Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 17:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa!

Grundet mine egne oplevelser har jeg konkluderet, at hvis jeg ikke er udhvilet, især skyldet manglende eller overfladisk og utilstrækkelig søvn, bliver stoffer jeg tager potentieret.

Kaffe (1 enkelt kop) har eksempelvis givet mig en yderst ubehagelig, rastløs rus.
Antihistamin har kastet mig ud i et form for trip, der gjorde mig - mere end jeg normalt oplever - forvirret, tung i kroppen, og i et klimaks forsagede livagtige hallucinationer på overflader (en væg, som blev til en busk med blade, der blafrede i 'vinden') samt streger der bevægede sig uden nogen åbenlys geometrisk sammenhæng.
Alkohol gør mig ekstremt træt, hvis jeg ikke har sovet nok (obvious much?)
Jeg synes der dannes et tydeligt mønster, at når jeg mangler søvn, potentieres stoffer jeg indtager.

Jeg kunne godt tænke mig, at høre om andre har lignende historier, og hvorvidt der er nogle substanser (I sær psykedeliske stoffer) man skal være ekstra påpasselig med i denne tilstand, eller er almen viden tilstrækkelig?

Mvh mig :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
du skal generelt ikke beruse dig hvis du ikke er udhvilet... Det HR 101.... Stofferne bliver ikke som sådan potentieret, du har bare mindre bevidst kontrol over rusen...

Junior medlem

har fået syge selvmordstanker ud af den blå luft langt ind i mit trip den eneste gang hvor jeg har trippet syre uden at have sovet 16-20 timer før trippet, heldigvis blev det godt trip ved at skifte setting (satte mig over i min stol og satte musik på og så vendte det fra at være ubehageligt trip til godt trip på 1sek ved skift af setting)

har ikke prøvet selvmordstanker ellers.

sørger altid for at være udhvilet før jeg tripper nu da det ellers også er spild af trip, har prøvet at falde i søvn på 8 mærker for at vågne (når effekten næsten er væk) op og finde ud af man har spildt sit trip og ikke kan trippe igen i nogle dage.

jeg mener at have læst at visse stoffer som fx. syre/mdma bruger godt med serotonin og samme hvis man ikke har sovet er der nok lave niveauer af det i hjernen, jeg mener et af symptomerne på lav serotonin er meget depressive tanker.

Junior medlem

Mio: Det lyder da godt nok som en hård tur! Må da indrømme, at jeg ikke anså psykedeliske stoffer som værende specielt farlige, mens man ikke er udhvilet nok. Tak for heads up!
Angående serotonin læste jeg engang, at det virker som kroppens 'tændknap', så umiddelbart lyder det som en fornuftig antagelse, at man efter 24 timer nok er ved at bruge det sidste. Jeg ved at SSRI (antidepressivmedicin) hæver serotoninkoncentration i hjernen. Samt kender jeg selv til dårligt humør o.l. som følge af dårlig søvn. Så jeg vil da tro du også har helt ret i, at lave koncentrationer giver depressive tanker. Jeg kan virkelig ikke forestille mig, at jeg kunne falde i søvn på et trip. Svampe (som er det eneste jeg har prøvet) gør mig altid helt sumpet men lysvågen samtidig, hvilket er ret underholdende og behageligt synes jeg. Men kan som sagt ikke forestille mig at falde i søvn på psykedelika!

Så vidt jeg ved, så opbruger man ikke serotonin, når man indtager syre i modsætning til mdma, da syre mimiker serotonin og sætter sig på serotine receptorer, mens mdma får hjernen til at udskille mere serotonin. Du må dog ikke hægte mig op på det, da alt, jeg reelt ved om farmakologi, stammer fra selvstudier, og jeg er ofte ikke god nok til at være kritisk over for mine kilder :)

Snoezel: Var nu godt klar over, at man skal passe på; det strider jo mod sund fornuft. Og undskyld jeg siger det, men HR 101 er at oplyse, ikke at formane.

Anyways, det jeg mener med potentieret er at den følte effekt er stærkere, hvis det gør det nemmere at forstå hvad jeg mener. :) I forsøget på at forklare mine kraftige oplevelser, har jeg også overvejet din tanke meget. At det simpelthen er fordi man hverken psykisk eller fysisk kan stå i mod stoffet når man har lidt energi tilbage. Man kan lettere blive væltet omkuld så at sige. Jeg er meget interesseret i en mere præcis forklaring, men ved ikke om du har en?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
din egen forklaring er ganske fin, jeg har ikke nogen dybere viden om det område - synes bare det giver sig selv, at man har mindre at stå imod med når man er træt.... Jeg kan godt se, at det fremstår som en formaning, men det ændrer ikke på det faktum, at det er god HR... Der er masser af formaninger på Psychedelia og de er der IMO fordi folk bekymrer sig om hinanden, så der er ingen grund til at være fornærmet...

Medlem
Brugeravatar

Søvnmangel i sig selv kan fremkalde hallucinationer, dysfori, delirium og... Drum roll... Træthed. Det er vel indlysende at dette plus downers og hallucinogener gør dig ekstra fucked up.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: <RADAR OFFLINE>
Søvnmangel i sig selv kan fremkalde hallucinationer, dysfori, delirium og... Drum roll... Træthed. Det er vel indlysende at dette plus downers og hallucinogener gør dig ekstra fucked up.

Lige præcis. I second that! Jeg har prøvet på egen krop at "Tænke en tanke" og høre det ske i virkeligheden, da jeg var enormt overtræt efter en tur til København. En slags omvendt "deja-vu"

Desuden, ikke engang body-buildere og fitness-udøvere undgår at sove.. Søvnen er en vigtig del i deres restituering, og manglende søvn har desuden også en helbredsrisiko.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Selvfølgelig undgår bodybuildere og fitnessudøvere ikke at sove?

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]