Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 06:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: At tabe sig
Medlem

Kære allesammen.

Nu er det noget tid siden, at jeg har skrevet et indlæg herinde, men dette kommer til at handle om vægttab. Jeg vil gerne tabe mig 10 kg., da kiloene har sneget sig på i forbindelse med en depression og almindelig løssluppenhed. Jeg er ikke decideret overvægtig (er 172 cm. høj og vejer 75 kg.), selv om mit BMI-tal ligger lige på grænsen, men jeg vil gerne ned på min normalvægt.

Jeg tænkte på, om I kendte en god kur til at opnå et hurtigt og effektivt vægttab? Lige i øjeblikket følger jeg en Nupokur, men jeg har hørt, at det ikke skulle være specielt sundt, så jeg vil gerne prøve noget alternativt.

Er det noget med, at Efedrin skulle være et godt slankemiddel? Og findes det ikke i diverse slankepiller, som man kan købe over Internettet?

Jeg er dog usikker på, om det er den vej, jeg skal gå, da jeg har hørt dårlige rygter om disse slankepiller. Jeg forsøger selvfølgelig at leve så sundt som muligt og skære ned på de søde sager, ligesom jeg dyrker en del motion. Jeg ønsker dog, at der skal ske noget her og nu.

Så kom endelig med jeres råd, tips, erfaringer mm.

Mvh. Hypatia

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har ikke prøvet at tabe mig, men ren og skær livserfaring siger mig, at du kun opnår vedvarende resultater (bliver ved med at holde vægten lav efter du har tabt dig), ved at gøre tingene ærligt. Lad være med at tage slankepiller, få et sundt liv; dyrk motion, få gode spisevaner. Når man skal ændre noget, kræver det viljestyrke, og det kan hverken stoffer eller slankepiller give dig.

Jeg ønsker dig al held og lykke

Medlem

Hej jeg har også været meget overvægtig og det eneste jeg gjorde var at spise sundere og mindre og dyrke motion, det kan godt være svært de første 1-2 uger at få mavesækken til at blive mindre men efter det er det rigtig nemt jeg giver ikke fuck for alle mulige kure for hvad så efter kuren så ryger man jo bare lige tilbage til de gamle vaner. det er bare min erfaring og min holdning, men ellers held og lykke med vægttabet :)!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Du får ikke noget ud af kure eller kosttilskud, du vil blot tage det på igen når du stopper. Motion er fint for at holde sig sund, men det er ikke særlig effektivt til vægttab - du er nødt til at lave din kost om. Spis mindre og sundere. Den mest effektive måde er at tælle kalorier, der er flere sider på nettet der kan hjælpe dig. Beregn dit ligevægtsindtag og start med at spise 5-700 kcal under det.

www.madital.dk

Medlem

hvis du får for lidt kcal ville du også tage på fordi at kroppen ville udnytte til optimalt så det med at sulte sig virker heller ikke

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Slankepiller og diverse kure er noget opreklameret pis!
Det eneste som der skal til for at tabe sig er at ligge i kalorie underskud - hvis forbrænder mere end du spiser, taber du dig. Thats it =)

Sørg for at spise mange gange om dagen, spred alt maden ud på hele dagen. Det vil gøre at dit blodsukker hele tiden holdes stabilt. Det er vigtigt, ellers falder man nemt i. Plus hvis din krop ofte får mad holdes forbrændingen igang ;) Drik MASSER vand hver dag, og før måltider.

Et lille tip til at finde sit ligevægtsindtag er at gange din vægt med 35. Det er sådan ca, men fint nok. Så tag en 250-350 kcal mindre hver dag, så skal der nok ske noget. Og husk, det gælder ikk om at tabe det hurtigst, men finde en rytme som passer, så det ikke kommer på efter igen =)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
hvis du får for lidt kcal ville du også tage på fordi at kroppen ville udnytte til optimalt så det med at sulte sig virker heller ikke

Det passer overhovedet ikke. Jo færre kcal du indtager jo mere taber du dig.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
en rigtig god ide er at spise groft. starte morgenen med havregrød og frugt. du kan også lave grød på blanding af speltflager/müsli og lign. jeg har gode erfaringer med at eliminere mælkeprodukter fra kosten. det plejer at dæmpe min trang til søde sager. lav f.eks dit eget supersunde rugbrød, med masser af rugkerne, groft mel, græskar/hørfrø/solsikkekerner. formålet med dette er at stabilisere blodsukkeret og eliminere sukker og snacktrangen. brug gerne kanel på grøden, da det virker gavnligt på insulinsensitiviteten. masser af fibre er godt for mæthedsfornæmmelsen, og mange forveksler tørst med sult, så når du er sulten så prøv at drikke ½ liter vand. i mange tilfælde udsætter det sulten.

spis gerne kød/fisk og kalorielette grønne grønsager til det lune måltid. undgå de simple kulhydrater (kartofler).

hvordan du end vender og drejer det, kommer du ikke udenom at skulle motionere noget mere. en gang seriøs styrketræning er det bedste til at få forbrændingen op. i tillæg kan du brænde ekstra kalorier ved løbe, cykle eller svømme. og så er det vigtigt at spise sig mæt hele tiden, men det skal være i sunde ting. sultekurer er det værste du kan gøre, da det nedsætter forbrændingen. stimulanser som nedsætter appetitten har samme virkning, og i det lange løb er det noget skidt.

Junior medlem

Her er lidt nyere viden, som udfordrer nogle ernæringsmæssige dogmer, vi er blevet fodret. Det har hjulpet mig, så jeg vil lige dele et par videoer:

Om korn:
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=WSDkJEF9aBY
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=RmsxCN7h ... ure=relmfu

Om mættet fedt:
http://www.youtube.com/watch?v=vRe9z32N ... re=related

Drik vand ofte. Det stiller den lille sult, og så er det bare sundt at være hydreret.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis kroppen reagerer ved at gå i "sulte mode", og sparer på kalorierne, fordi at den ikke får nok, så skal man VIRKELIG sulte sig selv (hvis det overhovedet er muligt?).

Jeg indtager normalt 3000 kalorier om dagen. Da jeg var på mit højeste med en hård kur, indtog jeg 1000-1200 kalorier om dagen, hvilket var tæt på at det begyndte at blive farligt, kombineret med en masse motion og styrketræning. - Alligevel tabte jeg mig sindsygt hurtigt.

Senest rettet af wEstzIde 17 jun 2012 15:00, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Derudover kan jeg anbefale en protein/fedt baseret kost. En masse grøntsager samt en masse kød og æg.

Kulhydrater skulle være nogen af de sværeste at slippe af med (er sikker på nogen kan uddybe hvorfor). Så brød, pasta, ris og alt det der, skal gerne cuttes fra.

Og så skal du naturligvis også skære ned på dine kalorier.

Motion er i øvrigt også et rigtig godt supplement til at tabe sig på. Gerne varieret træning, der får pulsen op. Dvs. cykling, løb, svømning, roning, osv..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

The fuck?

Kcal underskud = Du taber jeg
Kcal overskud = Du tager på

Længere er den ikke.

Som resist siger, skær kulhydrat fra.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Resist: Selvfølgelig skal brød, pasta og ris ikke skæres fra. Der skal bare købes kvalitet produkter, såsom brune ris, groft brød og grov pasta. Det er sundt og mætter ovenikøbet meget! Spis godt med proteiner, så dine muskler stadig for "mad" under kur. Proteiner mætter også meget. Prøv evt. At søge lidt på protein kuren.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Resist: Selvfølgelig skal brød, pasta og ris ikke skæres fra. Der skal bare købes kvalitet produkter, såsom brune ris, groft brød og grov pasta. Det er sundt og mætter ovenikøbet meget! Spis godt med proteiner, så dine muskler stadig for "mad" under kur. Proteiner mætter også meget. Prøv evt. At søge lidt på protein kuren.

Vil stadig vove at påstå at det er unødvendigt, under en effektiv kur.

Man kan få rigeligt med kulhydrater igennem f.eks. grøntsager.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vil stadig vove at påstå at det er unødvendigt, under en effektiv kur.

Man kan få rigeligt med kulhydrater igennem f.eks. grøntsager.

+1

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem

Først og fremmest tak for alle svarene. Jeg har besluttet mig for at droppe Nupokuren til fordel for en sund og alsidig kost. I dag har jeg spist følgende:

1 portion havregryn med mælk
2 halve rugbrøder med magert skinkepålæg, lidt peberfrugt, en gulerod og lidt agurk.
1 grovknækbrød med ost
1 Nupobar
Jordbær og melon
Asparges med skinke, en majskolbe og to stykker grovflüte

Jeg har også trænet kondition i 1 time og et kvarter ovre i det lokale fitnesscenter.

Så alt i alt synes jeg, at jeg har levet sundt. Jeg kan nok ikke helt undvære brødet, da der jo også er en del kostfibre i, hvilket giver en god mæthedsfornemmelse. Ellers vil jeg bare gå rundt og være sulten og komme til at småspise. Alternativt må jeg erstatte et måltid eller to i ny og næ med Nuposhakes, selv om jeg er usikker på, om det er sundt.

Men jeg vil holde mig fra søde sager, fed mad og alkohol. Sidstnævnte er nok den største synder, da jeg har en passion for god rødvin.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Resist: er du endnu en af de kulhydrat forskrækket mennesker? Så længe det samlede indtag af kcal er i underskud har det ingen betydning hvad det er. Og jo de produkter er sunde og mætter meget :)

LoL

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg spiser kun mange kulhydrater 1-2 gange om ugen, alt efter hvor meget jeg gider lave avocado/fisk/kød/bønner/drikke olie etc. Det tager sku tid.
Men det virker helt klart bedre og nemmere, end fortsat at spise (mange) kulhydrater hver dag.

Kan anbefale tabata eller anden sprint/intervaltræning (svømning/cykling/løb), mindske dit kCal indtag. Det er meget normalt, at man kan føle sig helt vildt sulten, men det synes jeg altså, at man vænner sig til efter et par dage.. Held og lykke.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Resist: er du endnu en af de kulhydrat forskrækket mennesker? Så længe det samlede indtag af kcal er i underskud har det ingen betydning hvad det er. Og jo de produkter er sunde og mætter meget :)

LoL

Det er utroligt snævert at stille det op så firkantet. Du kan ikke bare antage at protein, fedt og kulhydrater kommer ind og ud af kroppen på præcis samme måde, taget deres forskellige kropfunktioner i betragtning, samt kroppens generelle hjernedøde kompleksitet. Og jeg er sikker på enhver biokemiker ville give mig ret.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Så alt i alt synes jeg, at jeg har levet sundt. Jeg kan nok ikke helt undvære brødet, da der jo også er en del kostfibre i, hvilket giver en god mæthedsfornemmelse. Ellers vil jeg bare gå rundt og være sulten og komme til at småspise. Alternativt må jeg erstatte et måltid eller to i ny og næ med Nuposhakes, selv om jeg er usikker på, om det er sundt.

Nu er det bare min personlige mening, men jeg synes at f.eks. kød mætter langt mere end brød? :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]