Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 apr 2024 05:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 aug 2000 09:58 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 22 jul 2000 01:01
Indlæg: 1026
Geografisk sted: Danmark
Vi hved jo alle at alzheimers opstår hved at den sorte substans ikke bliver stimuleret nok og holder op med at prodocere dopamin til basaganlierne osv. Men når man er på XTC så producere man jo store mængder dopamin kunne dette ikke bruges til at stimulere cellerne ?
jeg hved godt at der er lægemidler som man giver patienterne ( levedopamin osv ) men disse stoffer minder jo meget om dopamin og gør at den sorte substans ikke selv skal arbejde for at producere dopamin. Kunne det ikke tænkes at den medicin der gives nu om dage bare er med til at forværre alzheimers ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 aug 2000 11:15 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 jul 2000 01:01
Indlæg: 604
Geografisk sted: Århus
Er det ikke serotonin der frigives ved xtc (MDMA).. og ved amf at der frigives dopamin ?..

TruckerMuffin


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 aug 2000 14:18 
Bøh jeg tror ikke du kan beskrive Alzheimers syndrom, så simpelt. Nu har jeg ikke selv fandens meget forstand på hvad der lige sker ved sygdommen, men det er vist rigtigt at det er noget med basanglierne, men jeg mener, efter at kunne huske at fået af vide, at det er en mere omfattende bio/bioorganisk proces hvor disse bliver omsluttet af nogle legmer og bliver "kvalt" og dør.

Ang. hvordan stoffer virker i hjernen, så ved vi jo godt at de fleste stoffer (alkaloider) påvirker seretonin og dopamin receptorerne. Og her mener jeg alle Tryptaminer (LSD, Psilocybin, DMT osv) og alle Phenethylaminer (MDMA, amf, Meskalin, 2CB osv), tropaner, opiater og lign. hører ikke under nogen af disse grupper.

Man kan dele de to grupper op og (meget groft) sige at de virker på hver sin forskellig måde, trips og stimulans. Men alligevel så er der forskel mellem stoffernes virkning i disse to grupper, hvilket hovedsageligt skyldes nedbrydningshastighed, og om de er antagonister eller agonister på receptorerne.

Dog kan man ikke sige at phenethelaminer "kun" påvirker dopamin receptorerne, da der er tæt og indbyrdes balance mellem seretonin og dopamin frigivelserne osv i hjernen.

Jeg har fundet de to stukturformler på seretonin og dopamin, så kan I selv sammenligne tryptaminer og phenethylaminernes strukturer op til.

Seretonin:
Billede

Dopamin:
Billede

Hvis jeg tager fejl af noget af det jeg skriver, så brok jer endelig, det er bare sådan jeg har forstået det indtil videre.

Mange venlige hilsner
Loonie

------------------
~Laws without victims serve no purpose other than to increase crime~


Top
  
 
Indlæg: 23 aug 2000 00:53 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 22 jul 2000 01:01
Indlæg: 1026
Geografisk sted: Danmark
Det må vidst være hved MDA XTC som er baseret på amfetamin. Men jeg kan da godt forestille mig en alzheimers patient på amfetamin.
Men pointen er at hved levedopamin får man nærmest sprøjtet dopaminen ind i sig og så skal hjernen jo ikke gøre særligt meget af arbejdet selv med at lave dopamin hvorimod med amfetamin eller XTC er det hjernecellerne selv der udvikler dopaminen. På den måde kan man jo sige at den sorte substans stimuleres.
Forresten er der nogen her der har noget mere teknisk information om MDA/MDEA óg mere teknisk om dens virkning.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 aug 2000 14:03 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 22 jul 2000 01:01
Indlæg: 1026
Geografisk sted: Danmark
and. subject. så tænkte jeg på parkinsonsyge og ikke alhzheimers.
Vi hved godt hvad alzheimers skyldes. Lige over hjernestammen er der en et område som kaldes
for den sorte substans da den står for det meste af produktionen af dopamin. Men af en eller
anden ( ukendt ) årsag stopper stimuleringen af disse celler så de bbegynder at dø. Dette
betyder at områder som basalganlierne løber tør for dopamin. Man prøver på at behandle alzheimers
hved at give patienterne levedopa som minder utroligt meget om dopamin ( dopamin kan ikke passere
fra blodbanen gennem hjernevæggen indtil cellerne men det kan levedopa. ) , så nu skal hjerne-
cellerne ikke bruge så mange kræfter på at producere dopamin og bliver derhved i stand til at producere
mere. Men dette er jo egentlig kun en behandling af symptomerne. Jeg forslår at man prøvede
med amfetamin da dette stimluere cellerne til at gå fuldkommen amok med at producere
dopamin. Dette er jo en form for stimulering af cellerne.
Men er der nogen herinde der kan fortælle mig at dette atterede er afprøvet ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 aug 2000 14:41 
Tro mig Bøh, hvis det var så simpelt at helbrede sådan en kendt uhelbredelig sygdom, så havde de allerede begyndt at give dem amfetamin.

Det er sku ikke så simpelt.


Top
  
 
Indlæg: 25 aug 2000 22:34 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jul 2000 01:01
Indlæg: 59
Geografisk sted: Norway
Heisan!
HVA I HELVETE ER DET DERE SNAKKER OM???
"Vi vet jo alle at alzheimers opstår hved at den sorte substans ikke bliver stimuleret nok og holder op med at producere dopamin til basaganlierne osv. Hva betyr det? Hvis dere er helt ærlige med dere selv,forstår dere hva dere selv snakker om?
Hva vet DU, om hva som skjer med HJERNEN? når den får FORSKJELLIGE tabletter og stimulanser? Det spørsmålet bør du stille deg selv en kveld alene, ansikt til ansikt med deg selv,speilbildet sier deg når ting er BULLSHIT . Såklart kan du lese og lære av hva andre har å fortelle, men til syvende og sist, så er det din EGEN ERFARING som teller. Neste gang dere tripper på svamper,si setningen her høyt "Vi vet jo alle at Alzheimers opstår hved at den sorte substans ikke bliver stimuleret nok og holder op med at producere dopamin til basaganlierne osv" .Jeg forstår absolutt ingenting iallefall.
Det er IKKE meningen å latterliggjøre noen her, det er den tekniske praten jeg reagerer på. For skal man være helt ærlig med seg selv,hva vet VI egentlig om hva Serotonin,Dopamin,Psilocybin,LSD25,DMT er for noe? Betyr alle disse ordene så mye? For meg er tripping bortenfor enhver forklaring og teknisk sjargong. Er hjernen laget slik at vi kan styre alle følelsene , minnene,tankene ,opphisselsen,redselen,døden, jo da har dere et poeng. Men jeg tror heller vi skal innta våre svamper, og være snill mot alt og alle, og bruke den tekniske praten som underholdning,ikke som den helliige gral.
Ha et fortsatt godt liv!


" En psykedelisk handling, er bedre enn tusen psykedeliske tanker"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 aug 2000 23:04 
Yep du har ret McShroom!

Ved vi egentlig hvad dopamin, seretonin, psilocybin osv. det er bare navne som vi forbinder en identitet til.

Og Bøh, jeg tror sku heller ikke lige andre end dig her på boardet at Alzheimers opstår ved bla bla bla.. Så det er nok fejlagtigt at skrive "vi ved jo alle"


Top
  
 
Indlæg: 28 aug 2000 11:33 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 22 jul 2000 01:01
Indlæg: 1026
Geografisk sted: Danmark
Sorre jeg var bare lidt "ophidset" da jeg lige havde siddet og læst om nogle "forsøg" man havde lavet med LSD og psykiske patienter.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team