Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 17:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Vin?
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Hej.

Jeg har tænkt lidt over vin. Hvis jeg drikker vin syntes jeg at jeg får en helt anden alkohol rus end ved øl og spiritus.
Vin gør mig kærlig og for det meste rigtig glad. Øl er mere afslappende, spiritus er for det meste noget jeg bare blander til de to andre.

Er der andre alkoloider i vin eller hvad? Ved godt alkohol procenten er højere end i øl men den er jo meget højere i spiritus.

Jeg syntes lidt man kan sammenligne vin med chokolade altså den glædes følelse man får.

Titel: Re: Vin?
Medlem
Brugeravatar

Jeg har det på præcis samme måde!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udkanten af Aalborg.
Nu ved jeg ikke hvordan i drikker jer fuld i vin, men når jeg drikker mig fuld i det, er det over en længere periode, så rusen kommer snigende.

Spiritus synes jeg er sådan en ordenlig hammer man får oveni skalden, da man jo for det meste bunder og ikke fatter en skid.

Så jeg ved ikke om det kan have noget at gøre med at man nyder vin fremfor at man altid skal bunde og jeg skal komme efter dig når man drikker øl eller spiritus.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vis jeg ikke tager meget fejl så frigiver garvesyren (som for det meste er i størst koncentration i rødvin) seronotin, som bevirker en mere euforisk, snakkesagelig, opkvikkende rus.. men ret mig endelig hvis det hele bare er noget placebo pjat..

(Baudelaire 1860).

Medlem

Geografisk sted: Århus
Der er noget om snakken. Helt sikkert. I hvertfald på mig.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
tja der er jo GHB i rødvin ;) men dog nok i så små mængder det ikke påvirker rusen... dog skal man ikke se sig for fin til at selv små mængder indholdes stoffer kan ændre ens oplevelse af et stof voldsomt....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Vil IMO mene at smags- farve- og anden udseendesmæssig bedømmelse betyder at visse former for vin, øl, spiritus eller lign indspiller sig meget på personen som indtager dette. Dog skal der tages forbehold... Jeg mener især i mit tilfælde at oppustethed (forskellig), humle (sedativ) og andre ting indvirker meget på rusen når der nu indtages så aktivt stof som der nu går når man drikker alkohol.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Ligesom bong og joints indenfor cannabis også virker forskelligt. Virker rødvin, øl og spiritus også forskelligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
øl = en virkning, vin = en anden virkning, sprut = en tredje virkening.

men alkohol handler også om mange ting. jeg vil mene det er en af de stoffer der bliver mest påvirket af set og setting.
hvis du ikke har spist bliver det en slags brændert. hvis du har spist bliver det en anden.
hvis du blander vin og sprut giver denn én brændert, hvis du blanden øl og vin giver det en fjerde.

det ligger sig ofte op af tilfældighederne hvornår man har den perfekte brændert.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Seks kilo!
Der må være noget i vin der udsender serotonin. Det virker så oplagt.
Min mistanke faldt til at starte med på Phenethylamin, men ved ikke om det er i vin :P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
eedeolla skrev:
Ligesom bong og joints indenfor cannabis også virker forskelligt. Virker rødvin, øl og spiritus også forskelligt.

True true .. Vin bliver jeg godt nok dum af! Men spiritus og øl kan jeg bedre styre, så jeg ikke bliver dumstiv at høre på.

Medlem
Brugeravatar

Francis Begbie skrev:
øl = en virkning, vin = en anden virkning, sprut = en tredje virkening.

men alkohol handler også om mange ting. jeg vil mene det er en af de stoffer der bliver mest påvirket af set og setting.
hvis du ikke har spist bliver det en slags brændert. hvis du har spist bliver det en anden.
hvis du blander vin og sprut giver denn én brændert, hvis du blanden øl og vin giver det en fjerde.

det ligger sig ofte op af tilfældighederne hvornår man har den perfekte brændert.

den bedste brandert jeg har haft forløb sådan her:

1 glas Champagne :arrow: god mad :arrow: 3 glas rødvin :arrow: 2 ales :arrow: rockkoncert :arrow: pilsner øl en masse
jeg havde ingen tømmermænd næste dag, og jeg har ikke haft en mere smooth aften i byen. i alt indtog jeg 11-12 genstande.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Min bedste brændert er helt sikkert udelukkende på ægte tequila, altså ikke det kopi mezcal pis du kan købe mange steder i danmark.

Da jeg var i Mexico, drak jeg selvfølgelig en del. Og jeg synes at det gav en meget euforisk brændert, samtidigt med at det ikke gave særligt mange tømmermænd. Desuden smager ægte tequila godt, i modsætning til mezcal der smager af lort. Ægte god tequila koster desværre 400-500 kr. og opefter i danmark, men er faktisk også ret dyr i mexico (100-200 kr.) Det er også klart nok, pga. af at det tager mange år at lave en flaske. Mindst 12 år, da agave kaktusen skal modne i mange år før den er god. Mezcal kan du lave på kort tid.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Min/e absolut bedste oplevelse med alkohol, må være absinthe. Jeg har et par gange udelukkende drukket det på en aften, man bliver dejlig påvirket på en rolig måde (hvis man ikke drikker for meget!). Og jeg har ikke tømmermænd dagen efter, i samme grad som hvis jeg blander øl og sprut. Så det kan sagtens anbefales!

Yndlingsflaske -
Billede

Medlem

Pivo_Cerveza skrev:
Vis jeg ikke tager meget fejl så frigiver garvesyren (som for det meste er i størst koncentration i rødvin) seronotin, som bevirker en mere euforisk, snakkesagelig, opkvikkende rus.. men ret mig endelig hvis det hele bare er noget placebo pjat..

Njaaaah det er rigtigt nok men der findes jo også vine der er meget lille mængde garvesyre i. Der findes også vine helt uden garvesyre (dog kun hvidvine). Garvesyren er jo bare til for at vine der skal lagre længe kan holde sig.

Mon ikke det bare er fordi sprut bare generelt er sværere at styre i og med at man får meget alkohol i en lille mængde, hvorimod man langsomt bygger en vinbrandert op. Den når jo aldrig op i samme stadie som når man drikker sprut.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Grunden til man bliver mere afslappet af øl er vel nok fordi der er humle i og giver en afslappende effekt.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Jeg har tit oplevet god griner med rødvin og cannabis, hvorimod jeg for det meste oplever ultra stenethed og koldgåen ved bajer og cannabis.
Her må serotoninen vel også være den skyldige?
Er der andre der har samme erfaringer?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Rødvin + Cannabis er i min omgangskreds kendt som candy flippin...

(Baudelaire 1860).

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
I min omgangskreds er candyflippin MDMA og LSD :D

Anyways, jeg kan gote følge dig, Arturo Bandini. Alkohol og hash giver alt for nemt en gåkoldert, hvis man går til en af delene, hvor rødvin og røg er meget mere opløftende. Og som Puny_pete siger, så er der humle i øller, og det bliver man døsig af :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
Pivo_Cerveza skrev:
Rødvin + Cannabis er i min omgangskreds kendt som candy flippin...

(hvorfor er der ikke en smiley der skyder sig selv?)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]