Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 jul 2025 16:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej allesammen.
Som mange af jer herinde nok har læst før, så lider jeg af en temmelig stor grad af ADHD. Jeg får hver dag 36mg Methylphenidat i depotablet om morgenen (Concerta). Medicinen hjælper selvfølgelig rigtig meget, især med min koncentration og rastløshed.
Jeg har fået medicinen i ca. 4 - 5 år nu tror jeg, og jeg har stadig nogle problemer jeg skal have rettet op på.

Mange af jer vil nok hensivse mig til min læge, men jeg vil gerne have hjælp af nogle herinde fra, da jeg ved der er andre folk herinde med ADHD.

Mine problemer er, at jeg simpelthen ikke kan styre min trang til at diskutere, og være flabet. Jeg diskutere hver evig eneste dag med min mor, og det tærrer mig virkelig. Jeg hader det mere end noget andet, og det gør det ikke meget lettere at min mor lider af OCD, der så gør at der skal intet til for at diskutere med hende.

Er der nogle herinde der har nogle idéer til hvordan jeg kan styre min trang til at diskutere?
Jeg håber i kan hjælpe, for det går mig virkelig på.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Er denne trang opstået siden du fik Ritalin?

Sådan af ren nysgerrighed, hvilke af symptomerne for ADHD havde du før du fik din medicin? I hvor stor omfang indvirkede de på dit liv, hvor kraftige var de.
Og hvor meget har medicinen hjulpet?

Jeg ved godt det er OT :)

Mvh Bøh

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Bøh skrev:
Er denne trang opstået siden du fik Ritalin?

Sådan af ren nysgerrighed, hvilke af symptomerne for ADHD havde du før du fik din medicin? I hvor stor omfang indvirkede de på dit liv, hvor kraftige var de.
Og hvor meget har medicinen hjulpet?

Jeg ved godt det er OT :)

Mvh Bøh

Nej, jeg har altid haft trangen. Før jeg fik medicin var det MEGET værre. Det ødelagde min skolegang, og jeg havde ikke én eneste normal dag.

Jeg skulle hele tiden gøre noget jeg ikke måtte, kalde folk noget for sjov, ødelægge folks aktiviteter, afbryde folk, svare på spørgsmål før de var stillet færdig.
Samtidig med det havde jeg en vane der gjorde, at hver gang jeg havde sagt noget, så hviskede jeg de sidste 5 ord i sætningen.
Jeg havde også koncentrationsbesvær, og jeg kunne ikke sidde stille. Jeg var konstant rastløs, og spiste hele tiden mad / drak hele tiden saftevand/juice, fordi jeg kedede mig.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Er du tilknyttet en skole med en psykolog? Jeg arbejder med børn med ADHD og jeg synes det er rigtig fint du selv søger redskaber til at styre din grænsesøgen. Men jeg vil anbefale du snakker med professionelle ala. en psykolog eller en pædagog som kan hjælpe dig.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Grufle skrev:
Er du tilknyttet en skole med en psykolog? Jeg arbejder med børn med ADHD og jeg synes det er rigtig fint du selv søger redskaber til at styre din grænsesøgen. Men jeg vil anbefale du snakker med professionelle ala. en psykolog eller en pædagog som kan hjælpe dig.

Nope, det er efterhånden længe siden at jeg har haft snakket med en psykolog, og jeg syntes bare at jeg bliver mere irriteret af at snakke med dem :S

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

BlueDove skrev:
Er der nogle herinde der har nogle idéer til hvordan jeg kan styre min trang til at diskutere?
Jeg håber i kan hjælpe, for det går mig virkelig på.

Der er nok ingen lette løsninger, især pga. ADHD'en. Det første er nok at du prøver at studere det optrin - det skuespil - der udspiller sig hver gang du og din mor ryger i totterne på hinanden. Måske kan du lære at se skænderiet komme langt væk fra, og det hjælper dig til at stoppe det inden det folder sig ud i et egentlig skænderi.

Men det er ikke videre let. Selv folk uden ADHD kan komme ind i et mønster med deres mor eller far, som gør at de konstant går og hakker på hinanden. Det behøver man slet ikke har en diagnose for at gøre. I de tilfælde er det allerbedste at folk går hver til sit/at møgungen flytter hjemmefra ;)

Endelig tror jeg, at du også på én eller anden måde skal have involveret din mor i løsningen. Hun skal også være villig til at gøre et forsøg. For hvis hun har så meget galde i sig, at hun ikke kan abstrahere fra det, så kan hun ødelægge alle dine egne forsøg på at løse problemerne (du ved: man rækker en hånd frem i venskab, men hvis den anden bare udnytter gestussen, så bliver man selv ret hurtig bitter).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]