Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 14 jul 2025 21:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: pupiller
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København N
hey psy.dk!

jeg er nok ikke den eneste som har lagt mærke til at folk får forskellig størrelse pupiller når de på stoffer.. fx. en af mine venners pupiller går næsten helt ud til "øjet" men hos mig selv er pupillerne mindre i forhold til "øjet"..

er der forklaring på at folk får forskellig størrelse af pupiller?

mvh chiller-dog!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Teknisk set er pupillen "øjet" da det jo er pupillen man ser ved.

Forklaringen må ligge i, at de forskellige substanser går ind og piller ved øjets lysfølsomhed, hvorfor regnbuehinden bliver reguleret anderledes.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Mener at have hørt noget med at når man kigger på noget man forbinder med noget rart, noget smukt osv. så udvides pupillerne. Tror der er en sammenhæng mellem serotonin balancen og pupillerne, og siden at serotonin balancen typpisk påvirkes på stoffer, udvides pupillerne. Har dog ikke noget videnskabligt belæg for dét.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
det kan osse have noget at gøre med hvor meget lys der er...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvis det er mørkt bliver dine pupiller større, og hvis det er lyst bliver de mindre.
Det skyldes øjets evne til at regulere "åbningen" af lys. Ligesom et kamera's lukker. Når et kamera tager et billede er der en lille klap der bliver åbnet og lukket. Det bestemmer hvor meget lys der skal nå at komme ind før at billedet bliver taget.

Dine pupiller kan også blive store hvis du er blevet forgiftet.

Hvorfor de bliver udvidet på stoffer ved jeg ikke :)

Titel:
Flueknepper kongen

Det sympatiske nervesystem udvider pupillerne, og det parasympatiske trækker det sammen.

Derfor stoffer, som stimulerer det sympatiske nervesystem i betragtelig grad (amfetaminer, psykedelika) eller ophæver det parasympatiske nervesystems aktivitet (delirianter) udvider pupillen, medens stoffer som reducerer det sympatiske nervesystems aktivitet (morfika) får pupiller til at sammentrækkes.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Levose skrev:
Det sympatiske nervesystem udvider pupillerne, og det parasympatiske trækker det sammen.

Derfor stoffer, som stimulerer det sympatiske nervesystem i betragtelig grad (amfetaminer, psykedelika) eller ophæver det parasympatiske nervesystems aktivitet (delirianter) udvider pupillen, medens stoffer som reducerer det sympatiske nervesystems aktivitet (morfika) får pupiller til at sammentrækkes.

Du kan dit kram, det må jeg give dig. :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er der nogen som har oplevet at få lysfølsomme øjne på stoffer?

Jeg får helt sorte øjne (KÆMPE pupiller) af både MDMA og Methylon - også selvom jeg står med snotten helt oppe i spotlampen; men på Methylon bliver mine øjne faktisk følsomme overfor lys - stoboskobslys og lignende på diskoteker kan være ret ubehagelige... Sammen oplever jeg ikke på MDMA eller fx amf, som også gør mine pupiller en smule større :?:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
LSDrejø skrev:

Er ikke specelt glad for lys når jeg er skv. Det irriterer mine øjne bre at have ldt ls nr jeg ser tv i kæv tilstan.

På LSA og svampe bryder jeg mig heller ikke voldsomt om for stærkt lys. Logskt nok nr man tænke å pupllenes srrel

Undskyld de manglene bostaer, dene pc er retmærkelig

Titel:
Medlem

Det var godtnok syret læsning Xpert :wink:
Jeg har også diskuteret med mine venner om det kunne være skadeligt for øjet at stå og glo ind lyset med kæmpe pupiller, men det gjorde ikke nas så...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
balle skrev:
Det var godtnok syret læsning Xpert :wink:
Jeg har også diskuteret med mine venner om det kunne være skadeligt for øjet at stå og glo ind lyset med kæmpe pupiller, men det gjorde ikke nas så...

Har jeg også tænkt på. Det kan da ikke være godt for øjet at få store mængder lys ind når pupillerne ser ud som om det er mørkt nat

Hvis det er farligt så vil jeg klage over politiet og deres satans mag-lites. Er fandme ubehageligt at få i øjnene når pupillerne er så store

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Du kan prøve noget sjovt ..

Du skal vist helst være clean..

1. gå ud på bade værlset og sluk lyset
2. gå hen til spejlet
2. tænd en lighter og sluk.. og tænd

Så vil du se det...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Xpert skrev:
LSDrejø skrev:

Er ikke specelt glad for lys når jeg er skv. Det irriterer mine øjne bre at have ldt ls nr jeg ser tv i kæv tilstan.

På LSA og svampe bryder jeg mig heller ikke voldsomt om for stærkt lys. Logskt nok nr man tænke å pupllenes srrel

Undskyld de manglene bostaer, dene pc er retmærkelig

Er din "pc" udstyret med en håndfuld sanser og al for mange incoming files på harddisken, kan jeg sige dig hvad problemet er.

:)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Et lille råd som faktisk er lidt snedigt, da det ofte er pupillerne der afsløre at man er blæst på diverse stimulanser, hvilket til tider er bad combo mht scoring i byen - familiefester og lignende - man kan investere i kontaktlinser - I har sikker alle set diverse typer rødt øje skydeskive osv.

Istedet for at spilde pengene på den slags så køb kontaktlinser med normal pupil - ingen problemmer i døren også videre, så længe at man er istand til at styre sit legme og talen rimelig så er det forbløffende hvor meget et sæt friske øjne kan skjule. :wink:

Titel:
Junior medlem

mine øjne bliver utroligt følsomme over for lys under fx, svampe trip eller bare ved cannabis rygning bliver jeg nød til at knibe øjene helt sammen når solen står højt.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Vestsjælland
Det kan være lyset. I mit tilfælde er de gigantiske ligemeget hvad når jeg er påvirket. Jeg har fået afvide det også hænger sammen med ens kropstemperatur som jo bliver forholdsvis høj.

Titel:
Junior medlem

Det blå i mine øjne har en tendens til at forsvinde. Altså at blive afløst af sort.

Edit: Ehehehe, to på profilen. Jeg må vel være nummer to i det her tilfælde:D

Titel: Re: pupiller
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Chiller-Dog skrev:
er der forklaring på at folk får forskellig størrelse af pupiller?

Jeg tror ikke, at du skal lægge så meget i det, at folk for forskellig størrelse. Vi mennesker varierer jo en del fysisk, og nogen har iris, der er små nok til, at pupillen kan dække næsten helt, andre har ikke.

Ud over det betyder størrelsen af ens beruselse også noget, men jeg tror ikke, at at det er forklaringen i dit tilfælde.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]