Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 16:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle Psychedelia-brugere.

Vi er tre drenge, der går i 9. klasse på Vester Mariendal Skole i Aalborgs Scheelsminde-kvarter, som for øjeblikket har afgangsprojekt. Vi har som vores delemne valgt at arbejde med "Aalborgensiske Unges Narkoforbrug".

I vores jagt på informationer stødte vi på denne hjemmeside, og tænkte i evt. kunne hjælpe os ved at svare på et par spørgsmål:

I hvilken alder havde i jeres debut inden for euforiserende stoffer?

Hvilken type var det?

Benytter I jer jævnligt af euforiserende stoffer (i så fald hvor ofte?)

Hvad fik jer til at prøve det?

Hvordan tror I det kan at være at der er en stigende tendens til at unge tager stoffer?

Hvordan synes I emnet bliver behandlet af medierne?

På forhånd mange tak for hjælpen. (Det skal for øvrigt understreges at jeres svar betragtes som fuldstændigt anonyme :))

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Tror jeg var 15 -16 år..

Hvilken type var det?
Begyndte med hash og prøvede også svampe et par gange

Jævnligt ja, men ikke mere end jeg kan holde til - Måske engang hver 1 - 2 måned og det er så forskelligt hvad jeg tager.

Det lød spændende og anderledes med svampe og tanken om hallucinationer var en stor faktor.
Det var føltes udløsende at få grineflip af hash, det bedøvede og beroligede også hvilket til dels var tiltrængt i en verden hvor det gjalt om at være "oppe på beatet" hele tiden.

Hvordan tror I det kan at være at der er en stigende tendens til at unge tager stoffer?
Autoriterne der fortæller os at vi ikke må spiller fallit hvad angår tillid, man stoler mere på venners anekdoter end man lytter til de løftede pegefingre. De siger det er dårligt for en i det lange løb men den umiddelbare fornemmelse fortæller en at det er rart, vi følger vores lyst og handler i nuet. PS: Det afhænger af hvilken stofgruppe vi snakker om, stimulanser som amfetamin og coke giver noget andet end f.eks. cannabis, motivationsfaktorerne for at tage disse er i mine øjne forskellige.
Identitet er også en faktor.. Man vil ikke dele image med drukungerne, andre stoffer skaber et andet selvbillede bl.a. i kraft af, at det er ulovligt (sejt)

Ensidigt og fordømmende, kan ikke genkende mig selv i det billede medierne skaber af stofbrugere. Konsensus syntes at være, at det er syndigt og forkert at beruse sig i andet end alkohol.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Lige efter jeg var fyldt 14, så vidt jeg husker ..

Hvilken type var det?
Startede med hash .. Der gik nogle år før jeg prøvede hårde stoffer, hvor jeg så lagde ud med amfetamin ..

Ikke så meget som jeg har gjort, men det hænder da stadig .. Men hyppigheden svinger meget ..

Var meget rebelsk da jeg var yngre, var på dårlig fod med min mor, var kommet ind i nogle kriminelle løbebaner, så det faldt mig mere eller mindre naturligt ind at jeg skulle prøve det.

Jeg ser på det, meget hen af samme måde som Cubensis ser på det. Forbudte ting har altid været spændende, specielt hvis man begynder at blive rebelsk som jeg selv gjorde.

Meget fordomsfuldt. Synes de tager de værste tilfælde, og bruger dem til at skære alle over en kam. Mange af politikerne ved ikk engang hva det handler om, ex: Vi havde nogle politikere på vores skole i sammenhæng med kommunalvalget. De to der var fra DF og konservative kørte kun på fordomme og statistikker, der var ingen af dem der havde et ordentligt indblik i tingene.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
15 år
Hvilken type var det?
hash
Tjaeh hash. Ellers tripper jeg lsd/lignende engang imellem.
Efter at have brugt adskillige måneder i folkeskolen på at arbejde med emnet(anti-drug kampagner og undervisning), endda i flere omgange, var jeg blevet enig med mig selv om at prøve det. Det blev jeg nogen år før jeg prøvede hash.
Resultatet af mediernes fokus på narko, rydningen af staden og ikke mindst dårlige skræmmekampagner.
Forkert og for meget.

Forresten, så er det vidst ikke normalt at få lov til at lave brugerundersøgelser på psy ? :)

Insane psychedelia user!

Jeg tror jeg var omkring 12 år, første gang jeg røg en joint.
Hvilken type var det?
Dårlig standard hash
I perioder ryger jeg hash hver dag. Hvis vi ser bort fra det, tager jeg vel narko 1-2 gange i løbet af en måned.
Jeg hørte en masse Hip-Hop hvor de konstant rapper om cannabis. Og så har jeg en kusine som er et par år ældre end jeg, hun valgte at ryge en fed på mig.
Fordi det er sjovt. og hvad der er sjovt bliver hurtigt en dille. præcis som yo-yo tamagotchi og løbehjulet.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
17 år
Hvilken type var det?
Oxynorm (Opioid, downer)
Det veksler. Nogen gange hver weekend, nogen gange går der en måned eller mere imellem
En fascination af især hallucinogener. Men i det hele taget rusmidlers (lovlige som ulovlige) virkning på hjernen.
Den var værre. Det må næsten værre eksponeringen i deres dagligdag.
Der bliver lagt for lidt fokus på det at brugen af ulovlige stoffer ikke kun kan være negativt. Jeg savner ærlig information. Ikke kun rene skræmmekampagner, men oplysning.

Medlem

Geografisk sted: Bornholm

Jeg prøvede at drikke mig fuld i 6 breezere i femte klasse. Jeg begyndte først at drikke lejlighedsvist i syvende, ca. 6 gange om året. Jeg drak ca. hver anden weekend i ottende. Jeg begyndte at ryge smøger som 12-13 årig. Jeg prøvede hash da jeg var 14, og begyndte at ryge til hverdag nogle måneder før jeg blev 16. Jeg har prøvet ecstacy 1 gang i niende, og det samme med amfetamin, men har aldrig rørt det, eller interesseret mig for det siden. Jeg tog ritalin af og til i niende, men har ikke rørt det siden.

Hvilken type var det?

Jeg har prøvet alkohol, tobak, alle former for cannabis, amfetamin, ecstacy og ritalin.

Jeg drikker mig fuld ca. 2 gange om måneden. Jeg ryger et kvart gram hash hver aften, og ca. 3 gange om måneden drikker jeg 2-3 øl inden jeg ryger godnat joint.

Jeg synes det var spændende, og de store drenge gjorde det (alkohol + tobak). Jeg prøvede hash fordi mig og min kammerat fandt fire skunk joints på en trappesten, helt tilfældigt. Jeg havde en kanon oplevelse, og før jeg vidste af det var jeg overdrevet interesseret i cannabis. Jeg prøvede ecstacy fordi jeg skulle sælge en lille pose pot til en veninde, hun havde ingen penge, men jeg fik en to lyserøde damer + en bombe i bytte. Jeg prøvede ritalin af nysgerrighed, fordi en af mine veninder fra s-klassen gav mig et helt pilleglas gratis.

Fordi stoffer er og bliver let tilgængelige. Fordi deres venner gør det. Fordi de synes det er sejt, eller har hørt det er fedt. Fordi nogle bedre kan lide at ryge en joint end at drikke 6 bajere. Fordi folk mister tiltroen til autoriteterne, når de opdager at mange af deres foldere indeholder usande oplysninger.

Meget fordomsfuldt og subjektivt. Jeg hører virkelig sjældent en saglig udtalelse om stoffer fra politikerne.

In our memories

Geografisk sted: I busken, udenfor dit vindue..
Jeg mener jeg var 14.

Hvilken type var det?
Noget dårligt hash i en masse små rizzla joints :rocking:

Har et mere eller mindre dagligt forbrug af cannabis. Kodein tager jeg en gang imellem, omkring 1-2 gange om måneden.
Har ikke prøvet andet end cannabis, kodein og tramadol.. Og så selvfølgelig alkohol.

Lavede en opgave om emnet cannabis i skolen, og blev meget grebet af emnet. Da jeg havde læst godt op på det (omkring et halvt års tid) besluttede jeg mig for at prøve.

Har valgt ikke at svare på de sidste to spørgsmål da jeg stortset deler samme mening som dem der har svaret :)
Udover det så held og lykke med opgaven :peace:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
15 år

Hvilken type var det?
Psilocybin svampe (Spids Nøgenhat)

Forskelligt. Et par gange om måneden. Oftest skunk/hash.

Fascination af hallucinogener og deres virkelighedsændrende egenskaber. Derudover også en trang om at flytte grænser, og udforske mulighederne og begrænsingerne i min og andres verdensopfattelser. En søgen efter svar jeg ikke havde fået, og spørgsmål jeg aldrig havde drømt om.

Mangel på tiltro i takt med at viden bliver lettere og lettere tilgængelig. Folk savner et sus, en risiko, noget som kan være farligt og derfor også er spændende. Vi lever i større og større grad indhyldet i et beskyttelses samfund, hvor regeringen tror at de skal være far og mor og fortælle folk hvad de må og ikke må, snarere end at lade det være mere op til folk selv at finde ud af hvad de vil. Derudover har regeringens taktik fejlet (ikke at jeg mener at det burde have lykkedes), og tilgængelighed af stofferne og viden om disse bliver større og større.

Det bliver behandlet alt for dårligt. Der lægges mere vægt på at skabe negative overskrifter for at skabe opmærksomhed, snarere en ærlig og saglig information, som også belyser de positive sider.

EDIT: hov... er ikke fra Ålborg

Senest rettet af Bærnelin 10 feb 2010 03:18, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

18 - (omrking et år siden)

Hvilken type var det?
Ketamin

Nej, har kun brugt Ketamin een gang, det er som sagt næsten et år siden.

Spændingen, nysgerrighed, få noget livserfering. Gør det nok ikke igen, det var under kontrollede forhold med en erfaren person og havde reseachet meget inden. Hvis man skal udtage sig om det, skal man vel prøve det.

Forkert information (skramme kampagner), nem illegal tilgængelighed.

Det bliver meget kørt op, WAR ON DRUGS - DRUGS ARE BAD, det er mere for at sælge end for at informere.
Stoffer kan være gode nok, under kontrollede forhold, man skulle måske lave nogle brugervejledninger hvis det var at man endelig skulle benytte stoffer.
Tager man stoffer er man gammel nok til at tage konsekvensen.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: tresnulnul
Da jeg var 17, blev tilbudt pot/hash da jeg var 13-14 år

Hvilken type var det?
Amfetamin

1-2 gange i måneden, stimulanser og psykedelia

Mine kammerater fortalte var godt man fik det, hvor sjovt det var osv

De to sidste er efterhånden besvaret så godt

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila

16

Hvilken type var det?

Hash

Ryger hash/pot 1-3 gange om måneden.

Jeg har altid haft lyst til at prøve det også var jeg lige blevet 16 og syntes det var et ok tidspunkt at starte.

Evt. fordi det ulovligt og der dermed ikke er noget kontrol af hvem der køber det. Desuden er det også nemmere at finde oplysninger om det idag end for 20 år siden. Ikke at det er en negativ ting da der så burde være flere der benytter sig af HR (Harm Reduction)

På meget skidt vis. Jeg har måske to gange set en artikel der var kritisk overfor den latterlige narkotika politik vi har herhjemme.

Junior medlem

Tusind tak for alle jeres gode svar :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Nu er jeg ikke ålborgenser som i jo søger svar fra, men kan da godt lige svare alligevel..

alkohol som 11årig ca
Cannabis som 14årig
svampe og LSD som 18årig
MDMA, speed og coke som 19årig
div. andre substanser løbende herefter

Hvilken type var det?
Se ovenover
Det svinger ret meget, har været hashoman i mange år - men lige for tiden ryger jeg omkr hver anden uge..
Mht andre stoffer, så er dette 1-3 gange i måneden
Nysgerrighed først og fremmest

De opdager hurtigt, at skræmmekampagner og løftede pegefingre ingen hold har i virkeligheden.. Dette medfører så desværre, at mange kommer på glatis efter noget tid... Derudover er det blevet moderne at være psyko, ihvertfald i nogle kredse..
Skamløst - er enig med langt de fleste andre svar i tråden!

Medlem

19

Hvilken type var det?
Hash i en joint. For lige at prøve noget der var en kende stærkere end smøger og alkohol.

Cannabis typisk 4-5 gange om måneden pt.
MDMA (Ecstasy) en enkelt gang om året pt.

De euforiserende stoffer, eller vedrørende stofdebut'en? Nuvel, det var nysgerrighed simpelthen.

Godt spørgsmål. Men, hvor er det dokumenteret at unge har en stigende tendens til at tage stoffer? Og hvilke stoffer helt specifikt? Bare lige så I husker at inddrage en helt klar kilde her.
Mit svar: Primært nysgerrighed, men også for nogen en form for selvmedicinering eller vedvarende virkelighedsflugt. Vi lever i et komplekst samfund, der kræver en masse refleksion, stillingtagen og afvejelse af valg. Jeg tror at dette virker stressende på de unge, og mon ikke rusmidler har en rolle at spille her, som et afbræk eller en flugt fra alle de krav der stilles? Læs evt. om Anthony Giddens eller Thomas Ziehe - de har ret fint beskrevet vores såkaldte senmoderne samfund.

Overvejende moralistisk og ensidigt vinklet. Dvs udelukkende fokus på farlighed, stofbrugere = misbrugere, manglende fokus de positive sider - f.eks. hvordan hash kan bruges medicinsk. Jeg synes dog så småt jeg ser en drejning mod en mere åben, lødig og knap så skinger dækning af området. Men der er et godt stykke vej endnu.

Held og lykke med jeres projekt - håber I får noget ud af det, Jer som laver det.

Venligst,
Ephi.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
22 hvad angår illegale stoffer, alkohol som 15 årig.

Hvilken type var det?
Psilocybin svampe.

opiater: 1-2 gange månedligt
Psykedeliske: 5-6 gange årligt
stimulanser: 5-6 gange årligt
empatogener(MDMA analoger): 5-6 gange årligt. chokolade bruger jeg dagligt :wink:
alkohol: en enkelt til maden. drikker mig fuld ca. 4-5 gange om året.

al den musik jeg kan lide er delvist inspireret af oplevelser med psykoaktive stoffer. udover enkelte hashrygere har jeg ikke haft stofbrugere i min omgangkreds.

fordi vi lever i et samfund præget orden, rutiner og effektivitet. den offentlige dirskurs i medierne bliver mere og mere åndsforladt. vi er i en periode hvor den vestlige verden er meget bange for at miste dens materielle rigdom. dette parret med religiøse spændinger, terror, er med til at skabe en massepsykose af nervøsitet og angst. innovation har været et af de hyppigste buzzwords fra politikere og erhvervsledere. vi skal til at tænke udenfor boksen hvis vi skal opretholde velfærden. VERDEN SKRIGER PÅ BEVIDSTHEDSUDVIDENDE STOFFER!

IKKE BESTÅET!

Site Webmaster
Brugeravatar

Jeg bor i kbh, men lægger et svar alligevel :)

15 år

Hvilken type var det?
Alkohol

Cannabis, et par gange ugentligt.
Psykedeliske stoffer, varierer, for tiden med en måneds mellemrum
Stimulanser/empathogener, et par gange om året.

Nysgerrighed.

Er der sådan en tendens?

Pinligt ringe. Medierne har ingen problemer med at lyve, så længe de kan lave gode salgsbare historier.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Medlem

første gang jeg smagte Alkohol var jeg nok en 7-9 år, men har aldrig drukket mig fuld og har jeg stadig ikke. Men førte gang jeg Sådan rigtig var i kontakt med euforiserende stoffer og blev sådan rigtig påvirket var jeg 13 år.

Hvilken type var det?
Hash

Jeg røg hash sådan en gang om ugen ca. Der var nogle gange hvor vi røg to dage i træk og sådan.

I 8. klasse havde jeg en projekt uge hvor vi havde om emnet stofmisbrug blandt unge, og jeg havde allerede på det tidspunkt mulighed for at anskaffe flere former for euforiserende stoffer og nogle af de hårde stoffer, jeg har dog aldrig indtaget andet end cannabis produkter. Så det var nysgerrighed der bragte mig ind til den verden.

Jeg tror grunder til det er at de mindre vil gerne være lige som de store eller voksne, så hvis et mindre barn nu en dag har skaffet nogle at storebroderen eller farens smøger kan det hurtigt gå videre.
Men den helt store grund til jeg startede med at prøve og ryge hash, er at jeg fandt ud af det slet ikke er så farligt som mange folk siger. Og synes personligt at cannabis er bedre en alkohol.

Vi høre kun om de dårlige ting der kan ske ved at indtage fx hash, og gør dem ofte være end de normalt er. hvis man kikker på Hollands skala får narko kriminalitet er den langt mindre end i danmark, og der er mindre der ryger hash i Holland end i danmark selv om det er legalt i Holland.

Held og lykke med jeres opgave

En lille hjælp her fra læs eventuelt cannabismyten.dk eller se filmen på youtube "Should I Smoke Dope?"..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Omkring 14-15 år .. (alt for tidligt, når jeg kigger tilbage!)

Hvilken type var det?
Mit første møde med euforiserende stoffer, var amfetamin. Efterfølgende kom kokain, MDMA og hash.

Rimelig ofte desværre, lige som det ser ud nu. En gang hver uge.

Det var spændende. Jeg kunne ikke lade være med at prøve.

Tror altid det har været sådan, at unge begynder at eksperimentere tidligere og tidligere med hensyn til alt stort set. Her snakker vi også om sex osv, og så følger stofferne vel bare. Samtidig tror jeg at unge finder det spændende.

Helt af helvedes til kort sagt ..

På forhånd mange tak for hjælpen. (Det skal for øvrigt understreges at jeres svar betragtes som fuldstændigt anonyme :))[/quote]

Medlem

Hash - 16 - MDMA, kokain, amfetamin, svampe, og LSA som 19-årig. LSD som 22-årig.

Hvilken type var det?

Hash

Da jeg først opdagede stimulanserne, var det primært hver weekend. Efter et års tid var nedturen ikke længere rusen værd, så nu kan der sagtens gå flere måneder, eller sågar et ½ år imellem.
Hash ryger jeg 0-3x på en uge.. For år tilbage røg jeg bong hver dag med vennerne, hvilket var et forfærdeligt spild af liv :(

Jeg var nysgerrig :)

Det er jeg ikke kvalificeret til at svare på. Er der en stigende tendens? Et gæt kunne dog være øget tilgængelighed, og skepsis overfor skræmmekampagnerne..

Der er stor mangel på evidensbaseret viden i medierne. Dog kan man være heldig at fange nogen gode artikler i bl.a. information og nogen af de anerkendte amerikanske tidsskrifter. Smid en PM hvis du vil have nogen gode links :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]