I dag så min far at min lillebror (snart 1 år) var træt. Jeg ville selvfølgelig gerne trille ham en tur i hans barnevogn. Jeg kan med lidt godt vilje se, at min bror på vej kravlende efter far på vej ud i gangen. Han har svært ved at tage skridtet hen mod far, som er i en gang han ikke kan se, og samtidig skridtet væk fra mor som sidder inde i stuen. Han skal her både forlade tanken om moderens tryghed og vågenhed over ham i stuen, og tage skridtet hen mod den uvished om hvorvidt far egentligt er i gangen?
Her står han så midt i det hele... I et køkken. Med en storebror han ikke altid kan huske. Det tror jeg indebefatter en del utryghed for sådan en lille dreng. Da han bliver sat op i barnevognen beklager han sig og rækker ud efter sin far. Samtidig begynder hans storebror at sætte fingeren ind i munden og svuppe den ud så det siger *plop*. Det finder han ganske underholdende, men samtidig lettere utrygt da han skal væk hjemmefra uden sine forældre.
Han er ikke ligefrem glad da jeg triller ham af sted, og det sidste der er i hans hoved er at skulle sove - det kom han heller aldrig til.
Pointen med min historie er lidt, at min far ikke (som jeg sagde til ham) så det store billede. Han burde kunne se nytteløsheden i at få et barn til at sove, når dets følelsesregister spænder fra utryghed og spænding, over at forlade hjemmet uden sine forældre.
Det er for mig et godt udtryk for mangel på holisme (staveplade??)
Jeg kan godt lide dit udlæg. Mit indlæg rammer dog nok en anelse ved siden af hvad du havde regnet med at få af svar, men det er da et udemærket eksempel på ikke at inddrage samtlige faktorer i overvejelsen af en sag + at det indeholder en del psykologi