Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 21:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej psychedelia.dk,
hjemmesiden netstof.dk som mange af jer nok kender, skal gennem et større redesign, og vi kunne i den forbindelse godt tænke os at brainstorme med jer herinde angående form og indhold på det nye site.

Netstof.dk er et landsdækkende website under Socialstyrelsen som skal informere og rådgive omkring problematisk brug af rusmidler, forebyggelse og behandlingsmuligheder. Målgruppen er danske unge i alderen 15-25 år.

Alle rusmidler inkl. alkohol er “dækket” af det nye site, men fokus vil være på hash og feststoffer (typisk amfetamin, kokain, MDMA/ecstasy).

Vi arbejder for en åben og dialogorienteret tilgang til emnet unge og rusmidler, og vi vil gerne involvere målgruppen (jer bl.a.) direkte i udviklingen af siden. Hjemmesiden tager klar afstand fra skræmmekampagner. Det er vigtigt for hjemmesiden at signalere, at sidens brugere ikke har noget at skamme sig over eller skjule sig for.

Vi har oprettet et spørgeskema, hvor vi spørger ind til rusmiddelvaner, medievaner, søgeord oa., og vi håber nogle af jer vil tage tiden til udfylde det. I er selvfølgelig 100% anonyme (med mindre I vælger at blive en del af vores faste brugerpanel, så har vi selvf. brug for en emailadresse. Som en del af brugerpanelet kan man komme med feedback via spørgeskemaer eller møde op til vores workshops).

Spørgeskema

Vi samler op på besvarelserne torsdag d. 7. juni.

Ud over at besvare spørgeskemaet, kan I også bare give jeres mening til kende i denne tråd. Her er lidt løst og fast om vores overvejelser på nuværende tidspunkt.

Vores udgangspunkt er, at redesigne sitet helt fra bunden og sætte det op i et nyt system. Vi regner med at beholde nogle af funktionaliteterne, f.eks..

• brevkasser med psykologer der besvarer anonyme spørgsmål
  • debatforum
  • SMS-coach

Vi planlægger også at tilføje nye funktioner, f.eks. live chat med rådgivere indenfor visse tidsrum.

Der linkes ind i mellem til animationen “Drugs and The Brain” herindefra, hvilket får os til at tro, at sådanne “pædagogiske” animationer kan have en værdi. Ud over det får netstof.dk ikke så mange rosende ord med på vejen, og vi vil selvfølgelig gerne finde ud af, hvordan vi kan gøre det bedre.

I den mere tekniske afdeling kan vi nævne, at vi planlægger at designe siden i Open Source systemet Drupal ud fra designstrategien “Responsive Webdesign” så siden automatisk tilpasser sig den platform man benytter (smartphone, bærbar, tablet).

Her er et par spørgsmål vi godt kunne tænke os at lægge op til diskussion:

• Hvad skulle der til, for at I selv ville benytte netstof.dks brevkasser og debatfora til at få rådgivning ang. rusmidler - eller råde andre (f.eks. i Medaljens Bagside) til at søge hjælp dér?
  • Skal det nye netstof.dk have flere animationer/quizzer/spil/videoer, der visuelt forklarer rusmidlernes effekter og bivirkninger mm?
  • Hvis I kigger på netstof.dk som siden ser ud nu, hvad fungerer så godt/mindre godt? Hvad skal vi føre videre og hvad skal vi droppe efter jeres mening?
  • Kan I komme på der andre ting, som netstof.dk ikke kan nu, men som kunne gøre det bedre til at opnå formålet - at hjælpe unge med en problematisk brug af rusmidler?

Venlig hilsen
Benjamin og Jonas
Center for Digital Pædagogik
Netstof/Slagelse Kommunes Misbrugscenter

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På bunden af havet
godt initiativ det lyder som den rigtige tilgang hvis i vil nå ud til de unge. Information er vejen frem.

har besvaret jeres spørgeskema håber i kan bruge besvarelsen

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvorfor kun feststoffer? Opiater, benzoer osv. kan være ret farlige

"Skal det nye netstof.dk have flere animationer/quizzer/spil/videoer, der visuelt forklarer rusmidlernes effekter og bivirkninger mm?"

Nej, i skal holde det seriøst, når emnet er seriøst. Tal ikke ned til brugerne. Her tænker jeg selvføllig på quizzer og spil!

Prøv at se den her side, måske kan i få inspiration http://www.drugscience.org.uk/

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Rigtig fornuftigt. Har også, meget fyldestgørende, udfyldt jeres spørgeskema. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Først og fremmest er det fedt at se, at I søger input herfra siden!
Jeg har også udfyldt spørgeskemaet.

nogle løse tanker, som jeg har gjort mig efter at have kigget rundt på siden en times tid:

ift. jeres spørgsmål:
Citat:
Hvad skulle der til, for at I selv ville benytte netstof.dks brevkasser og debatfora til at få rådgivning ang. rusmidler - eller råde andre (f.eks. i Medaljens Bagside) til at søge hjælp dér?

At psychedelia gik ned ;)

Det er sjovt at se, hvordan flere posts går igen på psychedelia og netstof, typisk posts hvor folk har haft en ubehagelig oplevelse og er nervøse for de eftervirkninger de nu føler. Det tyder på de to sider i høj grad tjener det samme formål.
Jeres brevkasser virker rigtig konstruktivt, ungepanelet og psykologerne virker som nogle engagerede folk.

Ung til ung forummet bør i nedlægge og erstatte af et link her til siden.
Eller som minimum indføre moderation, der er meget spam, hvad der uden tvivl ødelægger brugbarheden og sidens generelle troværdighed.

Medlem

Jeg har også udfyldt skemaet, dog synes jeg at det er fucking-latterligt (for at sige det mildt) at det første spørgsmål er obligatorisk (Dit bud på et genialt navn til Danmarks største rusmiddelsite for unge)....

Medlem

Er hermed besvaret

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
så er det udfyldt.

godt at se i at har hovedet med og tager sagen op fra begge sider.

held og lykke med det nye site.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Besvaret

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
besvaret men enig med synes det virker ret plat med mange af spørgsmålene

Junior medlem

Jeg har også udfyldt skemaet, dog synes jeg at det er fucking-latterligt (for at sige det mildt) at det første spørgsmål er obligatorisk (Dit bud på et genialt navn til Danmarks største rusmiddelsite for unge)....

Kan godt se din pointe, det er nu rettet.

Junior medlem

besvaret men enig med synes det virker ret plat med mange af spørgsmålene

Hvad ville være gode spørgsmål at stille efter din mening, i forhold til sitets formål? (og tak for besvarelsen, i øvrigt ;)

Medlem

besvaret. jeres gamle(nuværende) hjemmeside ser pisse barnlig ud. sikkert pga. de der spil eller film eller hvad fanden det er, når man ser i har sådan noget hopper man ligesom af. det ligner meget noget skræmmekampange/propaganda pis som skræmmer folk der tar stoffer væk fra jeres side. held og lykke med den nye side, det lyder pisse fedt med noget vejledning!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Skal vi nu ikke lige prøve at holde tonen ordentlig her i denne tråd? Der er ingen grund til at skrive "fucking" og "pisse" det er ikke ligefrem det mest konstruktive og vi har lige talt om niveaut er dalende så prøv lige at gør noget selv for at hæve niveaut.

Jeg har besvaret spørgeskemaet.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Man bliver skræmt væk fra siden pga. design - hvilken aldersgruppe er jeres hjemmeside henvendt til? Unge over 13-14 år har for længst lært om kildekritik i skolen, selvom man kan se at siden er udstedt af en autoritet pga. professionel layout fremstår den meget "brochureagtig" og barnlig, hvis man er kvik nok til at søge information om rusmidler ønsker man en høj troværdighed, fyldestgørende information og ikke en legeplads, drop idéen om at være "ung med de unge".

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Jeg er enig i de fleste af kommentarerne, at det ligner en brochure, og hele designdelen trænger til en ordentlig overhaling.

Der ud over, forstår jeg ikke, at i hyrer skuespillere til at fortælle testimonials - det virker en kende utroværdigt på mig. Hvis dem, der har fortalt historien ikke selv vil stå frem, så hold det evt til tekst. På den måde, er der ikke en skuespiller, der sætter sit eget artistiske præg på historien.

Jeres leksikon trænger også til en seriøs opdatering. Jeg har bla. kigget på jeres ecstacy del. Det virker fx. temmelig irrelevant, hvormange der er døde af ecstacy i England fra 84-96.
Få nogle nyere, danske, tal på, eller link til et sted, hvor man kan finde noget statistisk materiale, så i evt. ikke skal opdatere siden så ofte.
Jeg mener er hele indbegrebet af netstof.dk er information der ikke er synderligt objektiv. Der er alt for mange ledende sætninger og 'fakta', der ikke er bakket op med dokumentation.

Lige et par citater, som i selv kan vurdere lidt på. Både sproget og rigtigheden:
Citat:
Med ravemusikken og ravekulturen, som siden 1990 er kommet på mode, følger også misbrug af ecstasy

Citat:
Meskalin. Et hallucinerende stof som stammer fra en mexikansk kaktus Peyote. Meskalin medfører langvarige hallucinationer og opkastninger.

Citat:
Narkotika-misbrugere har ofte personligheds-forstyrrelser. Men det er usikkert, hvordan de fremkommer. De kan være grundlagt allerede i barndomsårene. For dette taler undersøgelser, som viser, at psykiske problemer er normalt i misbrugende familier. Fra andre undersøgelser, ved man, at mange års misbrug skader personligheden

Alle kan sige, at noget stammer fra en undersøgelse.. Lad os se de undersøgelser, hvis de eksisterer!

Brainfarts som 'hallucinerende stoffer', bør også rettes for troværdighedens skyld.
I skriver, at 'partystoffer' bla. er LSD - men alligevel er sektionen om LSD ikke eksisterende.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
I skal i hvert fald lære at stave "Ecstasy" rigtigt.

Og så er formuleringer som dette uønskede:

"Sådan! Dit svar er registreret. Danmark er nu ét skridt nærmere et knaldhamrende godt site om rusmidler, og dét takket være DIG!"

Det hedder "Det ER takket være dig".. Uden de store bogstaver, men i forstår pointen. Det lyder barnligt og wannabe smart alt det andet.
Og det der med at man "simpelthen er et skønt menneske!".. Væk med sådan noget. Det lyder patroniserende i mine ører...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Det er træls at i ikke skriver overskrifter med stort i statistikkerne. http://netstof.dk/hash_piger.asp
Informationen må gerne være mere uddybet. Jeg synes f.eks. det er mere interessant at vide hvor mange der har røget inden for den sidste månede, end hvem der "nogensinde har prøvet". At en masse ryger en enkelt gang i deres liv, viser ikke mig hvor "slemt" mit ugentlige forbrug er.

Her kunne i godt skrive en definition af stofmisbrugere. Er det en der ryger hash jævnligt eller en der skyder heroin dagligt? Jeg synes der er forskel.
http://netstof.dk/stofmisbrugere.asp

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Der er i mine øjne mange ting galt.

Først og fremmest tror jeg at det er skadende for jeres budskab(at folk skal holde sig fra narko?), at i er så ensidige. I fortæller udelukkende den dårlige historie. Hvilket gør jeres side farvet og brugeren skeptisk over for indholdet. At siden er utrolig børneagtig, gør den ikke mere troværdig. Nu ikke fordi jeg vil have, at i skal opfordre til narkotika... Nok nærmere holde jer neutrale.

Jeres leksikon bør fjernes. Ellers skal indholdet gøres bedre. PT får du langt bedre informationer vha Wikipedia. I det hele taget bør i overveje hvordan i fremstiller jeres informationer troværdigt - og gør dem troværdige.

For eksempel under psilocybinsvampe står der
Citat:
Forgiftninger:
De hallucinogene svampe kan forveksles med andre og meget giftige arter. De alvorligste forgiftninger forekommer med Randbladet hjælmhat (Gaterina marginata), der indeholder samme giftstof som vores giftigste svamp Grøn fluesvamp (Amanita phalloides). Dette giftstof, amatoksin, giver en voldsom mave-/tarmforgiftning, efterfulgt af lever- og nyreskader. Dødeligheden er høj!

Jeg tror i mener randbæltet hjelmhat (Galerina marginata) - og så igen, den ligner absolut ikke en spidsnøgenhat og den gror på træer? (spidsnøgenhat gror på marker)

Steroider har INTET at gøre med narkotika og det bør holdes adskilt.

tilføjelse: Da jeg tog jeres spørgeskema begyndte jeg at krumme tær. Sig ikke, at i vil bruge mine skattekroner på at få udviklet en netstof-applikation til smartphones.

edit2: Undskyld jeg virker så negativ, men sider som netstof skaber et forkert billede af narkotika. Det er ikke fordi i jeres egne ord kommer med store udtalelser, men det er utrolig klart hvilke informationer der bliver lagt vægt på.

Fra leres leksikon:
Citat:
http://netstof.dk/ordforklaring.asp?AjrDcmntId=77 - Hallucinerende stoffer
2. Cannabis, fencyklidin (PCP). Fencyklidin fremstilledes for at blive brugt som narkosemiddel inden for dyremedicinen. PCP blev i stedet et populært hallucinogerende stof bandt fattige unge misbrugere i USA i den sidste halvdel af 1970'erne og i begyndelsen af 1980'erne. PCP er nemlig enkelt og billigt at fremstille. PCP kan give anledning til en rus, under hvilken misbrugeren bliver helt forvirret, hallucineret og voldsom. PCP-udbredelsen medførte en vis opmærksomhed i samfundet, på grund af alle de mord og selvmord, som fulgte i deres spor. Udbredelsen af PCP er for en stor del aftaget. Cannabis har svagt hallucinogene....

Det er over 1/3 af teksten om hallucinerende stoffer. I dag finder man næsten aldrig pcp og den information er ikke relevant. Burde også stå under pcp.

Citat:
http://netstof.dk/ordforklaring.asp?AjrDcmntId=162 - Rohypnol
Rohypnol medlem af familien benzodiazepiner, hvor man også finder stoffer som Librium, Valium.
Rohypnoler og andre produkter af samme slags har i flere tilfælde udløst psykiske forvirringstilstande og voldshandlinger. I USA har der i begyndelsen af 1990'erne hvor diazepin, triazolam (Halcion), blev sat i forbindelse med pludselig morderisk adfærd hos tidligere socialt veltilpassede mennesker. Som oftest handler det om situationer, hvor der er taget store doser og doser som lå over det anbefalede daglige niveau.
Kilde - Gads rusmiddel leksikon, København 1999.

Rohypnol og benzodiazepiner er i mine øjne ikke til at lamme sig på og kan godt udløse udheldige handlinger... Men... Er det her relevant information?

Blot et par eksempler.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
besvaret

synes nogle af spørgsmålene var lidt ligegyldige, især nogle af de første.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]