Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 20:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Jeg har nu i længere tid følt mig ude af stand til at styre mit sukkerindtag 100 %. Det har stået på længe, og jeg har ind imellem tænkt "jeg skal li have noget sukker, mit blodsukkerniveau er vist temmeligt lavt". Denne tanke har jeg dog taget mig selv i at have temmelig ofte her på det sidste, langt oftere end tidligere.

Jeg kan få det helt skidt, hvis jeg ikke får et is, noget slik, sodavand, whatever.

Jeg har ind imellem prøvet at cutte sukker fuldstændig af, men som i sikkert ved, resulterer dette blot i et generelt ubehag, da man formentlig både er psykisk, men også fysisk afhængig af sukkeren.

Jeg har nu læst mig frem til at det påvirker beta-endorfin og serotonin, og jeg leger i denne forbindelse lidt med tanken om at afhjælpe min fysiske afhængighed ved indtagelse af 5-htp.

Hvordan lyder dette i jeres ører?

Jeg gider fucking ikke ligge under for så sølle et stof som sukker.

Titel:
MEGATRON

prøv med mad der indeholder masser af kostfibre(det mætter).

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Syd for universet
Spis en banan hver gang du går lyst til sukker. De indeholder en masse frugtsukker så det kan være at den kan lægge en dæmper på dine abstinenser og så er de endda sunde :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
MB skrev:
Spis en banan hver gang du går lyst til sukker. De indeholder en masse frugtsukker så det kan være at den kan lægge en dæmper på dine abstinenser og så er de endda sunde :D

Yeah, prøv frugt i stedet. Der findes jo masser af voldsøde frugter. Pærer, ferskner, .....øhh, og nogle andre.

Titel:
Dedikeret medlem

Nu ved jeg ikke om du føler dig ene og alene men jeg kender en del der fx. i folkeskolen altid har købt en halv liter harboe i frikvartererne og også har kunne mærke en afhængighed.
Selv kan jeg mærke det hvis man fx. i en periode putter meget sukker på morgenmaden og rent faktisk ikke kan lide det med mindre sukker, der føler jeg mig også lidt svag...

Kan ikke sige noget konstruktivt til dit problem. Ville bare lige give dig en løftende hånd til hvis du følte dig "alene" :wink:

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Tror ikke det er vanvittigt smart at pille ved din serotoninbalance, og dermed dit humør, vha. 5-HTP.. Det vil sandsynligvis bare give dig en falsk følelse af glæde.
Find evt noget andet du kan tygge i, hvis det er dét, du mangler. (Lakridsrod mm)
Nu ved jeg jo hvem du er, og din sukkertrang kan muligvis stamme fra al den træning du har haft gang i.

Tror umiddelbart også frugt eller "sundt slik", som fx figenstænger eller andet ville kunne tage trangen :)
eller måske bare et glas saftevand (jaja, der er måske en smule sukker i, men så evt juice, hvor der kun er det naturligt ffremkomne?)

Titel:
Dedikeret medlem

mht. juice så find det uden tilsat sukker... saftevand indeholder sindssygt meget sukker, så kan du lige så godt snuppe en cola - det har samme sukkerindhold.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Jeg tager selc 5-htp, og syntes ikke det virker særlig meget på min lyst til slik.. Måske på mad generelt, men bestemt ikke på slik..

Derimod virker det rigtigt godt at gå ud og børste tænder når man har lyst til slik, så mister jeg helt lysten :D

Og ja, så syntes jeg også en kold tyrker på et par måneder plejer at virke, men ja, det er pisse hårdt i starten, og ikke spor rart.. Men har haft perioder hvor jeg har undgået ting med sukker helt, som om jeg var allergisk, i fatter ikke hvor mange ting der er sukker i :S

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Spis grønsager og korn (med lange sukkerkæder = optages over lang tid og giver et stabilt blodsukker).
Evt drik et glas rødbedesaft, når du får lyst til sukker.

Sukker består af korte sukkerkæder, der optages lynhurtigt (hurtig og kortsigtet energi)
- efterfulgt af blodsukkerfald (træthed), og behov for mere sukker.

Essentielle fedtsyrer (fås i helseforretninger) kan også være en hjælp,
når du skal holde op med sukkerafhængighed.
Giver et stabilt energiniveau.

Lad være med (som andre også har skrevet) at lege med dit serotonin niveau.

Titel:
Junior medlem

Hmmm, sjovt, har haft de samme tanker de sidste uger... det der med bare at skulle ha' noget sukker af en slags.
Jeg besluttede mig for en kold tyrker og har ikke spist noget sukker i over en uge. De første dage var slemme, men trangen forsvandt faktisk hurtigt. Jeg har spist grøntsager og masser af stærke krydderier istedet. Før jeg stoppede kunne jeg blive sindsyg træt og mit blodsukker var helt nede...spise sukker og blive frisk, for så at blive træt igen...sådan kørte det hele dagen - nu er det meget mere stabilt og jeg har faktisk følt mig overraskende frisk fysisk.
Har spist nødder, bananer og rosiner når trangen til sukker har været værst.
Held og lykke med dit sukkerstop - du vil helt sikkert opleve du får det meget bedre efter et stykke tid.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
cannabissen skrev:
Hmmm, sjovt, har haft de samme tanker de sidste uger... det der med bare at skulle ha' noget sukker af en slags.
Jeg besluttede mig for en kold tyrker og har ikke spist noget sukker i over en uge. De første dage var slemme, men trangen forsvandt faktisk hurtigt. Jeg har spist grøntsager og masser af stærke krydderier istedet. Før jeg stoppede kunne jeg blive sindsyg træt og mit blodsukker var helt nede...spise sukker og blive frisk, for så at blive træt igen...sådan kørte det hele dagen - nu er det meget mere stabilt og jeg har faktisk følt mig overraskende frisk fysisk.
Held og lykke med dit sukkerstop - du vil helt sikkert opleve du får det meget bedre efter et stykke tid.

jeg har oplevet det samme, efter stærkt nedsat sukkerforbrug, det hjælper overraskende godt på hvis man generelt er træt hele tiden

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Johndeere skrev:
Jeg har nu i længere tid følt mig ude af stand til at styre mit sukkerindtag 100 %. Det har stået på længe, og jeg har ind imellem tænkt "jeg skal li have noget sukker, mit blodsukkerniveau er vist temmeligt lavt". Denne tanke har jeg dog taget mig selv i at have temmelig ofte her på det sidste, langt oftere end tidligere.

Nogle mennesker - ikke alle, for det virker fysiologisk betinget - reagerer på sukker (og andre hurtige kulhydrater) med et blodsukker, der ryger op i høje spidser og ned i dybe dale.

Det der sker, er at denne type menneske spiser noget sukker eller kulhydratholdigt med et højt glykæmisk index(*). Sukkeret ryger ud i blodbanerne og der kommer en spike i blodsukkeret. Her begynder problemet så, for nogle menneskers kroppe overreagerer med en voldsom udladning af insulin. Dette insulin agerer katalysator og får effektivt støvsuget blodbanerne alt for voldsomt for blodsukker. På dette tidspunkt oplever den "sukkerafhængige", at blodsukkeret ryger helt ned i kulkælderen (vrissen irritable, uoplagt, negativ, energiforladt). Og her opstår så den fascinerende tanke, at den eneste løsning er at æde endnu mere sukker: cola, chips, slik, ... Sådan kan blodsukkerets "roller coaster ride" fortsætte.

Hvis du vil se et eksempel på en ellers sund og rask person, der ryger ud i noget snavn, så prøv filmen "Supersize Me!". Han bliver netop efter et stykke tid ramt, og så føler han kun at han er glad, når han spiser.

(*) Glykæmisk index betyder madvarens hurtighed mht. til at blive optaget og omdannet til blodsukker. En cola, bagt kartoffel eller franskbrød har høje glykæmiske index, mens en gulerod, broccoli, groft rugbrød kun udløses langsommere.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Khazim skrev:
cannabissen skrev:

jeg har oplevet det samme, efter stærkt nedsat sukkerforbrug, det hjælper overraskende godt på hvis man generelt er træt hele tiden

:yeah:

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Tak for interessen omkring topic, og de mange svar hertil.

Jeg valgte at droppe 5-htp indtag, men prøver istedet at kontrollere min lyst t via viljestyrke, men dog ikke ved at tage en decideret kold tyrker, men vurdere hvor stærk min lyst er, og kun spise sukkerindholdigt mad hvis jeg kan mærke mit blodsukker ellers bliver for lavt.

Det er bare en super irriterende "lidelse"/afhængighed, da jeg altid har følt mig immun overfor afhængighed af diverse psykoaktive stoffer - Og så bliver man uopmærksom overfor et så latterligt stof som sukker :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]