Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 jul 2025 13:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: sidder i en havestol på uranus med en kold bajer og en joint :D
Hej fellow stoners , jeg skal til at gro for første gang nu her så snart jeg får smækket en ballast sammen (da jeg ikke har råd til at købe en)

jeg har købt en 250Watts MH (Metal Halide/Halogen) pære som jeg så mangler en ballast til.

og jeg tænkte så på nu ,
er der nogen herinde der ved præcis hvilke komponenter man skal bruge ?

jeg vil meget gerne vide det da jeg kender en der er uddannet elektriker og gerne vil smække en sammen til mig hvis jeg køber komponenterne osv.

så ja , hvilke komponenter skal man bruge til at lave en 250w ballast , og er der måske nogle der har et dansk diagram til det ? (elektrikeren jeg kender er ikke vildt god til engelsk)

Mange tak på forhånd :peace:

Billeder af mit skunk grow kommer selvfølgelig når jeg har fået den ballast.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Jeg tror ærlig talt ikke det kan betale sig, tror ikke du kan få komponenterne til meget under de ca 300kr sådan en koster. Og det er ret seriøse spændinger man har med at gøre i sådan en, så du skal sgu være sikker på kvaliteten af de dele du smider i samt din vens kunnen.

Medlem

Geografisk sted: sidder i en havestol på uranus med en kold bajer og en joint :D
han er over de 50 og er uddannet elektriker så tror nu ikke at han har de store problemer med det. og jeg ved godt at det er noget hardcore energi man piller ved , men det kan sagtens betale sig vil jeg tro , da den billigste ballast jeg har fundet kostede 350,- og så kom portoen oveni. og efter hvad jeg har læst mig frem til skal man bruge en transformator , en kondensator , en tænd/sluk knap eller en timer. men ved ikke specifikt hvilke dele man skal bruge til at lave en til 250watt (undskyld for forkert stavning hvis det forekommer).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu har jeg keine idé om hvad de dele står til. Men det er jo ikke bare hvilken som helst spole eller kondensator, det er jo fx ikke helt lige meget hvor mange vindinger spolerne i transformeren har eller hvor mange farad den kondensator er på osv (Burde din elektriker buddy kunne regne ud). Tror transformeren bliver det største problem at finde.
Timeren køber du bare andetsteds (vær sikker på den kan klare det antal ampere som ballasten trækker) og kobler på eksternt. :)

Medlem

ja det er lige netop fordi at der er så stor forskel og jeg ikke har en skid forstand på det jeg spørger :D jeg har også skrevet til en elektriker butik via E-mail for at se om de kan hjælpe mig med det, og udtrykte tydeligt at det skal være til mindst 250w haha :D for vil fandme gerne igang med det grow! har pæren og frøene kommer imorgen eller lørdag fra zenseeds. men ja, som du siger er der forskel fra del til del og alt sådan noget, og lige netop derfor spørger jeg om hvilke komponenter man skal bruge. det engelske diagram jeg fandt fattede jeg ikke en skid af så det var bare auf wiedersehen til det diagram :D fandt dog en tegning om hvordan det skal smides sammen osv men har stadig no idea hvilke ting det er. men nu håber jeg så at den elbiks kan hjælpe mig ellers er jeg ligesom rimelig lost her :D men håber da meget på at det går lidt stærkt så jeg kan komme igang i næste uge allerede evt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nå ja, doh til mig :P

Men prøv da og smid det diagram op, kan være det hjælper lidt på sagen. Ellers burde elbiksen kunne hjælpe, bare gør det klart hvad det er til. :)

Medlem

jeg har fået kontakt til en gammel ven som også har meget styr på sådan en og han ved hvad han skal lave , men han skal vide hvor mange volt den kører med. men jeg prøver lige at kigge efter det diagram :D

http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/14622.pdf her er linket til den side med det hele på :D fatter hat og briller.

Medlem

hmm, fuck det link , nu har jeg lige researched lidt mere på det og udfra hvad jeg har læst mig til står der at sådan en ballast til en High Pressure Sodium/Metal Halide pære kører på 120/240 , hvilken af dem det er ved jeg så ikke desværre :D men vi nærmer os målet! haha

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er 240, men det tror jeg godt din ven ved, er ret sikker på det er udgangsspændingen (hvor mange volt den laver) han gerne vil kende ;)

Medlem

fair nok :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]