Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 22:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: ???venner???
Junior medlem

Geografisk sted: Vestsjælland
Er det muligt at folk søger sammen uden at have noget tilfælles, og uden egentlig at føle noget for de andre... at det eneste de gør er at tage stoffer sammen? Jeg havde en meget stor omgangskreds sidste år. Følte jeg kendte næsten hele byen. Jeg eksperimenterede med stoffer, nogle af de andre var lidt mere vant til det, og de fleste havde et problem: det blev (sølvfølgelig) oftere og oftere. Nogle af dem begyndte at se sig sure på mig, og jeg troede og tror stadig at det delvist var fordi jeg ikke ville komme sammen med dem eller i seng med dem. De sagde de ikke ku klare at se hvad de har fået mig ud i...

Nytårsaften 2002/2003 besluttede jeg at redde migselv, for selvom jeg gerne ville, kunne jeg åbenbart ikke redde de andre. Så jeg måtte lade dem blive hængende i den kaotiske meningsløse tilværelse zaf dyb afhængighed. Jeg kom ud. Det skal så siges at jeg stadig ryger for meget hash, men whatever. Efter jeg holdt op med stofferne er de SLET ikke interesserede i at være mine venner!! Kun få af dem, de er så også mine bedste venner i hele verden. Men jeg så på dem alle som gode venner, med forskellige gode kvaliteter, for dem var jeg bare en at være lam med. Jeg ved ikke hvorfor de ik vil se på mig nu. De ku ik li at se mig i lort til halsen, men de kan hellerik li at se mig klare mig igennem. Er det fordi jeg holder et spejl op foran dem, og minder dem om at de selv har et problem, eller er denne verden med stoffer virkeligt bare dybt overfladisk? Har du hash må du komme har du ikke..... hvem har ikke hørt den fra én af de omgangskredse de kommer i? jeg har hørt det fra mange, måske ikke så direkte, men det var det det betød.... Så mit spørgsmål er vel: Er det altid sådan, eller er det bare her hvor jeg bor???? Bruger folk hinanden eller holder de også af hinanden nogle gange?? [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

Titel: ???venner???
Medlem

Hej Troublemaker

"Er det muligt at folk søger sammen uden at have noget tilfælles, og uden egentlig at føle noget for de andre... at det eneste de gør er at tage stoffer sammen?"

Ja det er meget normalt - Igen, det at de tager stoffer sammen ER jo noget de har til fælles, ligesom hvis man går til fodbold, der er der nok også flere der kun har sporten som fælles samlingspunkt. Man kan sige, at har man en ting til fælles, stiger sandsynligheden for at man har andre ting til fælles også idet man jo har udvist fælles i enkelte aspekter af livet. Derfor har jeg selv fundet venner igennem en fælles musik interesse, der også var interesseret i at tage stoffer, ligesom jeg har fundet venner igennem det at tage stoffer som også kunne li musik :-)

"Jeg havde en meget stor omgangskreds sidste år. Følte jeg kendte næsten hele byen. Jeg eksperimenterede med stoffer, nogle af de andre var lidt mere vant til det, og de fleste havde et problem: det blev (sølvfølgelig) oftere og oftere."

Hvad kommer let, går let - og det er jo normalt at ens omgangskredsvokser når man tager stoffer, og skrumper når man holder op. Har du kigget på om din egen adfærd har ændret sig siden du holdt op med at tage stoffer ? Eller om det bare er alle andres adfærd ? Formentlig har du ændret dig, om du har lagt mærke til det eller ej.

"Nogle af dem begyndte at se sig sure på mig, og jeg troede og tror stadig at det delvist var fordi jeg ikke ville komme sammen med dem eller i seng med dem. De sagde de ikke ku klare at se hvad de har fået mig ud i... "

Hvis de kun var sammen med dig for at tage stoffer eller for ehhh "romantikkens" skyld, og du var interesseret i venskab, jamen så er der jo et kompatibilitets problem der / en interessekonflikt. Det er da ihvertfald ikke dit problem hvis du ikke føler dig tiltrukket af dem, og kan de ikke opføre sig pænt alligevel, jamen så væk med dem.

"Er det fordi jeg holder et spejl op foran dem, og minder dem om at de selv har et problem, eller er denne verden med stoffer virkeligt bare dybt overfladisk?"

Det er begge dele, men sikkert også forskelligt fra person til person. Alle har jo deres egne motiver for hvorfor de gør som de gør. Min erfaring er at mange af de mennesker man møder og tager stoffer sammen med ikke er godt for nogetsomhelst andet, de er overfladiske, og ens interesse for at være lam er generelt ikke IMO et godt fundament for et meningsfyldt venskab. Jeg vil dog ikke sige at jeg partout kasserer alle der tager stoffer som seriøse vennemennesker, jeg tænker mig bare rigtig godt om inden jeg lader dem komme tæt ind på livet af mig.

"Har du hash må du komme har du ikke..... hvem har ikke hørt den fra én af de omgangskredse de kommer i?

Jeg har aldrig hørt den faktisk, men jeg har altid mest røget med mig selv:-) Faktisk var det tit at det var mig der røg, og mine venner der ikke gjorde.

"Er det altid sådan, eller er det bare her hvor jeg bor???? Bruger folk hinanden eller holder de også af hinanden nogle gange?? "

Nej det er ikke altid sådan. Det kommer meget an på hvilket selskab man kommer ind i og hvordan man selv er. Vælter man sig rundt i en stor vennekreds, som du har gjort, jamen så er det da klart at de alle falder fra når man selv holder op med at tage stoffer. Det er vel, i bund og grund, ikke ret dybe venskaber man får på den måde, som du selv siger "overfladiske".
Jeg synes du skal se det positive i det, du er for det første kommet ud af et misbrug, for det andet er du kommet af med mange misbrugsvenner. Det er i mine øjne en god ting, ville du måske ikke blive træt af at blæste folk ringede til dig konstant eller kom og bankede på din dør? Eller, hvad med når de kommer langt ud ? Osv osv...

MVH

Bart

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]