I septembers blev der sendt en film i TV der vist nok hed noget i retning af "the rush" med James Woods. Den handlede om en sælger, der til en jet-set-fest blev tilbudt en bane coke, hurtigt blev afhængig sammen med sin smukke og søde kone, og resten af filmen er så en lang nedtur, hvor han går fra stoffri til downers til crack til alt muligt lort. Den slutter med at han sidder på gulvet alene i en lille ynkelig lejlighed totalt bombet med blodskudte øjne og et vildt blik og fortæller om sin forfærdelige skæbne. Ikke en af de sjoveste drug-film der er lavet. Meget moraliserende og deprimerende
Jeg mener at det var TV2 Zulu der i søndags sendte filmen "Drugstore Cowboy" med Matt Dillon. En udemærket film om en gruppe junkier der røver drugstores i USA. Til sidst prøver hovedpersonen efter nogle lidt uheldige hændelser at blive clean, men det går ikke helt som planlagt, og han opdager at hans liv som junkie var mere glamourøst, spændende og værdigt end livet som arbejder der "borer huller". Som en ekstra bonus er William S. Burroughs med i filmen, hvor han spiller en junkie-præst(!)
Man kan vel godt kalde Oliver Stones dokumentar om "the Doors" for en "stof-film", der er bl.a. nogle syrede scener hvor de render rundt på peyote i ørkenen. Filmen er ihvertfaldt fyldt med stoffer og den tager ikke ligefrem afstand fra dem.
Den mest underlige/syrede/psykedeliske film jeg kender må være Luis Buñuels og Salvador Dalis groteske kortfilm "Un chien Andalou" ("den andalusiske hund"). Filmen starter med et billede af en fuldmåne, hvorefter man ser et close-up af øjet på en kvinde der bliver skåret over med skalpel... senere bliver det mere og mere underligt. I en scene slæber en arrig mand et flygel med nogle døde dyr og levende præster spændt for igennem en stue hen imod en skrækslagen kvinde. Filmen er en stumfilm i sort/hvid fra 1920/1930'erne. Det er nok en af de mest syrrealistiske film jeg nogensinde har set - der er ingen historie, ingen handling, ingen mening, intet budskab og ingen fornuft!
[ 13 December 2001: Besked ændret af: Zarathustra ]
|