kun svært styre hashen...simpelthen for gode oplevelser, vil sikkert kun være sværer med andre stoffer. Prøver at skubbe tanken fra mig men kimen er sået, tanken er plantet.

Måske bare noget GBL, rusen er jo kort, rummer også faren for at lige mærket suset på en hverdag, nej ikke på hverdage, bare få fat i en flaske til weekenden...engang imellem...endnu har jeg ikke turde...

Måske er det noget som man er født med, nysgerrigheden eller den potientielle misbruger, hvem ved. Men ingen tvivl......hashen var min indgangsbillet, føler at skridtet herfra er kort, måske kan jeg modstå måske ikke.

Freud

Titel:
Junior medlem

Nu er jeg ikke den stor bruger af noget, som helst..
Men jeg har røget en del hash i årenes løb, men det har altid været med den omgangskreds der ikke prøver noget andet[Gælder self ikke dem allesammen], også kaldet gymnasie-kredsen. Så for mig har hash nok ikke haft den store betydning. Meen, hash er meget mere accepteret nogle steder end amfetamin, kokain, ecstacy osv... Og derfor er det også nemmere at begynde på at ryge hash..

Jeg startede personligt pga. nysgerrighed og for at eksperimentere, hvilket jeg aldrig fortryder..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
Tror i mange tilfælde at hash kan være indgangsvinklen til de hårde stoffer.. dog uden at kunne sige det.

Men i mit eget tilfælge har det været HELT anderledes..

Jeg lavede den omvendt og prøvede amf, E og coke før jeg prøvede at ryge hash.. Og det var endda først lang tid efter, røg har heller aldrig sagt mig noget.. og det siger mig stadig intet! og har ALDRIG stukket en smøg i kæften, d er mere ækelt end hash synes jeg, hehe..

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Det med at ens hashforbrug stiger støt og roligt, indtil man ikke får så meget ud af rusen mere, og bivirkningerne bliver mere fremtrædene, er et meget velkendt fænomen blandt hashrygere.

Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg synes ikke det er sådan med andre, og stærkere stoffer. En af grundende til at man tillader sig selv at ryge lige vel meget hash er, at rusen er så mild. Stærkere stoffer (ihvertfald af den psykedeliske slags), synes jeg ikke behøver at have det samme potientale for at tage overhånd, og det hænger (for mig) sammen med, at rusen er meget dybere og voldsommere - man forstår simpelthen intuitivt at det er noget, man ikke bare kan tage efter forgodtbefindende, men må moderere.

Mht. til GBL/GHB, så pas på, for lige præcis dét stof er kendt for at være ret så vanedannende for mange mennesker. Så ville jeg egentlig hellere anbefale dig at prøve et psykedlisk stof som svampe eller MDMA, som jeg også tror har et større potientiale, hvis det er indsigt du søger.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Uglemosen
Jeg prøvede også en masse ting inden hash, og som Elg finder jeg heller ikke røg særlig attraktivt.

Skal dog nævnes at når jeg er på MDMA får jeg en mærkelig lyst til at ryge smøger :D

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
dobbeltpost

Senest rettet af Kaktus Klausen 10 jan 2007 19:32, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Citat:
Er hash indgangsbiletten til andre/hårde stoffer ?

Nej, det er imo alkohol.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Det er vel en selv der går ind og ud... Jeg vidste ikke man skulle have billeter. Man bestemmer vel selv hvor langt man vil gå, og hvordan?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: dk
Mener helt bestemt ikke at hash fører til hårdere stoffer. Har selv røget næsten dagligt i ca. 10 år uden at tage alt for meget skade. Har ikke haft trangen til hårdere stoffer selvom hashen selvfølgelig ikke virker som første gang man tog det.

Hvis du har lyst til at prøve andre stoffer, så kan jeg anbefale svampe eller lsd. Det kan godt være at disse stoffer bliver betragtet som "hårde" men tro mig, når jeg siger, at afhængighedspotentialet er minimalt. Du får højst sandsynligt bare en lækker oplevelse.

peace herfra

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
toxtoxtox skrev:
Mener helt bestemt ikke at hash fører til hårdere stoffer. Har selv røget næsten dagligt i ca. 10 år uden at tage alt for meget skade. Har ikke haft trangen til hårdere stoffer selvom hashen selvfølgelig ikke virker som første gang man tog det.

Problemet er bare, at det er en form for anekdotal viden...Der vil altid være folk, der ikke følger normerne, men det er ikke nok til at afkræfte hypotesen. Mon ikke der er lavet forskning inden for området?

Mvh. Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!

Psyko skrev:
Mon ikke der er lavet forskning inden for området?

Jo, det er der. Jeg kiggede en 4-5 nyere abstracts igennem på pubmed i dag, og de konkluderede alle, at cannabis er et gateway drug. Men I kan jo selv gå ind på pubmed og søge på "cannabis gateway drug" :wink:

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Nu læste jeg de der abstracts der. Jeg synes de konkluderer ret mangelfuldt.
De skriver meget fint, at folk der ikke tager hash har mindre tendens til at indtage andre stoffer, end dem der ryger cannabis. Derved konkluderer de, at cannabis er et "gateway drug".
Men de medtager jo slet ikke de faktorer, at allerede ved at tage cannabis har man stillet tvivlende spørgsmålstegn til autoriteterne der siger cannabis er "bad, mmmkay". Ved at have stillet det spørgsmålsteg, er man nok også mere keen til at være mere kritisk til stille andre spørgsmålstegn til andre stoffer også.
Havde cannabis været lovligt, og f.eks. salvia blev røget som ulovligt substans på samme måde som cannabis gør nu, vil jeg tro man kunne konkludere det samme. Så det er ikke, imo, cannabis der er "gateway drugget", det er bare det de første starter med, som er ulovligt.
Og som mange ofte kommer med, så starter det vel med alkohol. Men der er nu ikke den samme trodsen af autoritet ved at drikke alkohol. Ikke at sige at alt stofindtag blot er at trodse en autoritet. Der er selvfølgelig mange elementer i stofindtag. Men jeg peger bar på et enkelt element, som kan være med til at diskvalificere store dele af en udnersøgelse som denne.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Altsåååår... nu vil jeg lige sige :roll: til mange abstracts fra Ph.D- og M.D'ere... især når man browser "MDMA neurotoxicity" igennem... FFS, der er godt nok mange der er pænt subjektive, om de så har en doktorgrad eller ej.

Bortset fra det, så er jeg enig med Odden... Jeg vidste heller ikke at man skulle have billetter, så jeg får nok en røvsparkebøde af en kontrollør engang.

Jeg henviser til øverste linie i min signatur.

Titel: Svampe
Medlem

LSD lyder hårdt. Surfede lidt rundt herinde og mange anbefalede svampe som første gangs intro til psykadeliske stoffer. Hvad mener I om det. Er sex også godt på svampe og er svampe mindre vanedannende end syntetiske stoffer GBL, Extasy osv. ?

Freud

Titel: Re: Svampe
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Freud skrev:
LSD lyder hårdt. Surfede lidt rundt herinde og mange anbefalede svampe som første gangs intro til psykadeliske stoffer. Hvad mener I om det. Er sex også godt på svampe og er svampe mindre vanedannende end syntetiske stoffer GBL, Extasy osv. ?

Freud

Svampe er overhovedet ikke vanedannnende - hverken fysisk eller psykisk. Men det er et altså et forholdsvis kraftigt psykedelisk stof, som jeg ikke mener, man burde bruge for at finde en cannabis-afløser.
Hvad angår sex på svampe, kan jeg ikke give dig svaret, men kan forestille mig at man kan have nogle ret fantastiske oplevelser såvel som nogle meget underlige :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Freud skrev:

Freud

Og der er dømt OT!!! :twisted:
roll skrev:
Men der er nu ikke den samme trodsen af autoritet ved at drikke alkohol.

Aarh, de fleste (eller ihvertfald hele min årgang i folkeskolen og jeg) føler sig da netop enormt trodsige første gang de indtager alkohol.. Det er ihvertfald min oplevelse af det..

Det er rigtigt at man er på kant med nogle helt andre instanser når man forsøger sig med illegale substanser, men for mit vedkommende var det "det store skridt" da jeg drak mig fuld første gang..

Jeg mener at ens "gateway", er når man første gang indtager noget man troede var farligt, og har en god oplevelse med det..
I mit tilfælde alkohol..

Når man først indser at narko slet ikke er så farligt, så har man passeret gaten :)
Om man så prøver llightergas eller krystal-mdma..

Medlem
Brugeravatar

Freud skrev:

Freud

Er det mig der er skævt på den nu eller ville du ikke bare opnå nye "highs" inden for dit sexliv?
Du har en familie- som vel er der også under indtagelse? Hvis du indtager svampe vil du IMO ikke fungere specielt godt socialt, plus at svamene kan føre der et helt andet sted hen end hvad jeg egentlig troede du ville. Du kan jo få hallucinationer, og bliver formentlig meget dybsindig i din tanklegang osv., man opfører sig ikke ligefrem normalt, det synes jeg også du skal inddrage i dine overvejelser.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Kunne godt tænke sig at sex er dejlig på Methylone og MDMA. Har dog ingen erfaring selv.

Medlem
Brugeravatar

Freud skrev:

Freud

Gå ind på http://www.erowid.org og undersøg de hundreder af forskellige stoffer. Læs om fordele og ulemper ved de forskellige, og vurder selv hvad du tror passer til dig og dine formål! Det er ret svært (for ikke at sige umuligt) for os, der ikke kender dig, at vurdere hvilket stof der passer bedst til dig. Læs, læs, læs!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

FlÆmMinG skrev:
Kunne godt tænke sig at sex er dejlig på Methylone og MDMA. Har dog ingen erfaring selv.

Ej heller jeg, men har hørt fra bekendte at det skulle være noget så godt :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]