Kan I ikke fortælle mere om jeres undersøgelse? Hvor skal I bruge det?
Alryvo skrev:
[...]hvis i kunne give en kort fortælling om[...]
YOU CAN't CONTROL ME. YOU'RE NOT MY DAD! Det var i 1949 eller ca. der omkring - da der var krig i Korea... Eller nok nærmere 2003 da der var krig i Irak. F9Z
Jeg var 12 år gammel og besøgte min bedste ven, HT, på 15 på hans bosted/opholdssted/institution oppe Nord på ude på landet. Vi kedede os, og jeg foreslog vist, vi skulle prøve at ryge cigaretter. HT har altid været yes-man, så vi listede os ind til én af de andre unge, der var hjemme på weekend, og rullede et par smøger af hans tobak. Da vi senere røg dem, blev vi ret hurtige enige om, at det skulle vi gøre fast, for det var pisse sjovt... Senere fandt vi ud af, vi havde røget hash.
Historien om første gang jeg vidste, jeg røg hash, er dødkedelig og sikkert som nogle andres. Da jeg var 12-13 år blev jeg og mine klassekammerater teenagers. Jeg var fattigrøven i en klasse fyldt med snobber, og blev en af nørderne - jeg er ikke den nørdede type så meget, så jeg fandt nogle andre jævnaldrende venner uden for klassen. De var fra vestbyen, hvor rødderne kommer fra, og var vant til et andet liv end mig. En dag sidder vi ved en kammerat en hverdag (tror det var 3. gang jeg mødte værten) og vi er nok i alt 6 12-14-årige. De begynder at rulle en joint, som om det var det mest normale i hele verden, mens faren sidder lige nedenunder. De andre antager vel jeg også er vant til at ryge og sender jointen videre. Jeg kendte ikke så mange af de tilstedeværende og de så sådan set også ud til at have det fint, så jeg tænker "Så skide være med det" og ryger et par puffs - og jeg blev ikke engang skæv. Tror egentlig også det var fint nok, for havde jo egentlig ikke lyst til at ryge i første omgang. Men derefter var jeg jo ”startet”…
Da jeg var 15 tog jeg og min 16-årige ven (M) til byfest med en 19-årig vi begge kender (J). Vi har drukket os godt stive i hans bil og har fundet en parkeringsplads i byen, hvor gildet foregår. Ikke overraskende hiver J en pose hvidt pulver frem og spørger, om vi vil prøve hans coke. Det træk nok mest I mig og jeg kunne se M også overvejede det, så jeg sagde "Det er pisse dyrt det pis der. Det er sq sjældent jeg bliver tilbudt 700 kr", så det ender med vi tager det. Jeg fik god energi, godt humør, god selvtillid og lys var klarere. Det var pisse fedt. Faktisk en aften, jeg vil huske for altid, og ikke sidste gang jeg prøvede det... Nu jeg er blevet ældre, ved jeg, at J var lidt for stor i munden, en hustler og en lystløgner - så hans coke har nok bare været amfetamin.
Et års tid efter skal jeg på druk med nogle kammerater, men det lykkedes os ikke at finde en fest, og det begynder at blive koldt ude. Jeg smutter til netparty i stedet for i min faste computer-klub, hvor jeg desuden mødt M og J første gang. Her møder jeg to af mine bedste venner(JA og H), der er helt fucked. De har åbenbart taget ecstasy, og jeg mener faktisk, jeg giver dem en mindre skideballe. Men de havde det jo pisse godt - ubeskrivelig godt - og det kunne jeg jo ikke argumentere imod (slet ikke i min lille brandert). Jeg går op til J og spørger, om jeg også må prøve, men han har kun pulver tilbage - til gengæld har hans kammerat, men han vil have penge for det. Jeg tager en streg og løber ned til de andre i højt humør. H stikker mig lidt penge, så jeg kan gå op og købe den lille lyserøde pille. Lidt efter begynder pillen at virke og jeg bliver lykkelig, og får en uforglemmelig aften - og senere hen mange flere. Nu er min regel med kun at bruge ting fra naturen brudt en gang for alle, og jeg har fået smag for stoffer.
Senere hen har jeg prøvet svampe, hvilket også har været pisse sjovt, men sikkert ikke så interessant for jeres undersøgelse.