Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 22:00


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 385 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 20  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 23 nov 2009 11:40 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Halugenlampe skrev:
@eeodella: den er så god den Plaid video. mad props!


Ja den er super fed, havde heller ikke set den før :D


Danske Spektr faldt jeg også lige over, det er ret fedt synes jeg. Det er lidt ørken kraut-rock, bollywood gangster over det. Hvis ikke meget ;)


Århusianske Analogik går hvertfald ind under katagorien elektronisk musik der ikke lyder elektronisk. SUper fedt

_________________
Den røde knap →


Senest rettet af snufkin 05 aug 2012 19:55, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 dec 2009 14:58 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Spejderrobot har også for nylig lavet et samarbejde med den danske jazztrommeslager Emil de Waal, det er der kommet en del udemærkede tracks ud af imo, man kan lytte dem her. http://www.myspace.com/emildewaalspejderrobot

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 dec 2009 14:23 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 sep 2008 23:47
Indlæg: 11
Som andre også har nævnt, så er venetian snares, aphex twin, amon tobin, squrepusher og cinematic orchestra alle gode kunstnere inden for den elektroniske genre (breakcore, ambient, drum n' bass, idm osv.)
Men hvis du er til det lidt mere ekstreme ville jeg forslå dig, at lytte til dj scotch egg, doormouse, bong-ra, drumcorps, maruosa og det gamle venetian snares.

Hvis nogen af dem vækker interesse, vil jeg råde dig til, at tjekke det danske produktionsselskab Illphabetik ud, der kun dyrke musik af den genre. Især indenfor dansk breakcore er 'Lisbent' en af de førende og kan kun anbefales, at lytte af!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 dec 2009 22:47 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 dec 2009 23:52
Indlæg: 84
illphabetik har da ikke kun udgivet breakcore, men generelt mest i den hårde ende af spektret jo. Jeg vil anbefale otpei, hvis man smutter forbi deres side.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jul 2010 13:13 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 sep 2008 23:47
Indlæg: 11
esben6 skrev:
illphabetik har da ikke kun udgivet breakcore, men generelt mest i den hårde ende af spektret jo. Jeg vil anbefale otpei, hvis man smutter forbi deres side.


Det er sandt, udtrykkede mig lidt forkert, da der jo er mange musikkere gennem Illphabetik, der variere meget. Otpei er også en favorit. Prøv at tjek 'Gul Golf' ud, hvis du er til det danske breakcore ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2010 13:06 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
èn af mine venner introducerede mig for nyligt til danske noianiz, han går vist på DIEM i øjeblikket så vidt jeg har forstået. Jeg bryder mig ret godt om hans nørdede stil, lyder lidt som MaxMSP i mine ører. Tjek i hvertfald hans myspce ud. http://www.myspace.com/noianiz

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2010 14:06 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Hvad med Flying Lotus?

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2010 14:56 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Mere elektronisk musik der ikke lyder særlig elektronisk>

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=esq_0DbZZZc&feature=related[/youtube]
Kunne desværre ikke finde et længere klip, men Triosk er i hvert fald elektronisk musik der ikke lyder elektronisk


Mdlib's The Last Electro-Acoustic Space Jazz & Percussion Ensemble


Sora, Japansk IDM&Jazz


Matthew Herbert, sample eksperimentalist. Fra pladen Plat du Jour. Alle numre er lavet med fødevare relateret samples


Roisin Murphy (Moloko) Kollaboration med Matthew Herbert



[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DL5K4CplX_w&feature=related[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=S5PK5vDutbU&feature=related[/youtube]




AtomTM paa spil igen. Temmelig fjollet elektronisk musik, men ogsaa temmelig gennemfoert

_________________
Den røde knap →


Senest rettet af snufkin 26 nov 2013 15:11, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2010 01:36 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX


Har lytter en del til Tipper det sidste stykke tid, og er meget begejstret.

_________________
Den røde knap →


Senest rettet af snufkin 05 aug 2012 19:59, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 nov 2010 01:19 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX


Lige et Tipper track mere fra den nye, sindsygt lækkert :D

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 nov 2010 00:06 
Offline
Wiki Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2000 02:01
Indlæg: 1890
Geografisk sted: Vest for Roskilde
Wauwauau. Et nyt tipper album. Det var jo faktisk Tipper, med hans sublime albums 'Surrounded', der fik mig til at starte hele denne tråd. Jeg må indrømme at jeg som trådstarter endte med at efterlade den som vraggods i den digitale informationsstrøm, da jeg ikke rigtig synes at folk fattede pointen (no offence anyone, jeg har aldrig fået læst alle indlæg så der kan være nogen reelle imellem). Det var nok også overskriften der misledte en del ifht. til den uddybende tekst i det første indlæg.

Zarathustra havde godt fat i det, da han skrev:
Zarathustra skrev:
Jeg synes at din overskrift er virkelig dårligt valgt. Boards of Canada lyder da EKSTREMT "elektronisk" med click'ende CD-hakke-lyde, elektroniske knitre-lyde osv. osv..

Du er vel egentlig bare ude efter "gennemarbejdet, god elektronisk musik"?
Det jeg mente med at det "ikke lyder elektronisk" var mere et ønske om en befrielse fra det stinkende bjerg af kliché-syntheziser lyde, der er brugt så mange gange af så mange kunstnere i så mange numre, at de er devalueret i anden potens. Et træthed over at det er ingeniører der bestemmer hvordan lydene formes, mens kunstneren bare er reduceret til én der tamper på tangenterne (groft og billedligt talt).

Jeg har tænkt en del over hvor nemt det er at lave elektronisk musik. Der er næppe nogen type musik hvor man hurtigere og med færre kundskaber kan lave noget der lyder ret godt. Det er så let at vælge dovenskaben, og flyde af sted på denne isflage af ulidelig lethed mens vellyden smyger sig ud af membranerne, blot ved et tryk på en knap (næsten). Men til gengæld er der virkeligt højt til loftet. Indenfor den elektroniske musik er der jo principielt ingen grænser for hvor detaljeret og poleret og skønt et stykke musik kan blive. Man kan som en anden tålmodig træsnitter med en nanofil bruge 25 år på at komponere det mest komplekse stykke musik i verden, hvis det er det man vil. Det ville jeg egentlig ønske, at der var nogen der gjorde. På sin vis gør computeren alt for meget for musikeren, tager alt for mange valg per default, en sinus eller savtak-kurve, lidt filtre, og værsgo. Dét at computeren kan ordne så meget for os er ikke en god grund til at tage tidligere fri, men en grund til stræbe efter at komme tættere på det perfekte, og afsøge de tinder man ikke før kunne nå.

"The more we reduce ourselves to machines in the lower things,
the more force we shall set free to use in the higher."

— Anna C. Brackett


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 nov 2010 01:43 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=n7vjkUqrGxw&feature=related[/youtube]

My kind'a shit these days!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 nov 2010 11:52 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2004 17:47
Indlæg: 1308
Geografisk sted: København
Super fedt nummer, InnetNetExplorer!

Jeg har selv par numre, som jeg mener passer ind under kategorien.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8A-8_T3OQqs&playnext=1&list=PLDCF8624F2074FC31&index=72[/youtube]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 nov 2010 12:39 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Endnu et fantastisk Plaid track, drømmende, melankolsk og mystisk. Får simplethen gåsehud og tåre i øjnene af det her nummer:


_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 nov 2010 12:47 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Så er der jo også Frog Pocket, det er indgrebet af elektro akustik: Stille, "akustisk", drømmende:


_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 nov 2010 12:50 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Chris Clark er heller ikke nævnt endnu, og det er en fejl. Super spændende elektronisk musik der ikke lyder elektronisk. Jeg vil godt anbefale alle hans releases, hvis det falder I jeres smag:




_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 nov 2010 18:20 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 nov 2008 23:27
Indlæg: 98
Jeg har lige opdaget en kunstner ved navn Eskmo, prøv at tjekke det.
Jeg ved ikke helt om det er samme stil som det andet i tråden, men elektronisk (og godt) det er det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 nov 2010 22:25 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
Drupe skrev:
Indenfor den elektroniske musik er der jo principielt ingen grænser for hvor detaljeret og poleret og skønt et stykke musik kan blive. Man kan som en anden tålmodig træsnitter med en nanofil bruge 25 år på at komponere det mest komplekse stykke musik i verden, hvis det er det man vil. Det ville jeg egentlig ønske, at der var nogen der gjorde.

det har Autechre jo forsøgt at gøre de sidste 20 år. (og også Richard Devine) i det hele taget virker det lidt formålsløst at tro at du finder computerens fulde potentiale integreret i konsumsmusik. Så skal du mere over og nærme dig lydkunst.(på den anden side så er mange kunstskolefolk totalt clueless over for de maskiner de arbejder med). derfor fatter jeg heller ikke din kritik af at "ingeniører" tager hovedrollen i elektronisk musik. kunstnerne i elektronisk musik ER ingeniører(de bedste af dem i hvert fald). hvordan skulle de ellers kunne arbejde seriøst med maskinerne uden at kande deres potentiale. tag f.eks Robert Henke, som er manden bag Monolake. han bygger meget af sit udstyr selv, for så får han præcist de egenskaber der er vigtige for hans vision. Autechre lavede i 1994 deres Anti Ep hvor nummeret "Flutter" var på. set fra et nutidsperspektiv er nummeret naturligvis lidt dated(men langt mindre end nærmest alt andet fra den tid!). det var lavet i protest mod "anti-rave" lovgivningen som forbød høj musik af repetetiv karakter på offentlige steder. derfor lavede de et track hvor hver takt var programmeret med lidt forskellige beats fra den foregående, og derfor pr. definition ikke kunne kaldes repetitiv! denne modreaktion mod en undertrykkende lov, blev således et kreativt skub i en mere eksperimenterende retning som de har fulgt lige siden. dessuden skrev de på coveret følgende:
Autechre skrev:
"Warning: Lots and Djarum contain repetitive beats. We advise you not to play these tracks. If the Criminal Justice Bill becomes law. Flutter has been programmed in such a way that no bars contain identical beats and can therefore be played at 45 or 33 revolutions under the proposed law. Howeve we advise DJs to have a lawyer and musicologist present at all times to confirm the non repetitive of the music in the event of police harrasment."

jeg ved ikke hvor satans relevant det er, men jeg synes bare det er så umådelig sejt. det skal jeg jo synes som Ae fanboy. i 1994 tror jeg nok folk har kløet sig lidt i nakken og spekuleret på hvilken planet denne plade mon var dumpet ned fra.


:gud:

Bvdub er fantastisk hvis man er til minimalistisk dub-vellyd. "To live" er noget af det bedste neoklassiske ambientkomposition jeg har hørt.





Brock van Wey(Bvdub) har ikke lavet noget der er dårligere end virkelig godt. det meste er fremragende.


William Basinski - Disintegration Loops 2 - DP 3

den ultimative nyklassiker. historien bag er lige så fascinerende som musikken.

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 nov 2010 23:15 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
Drupe skrev:
Jeg har tænkt en del over hvor nemt det er at lave elektronisk musik. Der er næppe nogen type musik hvor man hurtigere og med færre kundskaber kan lave noget der lyder ret godt. Det er så let at vælge dovenskaben, og flyde af sted på denne isflage af ulidelig lethed mens vellyden smyger sig ud af membranerne, blot ved et tryk på en knap (næsten). Men til gengæld er der virkeligt højt til loftet. Indenfor den elektroniske musik er der jo principielt ingen grænser for hvor detaljeret og poleret og skønt et stykke musik kan blive.

ja undskyld jeg igen piller et citat ud af kontekst. jeg kom bare til at tænke på noget, når du bruger ordene "ulidelig lethed" "vellyd" "poleret" i samme kontekst om elektronisk musik. det er netop et af problemerne at mange af "standardlydende" i div. musikprogrammer lyder meget polerede, og vellydende. så når man skal lave virkelig gennemarbejdet elektronisk musik, som får en personlig dimension, så skal lydende på en eller anden måde slibes ned. det polerede skal have noget sand eller grus i maskineriet før det bliver interessant IMO. det er her jeg nok divergerer fra mange herinde og mange trance, psy, techno, chillout kustnere/fans. der er ekstremt stor fokus på det dynamiske aspekt og vellyden, der er en selvfølge fordi den nærmest er forprogrammeret ind i værktøjet som musikken er opstået af. der er mange måde man kan give musikken personlighed. det kan gøres i lag-på-lag kompositioner hvor der opstår noget disharmoni, hvorved et spændingsfelt opstår og fortrænger ligegyldigheden.

konklusion: vellyd kan enhver lave. musik der trænger dybere ind er sværere.

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 nov 2010 14:02 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Halugenlampe skrev:
Drupe skrev:
Jeg har tænkt en del over hvor nemt det er at lave elektronisk musik. Der er næppe nogen type musik hvor man hurtigere og med færre kundskaber kan lave noget der lyder ret godt. Det er så let at vælge dovenskaben, og flyde af sted på denne isflage af ulidelig lethed mens vellyden smyger sig ud af membranerne, blot ved et tryk på en knap (næsten). Men til gengæld er der virkeligt højt til loftet. Indenfor den elektroniske musik er der jo principielt ingen grænser for hvor detaljeret og poleret og skønt et stykke musik kan blive.

ja undskyld jeg igen piller et citat ud af kontekst. jeg kom bare til at tænke på noget, når du bruger ordene "ulidelig lethed" "vellyd" "poleret" i samme kontekst om elektronisk musik. det er netop et af problemerne at mange af "standardlydende" i div. musikprogrammer lyder meget polerede, og vellydende. så når man skal lave virkelig gennemarbejdet elektronisk musik, som får en personlig dimension, så skal lydende på en eller anden måde slibes ned. det polerede skal have noget sand eller grus i maskineriet før det bliver interessant IMO. det er her jeg nok divergerer fra mange herinde og mange trance, psy, techno, chillout kustnere/fans. der er ekstremt stor fokus på det dynamiske aspekt og vellyden, der er en selvfølge fordi den nærmest er forprogrammeret ind i værktøjet som musikken er opstået af. der er mange måde man kan give musikken personlighed. det kan gøres i lag-på-lag kompositioner hvor der opstår noget disharmoni, hvorved et spændingsfelt opstår og fortrænger ligegyldigheden.

konklusion: vellyd kan enhver lave. musik der trænger dybere ind er sværere.

:stupid:
Du rammer den spot on, man skulle nærmest tro at du selv har siddet og drejet knapper (lur mig om du ikke har leget lidt), for det er præcis de dillemmaer jeg render ind i, hver gang jeg prøver at skabe noget originalt, som rammer dybere end bare en standard pad, der ducker på et 4-on-the-floor præproduceret prog. trance kick. Jeg må være ærlig og krybe til korset, jeg kan godt lide vellyden i mine DAWs, og jeg benytter mig tit af den, men jeg er kommet til samme konklusion som dig, sand og grus skal til, det er der, der eksperimenteres og det er der opstår magi.
Kompleksiteten behøver ikke nødvendigvis være opstået som følge af flere års nørderi, der kan sagtens opstå komplekse klangflader ud af det blå, som ikke nødvendigvis er opnået igennem et hav af tekniske spidsfindigheder og hjemmebyggede instrumenter, men mere bare er et "heldigt" mix af indbyggede lyde. Jeg synes det er ligeså vigtigt, at turde vælge noget som måske lyder kliché eller brugt og kunne sætte det ind i en ny sammenhæng, som det er at kunne skabe noget nyt og originalt helt fra bunden, være den bund så waveforms eller rå audio, det er sådanset ligemeget, det handler vel i bund og grund om, at det er viljen til at skabe en "gourmet-lyd" der driver værket.
Drupe skrev:
Det er så let at vælge dovenskaben, og flyde af sted på denne isflage af ulidelig lethed mens vellyden smyger sig ud af membranerne, blot ved et tryk på en knap (næsten).

Men så når man jo heller ikke ud til kritikere som dig? Folk som flyder med på denne her isflage, opnår jo slet ikke nogen form for anerkendelse og integritet indenfor scenen, måske opnår de anerkendelse hos "pøbelen" (sorry for opblæstheden), men det er jo ikke noget man husker om 20-30-40 år.
Min vision som kunstner er umiddelbart bare, at ramme noget tidstypisk som bærer mit personlige præg, ikke nødvendigvis at konstruere nogen ny og banebrydende lyd, men bare at røre mennesker med det JEG føler er god æstetik. Sorry at jeg sådan tager udgangspunkt i mig selv, men kan bare ikke lade være med at føle mig en smule stødt, når du sådan skærer en hel horde af elektroniske musikere over en kam. Der er ingeniørerne, hvis job det er at skabe den mest velproducerede lyd du kan komme i nærheden af og så er der musikerne hvis job det er at formidle deres følelser igennem deres instrument. Har du som elektronisk musiker ingen tekniske færdigheder, kommer du sgu ikke særlig langt og det finder du også hurtigt ud af. Der findes selvfølgelig dem som hurtigt finder deres lyd fordi de falder for vellyden og bruger den i uhæmmet selvpromovering, well der findes altså også stadig ydmyge og ambitiøse kunstnere/ingeniørere, de er et fåtal, men lad os da endelig få samlet så mange vi kan i denne tråd, jeg er vild med tråden, den udvider min bevidsthed hver dag (UDEN TOLERANCE!!), det må da siges at være et wonderdrug.

Nå i skal ikke snydes. Så i får lige et par af de numre der kører meget på min playlist i tiden.
Dette er det første nummer på Dark room beats - en ny compilation fra Aleph Zero, kan ikke huske om jeg lige har postet den før, men den kan godt tåle en repost, jeg digger for vildt...

Hér er lige en yndling mere fra samme plade.

Og til sidst, en gammel kending

Tak edeeo og halugenlampe, virkelig lækre numre i har hevet frem, pludselig har jeg flere ugers ny lytning på programmet :D

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 385 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 66 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team