Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 jul 2025 01:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: sønderjylland
Hej alle mennesker.

jeg står her og har et problem med min kæreste, vi begyndte at komme sammen for ca en måned siden og har kendt hinanden knap et år.

jeg vidste godt hvad jeg gik ind til da jeg blev kæreste med ham, jeg vidste at han røg meget hash, fandt så senere ud af at han gør det hver dag, endda for at stå op om morgenen og for at falde i søvn om aftenen og for at klare sig gennem hele dagen faktisk.. Han bruger sin weekend på at tage speed og stjæle for at tjene penge. Jeg kan ikke lide ham når han tager speed, for føler han snærre af mig og snakker hen over hovedet på mig med hans venner. fordi de altid snakker om hvad de har lavet når de har været mega blæst. om hvor fedt det var at stjæle biler og ja hvad ved jeg.

ja men,

Jeg vil virkelig gerne være sammen med ham, men har det bare så svært, vil gerne have ham til at indse at han har et problem og at hans forbrug af hash og andre stoffer går ud over vores forhold. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal snakke mig ind til ham. Uden han føler jeg bestemmer over hans liv.

Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig lidt..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Hvis han virkelig synes det er 'da bomb' at sniffe, drikke og ryge sig så megablæst at det er for fedt at stjæle biler og måske andre ting i den boldgade, så er min forsigtige vurdering at han på ingen måde er klar til at indse at der er nogle problemer og så stopper han ikke.
Det kan godt være jeg er kynisk, men jeg tror at dette vil være til mere skade for dig end det er værd, så mit råd må være at komme væk fra ham og komme over ham.
Jeg kan ikke forestille mig andet end at du er mere værd end det!
Man kan ikke overtale folk til at stoppe et misbrug og/eller uhensigtsmæssig adfærd, de skal selv være motiverede, ellers er det en håbløs kamp.
Kom videre rent følelsmæssigt, det tror jeg bestemt vil være det bedste for dig på længere sigt.
God vind herfra uanset hvad du vælger.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Nu kender jeg hverken dig eller din kæreste, men vil da prøve alligevel

Luft dine bekymringer, sig at du ikke bryder dig om alt det han går og laver. Lad være med at opsætte forbud eller virke nedladende. Sæt dig ned og sig at du bekymrer dig for ham og hans indtag af stoffer og tag en snak omkring hvorfor han gør det (hvis han vil). Prøv at forstå det, og få ham til at tale om det og uddybe det du ikke helt forstår

Sig det som det er, som du skriver her. At du er bekymret og ikke har tænkt dig at bestemme over hans liv, men at du har alt ret til at bestemme over dit eget, som han jo er en del af. Hvis han ikke kan forstå dine ønsker om at sætte forbruget ned før det går helt galt, kan den eneste løsning være at sætte ham op imod et ultimatum: Enten skruer han ned for stofferne, eller også går du! Det kan være svært, men den eneste løsning. Der er også grænser for hvor meget smerte man kan påføre sig selv for andre mennesker ligegyldigt hvor dejlige de ellers er

Det er hulens svært at lave om på mennesker i al almindelighed, og det gør det heller ikke bedre når der er afhængighedsskabende effekter indblandet.

Når du snakker med ham, så vær åben, kærlig og forstående uden at hæve stemmen eller blive frustreret over at han ikke lige kan se hvad du mener. Lad være med at hidse dig op, så er risikoen for at han hidser sig op og ser sig blind på dig i stedet for de egentlige problemer med ham selv

Held og lykke med snakken, og håb om forståelse fra begge sider...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fremlæg dine tanker neutralt over for ham og vær sikker i din sag når i snakker. No offence men det er jo ikke konstruktivt det han laver og det kan føre til mørke veje hvilket i sig selv ikke er en god ting.

Det ville være fedt hvis du løbende ville skrive hvordan det går. Så kan man altid os give et hjælpene råd hen ad vejen hvis du får brug for flere

Titel:
Insane psychedelia user!

Drop idioten.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Dr. Phibes skrev:
Drop idioten.

:yeah:

et forbrug af hans art kommer man ikke langt med. og det kommer kun til at gå ud over dig i længden.. - samt jeg synes ikke du på nogen måder skal acceptere at han stjæler biler eller laver anden kriminalitet -

se at komme væk fra det milijø før det er for sent.

Titel:
Dedikeret medlem

Tror den nemmeste måde er at fortælle ham hvordan du har det med det? Og hvis han ikke ønsker at ændre på tingene, så har han valgt rusmidlerne frem for dig, og ergo fortjener han dig ikke..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Puttes skrev:
Tror den nemmeste måde er at fortælle ham hvordan du har det med det? Og hvis han ikke ønsker at ændre på tingene, så har han valgt rusmidlerne frem for dig, og ergo fortjener han dig ikke..

:yeah:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

C89,

Du er ikke i nogen nem situation, specielt ikke da du tydeligvis er forelsket i fyren og ønsker at blive sammen med ham.

Ellers havde mit første råd været at bruge hovedet og droppe ham mens tid var. I det mindste må du forberede dig på, at det kan blive en nødvendig mulighed.

Hvis du vil tage en diskussion på rigtig "par manér", så er det vigtigste råd, at du tager udgangspunkt i dig selv og dine behov (frem for bare at stille krav til ham). Altså må du forsøge at forklare, at det går voldsomt ud over dig, at du bliver ked af det: navnlig at det er virkelig træls, at han bruger samtlige weekender på at tage amfetamin og stjæle, og at du er ked af at der aldrig er tid til bare jer. Herunder også at du føler dig såret over hans måde at være på, når han tager amfetamin.

Så er der også det med tyverierne. Modsat det at ryge en joint, så er det sgu noget, der faktisk går ud over andre, og det er bare ikke i orden. Jeg ved ikke, hvad du selv mener om den slags, men mon ikke du har en vis fornemmelse for, at han er en totalt blindgyde på det punkt? Er det virkelig hans plan at fortsætte resten af livet med at hutle sig igennem hverdagene og så stjæle med arme og ben for at holde sig kørende på hash og amfetamin i weekenderne? Du fornemmer måske også, hvad der ville ske, hvis forbruget pludselig tog bare lidt til i styrke? Mere kriminalitet, røveri, tvivlsomme lån, bedrag af venner og familie, indbrud...?

Naturligvis kan han pludselig føle, at du "bare vil bestemme over hans liv". Det er mere korrekt at sige, at problemet er kompatibilitet. Altså om I passer sammen. Og det er reelt nok at sige det rent ud, at hvis det ikke ændrer sig, så har du meget svært ved at se en fremtid i forholdet.

Du siger godt nok, at du vidste, hvad du gik ind til. Men det holder da vist kun noget af vejen, ikke?

Spørgsmålet er også om du er klar over, at det massive flertal af alle alkoholikere og stofafhængige - uanset stof - tager stofferne som en art selvmedicinering. Kort og godt "fordi de har det dårligt". I grunden er det ikke meget anderledes end folk, der har brug for antidepressiver eller sovemedicin eller (somatisk) smertestillende medicin. Pointen er, at selv om stofferne meget vel kan holde ham fanget i status quo, så ville ingen af hans oprindelige problemer være væk, selv om du fra i morgen fik ham til at lægge stofferne på hylden.

Igen ved jeg ikke helt, hvor du kommer fra og hvor dine grænser går, men du skal nok forstå, at han har så alvorlige sociale, mentale, familiære og personlige problemer - ja han har så meget smerte eller kemisk ubalance i hjernen - at han rimelig hensynsløst stjæler og laver alt mulig andet lort for at kunne selvmedicinere sig væk fra denne smertefulde virkelighed. De grænser vil han stadig have, selv når stofferne er taget fra ham.

Hans type kan såmænd sikkert hjælpes - hvis han selv vil. Men vil du ofre de næste 5-10-15 af dit liv, måske endda de bedste år af dit liv, på at løse HANS problemer? Det er måske lidt hårdt sagt, men jeg kender udmærket til den der Mother Teresa type, som du er på vej til at falde i. Jeg har ikke indtryk af, at den slags opofrende kvinder egentlig har det så pokkers godt.

Så selv om der bestemt er en teoretiske chance for forbedring, så stik ikke dig selv blår i øjnene. Og please, nå nu for pokker ikke dertil, hvor "narkomanparret bliver enige om at et barn kan redde deres forhold". Det korrekte spørgsmål er meget mere, om du overhovedet kan forestille dig at opfostre et barn under disse forhold? (For børn gør ikke et forhold nemmere!)

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvorfor skriver I side op og side ned, når jeg allerede har formuleret den ultimative sandhed?

Piger har masser af muligheder med fyre, det er direkte åndssvagt at bruge tid og følelser på den forkerte.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dr. Phibes skrev:
Hvorfor skriver I side op og side ned, når jeg allerede har formuleret den ultimative sandhed?

Piger har masser af muligheder med fyre, det er direkte åndssvagt at bruge tid og følelser på den forkerte.

Det er da meget godt at der kommer nogle rationelle argumenter, der måske kan hjælpe hende til at se problemstillingen fra en fornuftig og objektiv vinkel.
"Drop idioten" har sin sandhed, men er egentlig ikke specielt konstruktiv.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
hvorfor er det her ikke flyttet endnu? :D

Citat:
Beskæftigelse: Sniffer;-)
Interesser: Fester:-)

Vi mangler en funktion der kan flytte tøser direkte hen til dr. phibes

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Kaktus Klausen skrev:
hvorfor er det her ikke flyttet endnu? :D

Citat:
Beskæftigelse: Sniffer;-)
Interesser: Fester:-)

Hvor ser du den beskæftigelse og interesse ?
Du er simpelthen så underlig kattekuss klausen.

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Titel:
Medlem

Fra en anden pige´s synspunkt:

Lad være med at kæmpe med det. Det slag er alt for hårdt og opslidende for dig desværre.
Jeg synes det er ærgeligt for dig hvis du vil bruge år af dit liv på at forsøge at "omvende" ham.
Jeg har selv været igennem den tur, og ja det er virkelig opslidende, og det tager alt for lang tid af dit dyrebare liv.
Hvis jeg ville jeg opgive det. Der er mange andre rigtig søde knægte derude, og du behøver ikke én der sætter sit narkoforbrug/misbrug over sit forhold til dig. Du og alle andre tøser fortjener én der sætter dig/jer som 1 prioritet. :wink:

Der er ingen måde hvorpå du kan kæmpe kampen hurtigt. Hverken ved at være forstående, sød, sætte dig i hans sted, være striks, mortype, skælde ud o.s.v. desværre.

Det er ingen skam at opgive :wink:

Phibsen - hov hov.. ik score de nye tøser. Har du ikke nok i mig :P

Titel:
Insane psychedelia user!

Kaktus Klausen skrev:

Vil tøserne ikke komme til Dr. Phibes, må Dr. Phibes komme til (og på!) tøserne Billede Private dick Phibes er på sagen Billede

Titel:
Dedikeret medlem

Phibes, hvorfor lukker du sådan noget idiotisk lort ud, når der står en pige her, som har et alvorligt problem med en, som hun elsker? "Drop idioten..." Kæft hvor er det dumt skrevet.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
TheBo skrev:
Phibes, hvorfor lukker du sådan noget idiotisk lort ud, når der står en pige her, som har et alvorligt problem med en, som hun elsker? "Drop idioten..." Kæft hvor er det dumt skrevet.
*

men det er stadig det klogeste hun kan gøre.

så må kærligheden bøje sig for hvad der er klogest.

- desuden, folk der stjæler biler og sniffer amfetamin er idioter.

Titel:
Insane psychedelia user!

TheBo skrev:

Kan vi lige få kammertonen? Du har ingen ide om hvor mange timer jeg har brugt på at studere social psykologi, NLP, 'strategier' for parforhold og lignende. Jeg kunne godt skrive et indlæg i bedste "hvor er jeg en begavet wanker"- stil, men jeg valgte at koge det ned til essensen. Du burde også have været her længe nok til at vide, at jeg skal tages med et gran salt. Det er internettet, ikke en doktorafhandling.

Jeg ved ikke hvad dit problem er, men jeg kunne forestille mig at det udspringer af det, at hun "elsker" ham. Og selvfølgelig skal man prioritere følelser over fornuft...NOT. Det burde du også lade vær med næste gang, at et af mine indlæg går dig på :wink:

Hvad er forelskelse? Min egen udlægning af sagen er, at det er en oldgammel mekanisme der er opstået for parringens skyld. Et instinkt. Ligesom andre dyr tiltrækker vi en partner ved en parringsdans. Dans skal for os tolkes metaforisk, forstået på den måde, at tiltrækning skabes ved at gøre og sige de rigtige ting, på den rigtige måde, på det rigtige tidspunkt. Dermed ikke sagt, at jeg mener, at piger kun kan tiltrækkes på én måde, og at alle piger tiltrækkes af de samme kvaliteter. Det siger jeg ikke. Jeg siger, at tiltrækning er ingen magisk vejleder. Tiltrækning fører en bag lyset nogle gange og skubber logik og kritisk sans i baggrunden. C89 har mødt en fyr som kan tiltræknings-algoritmen, der virker på hende - det ændrer ikke på, at fyren lyder som en idiot. Der er ikke noget nyt i, at bad boys udstråler ting, som tiltrækker piger, men der følger desværre også en del lort med, og de er en meget dårlig langsigtet strategi.

Det er vigtigt at have grænser i et forhold, både som kvinde og mand, og det vigtigt at være tro overfor sig selv og sine grænser. Derfor synes jeg at hun skal droppe ham. Så kan det være, han indser, at han er et fjols, eller også fortsætter han som han altid har gjort. Jeg har ikke oplevet, at der er kommet noget godt ud af et parforhold, hvor den ene har bedt den anden om at ændre sig. At prøve på at ændre en anden person er ikke så ligetil. Situationen er, som jeg ser den, et clinch mellem følelser og rationalitet. Den altoverskyggende forelskelsesfølelse er ikke så altoverskyggende mere, og fornuften titter frem. Og dens budskab er klart: Et forhold med en sådan fyr er ikke god for mig. Noget må gøres.

Der kan man så enten trække sig ud af forholdet eller sige at han skal ændre sig. Lad os undersøge den sidste mulighed. Der lyder ærligt talt til at være for mange irritationsmomenter ved ham, til at det er værd at prøve. Spørgsmålet lyder "Hvordan fortæller jeg blidt min kæreste, at han skal stoppe med at ryge hash i døgndrift, begå tyverier, tage amfetamin og tale over hovedet på mig med sine venner?". Jeg vil tro, at vennerne så også er et problem så. Hvis han skal leve op til kravene må han næsten droppe fælleskabet der. Det vil nok også være sundt for ham, men det er en STOR brøler at date en anden person i håbet om at "redde" ham/hende, og det vil tære hårdt på dig, som andre også har sagt. Hvad tror du, at der vil ske ved at fortælle ham om hvordan du føler? Han vil sandsynligvis være ligeglad, være irriteret over at du prøver at begrænse ham, og a) slå op, b) bruge det imod dig før eller siden.

Fyren ejer intet "observering ego" - han kan ikke se sig selv udefra. Det, i sig selv, er en meget god grund til at ikke date ham. Det er typisk for umodne mænd. Han har et usundt forhold til rusmidler og han er en tyv. Det burde ikke være så svært at finde en langt bedre fyr, og jeg ser ingen grund til at ikke gøre det. Det er spild af din tid og følelser. Der findes rigtige mænd som gerne vil have dig - hop ikke på den illusion at din nuværende kæreste er noget helt specielt, og du vil aldrig finde nogen som ham. Det ER en illusion som alt for mange mennesker desværre lider under. Been there.

Jeg glæder mig til at høre din intelligente og velfunderede løsning på dette alvorlige problem, TheBo. Jeg står stadigvæk ved "Drop idioten".

Titel:
Dedikeret medlem

Det handler jo ikke om, at jeg ikke er enig med dig, Phibes. Jeg synes også, han lyder som et fjols, som skal droppes, men faktum er, at hun er forelsket, og det er en småpsykotisk tilstand, som man ikke bare lige kan stoppe.

Og jeg ved godt, du skal tages med et gram salt, gerne insuffleret, men en som C89, der skriver sit første indlæg, ved det jo ikke. Og så er det immervæk meget lidt konstruktivt at "koge det ned til essensen," når hun tydeligvis har det skidt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

*Slettet grundet irrelevans*

Senest rettet af Nomad 14 aug 2007 15:02, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]