Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 jul 2025 23:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: det rager ?
okay jeg tror at største delen af os herinde er enige om at vi foretrække at bruge de kære hallucinogener til at "lære" med!

men nu sidder jeg så lige og prøver at finde ud af hvad jeg har lært af svampene? Lige så meget som jeg ville ønske at det var sandt at svampene rent faktisk har lært mig en masse, må jeg ærligt indrømme at sagen snarre er at jeg er blevet mere forivirret end klog! Måske er syren på dette punkt svampene overlegen (især hawaii som jeg finder utroligt forvirrende), fordi man ikke bliver så fuldstændig hjælpeløst forivirret.

Hvis man skal lære af sine trips, tor det er nødvendigt at skrive en triprapport hurtigst muligt efter trippet, fordi man (jeg ihvert fald) har en tendens til at projektere de ting man ville _ønske_ man havde erfaret og oplevet, frem for de ting der rent faktisk skete. Jeg tror at de fleste af os er enige om at hallucinogener har en tendens til at give meget psykiske trip (trippet forgår hovedsageligt i hovedet på en) Så jeg er overrasket over hvor få af de triprapporter her på siden der går i dybden med de tanker/teorier man har under trippet.
Der er lagt meget vægt på at beskrive div. hallucinationer og fis og ballade (incl i mine egne rapporter) Men hallucinationer er kun toppen af isbjerget. For at kunne få fuldt udbytte af sin rejse til den anden bevisdthed må det da være essentielt at kunne huske hvad man har _tænkt_ under opleveslen...

okay man lærer noget om sig selv, på den måde at man ved hvordan man opfører sig på div. rusmidler, men jeg tror det er begrænset hvad man kan bruge det til i sin hverdag(?)

Jeg har ikke fundet nogle svar i stofferne, snarre endnu flere spørgsmål.

jeg tror sq at jeg er ved at være færdig med hallucinogener for denne omgang (måske et sidste trip for at tage afsked, og få min tese bekræftet), måske om 10, eller 20, eller 30 år, er jeg rede til at få noget decideret fornuftigt ud af dem, men forløbigt tror jeg sq jeg står af det transpsychedeliske tog og stille mig tilfreds med de 'små' stoffer (kaffe, alkohol, cannabis (og måske MDMA engang i ny og næ)

a)måske havde SHAMAN ret i at det, at det bedste (og sikreste) er at bruge stofferne til fest og ballade (du må undskylde hvis jeg har misforstået dig, men udfra de første posts du skrev var det sådan jeg forstod det)

b) stofferne prøve at lære os ting som vi ikke er rede til at lære (fx forståelse af tiden, micro macro kosmos, uendlighed osv)

c)??

og listen fortsætter...

Konkylien er givet videre...
[edit]skide smileys... [edit]

[This message has been edited by caqtus (edited 24-02-2001).]

Junior medlem

Geografisk sted: KBH
Har du læst Timothy Leary's 'The Psychedelic Experience' ?

En tripguide baseret på Den Tibetanske Dødebog. Kan findes på http://www.lycaeum.org/books/books/psychedelic_experience/tibetan.html

Medlem

nej, jeg har ikke læst den, men det vil jeg gøre så snart jeg får tid (måske printe den ud på skolen...)

Junior medlem

Geografisk sted: Århus
@caqtus: Min erfaring er at man lærer mere hvis man tripper alene og ikke jagter indsigten men lader den komme af sig selv.

Medlem

okay... jeg har aldrig trippet alene og jeg har bestemt ikke jagtet indsigten...

Dedikeret medlem

hmmm jeg bruger sgu de forskelige ting til lidt af hvert...

syntes nogle egner sig bedre til "sjov og ballde" end andre...

Dybere indsigt osv, jeg syntes på svampe opdager man lidt mere af hvad ens sanser egenlig råder over, normalt går man jo ikke rundt og rænker over hvorfor man egentlig kan se altså hvordan synet blive afkodet af hjernen. normalt vil man jo kun opleve dette som det er hele ens liv, men når man tripper giver det jo et slags perspektiv, ved at du ligepludselig kan sammenligne det med normalt. hvis man nu havde det som om man var på svampe hele ens liv, så ville man jo ikke opdage noget som helst... og tænk hvis man så blev normal af indtagelse af et stof, normal som vi ca. ender det... hvordan mon det så ville være. ville det være et slags klar syn eller ville man blive bange og forvirret....

men i bund og grund tror jeg at de ting man har lært under trips, lægger sig langsom ned i under bevistheden, lige efter trippet kan man jo ofte huske meget eller det hele. jeg har ihvertfald oplevet at jeg på svampe har set nogle ting som jeg desværrer trippede for meget til at kunne fatte helt.... men kan stadig huske hvad jeg har set/oplevet, nogle gange er det jo ikke direkte materielle ting man oplever/ser, det er ofte blandinger af materiale, lys, lyd og lugt, som giver nogle indre oplevelser i hjernen, som måske hiver noget frem fra underbevistheden.

jeg syntes tilgengæld at de første svampetrips var mere "lærerige" end dem jeg taget sidenhen, jeg syntes de går over og bliver mere rusmiddel-agtige som øl og hash, men bare stadíg med svampe virkningen, de dybere indsigter kommer ikke ligegfrem væltende, men måske igen engang....

en helt anden side af sagen er at for mit eget vedkommende ryger en del, så jeg glemmer sgu hurtigt sådanne indre oplevelser, da jeg tror de ryger direkte igennem korttidshukkomelsen.

----mærkelig del----
en helt anden ting er ens måde at tænke på, jeg syntes jeg har "lært" lidt om hvordan hjernen tænker, hvordan det hænger sammen oveni, altså bedre kunne skelne mellem hvilke tanker der er i hvilken kategori, det er pisse svært at beskrive, jeg har ikke fattet det helt,,, men lært lidt og engang imellem når jeg tænker opdager jeg "det" som jeg har opdaget... men det kunne oxo bare være at man er blevet degraderet i knoppen så man opdager nogle ting man ellers ikke ville have opdaget, eller bare ville have overset, da de ikke er nødvendige...

syntes sgu at man skal holde det til at man tager hallucinogener fordi det er sjovt og rart at se verdenen på en anden måde end normalt, "lære" af stofferne tror jeg ikke, men du lærer måske noget af dig selv, når underbevistheden bliver åbnet. hvis du ikke har oplevet din underbevisthed unden hallucinogener, så oplever man den nok heller ikke påvirket.

stofferne er jo intet i sig selv, de er jo først noget når de er optaget i blodet, det er dig som gør det muligt for dem at virke, og hvis man er en af dem som ikke bruger sine sanser optimalt, (går rundt i sin egen verden, har flere indre oplevelser/misforståelser), så virker hallucinogener nok heller ikke lige så godt, psilocybin booster jo aktiviteten i sansecentret, og hvis ens sanser er elendige så får man nok ikke samme virkning som en hvis sanser er utrolig gode.

når jeg ævler om gode/dårlige sanser, så mener jeg ikke og du er nær/lang-synet eller om man er døv på det ene øre. det er nærmere hvor mange af ens sanser-indtryk man kan tolke ad gange... nogle kan mange andre kun få...

læste noget om (ikke helt sikker) hvor meget hjernen gennemsnitlig når at tolke af ens sanser, tror det var omkring 10%.

og hvis nogle går rundt og kun tolker fx. 8% går de glip af en masse, men hvis man så er påvirket af psilocybin, det øger jo aktiviteten i sanse-centret, så hvis en person der oplever 10% og en anden der oplever 8% af sanse indtrykkende, tager samme mængde svampe. burde de trippe lige meget, muligvis gør de det oxo, men alle effekterne visuals og detaljer, er måske mindsket for den som kun normalt opfatter 8% af sine sanse indtryk. jeg vil beskrive det som en slags stjerne med mange spidser, hvis man ikke opfatter så mange af sanseinstrykkende er spidserne måske bare bølger i kanten af en cirkel, og det er der detaljerne fra trippet forsvinder.

jeg tror at man langsomt opbygger i hjernen, en tolerance, som gør at trippene langsomt bliver mindre detaljeret, man har prøvet det før, og hjernen slår bare fra, og nyder de egentlige virkninger, og ikke fuckker så meget med hjernen, ihvertfald ikke hvad man opdager....

tror at hjernen vænner sig til det og forsøger ikke at kæmpe imod, det giver en mulighed for at opleve hallucinogenerne som mere alm rusmiddel. det samme sker med hash og bajere. den første gang man drikker virker det jo oxo lidt mere ekstremt end nu, fordi hjernen første gang kæmper imod og det kan man evt. få det dårligt af...

den første gang man ryger virker det oxo mere vildt, end når man er vent til at ryge hash, så kæmper hjernen ikke ligefrem imod og så tror jeg at man ikke oplever virkningen helt ud....

nå nu gider jeg sgu ikke skrive mere

------------------
Mvh Smurf3¤o0
-RYG BANG-
-= HAMP GUIDEN KOMMER SNART... =-
www.smurf3000.com

[This message has been edited by smurf3000 (edited 25-02-2001).]

Medlem

du har absolut ret i det med at man kan perspektivere "trippet" og "virkeligheden" og på den måde få noget ud af det

-men jeg tror stadigt at man let kan blive mere forvirret end godt er. Har vi måske ikke allesammen oplevet en eller anden form for "klarsyn" og har været absolut sikre på at den indsigt man nu havde fået ville komme til at ændre ens liv til det bedre, blot for at finde ud af når man er vendt til sin normale bevidsthedopfattelse at det var en gang lort man havde fundet ud af (så er det jo ikke så fedt hvis man havde kastet sig ud i det, hvad end det nu skulle være)

men jeg synes nu alligevel at alle skulle prøve et bevisdthed-ændrende/udviddende stof, mindst en gang i deres liv -at det udvidde ens perspektiv er vi nok alle enige om

men som du selv siger, så ligger nøglen nok i ikke at "bruge" svampene/syren/meskalinen for ofte, fordi det så ikke blive en på samme måde en unik oplevelse -første trip er det mest lærerige, det man husker bedst, fordi det er første gang man krydser grænsen mellem den "normale" verdenopfatelse og en helt ny ukendt verden hvor man ikke er bundet af fysikkens grundlæggenderegler, hvor man ikke er bundet af tid og afstand -anden gang man træder ind i denne verden har man jo alligevel en ide om hvad der kan ligge rundt om hjørnet...

(jeg skal have læst 'The psychedelic Experience' , har læst lidt af indledning en, og jeg kan allerede se at det er et must, at have læst den)

Dedikeret medlem

røget lidt prøver igen....

teori:
på et trip kan man opdage hvordan hjernen fungere, altså normalt bruger man bare disse medfødte/optrænede funktioner, men når man tripper opdager man hvordan disse funktioner fungere, man kan nemt tro at det er noget nyt eller en dybere indsigt i verdenen, men efter jeg selv har oplevet det en del gange og delvist misforsået det, så tror jeg dette er hvad stofferne gør, hvorfor hedder de ellers bevistheds udvidende stoffer, det er jo kun ens bevisthed der bliver udviddet...

hov det var sgu lidt stenet...stopper her..

------------------
Mvh Smurf3¤o0
-RYG BANG-
-= HAMP GUIDEN KOMMER SNART... =-
www.smurf3000.com

Medlem

Geografisk sted: Norway
Hei !
Jeg trodde selv at ved å trippe på hallusinogener, så ville jeg etter hvert komme frem til noe som kan kalles for " sannhet". Men det motsatte har skjedd, ingenting er sant, alt er flytende og forvirringen total. Men det er like greit, for som en stor mann sa for 800 år siden, "NOTHING IS TRUE,EVERYTHING IS PERMITTED". Eller som Terence McKenna oppsummerer sine opplevelser MELLOM trippene, "everything is getting weirder and weirder".
Det jeg vil fram til, er at DU ikke er alene om å få grunnvollen under føttene revet vekk, jeg er i samme båt selv.
Ha full tillit til alt, for som en landsmann av dere sa for 50 år siden, "ALT ER SÅRE VEL"
La oss jobbe for det!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]