Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 11:00


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 385 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 27 nov 2010 14:23 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Halugenlampe skrev:
Drupe skrev:
Jeg har tænkt en del over hvor nemt det er at lave elektronisk musik. Der er næppe nogen type musik hvor man hurtigere og med færre kundskaber kan lave noget der lyder ret godt. Det er så let at vælge dovenskaben, og flyde af sted på denne isflage af ulidelig lethed mens vellyden smyger sig ud af membranerne, blot ved et tryk på en knap (næsten). Men til gengæld er der virkeligt højt til loftet. Indenfor den elektroniske musik er der jo principielt ingen grænser for hvor detaljeret og poleret og skønt et stykke musik kan blive.

ja undskyld jeg igen piller et citat ud af kontekst. jeg kom bare til at tænke på noget, når du bruger ordene "ulidelig lethed" "vellyd" "poleret" i samme kontekst om elektronisk musik. det er netop et af problemerne at mange af "standardlydende" i div. musikprogrammer lyder meget polerede, og vellydende. så når man skal lave virkelig gennemarbejdet elektronisk musik, som får en personlig dimension, så skal lydende på en eller anden måde slibes ned. det polerede skal have noget sand eller grus i maskineriet før det bliver interessant IMO. det er her jeg nok divergerer fra mange herinde og mange trance, psy, techno, chillout kustnere/fans. der er ekstremt stor fokus på det dynamiske aspekt og vellyden, der er en selvfølge fordi den nærmest er forprogrammeret ind i værktøjet som musikken er opstået af. der er mange måde man kan give musikken personlighed. det kan gøres i lag-på-lag kompositioner hvor der opstår noget disharmoni, hvorved et spændingsfelt opstår og fortrænger ligegyldigheden.

konklusion: vellyd kan enhver lave. musik der trænger dybere ind er sværere.

:stupid:
Du rammer den spot on, man skulle nærmest tro at du selv har siddet og drejet knapper (lur mig om du ikke har leget lidt), for det er præcis de dillemmaer jeg render ind i, hver gang jeg prøver at skabe noget originalt, som rammer dybere end bare en standard pad, der ducker på et 4-on-the-floor præproduceret prog. trance kick. Jeg må være ærlig og krybe til korset, jeg kan godt lide vellyden i mine DAWs, og jeg benytter mig tit af den, men jeg er kommet til samme konklusion som dig, sand og grus skal til, det er der, der eksperimenteres og det er der opstår magi.
Kompleksiteten behøver ikke nødvendigvis være opstået som følge af flere års nørderi, der kan sagtens opstå komplekse klangflader ud af det blå, som ikke nødvendigvis er opnået igennem et hav af tekniske spidsfindigheder og hjemmebyggede instrumenter, men mere bare er et "heldigt" mix af indbyggede lyde. Jeg synes det er ligeså vigtigt, at turde vælge noget som måske lyder kliché eller brugt og kunne sætte det ind i en ny sammenhæng, som det er at kunne skabe noget nyt og originalt helt fra bunden, være den bund så waveforms eller rå audio, det er sådanset ligemeget, det handler vel i bund og grund om, at det er viljen til at skabe en "gourmet-lyd" der driver værket.
Drupe skrev:
Det er så let at vælge dovenskaben, og flyde af sted på denne isflage af ulidelig lethed mens vellyden smyger sig ud af membranerne, blot ved et tryk på en knap (næsten).

Men så når man jo heller ikke ud til kritikere som dig? Folk som flyder med på denne her isflage, opnår jo slet ikke nogen form for anerkendelse og integritet indenfor scenen, måske opnår de anerkendelse hos "pøbelen" (sorry for opblæstheden), men det er jo ikke noget man husker om 20-30-40 år.
Min vision som kunstner er umiddelbart bare, at ramme noget tidstypisk som bærer mit personlige præg, ikke nødvendigvis at konstruere nogen ny og banebrydende lyd, men bare at røre mennesker med det JEG føler er god æstetik. Sorry at jeg sådan tager udgangspunkt i mig selv, men kan bare ikke lade være med at føle mig en smule stødt, når du sådan skærer en hel horde af elektroniske musikere over en kam. Der er ingeniørerne, hvis job det er at skabe den mest velproducerede lyd du kan komme i nærheden af og så er der musikerne hvis job det er at formidle deres følelser igennem deres instrument. Har du som elektronisk musiker ingen tekniske færdigheder, kommer du sgu ikke særlig langt og det finder du også hurtigt ud af. Der findes selvfølgelig dem som hurtigt finder deres lyd fordi de falder for vellyden og bruger den i uhæmmet selvpromovering, well der findes altså også stadig ydmyge og ambitiøse kunstnere/ingeniørere, de er et fåtal, men lad os da endelig få samlet så mange vi kan i denne tråd, jeg er vild med tråden, den udvider min bevidsthed hver dag (UDEN TOLERANCE!!), det må da siges at være et wonderdrug.

Nå i skal ikke snydes. Så i får lige et par af de numre der kører meget på min playlist i tiden.
Dette er det første nummer på Dark room beats - en ny compilation fra Aleph Zero, kan ikke huske om jeg lige har postet den før, men den kan godt tåle en repost, jeg digger for vildt...

Hér er lige en yndling mere fra samme plade.

Og til sidst, en gammel kending

Tak edeeo og halugenlampe, virkelig lækre numre i har hevet frem, pludselig har jeg flere ugers ny lytning på programmet :D

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 nov 2010 16:18 
Offline
Wiki Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2000 02:01
Indlæg: 1890
Geografisk sted: Vest for Roskilde
Halugenlampe skrev:
det har Autechre jo forsøgt at gøre de sidste 20 år. (og også Richard Devine) i det hele taget virker det lidt formålsløst at tro at du finder computerens fulde potentiale integreret i konsumsmusik. Så skal du mere over og nærme dig lydkunst.(på den anden side så er mange kunstskolefolk totalt clueless over for de maskiner de arbejder med). derfor fatter jeg heller ikke din kritik af at "ingeniører" tager hovedrollen i elektronisk musik. kunstnerne i elektronisk musik ER ingeniører(de bedste af dem i hvert fald). hvordan skulle de ellers kunne arbejde seriøst med maskinerne uden at kande deres potentiale. tag f.eks Robert Henke, som er manden bag Monolake. han bygger meget af sit udstyr selv, for så får han præcist de egenskaber der er vigtige for hans vision.

Jamen ja sgu, jeg leder nok lige præcis efter elektroniske kunstnere der samtidigt ER dygtige ingeniører udi synthesizers, så hver enkelt lyd næsten bliver et kunstværk i sig selv.

Snoezel, sjovt du tager det jeg siger lidt personligt. Der kan jeg godt lide ;). Når jeg tænker over det er det jeg skriver også meget selvkritisk, da jeg selv har lyttet til uendelig meget psy/chill/prog.trance etc., hvis fællesnævner er at det er lækkert at lytte til, men meget hurtigt bliver slidt så man bliver træt af et album for good, fordi der simpelthen ikke er så meget at komme efter mht. detaljerigdom.

Så fandt jeg det omtalte Tipper album, og blev klar over at det faktisk er ret få albums i den kaliber jeg reelt har lyttet til - dem jeg har er til genæld albums jeg kan lytte til igen og igen, og det bliver bare bedre med årene. Jeg overser helt sikkert en masse. Man forelsker sig nemt i en bestemt kunstner og bestemte albums man hører igen og igen, samtidigt med at man overser andre sublime albums. Ikke mindst fordi rigtig god musik ofte skal have tid til at "vokse på én". Det rigtig geniale musik lyder (for mig) ofte ikke særligt interessant under det første korte gennemlyt, så det kræver at man giver det lidt tid, hvorimod det mere simple/polerede hurtigt tilfredsstiller, med den pris at kvalmen også kommer hurtigt snigende (som en cigaret :P).

Jeg vil prøve at lytte mere fordomsfrit til folks forslag. Der er dog en ting jeg har svært ved - når originaliteten og stræbenen efter "lydkunst" kommer til at trumfe nogen form for harmoni. Lidt disharmoni giver velsmag, som en let bitterhed i desserten, men for meget bliver bare for meget - for mig anyways.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 nov 2010 18:29 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Drupe skrev:
Snoezel, sjovt du tager det jeg siger lidt personligt. Der kan jeg godt lide ;). Når jeg tænker over det er det jeg skriver også meget selvkritisk, da jeg selv har lyttet til uendelig meget psy/chill/prog.trance etc., hvis fællesnævner er at det er lækkert at lytte til, men meget hurtigt bliver slidt så man bliver træt af et album for good, fordi der simpelthen ikke er så meget at komme efter mht. detaljerigdom.


Kan godt se at jeg måske virker lidt pigefornærmet ;) Det bunder måske i, at jeg selv har haft tendens til at til, OG er blevet beskyldt for at være lidt for dovent i udtrykket før, og jeg kan egentlig godt forstå kritikken. Da jeg i sin tid kastede mig hovedkulds ud i den elektroniske musiks verden, skyede jeg ingen midler, jeg tog den første og bedste lyd som kunne repræsentere mit udtryk, uden at gå synderligt i dybden med de enkelte lyde, det har givet mig utrolig meget kompositorisk at arbejde på den måde; selvom der måske kommer en masse kedeligt klamt og enslydende lort ud af det, så lærer man utrolig meget, ved bare at komponere uden at tænke særlig teknisk (har en gigantisk stak af lortenumre som aldrig var andet end eksperimenter). Når man så endelig tager sig mod til og vise noget for omverdenen, så bliver man let træt af at høre på floskler om at man skulle have gjort det mere spændende at lytte til når man nu har siddet og brugt timer ud og timer ind på at finde på melodier, breaks, hooks, gimmicks osv. Hmm, anywho, jeg er færdig med at bitche nu, og min tekniske kunnen er IMO ved at have nået et fornuftigt niveau, så giv mig et år eller to så forsøger jeg mig nok også hér i tråden :P
Drupe skrev:
Jeg vil prøve at lytte mere fordomsfrit til folks forslag. Der er dog en ting jeg har svært ved - når originaliteten og stræbenen efter "lydkunst" kommer til at trumfe nogen form for harmoni. Lidt disharmoni giver velsmag, som en let bitterhed i desserten, men for meget bliver bare for meget - for mig anyways.

:stupid: Hold kæft, hvor er vi fisefornemme, men fuck det, så længe vi er klar over det :lol:

Hov, glemte lige at anbefale jer vores allesammens danske darling Band Ane. Købte hendes nye dobbelt album for et par måneder siden, og jeg har absolut ikke fortrudt det! Jeg kunne desværre ikke finde nogle af de nye numre på nettet, men i skal da ikke snydes for én af hendes IMO utrolig dejlige og følelsesfulde numre.

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 nov 2010 03:35 
Offline
Wiki Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2000 02:01
Indlæg: 1890
Geografisk sted: Vest for Roskilde
Meningen med den her tråd ER at være fisefornemme! :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 nov 2010 17:08 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
Snoezel skrev:
Du rammer den spot on, man skulle nærmest tro at du selv har siddet og drejet knapper (lur mig om du ikke har leget lidt), for det er præcis de dillemmaer jeg render ind i, hver gang jeg prøver at skabe noget originalt, som rammer dybere end bare en standard pad, der ducker på et 4-on-the-floor præproduceret prog. trance kick.

det har jeg faktisk ikke. jeg skriver udelukkende fra en position som konsument af musik. jeg forsøgte mig lidt med fruityloops(fordi det skulle være noget af det nemmeste at give sig i kast med), men jeg er vist bare ikke særlig talentfuld i den retning. jeg kunne i hvert fald ikke få frembragt det jeg ønskede og gav derfor hurtigt op....

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 nov 2010 11:46 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Genren er ligemeget?

http://www.youtube.com/watch?v=d9ZyeWjJ ... _embedded#!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 nov 2010 12:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Manze skrev:
Genren er ligemeget?


Ja, men det skal nok være original og velpoleret elektroakustisk/elektronisk musik ;)

Men nu når vi alligevel er ved popstep og bass, så tjek tyske Phace:

http://soundcloud.com/phace

Original og velpoleret bas musik

_________________
Den røde knap →


Senest rettet af snufkin 30 nov 2010 12:26, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 nov 2010 12:23 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Boxcutter er vist nok helt glemt i denne her tråd, super:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GsN-5mxMIUc&feature=related[/youtube]

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 nov 2010 16:45 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
edeeo skrev:
Boxcutter er vist nok helt glemt i denne her tråd, super:

SÅ freaking vigtigt det nummer dér, aldrig har jeg hørt så smukt et nummer på et syretrip.... :gud:

Ved godt det nok nærmest slet- og overhovedet ikke passer i denne her tråd i sin helhed, men tager det nu alligevel med p.g.a dets detaljerigdom og den ualmindeligt lækre og funky guitar melodi, here goes:

:D

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 nov 2010 17:01 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2004 17:47
Indlæg: 1308
Geografisk sted: København
Dejligt nummer...



Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 nov 2010 17:46 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Snoezel skrev:
Ved godt det nok nærmest slet- og overhovedet ikke passer i denne her tråd i sin helhed, men tager det nu alligevel med p.g.a dets detaljerigdom og den ualmindeligt lækre og funky guitar melodi, here goes:


Hvis jeg sku fremhæve et Shpongle track, ville det nok være det her:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tZiZnTJyYxo&feature=related[/youtube]

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 nov 2010 21:18 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
edeeo skrev:
Snoezel skrev:
Ved godt det nok nærmest slet- og overhovedet ikke passer i denne her tråd i sin helhed, men tager det nu alligevel med p.g.a dets detaljerigdom og den ualmindeligt lækre og funky guitar melodi, here goes:


Hvis jeg sku fremhæve et Shpongle track, ville det nok være det her:


Hmmm, synes sgu bare det er ligegyldigt og for trancet det nummer der, minder lidt om hallucinogen numrene, på den dårlige måde. Jeg har lyttet til nummeret 4-5 gange nu, og der er endnu ikke rigtig noget som har fanget mig. Benji og Simon er dygtige producere, det kan man høre, ingen tvivl om det, men deres musikalitet mangler for meget i det her IMO, i hvert fald ifht. shpongle og younger brother f.eks. For mig, virker det lidt som et nummer, de bare lige har smækket sammen på et par uger, for at være med til at skabe noget hype omkring LHCs første kollision - bevares, der er mange detaljer i, men det virker som om de bare er smidt ind i en helvedes fart og så er knapperne lige drejet sådan som de er mest trygge ved, ikke det store hurlumhej. Hvad ser du i det?

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 nov 2010 21:44 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Det er nok fordi det minder mig meget om min første "trance" oplevelse, Pink Floyd - On The Run. (Simon har også lavet et decideret livemix med det nummer DNA lounge San Francisco 2001)



Dernæst er jeg også ret vild med det gamle Hallucinogen (min anden trance oplevelse :) det har ligsom On the run, en vis affektions værdig for mig. Så jeg synes det var rart at høre noget der lød lidt som den gamle stil igen ;)

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 nov 2010 22:53 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
edeeo skrev:
Det er nok fordi det minder mig meget om min første "trance" oplevelse, Pink Floyd - On The Run. (Simon har også lavet et decideret livemix med det nummer DNA lounge San Francisco 2001)
Dernæst er jeg også ret vild med det gamle Hallucinogen (min anden trance oplevelse :) det har ligsom On the run, en vis affektions værdig for mig. Så jeg synes det var rart at høre noget der lød lidt som den gamle stil igen ;)


Haha, så det er bare ren nostalgi?! :offtopic: Hehe, nå, mon ikke det går, nummeret tager heller ikke skade af at blive nævnt for dem som ikke lige havde opdaget at de havde lavet et nyt...

Btw, synes on the run er et federe nummer :P
Nu taler jeg ofte ret pænt om Aleph Zero, der er et eller andet over det label, og de har for længst overhalet twisted på min topliste, så her kommer lige nummer fra svenske (eller var det norske?) Fredrik Öhr, noget så dejligt som IDM med vokal på :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=icNhECy2aVA&feature=related[/youtube]
Her er lige én mere for nostalgiens skyld

Elsker det her topic...

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2010 19:55 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Drupe du har vel hørt nogle af Aphex Twin's albums så?

Jeg synes også Zomby gør det utrolig godt. Og... en masse andre hehehehe

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 dec 2010 04:52 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Snoezel - er ret vild med dine numre ;) <;:=?'

:gud: Billede

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2010 19:46 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Her kommer lige én til alle dem der elsker tunge, dryppende, velplacerede kicks, blandet med lækker konfetti-glitch. Fransk præcisionsarbejde :rocking:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MZRC3IwtU4c&feature=related[/youtube]

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2010 20:28 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Lidt mere 90'er kræs fra FSOL

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2010 00:02 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
FSOL <3

hvis man kan tale om gourmet indenfor lyd, så er Mika Vainio technoens svar på Rene Redzepi.

det er lyden af vanddråber, der drypper fra mineralske stalaktitter i en akustisk perfekt grotte.

mere midt-90er IDM:

classic

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2010 02:32 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Sorry, kunne ikke lade være, her kommer sgu lige en forsinket adventsgave til jer. Lov mig ikke bare at høre dette nummer, men lytte, lytte til det, virkelig lytte, føle, mærke hvordan han ligeså forsigtigt skruer, på de just præcise interkraniale omfarts, bi, side- og afveje... KØR!

Kan du ikke streame i HD, så lad være at lytte, det ville være en skændsel!
GOURMET!!!! :rocking:

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 385 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team