Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 09 jul 2025 11:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

hej

jeg kommer hos en psykiater som for nyligt (et par måneder siden) udskrev noget mirtazapin til mig grundet depression. nu er han så kommet frem til at jeg nok har noget koncentrations besvær (ADD (kort sagt adhd uden den fysiske hyperaktivitet)) og vil derfor sætte mig på concerta (methylphenidat, ligesom ritalin og lign). har dog læst mig frem til på nettet, bl.a. på netdoktoren, at de to ting ikke må blandes. og jeg synes da også selv det lyder lidt mærkeligt. både at blande de to slags medicin, men også i det hele taget at udskrive methylphenidat til mig, da han stadig mistænker mig for at lide af en svær depression (har hørt og læst flere steder at de 2 ting ikke passer sammen, bl.a. herinde).

Dog vil jeg sige at jeg før har prøvet ritalin og amfetamin, og jeg er da næsten ikke i tvivl om at en lille, langtidsvarende dose ville gøre min hverdag bedre, også fordi jeg genkender de fleste symptomer når han snakker om ADD, og i lang tid har følt en enorm uro indvendig. det virker bare en smule falskt at dope sig med den slags for at få hverdagen til at køre rundt, men har på den anden siden en kæmpe lyst til at prøve det i håb om at stoppe mit stress, tankemylder og uro. hvad ville i gøre i sådan en situation?

skal siges at jeg nok har hørt ligeså mange historier som jer om psykiatere der er alt for hurtige til at kaste diverse stoffer i deres patienter, men har undersøgt ham her lidt på nettet, og har faktisk kun læst godt om ham.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I'm a highway child
hej,
jeg ved ikke hvordan de to stoffer spiller sammen, men kunne godt tænke mig at stille dig et spørgsmål.

Føler du dig ikke meget træt når du tager mirtazapin?
Kan forestille mig at methylphenidat ville være godt til at fjerne lidt af den træthed.

Jeg får selv mirtazapin og føler mig vildt træt og tåget og kan slet ikke koncentrere mig.

Junior medlem

På medicin.dk står svær depression og suicidal adfærd som kontraindikation for motiron (methylphenidat præparat ala ritalin). Hvis du har konstateret ADHD er det efter min mening dog en god ide at behandle det. Det er et rimeligt alvorligt spørgsmål med alvorlige følger så tag ikke mine ord for mere, end hvad det er.

Jeg tænker det kunne være en god ide at tale med lægen, om det kunne være fornuftigt at behandle ADHD med et methylphenidat depotpræparat.

Tag en snak med din læge, hvor du lægger alle dine tanker på bordet.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Citat:
Methylphenidate augmentation of serotonin selective reuptake inhibitors: a case series
by
Stoll AL, Pillay SS, Diamond L, Workum SB, Cole JO
Psycho-pharmacology Unit, Division of Psychiatry,
Brigham and Women's Hospital, Boston, MA 02115, USA.
J Clin Psychiatry 1996 Feb; 57(2):72-6

ABSTRACT
BACKGROUND: The serotonin selective reuptake inhibitors (SSRIs) are effective in treating major depressive episodes. However, for the subgroups of patients who remain refractory to therapy, augmentation strategies can improve the efficacy of these agents. METHOD: We report the results of an open trial of methylphenidate to augment SSRIs in the treatment of five consecutive cases of DSM-III- R diagnosed major depression. RESULTS: Self-reported symptom reduction was achieved rapidly in all cases, with methylphenidate dosages ranging from 10 to 40 mg/day. Symptom remission was independent of the presence of attention-deficit/hyperactivity disorder. Also, the beneficial effects of the methylphenidate-SSRI combination appeared to be robust and sustained. No patients abused or misused methylphenidate. CONCLUSION: The empirical use of methylphenidate added to ineffective or only partially effective SSRI treatment appeared to be a rapid, safe, and efficacious alternative to existing augmentation strategies for the treatment of major depression. Prospective controlled studies are required to confirm or refute these findings.

http://www.biopsychiatry.com/methyl.htm

altså mener de kloge, at kombinationen er sikker.

Junior medlem

Halogenlampe - mirtazapin er ikke en SSRI (men udfolder sin effekt på adrenalin-systemet)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg er næsten 100% sikker på, at det ikke er kontraindiceret. Forsigtighed er dog tilrådeligt, da både Mirtazapin og Methylphenidat påvirker serotonin og noradrenalin, samt en lang række andre transmitterstoffer (og ikke kun adrenalin). Hvilke og hvor meget er dog ikke helt klart (lang ude, men rigtigt). Mirtazapines virkningsmekanismer er omdiskuterede. Histaminblokeringen er dog 100% sikker (deraf trætheden).

I USA er det mere acceptabelt i lægekredse, at forstærke effekten af en antidepressiv behandling med eksempelvis Methylphenidat og Modafinil, men også medikamenter med helt andre virkningsmekanismer, som eksempelvis Lamotrigine med flere. Modafinil er godkendt til behandling af svær depression i USA og også til behandling af træthed (ja, fandme), hvilket det ikke er i DK (endnu). Da Modifinil vurderes at være mindre skadelig for hjertet, ville jeg foretrække det fremfor Methylphenidat - særligt hvis der er tale om livslang behandling.

MEN: Det er altid forbundet med en risiko, at indtage medicin. Der er ikke nogen mirakelkur.

Most of the physical world is unseen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]