Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: 3400
Lidt stof til eftertanke - fra en nyhedsmail:
Skærmarbejde er skadelig for helbredet
Pc’en får skylden for en lang række helbredsproblemer i en ny japansk undersøgelse. I en periode på tre år har forskere undersøgt 25.000 personer, som hovedsageligt arbejder med computeren.

Forskerne fortæller at mange af de undersøgte personer lider af hovedpine, smerter i øjne og skuldre samt psykiske problemer. Specielt dem, der sidder mere end fem timer om dagen foran skærmen, har tendens til søvnbesvær, døsighed og ubegrundet angst.

Desuden har personkredsen ofte svært ved at kommunikere med kollegerne og føler modvilje mod at gå på arbejde - symptomer, som læsere af tegneserien Dilbert sikkert vil genkende.

Jo længere tid man tilbringer foran skærmen, jo større er sandsynligheden for at få fysiske eller psykiske problemer, konkluderer forskerne, som ikke er i stand til at fortælle, præcis hvor grænsen ligger.

mon det er derfor alle os nørder så let bliver syge?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Denmark
Jeg bliver sq ikke let syg, selvom jeg bruger det meste af min tid uden for skolen, arbejde og træning foran computeren - det er bare fordi i er nogle svage coladrikkende tabere!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Wild Wild Westjylland
Jeg er selv på det sidste begyndt at få ret ondt i øjnene og ryggen/skuldrene når jeg sidder ved min comp. Men alle de andre symptomer har jeg dog slet ikke oplevet...så der er håb endnu [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Dedikeret medlem

Geografisk sted: 3400
@n|dk, jeg tilbeder dig seje pumpedreng. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Relativistisk båthorn

Nu varer det ikke længe før computer brug kræver recept...

Jeg tror hovedpinen og øjen smerterne er nemme at fjerne; indstil skærmen korrekt!
Musehånden er nok reel nok, med alt det klikkeri man laver (min mus, som stammer fra december 1997, har godt nok taget imod mange klik indtil videre), så brug skiftende fingre.
Dampe fra skærmen (de 'bromerede brandhæmmere') er næppe heller sunde, så god udluftning.
Bevæg dig meget (ikke kun manden i spillet, men din 'rigtige' krop), eller ihvertfald et par gange i timen.
Man kan også evt sætte et filter foran skærmen, til at ta' 'stråling', men generelt er jeg lidt skeptisk overfor om det har nogen seriøs virkning.

Next time someone ask if you want to do computers; just say NO!

[ 15 November 2002: Besked ændret af: JEL ]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]