Til dankdawg
"1) Det er IMO ikke statens opgave at være barnepige for folk. Der er folk der skader sig selv med stoffer, det er da klart. Men det er DERES sag, og man kan ikke forbyde stoffer bare fordi der er nogen der ikke kan klare det. De må tage ansvar for sig selv og deres eget liv."
"staten" det er os allesammen - Du omtaler jo næsten staten som værende et væsen i sig selv. Umiddelbart slår det mig mest, at din holdning til dine medmennesker er baseret på en ligegyldighed, set i forhold til at alt hvad de kommer ud for er deres eget problem, og de er nok i sidste ende selv ude om det alligevel. Det at tage ansvar omkring andres liv, er på sin måde, at tage ansvar omkring sit eget liv. Det ved jeg ikke om du kan se logikken i, men vi er alle sammen en del af hinandens liv.
"Socialt ansvar? Jeg skal fandeme ikke have ansvaret for at nogle tabere ikke kan styre deres eget liv. Det må de selv klare. Det er UMULIGT at tage ansvar for andre mennesker."
Nej, det er det egentlig ikke. Jeg har flere gange oplevet at jeg har måttet tage ansvar omkring andres liv, ligesom jeg har oplevet at andre har måttet tage ansvar omkring mit. Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig det må have været meget anderledes for dig selv. Jeg mener, har du aldrig haft en ven der havde brug for din hjælp og visa versa ? Eller, lod du bare din ven sejle i sin egen sø for "man ligger som man har redt" ?
"Har du ansvar for alle mordere f.eks.? Er du medansvarlig når de dræber nogen? "
Det er mit ansvar at videregive information omkring en evt morder sådan at han kan blive sendt videre til den rette behandling, det er en del af mit ansvar. Man kan da sagtens være medansvarlig når at menneske tager et andet menneskes liv, specielt når det kommer tæt en på en selv. Det er svært at se hvordan man skulle tage ansvar for noget der ikke umiddelbart ligger indenfor ens omgangskreds, men har man kendskab til en situation indenfor ens omgangskreds der er ved at løbe af sporet, deler du ansvaret for at løse denne situation sammen med de andre der har kendskab til den. Ligeledes har forældrene et ansvar over for deres børn, i de dage hvor deres dømmekraft ikke er de bedste, er det deres opgave at vejlede dem og passe på dem. Misbruger forældre deres børn, og lever de dermed ikke op til deres ansvar, kunne det jo resulterer i at deres børn blev social utilpassede (måske mordere) - I et sådant tilfælde vil jeg sige at forældrene har en del af ansvaret. Det faktum at de ikke bliver stillet til regnskab for det er noget andet (men sådan har det ikke altid været, og sådan er det ikke i alle kulturer den dag i dag).
"2) Erhverslivet? Hvad fanden snakker du om? Hvorledes kan stoffer skade erhvervslivet?"
Det er da ikke så svært at regne ud - Får du en ungdom, hvoraf en stor del ender på invalidepension fordi de har skadet sig selv med stoffer tager erhvervslivet skade. Der vil simpelthen ikke være arbejdskraft til at løfte opgaverne. Specielt set i forhold til at der i fremtiden er færre til at forsørge flere er det i mine øjne en reel risiko.
"Det er klart at det kan såre andre at et familiemedlem er narkoman (jeg har selv haft flere i familien), men det er ikke et gyldigt argument. Nogle familier går i spåner når de opdager at deres søn er bøsse, skal man så også forbyde homoseksualitet?"
Det kan man jo ikke lige sammenligne - Fordi når du er homoseksuel, bliver du ikke præsenteret for et valg, du vælger ikke at være homoseksel. Derimod vælger du om du vil tage stoffer. For at give dig et argument der ville fungere i den situation, vil jeg nævne - Hvad nu hvis man er alkoholiker ? Jeg går ind for "enten/eller" - Forbud har bare vist sig ikke at fungere, bare se da de i USA indførte spritforbud - Det gav bare grobund for mere kriminalitet. Derfor går jeg ind for legalisering. Det at man selv skal bestemme hvad der sker med ens krop, er et fuldstændig hult argument for mig i den sammenhæng. Ikke at jeg ikke forstår dig, jeg mener bare du har et anderledes forhold til det fællesskab du indgår i. Det at du opfatter tingene forskelligt fra mig, kan vi ikke gøre noget ved, men kun vise forståelse, hvis man altså er i stand til det.
"3) Jeg mener at den vigtigste grund til at legalisere stoffer er at individet bør have ejendomsret til sin egen krop. Når staten siger hvad du må og ikke må med din egen krop, så mister du ejerskabet over din egen krop, og bliver delvist slave af staten. Jeg er imod slaveri."
Ok, jeg mener at der skal være visse grænser. F.eks. synes jeg det er OK med at man skal være 21 før man må få en kønsskifte operation, jeg mener også det er ok at man ikke bare kan gå ind til en tatovør og få lavet at hagekors midt i panden som 8 årig... Der er sådan nogle forskellige grænser, jeg mener der bør være i et samfund/en stat. Det at mange mener disse grænser ikke burde være der, forstår jeg på sin vis godt - Derfor forstår jeg også godt at folk de nogengange finder veje udenom disse regler. Mht til stoffer, virker forbudet ikke, det er rent symbolsk. Dem der vil tage stoffer, tager dem jo ligemeget om de må eller ej, ergo, det er alligevel nyttesløst. Siden det alligevel er nyttesløst kunne man ligesågodt tjene afgifter osv på dem + få afkriminaliseret folk - I sidste instans, for det accepteret ligesom alkohol. Herfra bliver det også nemmere at informere og behandle, for slet ikke at få folk til at opføre sig ærligt overfor familie, venner, kærester osv (nemlig dem der skal tage vare om en, hvis man kommer galt afsted). Mht til ens krop, og ens ret til at bestemme over den, er der jo også et emne der hedder "Selvmord". Skal vi have retten til at tage vores eget liv når vi har lyst ? Jeg mener, hvad med dømmekraften? Skal der andre til, eller skal man selv bestemme, hvornår man lider nok til at tage sit eget liv ? - Har en teenagerpige ligeså meget lov til at træffe den beslutning fordi hun har kæreste sorger, som en døende kræftpatient har? Det jeg vil sige er bare, man kan jo ikke generelisere emnet omkring hvem der skal bestemme over ens krop, ikke hvis man ser på det som jeg gør ihvertfald.
MVH
Bart
[ 29 September 2003: Besked ændret af: Bart ]
[ 29 September 2003: Besked ændret af: Bart ]
|