Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: God læsning
Medlem

Geografisk sted: nordjylland
jeg har lavet dette topic så folk kan skrive og anbefale gode bøger omkring bevidstheds udvidelse.

Alexander Sulgin - PIHKAL

dette er den første bog jeg har læst der handler omkring emnet. i bogen beskriver Alexander Shulgin(fremover alex.) bl.a. de sessions han har hvor han og nogle af hans nærmeste udforskede sindet ved hjælp af div. kemiske substanser. Disse beskrivelser har virkelig fanget mig. han redegør for hvordan deres sikkerhedsnet sørger for at hvis en skulle komme til skade vil de andre støtte såvidt muligt. ligeledes forklarer han hvilke forholdsregler de tog for at sikre den bedste setting. men først og fremmest fortæller han om de oplevelser og opdagelser han har gjort i den psychedeliske verden. i bogen indgår der flere nøje udvalgte triprapports og man fornemmer virkelig hvordan deres opdagelser har beriget dem. dette er det bedste læsning jeg nogensinde har gjort og det har helt ændret mit syn på livet og meningen dermed. udover det beskriver han hvordan han er noget frem til de forskellige substanser og hvordan han synthensierede dem. personligt synes jeg det er fantastisk at læse om hvordan udviklede nye substanser og hvordan han testede dem.

bag i bogen er der er kemisk indeks hvor stofferne bliver beskrevet kemisk set. dette indeks kan dog også findes på Erowid

det har været lidt svært at finde reviews som jeg synes er gode men her er der noget:
Art-Book-reviews.com
Epinions.com (bedste hidtil)
Peter Stafford - review og noget info

er der andre der har noget at tilføje så gør det endelig.

Nyttige links
Bogpriser - En side der hjælper dig med at sammenligne priser og på den måde sikre dig en god pris. der linkes direkte til forhandleren.
Spiritplants.com - et link Satori var så flink at give mig. virkelig mange titler der.
DCF's anmeldelser - har ikke så meget med bedvidsthedsudvidelse men tog det med for at vise hvor man kan diskutere hamp bøger

alt i alt håber jeg der er nogle der vil være med til at dele viden omkring emnet. jeg har selv valgt ikke at referer for kraftigt i min konklusion om PIHKAL da jeg mener det vil ødelægge læsningen hvis læseren allerede kender forløbet for godt. istedet har jeg lagt vægt på den effekt den har gjort. man kan jo skrive hvad man synes der er spændende ved netop lige _den_ bog man anbefaler [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

bl.a. har jeg også bestilt Stanislov Grof's Fremtidens psykologi. Hér er der et review. det er en bog jeg helt klart ser fre til at læse.

men kom endelig med nogle af de titler og forfattere i har læst og som i synes er rellevante og gode. lad os få lavet en god guide til god læsning [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

EDIT: stavefejl i titlen og en omformulering.

[ 22 September 2003: Besked ændret af: DN ]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
En bog der umiddelbart springer frem, især når man snakker om ethnobotanik, er:
"Tales of a shamans apprentice" af Mark J. Plotkin.

Enormt spændende læsning og der er i øvrigt lavet en dokumentar i tilknytning til bogen.

Men mere specifikt om bevidsthedsudvidelse, læste jeg en meget spændende bog for nylig, ved navn:
"Breaking open the head" af Daniel Pinchbeck.

En meget personlig og modig fortælling om en ung journalists udforskning af hans sind og om hans udvikling der udspringer derfra.

Hvis man vil ha' den ultimative encyklopædi over psykoaktive planter og har pengepungen i orden, kan jeg anbefale:
" Enzyklopädie der psychoaktiven Pflanzen. Botanik, Ethnopharmakologie und Anwendungen" af Christian Rätsch.

En ekstremt detaljeret gennemgang af alle mulige og umulige psykoaktive planter der nogensinde er blevet brugt af mennesket. Den er 941 sider lang og indeholder et utal af flotte farvebilleder. Hvis man ikke har pengepungen iorden og bor i Århus, ligesom undertegnede, kan man finde den som opslagsværk i sundhedvidenskabligt bibliotek ved Århus universitet.

Kommer med flere anbefalinger når jeg kommer på nogen..

Cheers,
Ashoka

[ 22 September 2003: Besked ændret af: Ashoka ]

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
John C. Lily "Center Of The Cyclone"

Timothy Leary - alle hans selverindringsbøger.

Robert Anton Wilson - "Quantum Psychology"

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ken Wilber: Spectrum of Consciousness

William James: The Varieties of Religious Experience.

Alan Hunt Badiner(Ed.) & Alex Grey(Ed.): Zig Zag Zen: Buddhism and Psychedelics.

P.G. Stafford & B.H. Golightly: LSD - The Problem Solving Psychedelic. (man kan godt se den er fra 60'erne, på den måde den er skrevet. Men den giver stadigvæk et godt billede af de muligheder der er i LSD.)

Albert Hofmann: LSD - My Problem Child.

En del af Alan Watts tekster er også gode at læse.

Hmm, der kommer måske mere på senere.

Edit: Jørgen Lumbye: Brug og misbrug - Vi er alle på stoffer! (selvfølgelig, hehe, den må man ej forglemme)

-Satori

[ 22 September 2003: Besked ændret af: Satori ]

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> P.G. Stafford & B.H. Golightly: LSD - The Problem Solving Psychedelic. (man kan godt se den er fra 60'erne, på den måde den er skrevet. Men den giver stadigvæk et godt billede af de muligheder der er i LSD.)

Albert Hofmann: LSD - My Problem Child.
<HR></BLOCKQUOTE>

De to er ret gode synes jeg. Dem vil jeg også gerne anbefale. Men den første er en anelse naiv i det, men stadigvæk god.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg kan også varmt anbefale Pihkal, den er et must for alle psykonauter.

Derudover vil jeg også lige anbefale disse bøger:

Karl Jansen - Ketamine, dreams and realities

Martin Booth - Opium

Rick Strassmann - DMT, the spirit molecule

Dedikeret medlem

Geografisk sted: aarhus. (fra djurs)
aldoux hoxley, erkendelsens døre... som sagt tidliger et most for alle med blot den mindste enteresse for LSD...

Medlem

Mark Z. Danielewski - House of Leaves
Don DeLillo - White Noise

Med mindre folk rent faktisk tror, at stoffer er den bedste/eneste måde at blive bevidst omkring ting på?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
PIHKAL og TIHKAL af Alexander & Ann Shulgin.

"Doors of Perception" af Aldous Huxley.

"Ecstasy: The Complete Guide - A Comprehensive Look at the Risks and Benefits of MDMA" af Julie Holland, M.D.

Meget omfattende bog om MDMA!

"The Construction and Operation of Clandestine Drug Laboratories" af Jack B. Nimble

Lige så omfattende bog omkring opbygning og brug af undergrunds-laboratorier - meget spændende og informativ læsning.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
"Doors of Perception" af Aldous Huxley gjorde mig virkelig interesseret i at prøve psykedeliske stoffer.
Den er skrevet som én lang triprapport på meskalin, og hr. Huxley har virkelig ordet i sin magt - jeg husker bla. at han beskriver en blomsterdekoration som "synet Adam måtte have set da han gik ind i Edens Have".

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Myron Stolaroff:
- The Secret Chief

Et interview med en af pionérerne i den amerikanske psykedeliske undergrundsbevægelse. Rigtig fed læsning! Han fortæller om de forskellige stoffer han bruger, og om sine fremgangsmåder, som både inkluderer individuelle sessioner og gruppesessioner. Med Prolog af Stanislav Grof, forord af Albert Hofmann. Kan iøvrigt findes online her!

Stanislav Grof:
- LSD-psykoterapi i teori og praksis(den indre rejse 3)

Intet mindre end standardværket om terapeutisk brug af psykedeliske stoffer! Grof har arbejdet med LSD-terapi i mere end 25 år, og i denne bog beskriver han forskellige teknikker, kombineret med egne erfaringer, og en hel del case-stories. Han punkterer i et tillæg myten om at LSD kan forårsage kromosomskader, og i et andet tillæg beskriver han en mulig fremgangsmåde for kriseintervention i en psykedelisk nødsituation. Et must for psykedelisk interesserede!
- Introduktion til den indre rejse - Selvopdagelsens eventyr
I første del af bogen beskrives en bevidsthedsmodel, som er fremkommet efter mange års forskning i usædvanlige bevidsthedstilstande, med og uden psykedeliske stoffer. Som altid i Grof's bøger er der masser af eksempler på de forskellige typer oplevelser.
I anden del af bogen beskrives en stoffri metode, holotropi, som er i stand til at fremkalde det samme oplevelsesspektrum som LSD. Metoden er udviklet af Grof, da han ikke længere lovligt kunne bruge psykedeliske stoffer til terapeutiske formål.

Richard Moss:
- Den sorte sommerfugl

Fantastisk inspirerende bog om bevidsthedsforvandling! Forfatteren skriver med en glød og et nærvær jeg aldrig tidligere er stødt på. Moss beskriver sin egen opvågnen, og fortæller om sine erfaringer fra sit eget udviklende arbejde. Kan stærkt anbefales!

Og så vil jeg da også gerne anbefale flere af de allerede nævnte, bl.a. A. Hofmann: LSD - My Problem Child, og J. Lumbye: Brug og Misbrug - vi er alle på stoffer.

Måske skriver jeg et par stykker mere på, men det her er nok for nu.

Medlem

David F. Arlington - Systems of Psychedelic Belief: An Introduction to Neo-Praetorianism

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Tjaeh hvis "bevidsthedsudvidende oplevelser" ikke nødvendigvis har noget med stoffer at gøre (??? [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] ) vil jeg da også lige anbefale bogen:

Rhinehart, Luke: "Terningemanden"

- den præsenterer en ret provokerende filosofi på en meget underholdende og letlæst måde.

[ 23 September 2003: Besked ændret af: Zarathustra ]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Har lige laest en syret bog af Thomas Pynchon: The Crying of Lot 49. Man bliver ligesaa stille lokket ind i en verden af total og forvreden galskab. Den er ikke saerlig lang, men lidt svaer. Og jow, den handler blandt andet om stoffer.

Den findes vidst paa Dansk, men jeg aner ikke hvad den hedder.

mvh
Ashoka

Insane psychedelia user!

Ashoka, Katalognummer 49 udbydes [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]